Aanfikken van je paard voor een "snellere look" ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:09

affikken is wel direct mooi hoor, knippen lukt j eniet zo mooi

Barbara88

Re: Aanfikken van je paard voor een "snellere look"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:11

Ik ben met mijn fries laatst een weekend weg geweest. Op die stal waar ik toen was lieten ze zien hoe zij hun friezen toileteerden. En de mensen die het wilden mochten het zelf ook doen.

Ze namen een 2 jarige hengst, die zetten ze gewoon vast in een was hok met twee kettingen. Of ze namen een praam hing een beetje er vanaf hoe ''druk'' het paard in kwestie was. Vervolgens pakten ze een gasbrander en gingen gewoon heel rustig over de vacht van het paard heen. Zolang je de vlam rustig beweegt voelen ze er niks van, net als mensen die hun vinger door de vlam van een waxine lichtje halen. Zolang je hem niet stil houdt doet het geen pijn.

Op die manier deden ze echt het hele lichaam van het paard, van oren tot hoofd tot achter benen en alles wat er tussen zit. De levende haren bevatten vet dus die branden niet. Na afloop was je je paard dan was je gewoon de dode verschroeide haren eraf en je hebt een paard met een super mooi dun vachtje wat niet helemaal kaal is. Ik vind het resultaat mooier als met scheren. En de paarden waren allemaal super rustig. Ook die van mij normaal toch best een pittemetitje, stond gewoon rustig stil. Iedereen deed het met twee man 1 die het paard vast hield en de ander ging branden.

Ik heb wel foto's, die zal ik wel ff opzoeken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:13

Voelharen kort ik drastisch in en mijn paarden lopen echt niet overal tegen aan. En tja wat is natuurlijk...... haren wegknippen niet, maar op een paard rijden ook niet, in een omheinde weide neerzetten ook niet....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:23

kvika schreef:
runningkawa schreef:
Dat lijkt me logisch
als het pijn doet is het zeker mishandeling
Hier is daar geen sprake van, dus waarom zou het dan mishandeling zijn?

nou weet natuurlijk niet het fijne ervan en hoe het precies in z'n werk gaat. maar ik denk dan, hou zelf maar eens je hand boven een kaars.
dat is toch ook geen pretje!

mijn mening is dat als je die haren zo nodig weg wilt hebben knip ze dan af!

maar ik ben gek

Haal jij je vinger maar eens in een beweging door de vlam van een kaars
Daar voel je ook niks van.
Vandaar dat je de kaars, of aansteker ook niet op 1 plek moet houden met het weg laten smeulen van de haren, maar moet bewegen.

Verder haal je ook alleen de lange haren ermee weg, de korte vacht, die er onder zit, bied ook nog extra bescherming.

Ook ik kan mijn paard zonder vast te zetten de haren weg halen.
Dit is van nature een kleinzerig bang paard.
Denk maar niet dat die bleef staan als hij ook maar enigsinds dacht dat het zeer zou doen.
En ik zou het ook niet doen als ik ook maar dacht dat het een beetje pijn zou doen.
Maar ondertussen heb ik het al bij zoveel paarden gedaan, er zijn er die op de rook en geur reageren, maar als ze dat kennen, staan ze allemaal gewoon stil.
Ik doe het ook altijd alleen, gewoon aan een halstertje, zou me echt niet lukken als ze weg wilde

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:25

kvika schreef:
nou weet natuurlijk niet het fijne ervan en hoe het precies in z'n werk gaat. maar ik denk dan, hou zelf maar eens je hand boven een kaars.

maar ik ben gek

Als je je hand een tijdje stil houdt boven de kaars doet het wel zeer ja Maar dat is niet de bedoeling. Beweeg zelf maar eens een brandende aansteker over je arm, doet echt geen pijn (stinkt wel).
Je kunt je vingers toch ook door een kaarsvlam heen halen zonder je te branden?
Je beweegt de vlam dus ook heen en weer onder de kaak van je paard en de lange haren verbranden en het doet geen pijn.

Ik doe het bij mijn paard (tinker, dus flinke volle baard) ook altijd en dan hoef ik hem niet eens een halster om te doen, hij staat gewoon los.

