Natuurlijk bekappen, hoe denk jij erover?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:23

Bij deze wil ik je waarschuwen dat zulke discussies nog wel eens oorlog worden Maar misschien dit keer niet.

Ik bekap mijn paard ook natuurlijk. Het gaat erg goed, de hoeven zien er beter uit en zijn een stuk harder. Ik rij dagelijks over de weg.
Ik doe alleen m'n eigen paard, ik ben geen voleerd bekapper en daarom wil ik niet aan andermans paarden gaan zitten (bekapppen dan)

_rosita_

Re: Natuurlijk bekappen, hoe denk jij erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:45

ik laat mijn paard niet natuurlijk bekappen...zij bekapt 'zichzelf' wel op de natuurlijke manier...

ik ben absoluut voor blote voeten...en ook voor het op een natuurlijke manier wegslijten van de hoeven. ik heb haar een tijdje terug door een 'normale' hoefsmid bij laten vijlen, zodat ik zeker weet dat ze recht op de voeten staat en nu heb ik met hem afgesproken dat ie ergens in maart weer eens komt kijken hoe hij erbij staat... natuurlijker kan bijna niet.

al die 'natuurlijk bekappers'' die ineens de kop opsteken... ik weet het niet. vaak hebben ze een cursusje van 3 middagen( voor 350 eurie ofzo ) gedaan en noemen zich natuurlijk bekapper.... sorry de hoeven van mn paard verPIIEEEEPEN kan ik zelf ook wel. ik heb het idee dat er een flink slaatje uitgeslagen wordt uit al dat natuurlijke gebeuren

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:54

het kan mij eigenlijk niet zoveel schelen of het een traditionele smid is of een natuurlijk bekapper als ze hun vak maar verstaan. Mijn paardjes lopen beide op blote voeten en doe ze ook geen plezier met ijzers, maar ik denk dat er zeker paarden zijn die niet zonder ijzers kunnen. Al vraag ik me af of hoefschoenen dan geen alternatief zijn?

Ik heb momenteel een natuurlijk bekapper, die zeker zn vak verstaat en niet een cursusje van een paar middagen gedaan heeft maar een goede opleiding. Hij is super met mn paarden en let niet alleen op hoeven maar ook op andere dingen En ben helemaal tevreden

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:03

Ik vind het ook niet zo supergeweldig hoor, die hele korte cursussen en daarna alles alleen kappen.
Als ik zelf zou kappen zou ik het toch nog wel even laten controleren ofzo, of gewoon door een ervaren bekapper laten doen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:06

Orchid schreef:
Als ik zelf zou kappen zou ik het toch nog wel even laten controleren ofzo, of gewoon door een ervaren bekapper laten doen.

Dat is dus precies wat de op de cursus ook aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:32

Wij laten onze paarden ook altijd doen door de natuurlijke bekapper, wij zijn bang dat we anders die hele hoeven kapot maken . En onze bekapper komt erg proffesioneel over en heeft diploma's en dergelijke.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:11

Ik ben zo veel mogelijk voor blote voeten, maar ben niet helemaal anti ijzers. Afgelopen zomer stond mijn 3 jarige op ijzers voor de keuring. Voor bekappen bel ik gewoon mijn hoefsmid, die kan het beter dan ik. Ik veil wel af en toe wat bij als dat nodig is, maar ik durf er geen hielen af te vijlen oid.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:44

kenneth schreef:
over dat ieder paard zonder ijzers kan is gelul er zijn paarden die niet zonder ijzers kunnen en het verschil tussen normaal en natuurlijk bekappen is er bijna niet !!!!
maar ja als mensen in de maling willen genomen worden en meer betalen moeten jullie dit doen maar het is niet nodig

meer betalen..?
Ik heb nog nooit zo goedkoop Dusty's hoeven kort gehouden dan door de tips die ik van iemand op stal heb gekregen. Haar paard heeft artrose en zou afgemaakt worden, maar door deze manier van 'bekappen' liep die beter dan die ooit gedaan had..! Geen van de artrose middeltjes hebben echt geholpen bij hem. Maar natuurlijke bekapping dus wel

Ik loop over verharde wegen om de hoeven kort te houden en de rest vijl ik bij, zoals zij het me uitgelegd heeft. Dusty wordt minder gevoelig op kleine steentjes (ik ben er nog niet zo lang mee bezig een half jaar ongeveer, iets minder) en haar hoef brokkelt niet meer!!

