Combinatie gezin, baan en eigen paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:09

mijn moeder heeft haar paarden wel altijd gehouden toen mijn broer en ik geboren zijn. ze had toen ± 5 fok/rijpaarden. een heeft ze mee door gereden tot ik naar de basis school ging. daarna kwam er niet veel meer van omdat je constant op je klok moet kijken of je de kids niet uit school moet halen. gelukkig had ze verder geen werk toen. we woonden toen ook nog niet bij de paarden. smorgens om 9 uur was ze er om te voeren en evt mesten. savonds rond een uur of 4 tot een uurtje of 6 was ze er weer om te voeren enz enz enz.

maar dat ging over wel te verstaan 5 paarden. in jou geval een.

ik denk dat als je goede opvang voor de kids heb je dat goed kan bombineren. als het een hele brave pony is zou je je kinderen ook lesjes kunnen laten rijden om je pony als ze dat leuk vinden!

WiMa

Re: Combinatie gezin, baan en eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:41

Ik heb twee kinderen van 6 en bijna twee..Ik heb drie paarden en kom heel eerlijk gezegd net even een uurtje tekort..Daarbij heb ik drie honden, twee katten en wat knaagdieren..Mijn man heeft gelukkig een bedrijf aan huis dus hij kan op de kleine passen..Mijn oudste dochter blijft twee dagen per week over waardoor ik wat extra uurtjes heb..Ik zou het voor geen goud willen missen, de paardjes..Het is veel werk maar ik denk dat jij het zeker gaat redden met 1 paardje.. Je kinderen hebben een mooie leeftijd en je zult zien dat alles gesmeerd loopt. In het begin is het even zoeken naar de juiste tijden en dergelijke maar dat zit al snel in het ritme..Ik vind het persoonlijk heerlijk om met de paardjes bezig te zijn want 24 uur moeder zijn vind ik best heftig en op deze manier heb ik mooi een heerlijke uitlaadklep!

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:11

Dat heb ik ook, je hebt ook gewoon tijd voor jezelf nodig. Dan is dit idd een mooie uitlaadklep, even heel iets anders te kunnen doen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:19

Ik heb mede daarom gekozen voor een tinker.
Stilstaan is geen probleem, ook bijv. na de vakantie stap ik er zo weer op.
Mijn partner heeft sinds kort ook een tinker; nu kunnen we lekker samen rijden en buitenritten maken.

Momenteel heb ik het erg druk met mn gezin en mn werk en heb nauwelijks energie om te rijden, 1 a 2 x per week. In de zomer is dat 3 a 4 x per week.

Onze paarden staan op een kleine pensionstal, staan in de zomer 4 maanden 24/7 in de wei en de rest van het jaar 's nachts op stal en overdag samen in de wei.

Tot nu toe gaat het goed, ik heb Aileen nu 3 jaar en ik heb dit jaar zelfs een startkaart aangevraagd. heb 1 wedstrijdje gehad, en ook daar hoef ik me niet te schamen (155 pt). Mijn volgende wedstrijd stel ik even uit tot maart ofzo, ik ben van plan er 6-8 per jaar te rijden. Dat is het leuke van de paardensport, je kunt gewoon zelf kijken welk weekend het goed uitkomt en dan plan je een wedstrijdje.
Je moet op deze manier natuurlijk niet heel ambitieus zijn, maar gewoon voor de fun kan het prima.

Zofia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:06

Hoi,

Ik heb het ook zelf gedaan voor ongeveer 8 maanden.
Heb ook 2 kinderen (6 en 8) werk buitenshuis en een man met een eigen bedrijfje waar ik ook de boekhouding voor doe.

Nou meid, ben nu (nog net niet) lichtelijk overspannen.

3 x per dag erheen (minimaal, ook zo'n 10 minuten met de auto), rijden, uitmesten, slecht slapen omdat hij dus daar in zijn stal stond, zonder dat er iemand naast woonde om eventueel te kunnen kijken of alles oke gaat.

Vanaf zaterdag gaat hij naar een pensionstal. Heerlijk.

Heerlijk, kan ik eindelijk in mijn bed blijven liggen zondag.... en weten dat hij goed wordt verzorgd.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:31

Ik denk inderdaad dat het wel heel zwaar is als je er wel zelf voor moet zorgen (uitmesten/in de wei laten/voeren) en je hebt hem niet direkt bij huis staan.
Een goede pensionstal maakt het gewoon een stuk ontspannener, heb je niet meer constant het gevoel dat je altijd wel iemand tekort doet.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:49

Ik heb geen kinderen maar wel een fulltime baan en een huishouden en ik vind het af en toe echt pittig.
Dus denk er gewoon goed over en idealiseer het niet.

Bedenkt je ook dat bijvoorbeeld als je paard wat heeft je als eigenaar dus ook voor je paard klaar moet staan. Dus het is wel echt een kwestie van organiseren en plannen.

En kinderen en paarden hebben als overeenkomt dat ze beide ook voor onverwachte situaties kunnen zorgen.

