Mening over boomloze zadels zoals Barefoot en Torsion

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:48

ik heb een testzadel van BF gehad,en heb hem met pijn in mijn hart verder moeten sturen!
ben dus nu hard aan het sparen,wan't ik moet er echt een hebben!!

Als mijn bijrijder rijd,op het "gewone" zadel moet iemand het tegenhouden om op te stijgen,bij de BF niet!!!
maar ik heb nogal veel last van rug/bekken,dus stijg altijd met een krukje op.
ik heb gewoon heimwee naar het zadel

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:51

ik heb een paard met een buitengewoon ongelukkig model om een goed boomzadel voor te vinden, een Gooise zadelmaker met goede naam adviseerde mij 3 jaar geleden om maar te gaan mennen,want voor dit paard zou geen zadel zijn.

Morrie heeft geen schoft en is rond, alle zadels gleden eraf. Ik heb 6 boomzadels in een jaar gehad en niets bleef netjes liggen.

Toen heb ik eerst een oude 2e hands Barefoot gehad, die een jaar later vervangen is door een nieuwe.

Ik kreeg toch wat problemen: o.a. mijn enorme kont paste niet in de barefoot maat 2.

Ik heb toen een Torsion op maat laten maken (19 inch) en di eheb ik nog steeds. Ik rijd nog heel af en toe, want ik heb me toeglegd op grondwerk (Parelli), ik vind zelf rijden niet leuk meer en mijn paard heeft het nooit leuk gevonden

Geen zorgen over mijn (over)gewicht en de rug van mijn paard: ik heb een zware koudbloed die dit best kan hebben en ik kan toch niet langer dan een kwartiertje stappen met hem.

Tosion is duurder dan Barefoot, maar ik vind dat evenredig aan de kwaliteit!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:52

Wat kost de Torsion als ik vragen mag Smurf?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:01

je hebt een pb Faas

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:08

Jij ook smurf

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:14

Ik heb de Torsion Extra Light, Faas en ik ben van de week flink berg op en berg af geweest met Jeddah, maar hij is niet van zijn plek gekomen.

Opstappen gaat prima met opstap kruk, van de grond schuift het zadel wel wat, vooral als mijn Skito pad al warm is.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:17

Ik moet vanwege mijn rsi toch al met kruk opstappen.

Maar ik vind eerlijk gezegd dat de TOrsion wel erg duur is voor het materiaal. Niet om het zadel af te kraken absoluut niet maar in verhouding is het wel pittig.

Toch zijn het erg mooie zadels.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:23

Ik woon niet zo ver bij je vandaan, je mag die van mij wel komen zien en een dagjes testen, een week kan ik hem helaas niet missen...
Ik heb nog geen Barefoot in handen gehad, maar zit te denken aan de Barefoot Arizona voor Senna, ik ben ook wel benieuwd hoe het verschil nou werkelijk is.
Een vriendin van mij die 2 weken op mijn Torsion heeft gereden en nu een Barefoot heeft vond het wel eengroot verschil, ook kwa zitten, maar wie weet komt dat omdat de barefoot nog nieuw was...

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:28

Ir111 schreef:
Eh, ik zal wel een uitzondering zijn maar ik laat mijn zadelmaker minimaal 1x per jaar preventief mijn zadel nakijken. Ik vind dat normaal.

Dit deed ik ook altijd met mijn boomzadel . Dus je bent geen uitzondering, en heel verstandig

Nu heb ik een BF boomloos zadel, en hij loopt er heerlijk onder. Ook voor mn eigen kont vind ik het veel beter, ik kan nu uren achter elkaar rijden, zonder ergens last van te krijgen

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:30

Hmm, dat is een verleidelijk aanbod Jeddah. Dat ga ik zeker aannemen. Kom ik een keer met Raak jouw kant op. Ik vind de Torsion endurance wel een mooi zadel. Het zou fijn zijn als ik beide eens zou kunnen testen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:56

PB maar wanneer je er aan toe bent!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:59

Doe ik!!

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:03

Ik vind het heel erg lekker zitten al zeg k zelf Mijn vriendin heeft er 1 en hij rijdt super

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:15

Ik heb vorig jaar al een keer een testzadel BF gehad, toen door omstandigheden niet gekocht. Maar nu twijfel ik toch weer. Echter rijd ik 9 van de 10 x in de bak en ga maar af en toe naar buiten. Dus mijn vraag, wie rijd er ook voornamelijk dressuur met zijn boomloze zadel?

