paard in box van 3x3?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: paard in box van 3x3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:57

op alle stallen waar ik geweest ben zijn de boxen niet groter dan 3x3 meter!

ook niet op de dure stallen,en daar staan grote paarden 24 uur p/d in

bij mij op stal ,ook 3x3, staan ook hele grote paarden 24 uur p/d in.
deze komen wel eruit met losgooien en rijden maar gaan in de zomer niet de wei op.

gelukkig heb ik een maatje 150cm die makkelijk in 3x3 past en heel de zomer buiten staat.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:19

3x3 is een normale afmeting.
Dus dat kan echt wel.
Tuurlijk zou een wat grotere stal mooi zijn, maar als je paard lekker overdag buiten staat en hij komt er ook nog een keer uit om te rijden dan kan het echt wel hoor.
En al zou je een stal hebben van 10X10, dan zijn er nog altijd paarden die het presteren om vast te liggen.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:27

Ik vind de grote box-en rage een beetje onzinnig eigenlijk.
Als je paard normaal kan staan, liggen en draaien is het prima. Je paard kan er toch geen rondjes in rennen, lijkt me niet de bedoeling ook. Spelen doetie buiten maar.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 01:52

volgens mij staat mijn paard ook in een 3 x 3 of in een 3 x 4 geen idee

ze is rond de 1.70m en het wil prima
bij de deur kan ze met haar hoofd eruit.
verder staat er nog een groot paard. 1.75m (?) en dat gaat ook goed

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 02:09

Loesjuh schreef:
Ja hoor, bij ons staan alle paarden in 3 x 3 stallen. En ik vind dat een paard er sowieso dagelijks uit zou moeten, ongeacht de stalgrootte.

Juist hier ben ik het volkomen mee eens.
Bij een vriendin hebben ze allemaal 3x 3 en bij de hal ook allemaal 3x3.
Ik heb er een probleem mee zolang ze maar veel buiten komen.
Thuis heb ik een box van 3,5 x 3,5 en een van 4 x 3,5 de kleinste box heeft een achter en zijwant, verder is hij open.
De groten box heeft alleen een dichte achterwand.
Maar evengoed komen mijn paardjes thuis veel buiten.
Ik heb trouwens de grote stal zo omdat ze dan daar ook de ruimte in hebben om te bevallen.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:56

De nu nog gewone maat (volgens de wettelijke eisen van "diervriendelijk) zijn 3x3. Maar vanwege de Europesche wetten proberen alle landen nu samen afspraken te maken...en waarschijnlijk zal dan de regel 3,5 x3,5 (of 3,65x3,65) worden. Deze maat is in Duitsland al standaard.

Ik heb zelf 3x3,5 stallen...er staan fjorden in..en geloof me die kunnen erin zwemmen. Zoals al eerder genoemd ben ik ook van mening dat een paard iedere dag even buiten moet kunnen ravotten. Dan is een stal van 3x3 volgens mij prima. De regel van de schofthoogtexschofthoogte in het kwadraad (dus voor jou 1,65x1,65=2.72x2.72=7.40) stond ook een keer in bokt...dat heeft te maken met die diervriendelijkheidseis (of wens).

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:10

Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van het paard ook. Ik ken een manege die de grotere stallen gebruikte voor pension en toen stonden de 1.80 paarden in een 2.5x2.8 stal ongeveer en eigenlijk ging dat prima. Mijn paard stond ook een poos in zo'n stal maar was in die periode enorm stresserig en paniekerig.. Hij sprong de stal altijd uit en sleepte daarbij iedereen mee. Nou heb ik hem een maandje verhuist en staat hij in een grotere stal, minstens 3.5x3.5 en is hij veeeel rustiger en liever..

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:19

Die van mij staat ook in een 3x3. Op zich is de stalgrootte minder belangrijk dan de hoeveelheid tijd die hij naar buiten gaat en met andere paarden kan staan.
Helaas gaat mijn paard nu maar 2 uurtjes per dag naar buiten en werk ik ook nog een uur met hem. We zijn in afwachting van nieuwe paddocks, dan kunnen ze een stuk langer naar buiten! (het is voor hem al een behoorlijke vooruitgang want hij kwam in Spanje helemaal niet buiten!)

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:21

Myra1 schreef:
Ik vind de grote box-en rage een beetje onzinnig eigenlijk.
Als je paard normaal kan staan, liggen en draaien is het prima. Je paard kan er toch geen rondjes in rennen, lijkt me niet de bedoeling ook. Spelen doetie buiten maar.

