Schrapen..Afstraffen of negeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

Re: Schrapen..Afstraffen of negeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:27

geduld is een schone kunst/zaak

wij hebben een tuttebel merrie op stal...hardstikke slim (en mooi ). Zij doet alles voor aandacht, negatief positief maakt niks uit. Het heeft bijna een half jaar geduurd maar nu schraapt ze niet meer..behalve als de verzorgster komt.

Wij hebben haar altijd genegeerd als ze aan het schrapen is, en pas als ze stopt dan haar aandacht geven (= beloning).

Haar verzorgsters wordt boos of corrigeert de merrie als ze schraapt --> ze krijgt aandacht. Bij haar schraapt ze dus nogsteeds.....

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:28

De mijne doet het ook, maar ik heb echt het idee dat ze het doet voor de aandacht. Als ik roep of een pets geef, kijkt ze even achterom en begint ze zo weer. Als ze alleen staat doet ze niet, het is eigenlijk alleen met poetsen.

Ik negeer het.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:48

mijn paard schraapte zo erg dat hij altijd op een rubbermat geparkeerd moest worden om te voorkomen dat hij zichzelf te kort zou bekappen.
Ik heb in die tijd alles geprobeerd: negeren, afstraffen, water spuiten met de plantenspuit, verzin het maar, niets hielp

Nu ben ik ongeveer een half jaar bezig met Parelli en vanaf het moment dat ik zo ver was dat ik mijn paard niet meer aanbond, dus gewoon los neerzette, is hij gestopt met schrapen. Hij staat willekeurig waar "geparkeerd", los en hij schraapt echt nooit meer.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:51

Hoi,

Ik straf het af ik roep een keer HEE!! en dan stopt ze.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:56

Mijn merrie doet het alleen als ze te lang vast staat voor haar idee. Dan tilt ze haar been de hele tijd op enzo, soms schrapen. Ik negeer haar meestal of geef haar een duwtje als ik haar aan het borstelen ben. Ze is nu bijna 4 en ze doet het al steeds minder, dus met de tijd komt het geduld ook wel bij haar denk ik.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:06

Ik gaf altijd een brul, of ik nou naast 'm stond of 20m verderop. Werkte altijd. Ik strafte hem bijna nooit namelijk, telkens als hij wat fout deed maakte ik subtiel maar duidelijk kenbaar dat 't niet de bedoeling was. Dus als ie gestraft werd, was het even schrikken.
Alleen kreeg hij van iedereen positieve ( ) aandacht als hij 't deed. Dus als ik een tijdje niet geweest was (een dag of twee was lang genoeg) dan deed ie 't weer. Niet zo heel gek natuurlijk.

Ook ga ik wel eens meedoen. Dan staat 't paard dus te klooien met z'n voorbeen, en dan ga ik bij z'n schouder staan en met mijn been staan klooien. Levert erg leuke foto's op plus dat 't bij sommige paarden effectiever is gebleken dan negeren of straffen. Het heeft namelijk wel effect, maar niet bepaald een nuttig effect.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:11

Hangt er vanaf waarom het paard schraapt. Mijn bijrijdhaf doe het ook wel eens en als ik dan een brul geef houd ze er mee op. Zij doet het meer uit verveling, ze doet het soms als ze vast staat en ik aan het uitmesten ben ofzo. Een andere haflinger op stal doet het echt om aandacht te krijgen, bij haar negeer ik het dus.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:45

Ik negeer het, of gooi iets naar m'n paard toe van een afstand. 'Nee' brullen ziet ze als aandacht geven, een halster/borstel in haar richting als: 'en nu ga je echt te ver!'. Dan is het ook gelijk over.

Helaas word mn gezag ondermijnt door mijn stalgenoten die mijn paard eten geven of buiten zetten als ze op stal staat te schrapen. Tuurlijk wil ze dan eten of naar buiten, maar ze kan niet altijd (direct) haar zin krijgen.

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:15

Mijn paard doet het ook. Ze is nogal eens ongeduldig. Ik negeer dit gedrag dus.
Omdat ik weet dat ze juist aandacht wil, en negatieve aandacht is ook aandacht.

