Veulen bij pensionstal neerzetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:12

lijkt me helemaal geweldig

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:13

Nu is het idd een ander verhaal, maar dat was in het begin niet, daar doelde ik op. Toen Bonito naar mijn mening bij meer leeftijdsgenoten moeten staan. Maar goed, dat is mijn mening, ieder voor zich tenslotten Het is goedgekomen met der iig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:14

is ook zo
altijd leuk ook als ze aan het spelen zijn

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:01

Allegra schreef:
Natuurlijk kunnen ze met elkaar spelen, dáár gaat het niet om. Maar dan moet je mijn vorige post maar even goed lezen
Je maakt mij niet wijs dat Bjorn Bonito op haar plek zet, en dat het echt een uitdaging voor haar is om van Bjorn te winnen (nu is het niet echt een goede vergelijking omdat Bjorn jonger is, maar toch):)

Soory, maar wij hebben een twee jarige hengst staan en een jaarling, die zeker 20 cm kleiner is, maar wel de baas...
Het maakt geen reet uit hoe groot een dier is...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:17

Ik heb mijn veulen ook niet in de opfok staan, omdat ik eigenlijk niet wil dat hij naar binnen gaat, ook niet in een loopstal.
Hij staat nu met 3 friezen op een groot stuk wei, daar staat hij nu een hele tijd al de veulens van de friezen zijn nu wel weggehaald maar over een week komt er weer een ander kleintje bij.

Ik heb geen vreemde bijwerkingen gezien van het feit dat hij nu met 3 volwassen paarden staat.
Toen de andere veulens er ook nog bij stonden was het ook waanzinnig rustig, bijna niet stoeien maar gewoon lekker eten.

Nu met die oude paarden erbij heb ik hem vaak genoeg zien spelen met die kleine, gaat er niet hard aan toe maar zolang die kleine van mijn nog steeds waanzinnig onderdanig is naar de oudjes is er niets aan de hand.

Ik ben absoluut geen voorstander van de opfok omdat ik er een groot aantal bezwaren aan vind hangen, je paard komt nauwelijks in handen, de kleintjes voeden elkaar absoluut niet op dat kan alleen door een volwassen paard gedaan worden, je kan er niet dagelijks zicht op houden en zo heb ik er nog wel een aantal.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:30

Ahum mag ik even reageren. Hoe komt het dat er zoveel vooroordelen en negatieve ideen zijn over opfokbedrijven?
Ik ben voor mijn hengstveulen bij verschillende bedrijven gaan kijken. Ik heb niet de luxe van een eigen stuk grond en stal/bak.
Op de manege waar mijn 12 jarige ruin staat zou mijn hengst niet naar buiten kunnen en zou hij alleen in een stal staan. Geen goede optie dus. In de opfok waar mijn hengstveulen staat komen veel mensen. Hij staat in een groep van 10. Ik mag iedere dag langskomen ook op zondag en mag hem altijd uit de groep halen. Hij komt bijna dagelijks in de hand. Hij is makkelijk met halster/lopen voetjes geven etc. Ik zie niet in waarom het slecht zou zijn voor je paard.
Ik heb wel gehoord dat er opfokbedrijven zijn waar je dus je veulen niet uit de groep mag halen om er bv mee te wandelen enzo. Ja daar zou ik ook niet voor kiezen. Zo'n beestje moet wel kunnen leren natuurlijk. Daarnaast komen ze overdag lekker buiten en sávonds staan ze binnen in een loopstal. Ze krijgen bix(veulenbrok) en onbeperkt kuil.
Ik denk dat het toch persoonlijke voorkeur is maar ik denk niet dat je alle opfokbedrijven over 1 kam moet scheren en er zo negatief over moet doen. Er zijn zoveel paarden die in de opfok hebben gezeten en er niet slecht van zijn geworden.
Maar goed ieder mag zijn eigen gevoel hebben natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 16-01-06 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:33

