Zelf hindernissen bouwen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:49

Houten planken?
En dan gewoon op elkaar stapelen/ spijkeren?
*denkt hard na hoe het ook kan ..

Iemand ideeen? Want ik vind de constructie van Marja1988 wel een hele goede

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:56

Als je voor hout gaat, kies dan hout dat ook meeveert en niet meteen splintert als je paard er per ongeluk dwars doorheen gaat. Met een beetje pech heb je de ergste blessures, en dan blijk goedkoop toch heel duurkoop of einde oefening voor je paard.

Hout is niet gelijk aan hout! Hou het veilig!

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:21

LoveJoew schreef:
Houten planken?
En dan gewoon op elkaar stapelen/ spijkeren?
*denkt hard na hoe het ook kan ..

Iemand ideeen? Want ik vind de constructie van Marja1988 wel een hele goede

ik beantwoordde een vraag van wat voor materiaal ik het zou maken
het hoort dus bij de constructie van het plaatje op de vorige pagina

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:23

Weet ik
Ik vind je constructie heel goed eigg ..
En nu vraag ik me af van welk materiaal ik deze dan zou kunnen maken ..

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:27

van hout dus of praten we nu langs elkaar heen?

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:29

Nee, maar ik reageer op jou en Cassidy tegelijk
Omdat jij zegt hout en zij zegt maar hout is niet gelijk aan hout

Njaa beetje vaag ..
Maar ik zoek dus ook eventuele alternatieven, en anders wat voor soort hout
Beetje duidelijker?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:35

oooooo okaay op die manier
tja ik ben er ook nog niet uit....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:55

Meranti of andere hardhoutsoorten (zoals ze bijvoorbeeld bij de steigerbouw worden gebruikt) , kunnen bij weer en wind buiten en rotten niet zo snel. Maar meranti splinterd heel gauw veert niet mee en geeft hele gemene splinters.

Essenhout daarentegen veert wel mee, maar is erg duur en gaat minder lang mee. Dus als je het echt goed wilt doen, en er echt hout voor wilt gaan kopen om zelf te gaan knutselen, kun je netzogoed kant en klare staanders kopen....denk je niet?

Ik waarschuw alleen dat het niet zomaar een paar plankjes timmeren is, niet als je het goed wilt doen....

skara

Re: Zelf hindernissen bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:04

Ik heb kruisjes gekruigen van een handige nonkel die dat gemaakt had.
Je neemt 2 stevige plankjes waar je dan een kruisje van timmert.

Het is alleen niet zo handig als je hoog wilt gaan springen (maar in jouw vorige post te lezen blijkbaar niet). 2 à 3 kruisjes kan je nog wel opeenstapelen maar meer dan dat gaat niet want dan vallen ze om wegens gebrek aan evenwicht.

Als je paard de balk raakt, vallen de kruisjes om (je moet ze dus telkens terug gaan rechtzetten) dat is het nadeel.

Op deze foto zie je een balk op 2 witte kruisjes hangen (niet de hindernis waar ik over spring).
Afbeelding
War je heel goed op moet letten is dat je de balkjes voor de kruisje juist afzaagt zodat ze op de grond blijven staan (dus niet loodrecht ten opzichte van het balkje maar een beetje schuin zodat het op) de grond kan blijven staan)
Niet te dunne balkjes nemen want dan gaan ze niet blijven staan (of vallen om bij het minste zuchtje wind.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:20

Iemand die hindernismateriaal maakt, zal meer willen springen en andere vormen van hindernissen willen neerzetten dan alleen dat kruisje. Om daarvoor een balk schuin af te zagen lijkt me een beetje zonde van de balk. Je kunt hem zo moeilijk voor wat anders gebruiken, of creeert een vallende balk zonder dat je paard daar echt schuld aan heeft. En reken maar dat een paard last kan hebben van vallende balken, ze weten het donders goed als er wat afgaat.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:26

Ik snap niet goed wat je bedoelt
Mijn paard heeft er echt niet veel last van als dat kruisje omavlt. Dat ploft gewoon neer zoals een balk van een echte hindernis valt. Mijn paard doet er iig niet moeilijker over dan een gewone hindernis.

Zoals je ziet op de foto is dat kruisje ook niet van een ronde balk gemaakt maar een rechthoekig houtblokje.

Je kunt dat kruisje zelf zo groot maken als je wil. Als je meer kruisje maakt, kan je ook hoger gaan en bijvoorbeeld een oxer oid zetten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:37

Wat een crea mensen hier zeg.
Gelukkig hebben ze waar ik rijd hindernissen in alle soorten en maten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:49

skara schreef:
Ik snap niet goed wat je bedoelt
Mijn paard heeft er echt niet veel last van als dat kruisje omavlt. Dat ploft gewoon neer zoals een balk van een echte hindernis valt. Mijn paard doet er iig niet moeilijker over dan een gewone hindernis.