Ik heb een paard van 1.76 en dan is een 3x3 stal echt maar minimaal hoor, het is een erg schoon paard, mest altijd achter in de stal, maar toch heeft hij soms nog een mestplek op zijn achterhand.
Ook de natte plek woelt hij soms nog wel eens om, hij kan tenslotte alleen om zijn as draaien.
Gelukkig staan ze bij mij de hele dag buiten, maar dan nog vind ik het vervelend dat ik niet de mogelijkheid heb om hem een grotere stal te bieden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:24

3 x3 is de standaard box maat.
Dat merk je ook als je stallen gaat bouwen, overal waar je gaat kijken om prijzen te vergelijken is 3 x 3 de standaard maat.

En aangezien je paard gewoon elke dag buiten hoort te komen kan 3x3 best.

Een paard dat altijd binnen staat, kun je wel in een grotere stal zetten, maar daarmee word de behoefte van beweging echt niet kleiner door.
Want een sprintje trekken kunnen zo ook niet in 4x4.

imposant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:27

ik stond eerst op een stal waar het stalletje waar mijn paard ingepropt wat ook maar 3x3 was..
mijn paard is 1.78m en dat is percies pas.
nu is de stal iets groter dacht ik. en daar voelt me paard zich een stuk beter in.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:37

Mijn paard van 1.75 staat in een box van 3.00 bij 3.10 dat zijn gewoon de standaardmaten zoals ze worden geleverd als paardenbox door bedrijven als Inorko (schrijf je dat zo?). Hij heeft hier absoluut geen last van. Hij woelt niks om en kan heerlijk naar buiten kijken. Mijn paard komt in de zomer wel op de wei, maar in de winter niet, dan moet hij het enkel en alleen hebben van de beweging die we hem geven.

Overigens denk ik dat een mestplek op de achterhand geen criterium is of je paard goed in zijn stal past. Mijn paard past perfect in zijn stal, heeft alle ruimte, maar gaat nu eenmaal altijd achterin zijn box, op de mest liggen. Dat ligt vast en zeker gewoon lekker en warm ofzo. Dat deed hij trouwens ook op zijn oude stal, een inloopstal van 10 bij 5.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:46

Mijn paard heeft ook in een grotere box gestaan en daar was de natte plek altijd wel intact en had hij nooit mestplekken op zijn lijf
Ik zie hem regelmatig liggen en als hij languit ligt heeft hij echt de hele stal nodig. Mijn paard heeft overigens een luik naar buiten en een luik in zijn schuifdeur.

Christiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:03

ik heb een tijdje op een stal geholpen waar 10 oxen echt geen 3 bij 3 meter waren... bij een aantal konden ze naar buiten kijken maar bij sommige niet.. sommige hadden alleen voor een tralies en verder dichte wanden.. stond altijd een hengst. het ging wel maar ik vond het wel klein... de gortere paarden werden er ook niet ingezet..

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:06

'gaat wel' en 'kan best'
Hoe komen jullie tot die conclusie?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:18

Het kan makkelijk hoor, mits hij maar naar buiten gaat.
Mijn boxen zijn 3x3, maar open aan de bovenkant, dus hun hoofd gaat er lekker overheen, scheelt ook veel in ruimte. Ook staan die van mij de hele dag buiten.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:19

@ Sjuimpje: ik kom tot die conclusie uit ervaring. Mijn paard is perfectly happy in zijn iets groter dan 3x3 stal. Hij kan draaien en bewegen en lekker naar buiten kijken. Hij is altijd vrolijk op stal en heeft absoluut geen stalnijd. Hij is rustig, heeft geen stalondeugden, slaat niet tegen de stalwand en dergelijke. Hierdoor kan ik concluderen dat mijn paard erg happy is in zijn 3x3 box.

Het enige dat hij overigens wel doet is aandacht trekken als er iemand op stal is, maar daaruit kan ik alleen concluderen dat hij erg graag wordt aangehaald.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:24

willem heeft in een stal van 3x3 gestaan en in een stal van 3,5 bij 3,5. enige verschil wat ik merkte was datie er steeds meer een zooitje van ging maken hij scheet echt in elk hoekje.

nu staatie in een containerstal. dus 2,70 bij 3 zoiets?? met zijn 1,78 en 18 jaar doet hij het er prima op. hij wordt niet stijver, ligt nog elke dag. zo lang buiten komtie niet, een uurtje of 2 in de winter, in de zomer dalijk de hele dag op de wei.
willem heeft het er prima, in die grote box nl waar hij in stond(alleen tralies en binnen) voelde hij zich dood ongelukkig.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:25

