Haflinger van 18 jaar oud kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 09:42

Kan nog prima hoor! Voor de zekerheid zou ik hem even klinisch laten keuren door de dierenarts, omdat je zegt dat hij twee keer niet helemaal lekker liep. Als de dierenarts hem ok vind kan hij nog jaren mee!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:44

SuzanneAAHCH schreef:
Kan nog prima hoor! Voor de zekerheid zou ik hem even klinisch laten keuren door de dierenarts, omdat je zegt dat hij twee keer niet helemaal lekker liep. Als de dierenarts hem ok vind kan hij nog jaren mee!

Niet om het een of het ander, maar wat zou een dierenarts moeten vinden bij dit paard?? Ze kent het paard al twee jaar, die dierenarts zal heus geen verrassingen tegenkomen. Bespaar je die kosten en doe daar wat nuttigers mee........

Tibamar

Re: Haflinger van 18 jaar oud kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:47

Voor recreatief rijden lijkt het me een ideale pony, zeker als ie gezond is. Als je zelf al een tijdje rijd op haar/hem en je vind hem fijn rijden...zou ik heb gewoon kopen.
Haflingers worden volgens mij best oud.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:51

ikke schreef:
SuzanneAAHCH schreef:

Niet om het een of het ander, maar wat zou een dierenarts moeten vinden bij dit paard?? Ze kent het paard al twee jaar, die dierenarts zal heus geen verrassingen tegenkomen. Bespaar je die kosten en doe daar wat nuttigers mee........

Hij zou beginnend artrose kunnen hebben of spat... Daar merk je in het begin alleen een beetje stijvigheid/onregelmatig lopen van.

Ik zou het ook doen hoor, die van mij is nu 21 en heb ik 2,5 jaar, dus reken maar uit. Zeker als eerste pony is het leuk!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:57

RockyLover schreef:
Hij zou beginnend artrose kunnen hebben of spat... Daar merk je in het begin alleen een beetje stijvigheid/onregelmatig lopen van.

Ik zou het ook doen hoor, die van mij is nu 21 en heb ik 2,5 jaar, dus reken maar uit. Zeker als eerste pony is het leuk!

Hij HEEFT gewoon beginnend arthrose, daar kun je gerust op zijn. Daar moet je ook niet mee zitten, vrijwel alle paarden hebben op die leeftijd slijtageverschijnselen.
Bij een klinische keuring komt zowel spat als arthrose er niet uit, daarvoor zul je foto's moeten maken en dat lijkt me redelijk overdreven.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:06

Sjonniej schreef:
Ligt eraan wat je wilt.
Heb je zoiets; Ik zou toch over een tijdje wel wedstrijden willen gaan starten enzo. Dan zou ik toch voor een pony onder de 10 gaan.
Heb je totaal geen zin in wedstrijden, waarom niet? Met een beetje geluk kan je nog zeker 10 jaar met hem rond rijden

Een meisje reed wedstrijden op een paard van mij van 29...ik ken ene pony die op zijn 30ste nog wedtsrijden liep. Wat een idee nou dat oud meteen ziek en kreupel moet zijn! en jong gaaf. ik ken genoeg jonge kreupele dieren. Jonge leeftijd is geen enkele garantie voor goede gezondheid. Oude leeftijd ergens wel, anders waren ze namelijk niet zo oud geworden...denk daar maar eens over na.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:07

Boyke_Candy schreef:
Als je het voor de sport wil gebruiken zou ik het niet doen, maar gewoon recreatief kan ze zeker nog wel een tijd mee!

Zie mijn post hierboven. Een ouder paard kan ook presteren!!!!

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:10

Mijn vriendin heeft ook een pony van 18 of 20 jaar daar rijd ze ook nog steeds wedstrijden mee. Haar vader rijd er ook nog af en toe op ..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:11

ikke schreef:
Hij HEEFT gewoon beginnend arthrose, daar kun je gerust op zijn. Daar moet je ook niet mee zitten, vrijwel alle paarden hebben op die leeftijd slijtageverschijnselen.

Jij kent de pony?
Paarden, met name lukraak gefokte, zijn een stuk zwakker dan de gemiddelde pony, houd daar rekening mee.