Dat heeft wat te maken met paardenpsychologie, en de gevoeligheid van je paard. Ieder paard voelt het als hij zijn benen pf hieven stoot aan het hindernis. Sommige paarden hebben er geen last van, en rossen ook de volgende keer dwars door het hindernis heen, sommige zijn zo gevoelig, dat ze de volgende keer de voeten beter optillen. Iedere sprong die je maakt met je paard moet in principe een positieve ervaring zijn voor je paard. Iedere sprong die mis gaat in principe een negatieve ervaring voor je paard.
Als je parcoursen of hindernissen neerzet waar een paard iedere keer stuk op loopt (lees, een balk afgooit) is dat geen positieve ervaring voor het paard. Het kan er uiteindelijk toe leiden dat een paard niet meer zo graag springt.
Dus of je het springen leuk houdt voor je paard ligt helemaal aan jezelf.

skara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:11

Dat snap ik heus wel wat je hierboven plaatst. Maar wat heeft dat nu met die kruisjes te maken
Bij een gewone hindernis valt de balk er ook af als je hem raakt.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:11

Hier een voorbeeld van staanders gemaakt d.m.v. een stalen buis op een autoband met velg te lassen. Deze zijn al wel wat ouder en dus nogal groen uitgeslagen
Ze zijn behoorlijk zwaar, zomaar optillen doe je niet even. Je kunt ze wel goed rollend verplaatsen. Voordeel is wel dat ze erg stabiel zijn, een paard moet gek doen om de hele hindernis om te krijgen.
Afbeelding

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:23

Hier hebben we een "echte" hindernis gemaakt van een autovelg met daarop een ijzeren paal met gaten en van die lepels. We hebben dan wel drie echte balken en twee autobanden. Hoe ze dat gemaakt hebben is denk ik d.m.v. de autovelg aan de ijzeren paal te lassen.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:55

Ik heb weleens 2 pionnen gepakt (grote dan) daar lepels omheen gedaan en daar balken opleggen. Nadeel is wel dat je niet veel variatie in hoogtes hebt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:35

@skara...kon vanmiddag de foto niet zien omdat ze de site op mijn werk hebben geblokkeerd. Zie nu de foto pas en zie ook wat je bedoelt met het kruisje. Ja idd, die kanten moet je schuin afzagen, anders zijn ze erg moeilijk te stapelen. Maar in mijn ogen heten zulke dingen gewoon cavaletti's. Een kruisje is in mijn ogen een gewone hindernis waar je balken niet horizontaal van liggen maar de ene kant van de balk ik de lepel hangt en de ander op de grond ligt, aan de andere kant dito.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:00

kratten, planken, emmers en pvc buizen...die rollen er wel makkelijk af..maar het is niet erg als ze die raken
en soms nog stenen...eigenlijk alle oude troep die je vind kun je pakken...ik heb het geluk dat er net een nieuwe stal gebouwd is dus heb ik heel veel troep

hier voorbeeldje:

Afbeelding

en

Afbeelding

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:00

@Mies_Apollo; Jaa zulke kisten heb ik gister ook gepakt om haar te laten springen, gewoon twee kisten met een balk erop ..
Ging opzich best goed ..
Had hulp van mn moeder dus die kon de balk er dan steeds opleggen ..
Heb haar maar 1 kist hoog laten springen omdat ze nog nooit gesprongen had en al zeker niet vrij (nou jaa ze heeft een heel laag sprongetje met mij erop gemaakt)
Maar ik vond het opzich best handig met die kisten
Nu moet ik er alleen nog een paar meer mee naar stal slepen

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:53

haha ja ze zijn heel handig en je kunt ze ook op verschillende manieren neerzetten...stapelen of rechtop zetten..zodat je toch verschillende hoogtes hebt..en het hoogteverschil niet ineens enorm is ofzo... ik heb gelukkig een helehoop van die kratjes dus kan hele parcourtjes ermee bouwen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:13

@ Mies_Apollo: Over die laatste hindernis zou ik dus never nooit mijn paard laten springen, als ze zo'n plank aanstoten zal die er niet zo makkelijk afvallen en zullen ze snel daarover struikelen

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:24

ik spring nu ook meer met pvc buizen...maar als ik planken gebruik kies ik altijd wel de lichtste uit en leg ik ze ook neer dat ze wel kunnen vallen, met zelf hindernissen bouwen is dat iets waar je wel op moet letten, maar dat spreekt voor zich lijkt mij. bij een kruisje zoals de foto zijn de planken er ook wel is bij afgevallen...

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:29

Ik zou idd ook niet met planken springen ..
Maar ik heb gewoon balken dus dat is het probleem niet ..
En ik moet zeggen dat die kistjes toch best handig zijn
Licht, veilig (bij normaal gebruik) en niet duur

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:48

het liefst heb ik toch normale hindernissen,..maarja..misschien ooit nog eens...en tot die dag lekker zo springen....heeft iemand nog een suggestie voor een beetje leuke hindernis? iets naast een kruisje, stijltje, oxer of tripple (die zijn moeilijk te maken met kratjes) vorige x de 1e balk op een steen, de 2e op nog meer stenen en dan de 3e pas op kratjes..anders werd de hindernis wel erg breed