Waarom hangen manen 1 bepaalde kant op

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:53

Er staat mij bij dat ik vroeger ooit gehoord heb dat bij merrie's ze de ene kant op hangen (ik weet niet meer of dat nou links of rechts was) en bij hengsten/ruinen de andere kant op.
Daar is dan zeker ook niets van waar???????????

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:00

Mijn instructrice zei ooit dat je paard niet recht is,als de manen 1 kant op hangen,volgens mij ook onzin

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:04

Ik snap er nu helemaal niks meer van

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:09

Tineke Bartels vertelde ooit tijdens een clinic dat dat te maken heeft met de scheefheid van een paard. En door de halshouding vallen de manen dan de ene of de andere kant.

Mijn paard had eerst z'n manen naar rechts hangen, maar nu hangen ze soms aan allebei de kanten. En hij is op allebei de kanten ook bijna hetzelfde te rijden. Terwijl hij dat eerst niet was. Toeval?

Ik ben nu aan het kijken op de site van AdB. Want als er iemand rechtgerichte paarden zou moeten hebben, is hij het wel

Van de site:

Citaat:
Zo zijn acht van de tien paarden rechtsgebogen en twee van de tien linksgebogen.

(verklaart misschien waarom de meeste paarden de manen rechts hebben hangen en een paar links)

[edit: gezocht bij AdB]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 15-01-06 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:11

Ja vonnie84, dat is dus wat mijn instructrice bedoelde

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:21

Tja, dat verhaal over spieren heb ik ook wel eens eerder gehoord, klinkt opzich best plausibel. Maar toch denk ik dat je er zelf invloed op uitoefend, als jij bijv. elke week de manen (nat)vlecht naar een kant, de manen wel naar die kan zullen blijven na een tijdje.

_Dunja_

Re: Waarom hangen manen 1 bepaalde kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:56

Vonnie84 hoe is het dan te verklaren dat mijn pony die geen conditie had en nu volledig ingereden is en dat de manen op 2 aan 2 kanten hangen.
Ze heeft een soort kruin lijkt wel in het midden hahaha aan beide kanten hangen net zoveel manen.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:55

De Haflinger die ik vroeger had had als veulen alle manen links hangen, en naar verloop van tijd viel eerst een pluk op de schoft naar rechts, tot uiteindelijk bijna alles rechts hing