Overigens is de pijn bij arthrose niet vaak in overeenkomst met wat er op foto´s is te zien. Soms is het op foto´s heel erg en merk je niets aan het paard, soms zie je op foto´s bijna niets en is het paard stokkreupel. Dit is een bekend gegeven, geldt ook voor andere problemen in verband met botten en gewrichten. Dus foto´s zeggen op zich ook niks.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:47

Lusitana; Mijn gedachte daarachter is meer; Zodra jij begint te presteren raakt jouw paard op. Het duurt gewoon een aantal jaren voordat je samen met je paard een team wordt en kan gaan presteren op wedstrijden. Als je dan met een ouder paard begint, is hij op als jullie net samen gaan presteren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:58

????? Een paard dat gewoon regelmatig beweging krijgt en dat kan ook training zijn, wordt gewoonlijk alleen beter en niet slechter van gezondheid. Ik weet niet wat ze aan wedstrijden doen in Nederland, maar het klinkt niet best als paarden aan de training "op raken". Oud is niet per definitie zwak of minderwaardig.
Stel, ze gaat nu in de B beginnen en loopt over pakweg 5 jaar in de Z, dan is hij pas 23 en supergetrained DUS gezond en kan zo door hoor. Als en paard slechter wordt van training, gaat er iets gigantisch mis. Dan rijdt je ook een jong paard naar de .... (vul maar in). Een jong paard kan heus niet meer hebben dan een ouder paard omdat het jong is, in tegendeel. Een jong paard moet nog uitharden.

Maar ik geloof niet dat TS zo ambitieus is

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:43

ikke schreef:
SuzanneAAHCH schreef:

Omdat hij dus af en toe niet lekker liep, zou ik hem na laten kijken, ondanks zijn leeftijd. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:45

Ik zou je aanraden de pony evengoed klinisch te laten keuren. Het kost een paar tientjes maar het geeft toch net iets meer zekerheid. Ik zou iedere pony die je trouwens zou willen kopen laten keuren, altijd!Ik zou je niet laten weerhouden door zijn leeftijd, 18 noem ik niet oud! Je weet in ieder geval dat hij al zo oud kan worden.. is ook een soort van zekerheid! Ik zou alleen wel rekening met zijn leeftijd houden bij het bepalen van een geschikte aankoopsprijs.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:58

Als je geen wedstrijden rijdt, zou ik zeggen; dóen!

Je kent hem nu al een paar jaartjes, en je zegt zelf dat je hem super vindt, dus waarom niet?
Okee, de leeftijd.
Maar ík zou het wel doen.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:00

ik zou het gewoon doen want wat maakt 18 jaar nou uit? sommige lijken op 10 ofso

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:56

Moet wel een beetje lachen om dit topic, met name omdat er heel veel mensen zeggen dat ze een 18 jarige zo zouden kopen, dat er nog jaren plezier aan beleefd kan worden etc...

Dat laatste is zeker zo, ik heb een (vanaf april) 19 jarige pony. Kerngezond, superbraaf, goede papieren, hoog in de sport gelopen, verkeersmak, loopt zo de trailer op etc... maar raak ik aan de straatstenen niet kwijt hoor als ik ze wil verkopen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:01

Voor gewoon recreatie zou ik haar nemen.
Als je niet de sport in wilt, dan maakt haar leeftijd niet uit
Ik zou alleen niet heel erg veel voor haar geven, want ze is wel al op leeftijd. Niet heel heel oud, maar ze is niet meer jong.
Ik heb Farouche gekregen toen ze 16 was. Ze is nu 18, en word in april alweer 19
Ze is nog heel fit, en veel mensen zeggen als je ze laat raden, (Dan kijken ze naar uiterlijk, en hoe ze is met rijden he, Gewoon mensen enzo soms ;P ) 1 schatte haar 3, maar dat vond ik onverdreven.
Ze word veel tussen de 10 en 15 geschat
Dus gewoon kijken hoe ze is, als je al neit meer gewoon 45, tot 60 min. kan rijden zou ik het niet doen, ze moet nog wel gewoon lekker lopen en fit zijn. Dan zou ik het doen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:05

Ik zou het zelf eigenlijk niet doen,maar goed dat is mijn mening.
Ik denk dan er zijn zoveel jonge paarden te koop,en zou dat zelf toch liever kopen.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:33

Ik zou het zelf ook niet doen... Maar als jij van dit paardje helemaal gelukkig wordt en je er niet veel geld voor hoeft te betalen, dan moet je het gewoon doen.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:50

Ik denk dat je het gewoon moet doen. Gewoon lekker recreatief rijden, maar mij lijkt af en toe een keer starten ook niet echt een groot probleem.
Wel zou ik hem voor de zekerheid toch maar even na laten kijken, voor het geval dat er toch wat aan hem mankeerd.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:19

Paard van 18 kan heus nog wel in de wedstrijdsport uitblinken, maar oke, het is geen 5 jarige. Ik zou het zeker doen !