Mijn veulen gaat met 6 maanden de opfok in bij mij in de buurt, zodat ik haar gewoon in de hand kan houden zeg maar. Ze komt met nog een paar veulens en als het goed is ook een ouder paard(of meer) jonge veulens ed kunnen elkaar niet opvoeden
Ik geef dus de voorkeur voor opfok, lekker dag en nacht naar buiten, lekker groeien en spelen en leren. Er is straks nog genoeg tijd voor ze om op stal te staan.
**Mijn paarden staan verder ook gewoon dag en nacht buiten**

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:42

ik zou hem als ik jou was op een opfok zetten worden ze ook heel veel socialer van. Als je een goede opfok heb zoals waar ik sta dan mag je hem dag en nacht lekker uit zijn stalletje halen en poetsen wandelen enzo. maar voor je veulen is het ook gewooon veel beter joj dan de hele tijd in ze upi in een stalletje van 3 bij 2 en dan te denken dat ze daar met ze 5/6 ze staan in een gigantische stal dus hoop dat je de opfok kiest en btw de opfok waar ik sta is maar 125 permaand en dan alles erop en eraan in zuid-holland gr kim

Teigetje008

Re: Veulen bij pensionstal neerzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:54

hey,

tja, het blijft altijd een moeilijke keuze..
Ik heb mijn veulen de eerste 5 maanden elke dag in handen gehad, halster op/af, aan het touiwtje mee naar buiten, beetje wandelen en poetsen (en vooral ook opvoeden...)

Na 5 maanden heb ik haar afgespeend en met een soortgenopotje in een land gedaan. Uiteindelijk stonden ze met 5 veulens en ze vonden het heerlijk. De man waar ze stond (en ook mijn merrie) ging elke dag naar de veulen, beetje kroelen en misschien krgen ze wat brokjes.

Omdat ik zo veel bezig ben geweest met mijn veulen de 1e 5 maanden was ze super in het land. Ik kon haar altijd pakken, zo het halster op doen en meenemen. Ook al bleven haar vriendjes achter...

Ik vind zelf (maar dat hoeven anderen niet te vinden uiteraard) dat je een veulen ook moet laten "groeien". Ze moeten met soortgenoten staan, ruziemaken over eten, zelf eten vinden en uitzoeken wie de "baas" is, gewoon 24/7 buiten, niet te veel mee doen enz. Laat ze maar "vrij" zijn, als ze 3 worden moeten ze al genoeg doen..
Sommige paarden worden verknald omdat ze als veulen/enter/twenter al veel te veel moeten.
Dus als je een plekje hebt waar andere veulen staan zou ik je dat aanraden..

Nou, je weet wat ik vind, maar je moet je eigen lijn volgen. Er zijn 100 goede manieren om met je paard om te gaan...

Veel succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:56

Ik had mijn zelfgefokt merrieveulen gewoon bij de pensionstal staan waar ik ook haar moeder heb staan, maar dat was ook tegelijkertijd opfok. Ze blijven daar in handen, en ik kon er ook dagelijks zelf even heen. Voor mij ideaal. Had ik dat niet gehad, had ik geen veulen gefokt.

Hoe natuurlijk het ook is om een paard in een gemengde groep op te zien groeien, het is ook erg gevaarlijk. De jongste van het geheel zal in het begin heel erg gepest worden, en de nodige klappen krijgen. Het risico dat er in de kuddes van tegenwoordig een paard zit die niet weet hoe hij zich in een kudde behoort te gedragen is veel groter dan in de natuur. De knokpartijen met serieuze of zelfs fatale afloop daarom ook frequenter dan in de natuur. Ik zou mijn veulen nooit in een gemengde groep (leeftijd en geslacht) zetten, dat risico loop ik liever niet.

Nog niet zo heel erg lang geleden kwam de DA bij ons op stal, nadat hij net daarvoor een jaarling had moeten inslapen die door een ander volwassen paard getrapt was en er een gebroken been aan had overgehouden. Ik heb hem nog niet eerder zo kwaad gezien....

