Heeft mijn paard een deken nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Heeft mijn paard een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:48

dorientjuh schreef:
Ongevoerde dekens lijkt me nou niet echt een optie, dan zet je het paard dus wel in zijn nakie, omdat de haren door de deken platgedrukt worden, waardoor ze niet meer bol kunnen staan en voor warmte kunnen zorgen. Dus: of geen deken, of een dikke deken.

Dat dacht ik ook altijd.
Maar mijn paard had het koud zonder deken, hij wilde niet meer naar buiten en eenmaal buiten stond hij alleen maar bij het hek te piepen.
Toen heb ik hem eerst een winterdeken opgedaan, maar onder die winterdeken stond hij te zweten. Dat was duidelijk te warm.
Dus toen alleen een regendeken. Nu staat hij met regendeken buiten (als het regent of erg waait, met een lekker zonnetje staat hij in z'n blootje) en hij zeurt nooit meer.

Lijkt me toch duidelijk dat hij het zonder deken wel koud had, met winterdeken te warm en met ongevoerde regendeken lekker.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:49

jouw paard heeft geen deken nodig....... die gaat van 24/7 naar buiten zonder dek......... naar 10 naar buiten zonder dek........

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:00

Nee hij gaat van 24/7 binnen, naar 10/24 buiten!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 07:28

O sorrie verkeerd gelezen ik zou er geen deken om doen zeker als hij nog geen deken om gehad heeft

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:56

Een deken is niet nodig, dat is zeker, na een paar dagen zonder deken buiten heeft ie zn vacht wel zo aangepast dat ie het niet koud meer heeft. En wat al gezegt was, met een deken kan ie zijn haar niet meer overeind zetten, dus heb je eerder kans dat ie kou vat.
Die van jou komt savonds toch weer gewoon binnen, dus ik zou die dekens lekker laten voor wat het is.

Overigens maakt mijn paard der vacht toch echt wel aan aan de hand van het weer, niet van het licht. Het zal vast wel meespelen in de manier waarop ze de herfst 'herkennen' maar het bepaald niet de echte wintervacht.

Je ziet het bij mijn paard heel goed, als het even wat minder koud is geweest is haar vacht een stuk dunner, en het hoeft maar 1 nacht heel koud te zijn en de volgende dag is het echt een gigantische teddy.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:17

Paarden maken wintervacht aan, aan de hand van de lichturen, niet aan de hand van de temperaturen. Hoe korter de dagen, hoe dikker de vacht wordt. Als het door temperatuur zou gaan dan zouden alle paarden afgelopen jaar tot november in hun zomerhaar moeten zitten. Dat is niet zo. De paarden beginnen in september al een een wintervacht aan te maken omdat de dagen korter worden, maar omdat we afgelopen jaar zo'n geweldige nazomer hebben gehad, hadden de meeste paarden het erg warm omdat ze door de kortere dagen wintervacht aanmaakten, maar de temperaturen vroegen nog om een zomervacht.

Ik zou bij jouw paard een ongevoerde waterdichte deken opdoen. Ze is het tenslotte niet gewend om de hele dag buiten te staan en ze maakt echt geen extra vacht meer aan omdat ze het koud zou hebben, De dagen worden alweer langer en je zult zien dat ze al een beetje bezig is haar winterharen te laten vallen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:22

Ik zou voor dit jaar ook een ongevoerde deken opdoen. Een dikke vacht alleen zorgt er nog niet voor dat ze niet koud worden, de vacht moet ook vettig zijn om het water af te kunnen stoten. Ik weet niet of je je paard regelmatig poetst of verder er ook op rijdt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:28

Toen mijn paard nog dekens op had was hij eigelijk constant aan het verharen. Wanneer ik ook poetste, er kwam altijd haar af.
Nu heeft hij van het najaar een dikke vacht gekregen en die zit nu nog muurvast. Er nog geen haar afgevallen.
Dan zie je eigelijk maar hoe je het lichaam ontregelt met dekens.

Dit slaat niet echt op de vraag van de ts, maar ik moest er aan denken en het gaat tocj over dekens.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:35

ik zou er toch een ongevoerde regendeken opleggen want het kan behoorlijk fris zijn en een regendeken beschermt tegen die vieze wind en de regen.
een regendeken is zowieso handig word je paard niet zeiknat na een fikse bui en kun dan gewoon lekker rijden

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:39

ga helaal mee met bovenstaande berichtgevingen ...een ongevoerde deken op leggen...de overgang van 24/7 binnen staan naar 24/7 buiten staan is te groot...het kan `s-nacht nog behoorlijk koud zijn....en overdag die gure wind...

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:27

Dankjulliewel. Ze komt overigens alleen overdag buiten te staan hoor, 's nachts gaat ze naar binnen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:08

Je kunt al je verdere vragen kwijt in het centrale dekentopic. Hier een slotje.