Ik heb en bijrijder maar zo niet moet ik ongeveer dagelijks 8 uur werken , zelf mesten en mijn paard rijden en verzorgen (hij wordt buitengezet dat wel) boodschappen huishouden etc.

even rekeken in mijn geval : 8 uur werk, 1 uur reistijd + 2 uur bij paard + 1 uur
huishoudelijkgeneuzel is 12 uur per dag in de weer.

je wil per nacht 8 uur slapen dus je hebt 4 uur over

En in die tijd moet je eten douchen en inn jou geval kinderen verzorgen aandacht hebben voor je man en een sociaal leven onderhouden.

tijd voor jezelf : 0,0

dit is misschien wat kort door de bocht , maar ik denk wel dat je het niet moet onderschatten. Je zal een paar dingen op moeten geven en daarvoor in de plaats komt je paard dan. Sja die beslissing moet ieder voor zich maken natuurlijk.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:07

Shoot me, maar ik ga dus niet elke dag naar m'n paard.
Dat is de concessie die ik doe.
mijn paard komt niets te kort en ik ook niet, hoewel ik best iets vaker heen zou willen. Maar dat trek ik gewoon niet.

Overigens ik had dit paard al voor mijn gezin..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:11

Ik zie het naar de paarden gaan als tijd voor mezelf. Het is lekker ontspannend. Ik neem de kleine ook regelmatig mee, ze vind alles wel best. Dan zit je in de kinderwagen naast de bak om zich heen te kijken. De staleigenaar houdt ook altijd wel een oogje in het zeil! Dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.

ik had mijn paard ook al voordat ik de kleine kreeg, nadat de kleine geboren is hebben we er nog wel een 2e paard bij gekocht. Nu winterdag vind ik dingen wel moeilijk te plannen, straks met het betere weer wordt het allemaal een stukje makkelijker!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:57

ik heb een paard en 2 kids in dezelfde leeftijd als jij. Ik heb 2 werkweekenden in de maand en val soms in door de weeks ( oproep basis). Het groottse deel ben ik doordew eeks dus vrij. Ik breng dus s ochtends de kids naar school en ga gelijk door naar mijn paard. Stal uitmetsen, voer klaarz etten e.d lekker rijden. en om 12 uur sta ik weer paraat bij school zodat de kids lekker thuis hun broodje kunnen eten.

Anneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:43

Heel erg bedankt voor jullie reacties, er zijn dus best veel werkende moeders met kinderen!
Juist omdat ik, voordat ik kinderen had, al eerder een eigen haflinger heb gehad, weet ik hoeveel werk/verantwoording enz. enz het is. En het was toen veel gemakkelijker, ik hoefde met niemand rekening te houden.
Dat is nu toch wel een beetje anders, ik zit gebonden aan mijn eigen werktijden (plus die van mijn man natuurlijk), de schooltijden, de zwemles, andere kinderen die komen spelen enz.
Op zich denk ik wel dat het haalbaar zou zijn, een eigen paard, ik hoef er immers niet persé elke dag naar toe omdat mijn schoonvader een gedeelte van de verzorging wil doen. Maar mezelf kennende zal ik me wel een beetje "verplicht" voelen er elke dag heen te gaan; het is immers mijn paard! Maar aan de andere kant ben ik ook bang dat ik daarmee de kinderen tekort doe. Dat ze later zullen zeggen; jij had nooit tijd, je werkte of je moest naar het paard toe. Hoe gaan jullie daarmee om? Nooit schuldgevoelens ten opzichte van je paard of van je kinderen?

Ik ben al verschillende opties tegengekomen, zoals stallen in een pensionstal, maar dat is geen optie voor mij. Dat zou betekenen dat ik het ene gedeelte van mijn salaris naar de oppas voor de kinderen zou brengen en het andere gedeelte naar de pensionstal... Een bijrijder wordt voor mij ook moeilijk. Mijn schoonouders willen namelijk liever niet dat er "vreemden" bij hun op het land komen en daar kan ik ook begrip voor opbrengen. Qua beweging is een bijrijder ook niet nodig, ik rijd nu ook niet veel, ik kan er na een paar weken zo weer opstappen .

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:05

Ik voel me totaal niet banketstaaf tegenover mijn kinderen, ik zorg dat de tijd die ik met mijn kinderen door breng een super tijd is! Lekker gezellig, lekker knuffelen en zo..Nee, hoor, ze komen echt niets tekort! Ik ben meestal zo rond 13.00 half twee klaar met drie paarden dan ga ik naar huis, huishouden doen, boodschappen doen en dan ben ik rond drie uur klaar en dan haal ik dochterlief van school, kleintje is inmiddels mee om haar te halen(man heeft bedrijf aan huis). Ze vind het trouwens hartstikke leuk om te overblijven(di en do) De dagen dat ze niet overblijft doe ik een wat mindere lange training van de paarden, ze krijgen zowieso 1 dag van mij vrij dan gooi ik ze in de paddock bv op woensdag want dan is ze om half twaalf uit..En uitmesten is zo gedaan. Met drie paarden ben ik een half uurtje bezig hooguit drie kwartier..Met 1 paard zou ik het makkelijk redden en je moet het jezelf niet moeilijk maken..Makkelijk denken, scheelt de helft..

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:41

mijn man werkt ploegendienst en is uitsmijter 3 nachten per week.
ik heb een dochter van 10 maanden die graag uitslaapt nog...

ikzelf werk nog niet maar de bedoeling is 2 1/2 dag.
ik heb momenteel 5 ponys.

het is heel goed plannen en zonder oppas en lieve man zou ik niets zijn.

ik doe mijn ponys 6 x per week zelf!
1 dag springt mijn vriendin bij..