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:59

mijn jonge spul komt bij onze newforest van 38!! te lopen op het land, zij is heel goed in de opvoeding, ze is er lief voor en toch de baas zodat ze respect krijgen.. Ik ga er af en toe heen om met ze te oefenen voor de smid en poetsen etc.. Ik heb er nu een van 4jr die altijd bij öma"heeft gelopen, en zij is echt niks te kort gekomen en gaat ook goed met de andere paarden om

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:26

ook wij hebben onze jaarling destijds naar de opfok gebracht...we hadden de mogelijkheid om hem in pension neer te zetten,maar dan mocht hij maar 4 uurtjes per dag naar buiten en voor de rest van de dag stond hij dan op stal...aangezien het vooral voor een jong dier erg belangrijk is dat hij zich goed ontwikkeld en door de kudde wordt opgevoed, is de opfok echt aan te bevelen...wel zou ik een opfok kiezen waar ze met een klein koppeltje in staan ipv met bv 30 stuks.... en een opfok uitzoeken waar er toezicht gehouden wordt!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:35

De enige opfok hier in de buurt die ik ken, daar staan ze dus met ong.20 hengsten bij elkaar en er is geen mogelijkheid om hem af en toe uit de groep te halen om te poetsen.

Mijn veulen heeft de eerste 4 a 5 maanden van z'n leven niks geleerd, is gewoon niks meegedaan en mensen kende hij alleen uit negatieve ervaring. Ik heb hen nu ong. een maand en ben hem dus nog van alles aan het leren. Mij vertrouwd hij nu wel redelijk, maar vreemden vind hij nog steeds maar eng. Daarom wil ik regelmatig kunnen poetsen en een beetje met hem tuttelen.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:32

Misschien toch overwegen om hem verder te zetten in een opfok waar ze geen grote groepen hebben? Ik wilde mijn Amando ook niet in een groep van 20 ofzo. Ze staan nu met 10 en das meer dan genoeg. Ik ga 2 tot 3 maal per week naar hem toe en als ik vakantie heb iedere dag.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:41

Ik wil hem echt hier in de buurt houden, het is mijn eerste echte eigen paardje en ik ben er super zuinig op ( misschien wel iets te ) De merrie waar ik het wel eens over heb is niet van mij alleen. En dit veulen wel, is toch weer anders. Dus maar 2 of 3 keer in de week er naar toe is echt te weinig ( mijn mening ) ik wil er echt iedere dag even gaan kijken.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:46

Met een jong paard doe je echt nog niet zoveel hoor. paard moet lekker paard zijn en leren van leeftijdgenoten. Ik snap je wel hoor? Maar voor je paardje is het gewoon beter,je hebt er dalijk een geweldig paardje aan. Amando stond eerst helemaal in Drenthe nu in woerden. Kijk ik heb nog een ander paard waar ik naar toe moet.
2 3 maal per week is zelfs al veel heb ik me laten vertellen. Het is lastig maar ik zou het toch overwegen aangezien jouw veulen al nare ervaringen gehad heeft. In een opfok leert hij ook van anderen en ziet hij andere mensen, voor zijn ontwikkeling veel beter. Maar goed das mijn mening.

Syrianda

Re: Veulen bij pensionstal neerzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:28

