zadel / singel nijd ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:09

Klinkt als frustratie.

Uit het verleden waardoor het een gewoonte is geworden , of ook van de huidige situatie. Een paard dat niet lekker in zijn vel zit.

Er zijn veel paarden die niet blij worden van getut met dekens en op stal staan , altijd in de bak rijden..... ik weet niet welke leefomstandigheden jij je paard biedt ?

Gaat het dier elke dag naar buiten zodat hij lekker kan grazen en dollen , de vrijheid heeft om zelf te doen wat hij wil ? Dat scheelt al een heleboel in frustratie. Een deken kan een paard ook erg irritant vinden , kan ook frustratie geven. Dat getrek aan z'n schouders en borst / bovenbenen en al die riempjes.

Ook vinden veel paarden het helemaal niet lollig om in de bak te rijden , dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je ermee doet in die bak , maak je het leuk en interessant / spannend voor het paard of gaat het om jouw plezier ?

Ook de algehele omgang , elk paard is anders en sommigen zijn altijd lief en braaf en leuk , die hebben een sterk karakter en maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoe je tegen hen doet , zijn makkelijke vrolijke goedzakken.

Andere paarden zijn er weer wel heel gevoelig voor de manier waarop er met ze omgegaan wordt , die willen voelen dat je ze eerlijk en met liefde en respect behandeld , en leiding geeft.

Krijgen ze dat niet dan voelen ze zich als het ware niet begrepen en zitten dan ook niet lekker in hun vel in de situatie , en zijn gefrustreerd. En uiten dat dan op het moment dat je ze iets opdringt zoals dat zadel of die deken. "Ik wil dit niet" .

Dan kun je het negeren , maar beter kun je het 1 en ander proberen te veranderen in het leven van je paard zodat die WEL lekker in z'n vel zit. Luisteren naar je paard.

Het paard heeft niet te happen , maar denk er wel even over na waarom hij zo gefrustreerd is , en hoe je dat voor hem kunt verbeteren.

Ook kan het toch aan de rug / ribbenkast / bespiering liggen onder de zadel en singel plek. Geen enkele zadelmaker of dierenarts is heilig.

Als die niks kunnen vinden is de conclusie niet : er is niks mis.
Maar de conclusie is puur : ZIJ zien niks dat mis is.

Het kan dus lichamelijk of geestelijk zijn , maar het is iig een uiting van frustratie.

Chell

Re: zadel / singel nijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:18

@indootje.. wat jij beschrijft: precies Miss.. ook altijd (en dat bedenk ik me nu pas ) eerst als waarschuwing slaan met haar staart en inderdaad ook na het rijden of longeren is ineens alles goed.. aan de singel komen is wel oren in dr nek maar ze reageerd verder normaal.. ook met afzadelen en deken maakt t dan niet uit.. vaag he..

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:31

Dan is je paard na het werk WEL blij.

Omdat die even wat afwisseling heeft gehad tov de rest van de dag , aandacht heeft gehad , jij hem een goed gevoel hebt gegeven , hij even lekker (zonder deken) heeft kunnen bewegen.... Daardoor zit hij dan blijkbaar wel lekker in z'n vel.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:32

@ pmarena op haar vorige stal kwam ze er 2 keer per dag uit.. werd vreselijk over-voerd en liepen er de hele zomer gillende kinderen langs haar stal.. nu staat ze op een rustige pensionstal ( we hebben maar 6 paarden dus echt rustig)..
qua werk ben ik zo veelzijdig mogelijk. ik gooi haar altijd even los dat ze lekker kan doen wat ze wil.. meestal rolt ze dan ook ( is ze gek op ) daarna gaan we poesten en opzadelen/ longeren. heb de laatste tijd niet echt veelzijdig kunnen zijn (hand in t gips) maar heb wel veel met haar gedaan. lekker buiten uitgebreid gewandeld. en zowel los gelongeerd als echt met longe en bijzet aant werk gezet.
in t begin, aangezien alles helemaal nieuw voor haar is en ze nogal gespannen was, hoefde ze niet zo veel.. dus niet meteen zwaar aant werk maar gewoon rustig samen de omgeving verkennen (meestal aan de hand).. ook zet ik haar vaak met een andere paard van stal.. waar ze erg goed mee overweg kan samen in de bak. hij is een jonge nogal jollige ruin van 5 en dat brengt bij haar ook de jolligeheid naar boven.. dus aan veelzijdigheid zal t niet liggen volgens mij, probeer t voor haar altijd zo leuk mogelijk te maken. vooal nu in t begin (heb haar pas 2 maanden), wil dat ze zich op haar gemak en thuis gaat voelen hier.. ben uiteraard wel consequent in de omgang, dus ze weet precies wat wel en niet mag, maar ze heeft wel veel vrijheid..