Bovenstaande omschrijving van jou Sansje, past precies mijn paard (op het aandachttrekken na dan), maar ik vind dat ik een bijzonder ongecompliceerd paard heb (wat stalling en omgang betreft dan ).
Maar daarom hou ik mij nog wel bezig met de vraag hoe ik zijn leefomstandigheden nog beter kan maken. Ik denk namelijk dat mijn paard zich prettiger zou voelen in een grotere stal

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:31

mirgino schreef:
op alle stallen waar ik geweest ben zijn de boxen niet groter dan 3x3 meter!

ook niet op de dure stallen,en daar staan grote paarden 24 uur p/d in

bij mij op stal ,ook 3x3, staan ook hele grote paarden 24 uur p/d in.
deze komen wel eruit met losgooien en rijden maar gaan in de zomer niet de wei op.

gelukkig heb ik een maatje 150cm die makkelijk in 3x3 past en heel de zomer buiten staat.

Even offtopic, wel apart dat duurdere stallen vaak geen mogelijkheden hebben voor de paarden om (in de winter) buiten te komen! Terwijl dat (contact met andere paarden) juist heel belangrijk is voor een paard! Hoe goedkoper de stal, hoe prettiger voor het paard vaak....maar dat is mijn observatie!

nu weer ontopic, als het paard kan liggen en een rondje kan draaien vind ik het in principe groot genoeg. Zoals velen met mij zeggen, dat ze naar buiten komen is het belangrijkste! En het liefst meer dan 2 uurtjes per dag! (want dan staan ze nog steeds 22uur in die stal..)

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:41

@ Lusitano: ik denk dat je helemaal gelijk hebt wat betreft je observatie over dure pensionstallen en dergelijke. Ook ben ik het met je eens dat een paard het liefst meer dan 2 uur per dag naar buiten moet. Natuurlijk is het niet altijd haalbaar, maar het streven moet er wel zijn denk ik.

@ Sjuimpje: Ik heb inderdaad ook een heel makkelijk paard op stal, dus dat scheelt. Ik denk trouwens dat hoe gelukkig een paard is op zijn box ook afhangt van andere dingen. Mijn paard komt uit een grotere box en kreeg daar geen aandacht, hij stond daar maar en had ook geen andere paarden om zich heen. Nu staat hij in een kleinere box, heeft geen onbeperkte weidegang meer, maar wordt dagelijks uitgebreid verzorgd en ziet andere paarden. Ik kan je garanderen dat hij het nu beter naar zijn zin heeft in zijn kleinere box.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:52

De standaard maat is idd 3 x 3. Zodra je groter wilt, kun je je portemonnaie open trekken, want dat wordt als afwijkend gezien bij stallenbouwers.
Omdat ik perse een grotere box wilde voor mijn paard van 1.74 m was ik dus idd een stuk duurder uit.

OVerigens voor een paard van 1.65 m moet 3 x 3 makkelijk kunnen.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:06

er was iemand die zei dat als de box te klein is het paard onder de mest zit!

nou ,ik heb eeb pony van 150cm in een box van 3x3 en ze zit altijd onder de mest.
en ze is ook nog overwegend wit!
vandaar dat ik scheer!mijn deken kan ik makkelijker wassen dan mijn pony.
en ook heeft ze in deze box vastgelegen,en voor haar is het echt ruim zat.
van mij mag de wei snel open,en dan maar hopen op mooi weer dan staat ze snel weer 24 uur op de wei!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:24

mirgino schreef:
er was iemand die zei dat als de box te klein is het paard onder de mest zit!

Doel je op mij?
Dan heb je mijn post niet goed gelezen, ik heb gezegd dat ik een uiterst schoon paard heb welke door zijn grote stokmaat de hele stal nodig heeft als hij languit wil liggen, hierdoor ligt hij dus ook nog gedeeltelijk in de mest, ook al mest hij altijd tegen de achterwand aan.
In dit geval ligt het dus wel aan de grote van de box.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:31

Ik heb een anda van 1.64 en een shetje van 92cm. Ik huur twee boxen naast elkaar van 3x3 en heb de tussenwand een meter opgeschoven, zodat de stal van mijn shet 2x3 is en van mijn paard 4x3. Nu hebben ze allebei naar verhouding een even grote stal, waar ze makkelijk in kunnen draaien en liggen.

Ze staan ook nog eens allebei overdag de hele dag buiten en krijgen allebei elke dag beweging, dus beter kan ik het me niet wensen