Mijn veulen staat op de pensiostal waar mijn merrie ook staat.
Ik heb gekeken naar opfokstallen maar vond ze vaak te groot. Qua groepsgrote dan. Tevens staan ze vaak in de winter in een loopstal ipv dat ze naar buiten gaan. (voor zover ik info van opfokstallen heb kunnen vinden)
En vaak zijn het paarden veulens die ernaar toe gebracht worden. En mijn ponyveulen zie ik daar liever niet tussen staan. ( ervaring daarmee was niet positief)
Mijn eigen pensiostal heeft een opfokweide. In de zomermaanden (vanaf 1-5-2006/1-11-2006) staan de 24/7 in de zomerweide. En in de winter komen ze overdag buiten. Ze heeft een ponyveulen als maatje en in de zomer past oma (merrie 27 jaar) op de kleintjes in de wei.
Ik ben hier tot op heden erg content mee. Ik kan haar ook elke dag nog zien en dat vind ik ook prettig.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:53

ik heb de luxe mijn paarden thuis te hebben.
ook daar zit een veulen bij [inmiddels jaarling]
bij mij staat ze zomers 24 uur buiten en swinters overdag buiten en snachts op een grote buiten box.
ik vind de vraag opfok of niet niet belangerijk,kijk of er mogelijkheid genoeg is om buiten te lopen MET anderen.
of dat veulens zijn of alle leeftijden maakt ook niet uit aan beide keuzes zitten voor en nadelen.
kijk gewoon naar wat jouw gevoel zegt en maak aan de hand daarvan een keuze.
in mijn geval: mijn veulen had ook een verkeerde start,als je haar nu een zou kunnen zien. ze is SUPER>

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:42

carla waar woon je dan en bij de opfok waar ik sta gaan ze swinters en zomers gewooon naar buiten in de padocken spelen 3/4 uur dus als je in zuid holland woont. weet je waarom een veulen ook in een grote ruimte moet opgroeien. ze groeien natuurlijk, en als ze in een kleine stal staan krijgen ze heel snel last van uhm hoe heet die zietke in iedergeval van hun spieren en botten krijgen ze ontstekingen enzo nou gr kim

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:43

in de opfok waar ik sta staan ze ook maar met ze 6ze

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:32

Kyona schreef:
Wel heel belangrijk dat je veulen met soortgenoten (liefst ook leeftijdsgenoten) naar buiten kan. Overigens heb je ook opfok waar ze wel degelijk veel met de paarden bezig zijn en ze gewoon in handen komen.

Idd.
Die van mij stond in een weiland van een pensionstal maar wel mét leeftijdsgenootjes. Het is ook een heerlijk sociaal paardje verder..(geworden)

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:43

hoorde hier boven dat het gevaarlijk is een veulen met oudere paarden maar ik ken al verschillende verhalen van veulens in de opfok die daar dus flink getrapt zijn met als gevolg blijvend letsel dus waar ze ook bij staan er blijft risico van letsel.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:08

Tigger schreef:
Allegra schreef:
Natuurlijk kunnen ze met elkaar spelen, dáár gaat het niet om. Maar dan moet je mijn vorige post maar even goed lezen
Je maakt mij niet wijs dat Bjorn Bonito op haar plek zet, en dat het echt een uitdaging voor haar is om van Bjorn te winnen (nu is het niet echt een goede vergelijking omdat Bjorn jonger is, maar toch):)

Soory, maar wij hebben een twee jarige hengst staan en een jaarling, die zeker 20 cm kleiner is, maar wel de baas...
Het maakt geen reet uit hoe groot een dier is...

Dát maakt idd niet zoveel uit, maar dat is ook maar een klein verschil
Maar in het geval wat ik bedoelde ging het om een fjord van een jaar en shet veulen (cinnepin als die leeftijden niet kloppen moet je me even verbeteren ).
Die schelen in maat wel ietsje pietsje meer als 20 cm

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:23

Ik woon in Waalwijk, de enige opfokstal hier in de buurt die mij bekend is is Stoeterij Dick Hoefnagel, en daar staan ze dus echt in hele grote groep bij elkaar.

Jolalidanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:31

voor mij heb je groot gelijk.zolang het beestje maar lekker naar buiten kan en met soort genoten kan spelen, jong oud maakt niet uit. kijk de discussie over wel/geen opfok blijft altijd.je moet doen wat je gevoel je ingeeft en waar jij en je paard je het beste bij voellen.