Jetta

Re: Mening over boomloze zadels zoals Barefoot en Torsion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:08

Dieuwke1989 schreef:
Ik heb een keertje op een Barefoot met verhoogde kniewrong gereden, wat een onding. Ik vond het vreselijk. Ik vond dat ik eigenlijk totaal geen vaste zit had. Ik ben dan ook geen geweldige ruiter, daar zal het ook mee te maken hebben gehad maar geef mij maar gewoon een fijn zadel met diepe zit.

Een vaste zit hoor je niet van een zadel te krijgen, maar van je eigen spiergebruik! Een zadel kan wel ondersteuning bieden. De meeste boomloze zadels geven niet veel ondersteuning, je gaat je eigen spieren weer gebruiken en wordt zo bewuster van je zit en van het ruggebruik van je paard, want je kan elke spier voelen.

Ik heb sinds enige tijd zelf een boomloos zadel en ik reed er zó mee weg, heerlijk! Mijn paard heeft een moeilijke rug, maar nu loopt hij ontspannen en zonder pijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:49

Faas schreef:
Ik krijg binnenkort mijn testzadel maar ik vraag me af, glijdt zo'n zadel niet enorm snel af? Juist omdat het geen boom heeft. Is een beetje mijn grote angst hoor .

Hangt van het type paard en rug af. Je bedoelt toch met opstijgen? Ik heb nu zelf ook een boomloos zadel voor erbij (een Randolls trouwens). Mijn vriendin had die zelf ook, en op haar haf (nog rondgeribter dan Amanda) glijdt hij heel erg met opstijgen. Op die van mij niet eigenlijk.

Verder merk ik eerlijk gezegd geen echt verschil tussen mijn Randolls, Wintec of westernzadel qua lopen bij mijn pony. Elk zadel heeft zijn voor en nadelen. Het westernzadel ligt vaster en stabieler dan het boomloze zadel, maar het boomloze zadel is weer een stuk lichter qua gewicht. Nadeel van boomloos is echter weer dat er van die gespen bovenaan zitten bij de fendertjes. Ik vind dat niet lekker rijden.

Over de zit, ik heb eigenlijk wel een gewone stabiele en vaste zit, dus ik kon zo met boomloos wegrijden. Dus dat ligt imo niet zozeer aan het zadel, maar aan je eigen zit.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:53

Ik kon ook zo met de boomloze wegrijden, maar nu ben ik ook niet gewend aan de zadels met diepe zit, en zijn mijn benen gewoonweg te kort om veel aan kniewrongen te hebben

Maar gespen bovenaan de fenders? Dat heeft mijn barefoot niet, die zitten gewoon onderaan, net als bij een westernzadel.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:26

Ik ga dit topic ook nog even volgen. Ik ben aan het overwegen (en alvast aan het sparen) om een boomloos zadel aan te schaffen.

Wat vinden jullie van het merk randol?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:56

bij de randol zitten de gespen van de beugels bovenaan en prikken dus in je been bij de BF is dat niet zo.

ik heb ook getwijfeld tussen randol en BF het scheeld toch veel geld

het is de BF geworden omdat dat zadel er beter afgewerkt uit zag, en vanwege die gespen.

ik heb er wel een voortuig bij tegen het schuiven met opstijgen

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:07

Ipsilonka schreef:
Ik heb vorig jaar al een keer een testzadel BF gehad, toen door omstandigheden niet gekocht. Maar nu twijfel ik toch weer. Echter rijd ik 9 van de 10 x in de bak en ga maar af en toe naar buiten. Dus mijn vraag, wie rijd er ook voornamelijk dressuur met zijn boomloze zadel?

Ik . Is even wennen in het begin, maar nu gaat het heel goed. Ik kan er zelfs mee springen

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:34

Okay, springen ben ik echt niet van plan haha! Maar grr, die twijfel ook altijd.

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:57

Ik heb nu ruim 2 jaar een Tuend boomloos zadel, helaas zijn ze alleen nog via nieuw zeeland te koop. Dit ouwetje (hij was toen al ruim 2e hands) doet het nog heel erg best. Dit zadel is te vergelijken met en torsion alleen dan met dubbele kniewrong. Ook dus met een paar dikke lagen leer en een schte schapenvacht.