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:34

maar voor ik haar van stal haal moet er wel een halster om en een deken af en er moeten hoefjes gekrapt worden.. dan meot ze zich ook gewoon normaal kunnen gedragen. t moet van 2 kanten komen. niet van jij eerst lief voor mij zijn en dan ik pas voor jou

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:02

Nu is mijn vraag heb je wel eens goed gekeken en gevoeld of er niet iets bv een velletje tussen de singel gaat zitten?

Hoe singel je aan? Alles aan 1 kant of gaatje voor gaatje om en om?
Heb je elastiek in je singel zodat je paard kan ademen?
Neem je de tijd om aan te singelen evt met afleiding

Mijn merrie heeft het bijna alleen met mijn gewone zadel en niet met mijn boomloze zadel.
Ik heb een bannaansingel met aan beide zijdes elastiek.
Ik singel dus gaatje voor gaatje eerst links dan rechts enz enz verder doe ik tussendoor bv de beenbeschermers om of krab ik der hoeven uit, dit zorgt voor afleiding

Het begint altijd met pijn en kan daarna als je niet uitkijkt een gewoonte worden, probeer het op te lossen want je paard doet het echt niet zomaar.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:13

ik heb momenteel helemaal ff geen zadel, en mocht voorheen t dressuurzadel van mn vriendin lenen. ik had een dikke zachte neopreen singel. let er altijd op dat ik zachtjes aansingel. dus eerst zadel erop heb er dik dekje (zo'n leatherfeel pad) eronder.. singel dan zachtjes gaatje voor gaatje en kant om kant aan. eerste gaatje op stal of poetsplaats. dan naar buiten naar de bak en met haar wandelen. dan beide kanten er een gaatje bij zodat t zadel niet kan glijden en dan laat ik haar even aan de longe lopen. dat ik haar wel vast heb maar ze ff kan ontspannen en kan doen wat ze wil.. na 5 a 10 minuten nog een gaatje of 2 erbij tot hij strak genoeg zit om te kunnen rijden (of longeersingel bij t longeren), als dat nog niet t geval is.. of ze erg lastig is met trappen doe ik er nog wat langer over. dus gewoon rustig aan elke keer..

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:15

ik bekijk gewoon elke keer weer opnieuw hoe het gaat en let bij alles op hoe ze reageerd. probeer nu gewoon ideale methode te vinden zodat we er beide zo min mogelijk last van hebben..

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:04

Jamie bleek op verschillende plaatsen toch last te hebben van zijn spieren. Met name aan de linkerkant van de schouder en ook in de rug. Het was duidelijk te merken aan zijn reaktie. Geen wonder dat je dan liever niet aan het werk gaat!
Na de drukpuntmassage moest ik hem longeren en ik kon op dat moment al verschil zien in zijn manier van lopen. Ontspannener..... gemakkelijker...
Ik moet nu de komende week gewoon rijden en dan wordt hij vrijdag weer gemasseerd.
Voor meer informatie hierover kun je kijken op http://www.spierproblemen.nl

Donja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:04

Ik ben blij voor je dat ze de oorzaak hebben gevonden! Vaak is het een kwestie van tijd..maar je bent er nu gelukkig achter!
Succes verder!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:24

Ben ook blij dat de oorzaak gevonden is. Vrijdag is er voor de tweede keer een behandeling geweest en ze was bijzonder tevreden over de verbeteringen. Alleen wou Jamie me nog niet op laten stappen, maar nadat ik vandaag rustig met hem gereden had, kon ik daarna wel gemakkelijk opstappen.