Zien paarden diepte?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:44

nance1 schreef:
zoek maar even op google, maar paarden zien dus géén diepte he, daarom zijn ze ook vaak bang voor water, omdat ze dan de bodum niet kunnen zien.

Ik kan wel diepte zien, maar als ik de zee in wil, zie ik ook de bodem niet. Snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:59

ik bedoel te zeggen, dat als een paard de diepte niet kan inschatten, hij het het liefste wil ontlopen. Heb jij ook niet als je de zee inloopt dat je ook wel eens denkt van zit hier geen kuil of sta ik niet op een zeeegel o.i.d ofzoiets?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:01

Ja, dat heb ik ook. Maar ik zie wel diepte, alleen de bodem van de zee niet. Maar dat komt omdat het water te grauw is.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:04

ja precies, dat heeft een paard dus ook, die kan de bodem ook niet zien, dus durft hij er in eerste instantie niet in. Dat moet je dan gewoon oefenen en hem het vertrouwen geven, dan lukt het wel.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:09

Niet specifiek voor paarden maar voor alle dieren: om heel nauwkeurig en snel korte afstanden in te schatten heb je 2 ogen nodig.

Maar dat betekent niet dat je met 1 oog helemaal geen diepte meer kunt zien. Door de beweging van je hoofd bv kun je de diepte ook aardig inschatten. Paarden hebben hun ogen aan de zijkant van het hoofd, dus hun '3d'-zicht, waarbij beide ogen samenwerken, is niet zo groot als bij roofdieren (katten bv), maar globaal afstanden schatten kan nog prima.

(En bij het water speelt nog veel meer mee, bijvoorbeeld dat het oppervlak spiegelt en beweegt bv. En ook het geluid en gevoel speelt mee natuurlijk)

kris_

Re: Zien paarden diepte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:18

Op de site van Inge Teblick staat hier goede info over: 'wat ziet het paard' : http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/zien.html

Op de foto onderaan zie je dat een paard schuin voor links en rechts binoculair zicht heeft en dus kunnen ze diepte zien in die regio. Vlak voor het hoofd zien ze niet en langs de flanken enkel monoculair (dus zonder dieptezicht)