De pony waar de TS het over heeft was waarschijnlijk gewoon bang. Veel paarden zijn ook bang voor een tondeuse en zullen dezelfde reactie hebben, dat is toch ook geen mishandeling?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:53

mmmh, okee ben al wat minder geschrokken van het hele gebeuren!

alleen, vind ik wel dat je nu dus moet gaan uitkijken dat niet mien muts gaat denken bij d'r verzorg pony kom, laat ik eens me baard haren van me paardje wegbranden.

als dan niet goed weet wat je doet blijf ik het een eng vinden.
verder ben ik erg benieuwd naar de foto's van die fries/

gr.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:56

Citaat:
alleen, vind ik wel dat je nu dus moet gaan uitkijken dat niet mien muts gaat denken bij d'r verzorg pony kom, laat ik eens me baard haren van me paardje wegbranden.

als dan niet goed weet wat je doet blijf ik het een eng vinden.

Daar ben ik het voor 300% mee eens

Maar dat is eigenlijk wel met de hele paardensport.
mien muts die denkt wel met slof te kunnen rijden is ook niet alles
Of mien muts die denkt dat haar hand wel zacht genoeg is voor een pelham.
Enz enz

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:54

Zijn die haren niet bedoeld om mee te kunnen "voelen"? Alleen al daarom laat ik ze zitten, maar ze eraf branden lijkt me helemaal naar. En behoorlijk eng voor het paard. Hoe weet je zeker dat ze er niets van voelen? Veel paarden doorstaan wel ergere kwellingen (gestuiter op de rug, geruk in de mond etc) zonder een krimp te geven...

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:16

Ik heb het vaak genoeg gezien, waar helemaal geen praam voor nodig was, die paarden bleven gewoon heel rustig staan. Nu moet ik wel zeggen dat deze man er veel verstand van had hoor Bij dit paard werd het alleen onder de kin gedaan (dat stukkie waar je de neusriem vastdoet).

Ik knip de neusharen gewoon.

Iranda, je hebt wel gelijk.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:44

Mijn paarden hebben tot dusver zonder 'voelsprieten' nog allemaal prima hun voerbak kunnen vinden

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:48

Ik brand zo ook altijd de kaaklijn bij mijn paarden, staan gewoon los en er is niets aan de hand hoor, word ook mooier dan de schaar op scheermachine.
Gewoon met beleid, zoals alles !

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:54

Anoukie schreef:
patos schreef:
Idd, wanneer het goed gebeurt merkt het paard er niet veel van. Persoonlijk pak ik liever de tondeuse.

Ik ook .

Ja maar bij b.v. een fjord is dit niet handig omdat de kaaklijn beharing dan korter wordt dan de rest van het hoofdhaar

kvika schreef:
runningkawa schreef:
Dat lijkt me logisch
als het pijn doet is het zeker mishandeling
Hier is daar geen sprake van, dus waarom zou het dan mishandeling zijn?

maar ik ben gek

Mijn pony staat compleet los als ik hem brand bij zijn baard.
Ik brand zelfs ook zijn oren

Taco staat dus zonder halster en hij kan alle kanten op maar hij blijft keurig staan.
Het enige wat hij beweegt is zijn lip als hij moet flamen van de rook

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:58

sja snap de reactie hier wel hoor, maar ben idd ook totaal niet eens met hoe het daar aan toe ging. Was er namelijk zelf bij......

Vond het zowiezo vreemde mensen hoor, maar goed, da's een ander verhaal.

Ze hielden de kaars echt te lang op een plek, begon echt enorm te roken en paardje vond het gewoon dood eng. Trokken ze zich echter totaal niks van aan.
Als ze het nu met beleid hadden gedaan ok, weet dat het wel vaker gebeurd, maar manier waarop ze het daar deden was gewoon echt niet diervriendelijk....

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:36

runningkawa schreef:
Ik doe het zelf ook
veel mooier dan de scheermachine

ze voelen er niks van
want alleen de lange haren smeulen weg.
Waar het dichter op elkaar zit brand het niet.
(of je moet idd de kaars er lang onderhouden, maar dan ben je een stomme oen)

En het enige waar ze soms op reageren is de rook/geur
Maar zijn ze ijzers gewend, moet ik de eerste nog tegen komen die niet gewoon blijft staan.
Zou het pijn doen, reageren ze wel anders.

Zelfs jonkies, of paarden met flink karakter blijven gewoon stilstaan.

Sluit me hier wel bij aan zolang je weet hoe je het moet doen kan het geen kwaad en is er geen spraken van mishandeling

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:38

Met een kaars Naja..

Taaclover, is zo'n kaars niet heet bij de oren ?
Ik zou het zelf echt never nooit doen.. Er is ook nog iets wat een
schaar heet.. Maarja moet iedereen natuurlijk zelf weten

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:48

Mijn paard heeft dus een ontzettende hekel aan 't uitscheren/uitknippen van de oren. Overigens knip of scheer ik de oren nooit helemaal kaal van binnen. Ik heb er al eens over nagedacht om te branden, maar ik wist niet of dit wel werd gedaan. Maar in de post van Taaclover te zien, wordt 't wel gedaan.