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:57

als ze gaan schrapen bij mij,negeer ik t of ik roep HEE kappe!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:00

Negeren werkte bij Memuska niet echt heb ik ondervonden. Als ze nu begint te schrapen roep ik één keer "uh!!!" en dan houdt ze er mee op en gaat ze schaapachtig in mijn richting staan kijken. Onschuldig hoor...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:11

Idd - de meeste paarden stoppen wel bij het roepen of "een bortel naar de kop".
Helaas ken ik ook een pony die het doet voor de aandacht - alleen heeft dat baasje het niet door
Zodra hij wat doet geeft ze 'n schreeuw of een mep en gaan bij de pony de oortjes naar voren... Dus ook wanneer hij een mep krijgt staan z'n oortjes naar voren....

Zelf doe ik ook negeren en "roepen" - hangt van de situatie af...
Het is maar 1 paard van mij die het doet, dus de rest niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:09

Ik negeer het, wat heeft het voor zin om elke keer te schreeuwen te slaan, of iets anders dergelijks, als hij het later toch weer doet?

Nu doet mijn paard het haast niet, dus ik heb makkelijk praten, maar als ik aan het poetsen ben, en hij doet hoe ik alleen maar te stoppen met poetsen en naar hem te kijken, dan stopt hij.

Ik vermijd juist situaties waar andere paarden het vaak doen, het is een tik die ze erg snel overnemen!

arinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:12

kijk wel uit dat het niet erger wordt. zodat ze het dus niet op de raarste momenten gaan doen. een vriendin van me stond er een keer voor toen ie dat deed had ze dus wel een ei op dr been van de klap (was een tuiger oké)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:07

Als ik het negeer blijft de mijne vaak doorgaan..

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:38

sjonge, zoveel paarden die dit doen en niemand die hetzelfde trucje heeft als ik?
ik rijd een jong paard die er niet van houd alleen in de stal te staan. zolang ik er bij ben is er niets aan de hand, maar als ik wegloop begint ze te schrapen. wat ik nu doe is tegen haar blijven praten als ik het zadel oid ga halen. dan blijft ze rustig en gaat ze niet schrapen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:40

Alette wel geprobeerd hoor, maar trapte ze niet in

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:45

@Sily: haha, is mijn paard wat minder slim zeker (wel handig)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:17

als ik roep oid dan reageerd hij niet op (veulen). dus daarom negeer ik hem...

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:16

als ze schrapen negeer ik het..houden ze vanzelf op..omdat ze dus doorhebben dat het niet werkt..maar als ik biks in de voerbak wil doen, doen ze meteen de oren naar achter zovan..geef nu.! dat probeer ik wel af te straffen..

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:34

Pfft ik rijd nu een grote groninger bij en die schraapt ook steeds met die mega lompe hoeven! Heel vervelend, maar het valt niet echt af te leren omdat ze zenuwachtig is. (Ze is heel lang niet bereden dus vind het allemaal wel weer spannend). Ik zeg steeds ÉJ! En als ze dan niet ophoud een klapje tegen d'r been, maar dat helpt maar even..
Ik denk dat het wel weer over gaat als ze eenmaal wat meer gewend is.. Maar voor schooien zou ik het meteen afstraffen!

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:36

Mijn paard doet het vooral als ik haar klaar sta te maken voor concours, dan vind ze het allemaal al wel lang genoeg duren... Meestal krijgt ze n schreeuw of tik tegen dr been.. Met dingen gooien doe ik liever niet, al zou het wel helpen, ze is nogal schrikkerig en ben bang dat ze dan weer begint te hangen, daar is ze *even afkloppen* net vanaf!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:15

Borstel naar zijn kop. Met een paar keer is het over.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:03

mijn paard schraapt gelukkig niet,
maar heel soms heeft ze dat welleens gedaan,ik heb soms alleen even mickey geroepen of op haar been getikt maar meestal eigenlijk wel genegeerd geloof ik,ze heeft het ook eigenlijk niet meer gedaan.