Ik het begin moest ik wel even wennen met mijn benen maar nu zou ik niet anders meer willen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:15

ik vind een boomloos zadel een prima keus
scheelt een hoop zadelpijn ellende
ik blijf erbij dat het beste een zadel is met boom die perfect past,
maar welk zadelmaker kan dat waarmaken....heeeel weinig maar
ook vullen veel zadelmakers een zadel verkeerd
dus met boomloos ben je zowiezo al af van knellende bomen scheve vullingen en alle bijbehorende narigheid
zelf moet ik 2½ uur rijden om naar mijn zadelmaker te gaan
maar ik heb dan ook een een super kundige zadelmaker gevonden die echt verstand heeft van zadels en pasvormen
als ik deze zadelmaker niet gekend had, dan had ik ws al lang boomloos gereden
we hebben wel het test zadel van barefoot een weekje gehad.
zadel zat heel fijn, lag goed op het paard en het paard liep er prima onder
maar kreeg helaas toch weer last van bultjes op haar rug (paard is hier gevoelig voor)

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:24

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de maat 1 en de maat 2 van de cheyenne van de barefoot.

Ik weet dat het staat voor de grote van het zadel en dergelijke. Maar wil meer weten over het verschil in zitten. Ik heb vernomen dat je bij de maat 2 wat meer naar voren zit met je beugels, waardoor het bijvoorbeeld moeilijker wordt om een dressuurhouding aan te nemen.

Is dit echt zo, of niet?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:51

Dat hangt van jezelf af , je zit , je bouw , je gewenning.... de 1 zit voor geen meter op de maat 1 en de ander kan niet met de maat 2 overweg , terwijl ze helemaal verliefd zijn op de andere maat.

Gewoon een kwestie van zelf uitproberen dus , dan heb je pas echt zekerheid.

Maya : dat is dus 1 van de nadelen van de Randolls enzo.
Die gespen onder je bovenbeen zijn gewoon kl*te , dat zit echt niet fijn die bult.

Overigens had ik dat ook bij mijn eerste boomloze zadel (Torsion) met originele fenders eraan , en toen had ik er geen last van.

Tuend zijn stoere zadels !!

Van Torsion vind ik het grote voordeel dat je kunt kiezen uit allerlei verschillende kleuren en materialen. Wil je gewoon een bruine of zwarte (of 1 van de speciale kleurtjes die Barefoot nu heeft) boomloze van nubuck dan zou ik altijd voor Barefoot gaan.
Torsion is gewoon veels te duur ermee vergeleken , en de Randolls enzo zijn minder doorontwikkeld. Aan de Barefoot heb je imo dan de beste prijs-kwaliteits verhouding. Maarja dat is logisch dat ik dat vind , anders had ik ook niet zelf voor de Barefoot gekozen

Maar wil je een apart kleurtje , apart type zadel of ander materiaal , dan is een Torsion toch zeker wel erg interessant !

Ikzelf zou eerlijk gezegd ook liever een Hydro Torsion met Sympanova onderkant , en dan een leuk modelletje hebben....de reden dat ik het niet doe is dat ik de prijs te belachelijk vind en de altijd wat korte seatsaver niet fijn vind. Ik neem aan dat ze de seatsaver best willen aanpassen als je toch al maatwerk besteld , maar ik vind het de meerprijs gewoon niet waard...
Net als met schoenen , ik koop liever 2 paar fijne goed gemaakte sportschoenen dan 1 paar van een duur merk. Dat is gewoon iets persoonlijks.

In de praktijk is het logisch dat mensen die serieus bezig zijn met zadels en boomloos willen gaan , kiezen voor een Barefoot.
Omdat een heel leuk instapmodel is qua prijs en types.

Na een tijd zijn ze dan zo overtuigd door boomloos dat ze kiezen om een stapje verder te gaan en dan laten ze een Torsion helemaal naar wens maken qua kleur / materiaal / opbouw.

Of ze gaan over op een Star Trek omdat ze toch wat meer behoefte hebben aan iets minder boomloos qua gevoel. Die neigt toch meer naar het gevoel van een boomzadel qua zit , terwijl toch het soepelere boomloze er is.
En dan heb je je geen buil gevallen aan je Barefoot want er is zat vraag naar tweedehandsjes