Ik brand de kaakharen bij mijn paard ook wel. Omdat ze nogal wat vacht op haar hoofd en hals aanmaakt, lijkt branden veel netter. Ik gebruik zo'n aansteker met lange 'tuit' van de Xenos.
Met 't branden staat ze wel even te snuiven, maar ze blijf verder netjes staan. Ik kan mijn paard ook gewoon los laten staan.

Ervaringsdeskundigen met oren branden: zou ik 't eens kunnen wagen om haar oren uit te branden? Hoe doen jullie dat eigenlijk?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:17

Glossi schreef:

Taaclover, is zo'n kaars niet heet bij de oren ?

Zolang er geen kaarsvet in druppelt.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:28

Ik brand ook altijd de haren onder de kaak weg. Veel mooier dan knippen/scheren en de dieren zijn er ook veel makkelijker mee dan als ik met een tondeuse onder die kaak zit te pielen.
Zeker bij veulens werkt branden ideaal. Ze merken het vaak niet eens.
Ga maar eens bij een klein veulen met een opscheermachine aan de gang, dat geeft meer gedoe dan even met een aansteker onder het hoofd langs...

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:41

Je zou toch maar eens perongeluk uitschieten
Nee, ik vind het persoonlijk niet zo;n hele normale manier.
Als je zelf naar de kapper moet brand je de punten er toch ook niet af

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:46

jennifer87 schreef:
vlasta schreef:
hahahahaha volgens mij ben ik de enige die niks doet met die haren ik laat ze lekker zitten.
Ik denk maar zo: ze zitten er niet voor niks (al weet ik de reden niet waarom ze er zitten )

het zijn voelsprietenvoor een paard

alsze echt lang zijn haal ik er gewoon een klein stukje af met de schaar

Nee, dit gaat in dit geval niet om de tastharen op de neus en onderlip, maar echt om de haren onder aan de kaak. Het kan helemaal geen kwaad om deze bij te knippen of met een aansteker in te korten. Als je het goed doet merkt het paard er helemaal niets van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:58

Klopt
het gaat niet op die tatstharen
Daar blijf ik altijd vanaf. Omdat ik vind dat ze die nodig hebben.
Het gaat echt om die haren bij de kaak en kin.
Die bij de oren knip ik wel altijd.
oor dubbel en de uitstekende sprietjes eraf.
In het oor laat ik altijd zitten. Ook omdat ze dat als bescherming tegen vliegjes en gure wind nodig hebben.

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 10:09

MarijeR schreef:
Ik brand ook altijd de haren onder de kaak weg. Veel mooier dan knippen/scheren en de dieren zijn er ook veel makkelijker mee dan als ik met een tondeuse onder die kaak zit te pielen.
Ga maar eens bij een klein veulen met een opscheermachine aan de gang, dat geeft meer gedoe dan even met een aansteker onder het hoofd langs...

Bij een veulen??? Waarom worden die in godesnaam getoilletteerd? Is dat voor de keuring? Krijgen paarden daar hogere punten als ze minder haar hebben? Want verder hoeft een veulen toch nog helemaal niks? Leg uit leg uit want ik snap er steeds minder van!

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:38

Shezzit schreef:
MarijeR schreef:

Bij een veulen??? Waarom worden die in godesnaam getoilletteerd? Is dat voor de keuring? Krijgen paarden daar hogere punten als ze minder haar hebben? Want verder hoeft een veulen toch nog helemaal niks? Leg uit leg uit want ik snap er steeds minder van!

Ja een baard van 5-10cm staat nou niet echt charmant wel?
Vorm van het hoofd is bij die ponyveulens anders niet eens te beoordelen
Alleen het haar onder de kaak haal ik eraf, de tastharen rondom de neus blijven eraan.
De lange uitstekende plukken bij de oren gaan er met 1 knip van de schaar af, in het oor blijft alles zitten.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:46

vlasta schreef:
hahahahaha volgens mij ben ik de enige die niks doet met die haren ik laat ze lekker zitten.
Ik denk maar zo: ze zitten er niet voor niks (al weet ik de reden niet waarom ze er zitten )

Vind ik ook, ik laat ze zitten. Alleen als ze hele lange plukken uit de oren hebben steken dan knip ik die eraf.

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:51

idd snap ik het ook niet helemaal hoor, waarom een veulen toilleteren?
Vindt zo'n wollebolletje zowiezo veel leuker;-)