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:55

Hebben jullie ervaring met ander hoefbeslag dan het traditionele?..zoals kunstof enz..of hoefschoenen?

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:12

Nja dat paard met artrose had dus ook hoefschoenen Omdat zijn hoeven anders te veel afsleten. En als er een hoefijzer onder moet, moet de hoef aangepast worden aan het ijzer. Bovendien worden er hoefnagels ingeslagen wat ook nooit goed kan zijn. Dat is met alle beslag hetzelfde. Of dat nou kunstof is of ijzer.
Een hoefschoen kan aangepast worden aan de hoef, de ene schoen beter dan de andere. Vaak moeten ze ook 'ingelopen' worden. Je hoort vaak dat de schoen schuurt bij de hoefballen. Volgens mij is het nog een heel karwei om de goede schoen te vinden!
Maar zelf denk ik dat het wel heel goed is, je paard kan met hoefschoenen over steentjes lope enz. En ook zal hij niet in glas of wat voor scherps dan ook, kunnen trappen. Bovendien glijd ie minder snel uit!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:34

Ik was eerst ook niet echt voor nb, maar sinds ik in contact ben met een nb smid ,ben ik van mening verandert.Ik heb gezien dat ze van hele slechte,platte voeten weer een paar nette hoefjes maakte.Ik kijk altijd heel goed als ze bezig is ,en vraag alles wat ik niet snap.Ze legt het zeer duidelijk uit.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:00

Ik heb het geprobeerd om Match blootsvoets te houden, maar ik rijd endurance en de training is begonnnen. Tijdens de ritten in het bos was ze hartstikke kreupel op plekken met veel stenen of op opgevroren delen. Nu heeft ze alweer 3 weken kunststof beslag (easywalkers) en ze loopt weer helemaal super!

Daarnaast loopt de pony van mijn vriendin prima blootsvoets. Kortom het blijft per paard verschillend. En een goede hoefsmid is evenzo belangrijk!!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:03

Match daar geef je helemaal gelijk in, zolang het paard goed loopt is er helemaal niets aan de hand natuurlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:05

Als je van ijzers naar nb overschakelt, kan het ook wel een jaar duren voor je paard niet meer gevoelig is op stenen e.d. Ter overbrugging zijn er dan hoefschoenen, ik sta er nog steeds wel positief tegenover, het enige wat me tegenstaat is dat sommige, ik zeg dus sommige, natuurlijke bekappers in mijn ogen wat doorslaan met het echt anti ijzers zijn. Er zijn paarden met problemen/veulens die er wel baat bij hebben, ik hou niet zo van zwart wit denken. Ik geloof ook niet dat mijn merrie ernstige schade heeft opgelopen van die 4 maanden op ijzers voor de keuring.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:05

Anouar15 schreef:
Bij deze wil ik je waarschuwen dat zulke discussies nog wel eens oorlog worden Maar misschien dit keer niet.

bedoel je gewoon dit toppic? daar dacht ik namelijk ook al een beetje aan bij de titel

verder ik zelf,mijn mening dus ik geloof hier niet zo in,ik doe het ook niet omdat mijn paard apart beslag moet hebben,dit moet ze echt hebben,dus ik hou het gewoon lekker bij mijn hoefsmid

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:09

het makt mij niet veel uit. hoefsmmeden maken me niet egt blij ( 1 makte zijn zooltje stuk het bloede als een rund!!!)
hraps heb het niet egt nodig... afentoe bij vijlen en klaar ik wil geen ijzers ik vind hem daar nog te jong voor.