Wanneer ben je te zwaar voor een paard ? :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diedjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:46

Ik zeg niet dat ik haar mening niet respecteer he ! Zoals al is gezegt, het is ook haar paard en dus haar regels. Maar dat wil niet zeggen dat ik van binnen niet pissig mag zijn. En dat ik dat heb geuit op bokt had ik beter niet kunnen doen maja iedereen maakt fouten

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:48

Ik begrijp je wel hoor, je voelt je wat aangevallen. Is nooit leuk om te horen dat je te dik of te zwaar bent. Denk zo, er zijn mensen die dat ganse dagen horen.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:49

Diedjee schreef:
Ik zeg niet dat ik haar mening niet respecteer he ! Zoals al is gezegt, het is ook haar paard en dus haar regels. Maar dat wil niet zeggen dat ik van binnen niet pissig mag zijn. En dat ik dat heb geuit op bokt had ik beter niet kunnen doen maja iedereen maakt fouten

Ik vindt dat je dat best op bokt mag zetten, als de persoon in kwestie niet op bokt had gezeten had je het er toch ook neergezet.

En je bent zeker niet dik, ik zou gewoon op zoek gaan naar een ander verzorg paard

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:50

gewoon lekker verder zoeken naar een ander bijrijdpaardje. Er worden zat bijrijdsters gzocht hoor.......wie weet wat voor leuk paard er op je pad komt, succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:50

ninja2 schreef:
superwoman schreef:
Ik heb een maxium in mijn hoofd van 70 kg
Daarbij woog ze in haar mail 75-80.
Voor mijn paard moet het ook leuk blijven
Ik loop ook liever niet met en zware rugzak.....

Een grote man kan dan ook niet op je paard rijden

Hoeft ook niet want het is HAAR paard dus ZIJ bepaalt wie daar op mag rijden

Diedjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:51

ninja2 schreef:
Diedjee schreef:

Ik vindt dat je dat best op bokt mag zetten,
als de persoon in kwestie niet op bokt had gezeten had je het er toch ook neergezet

.

En je bent zeker niet dik, ik zou gewoon op zoek gaan naar een ander verzorg paard

Wist niet dat ze op bokt zat

En heb net toevallig een mailtje van iemand anders gehad en ik ga morgen naar haar paard kijken !!

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:52

hopen dat dat iets wordt, ik zal voor je duimen haha

Diedjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:52

ninja2 schreef:
hopen dat dat iets wordt, ik zal voor je duimen haha

Ik hoop het ook ! Het klinkt leuk duss...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:53

Curly85 schreef:
oke ik snap het voortaan even nadenken in plaats van een opwelling. Tja een afwijzing is altijd rot maar ik denk niet dat het een principe van 'doorzakken' is maar meer het idee wat zij bij haar paard heeft.

Tja het KAN 1/5 dragen maar de eigenaar WIL het niet. punt klaar toch lijkt mij zo. Ik laat echt niet iemand van (700:5)=140 kilo op Ian rijden, no way

Maar dan is die persoon niet té zwaar (voor het paard dan, wel voor z'n gezondheid) En de vráág was wanneer ben je té zwaar. Nou daar antwoordde ik op
Natuurlijk is het het goed recht van de eigenaresse om eisen te stellen aan de bijrijder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:20

veel sucses morgen hopen dat t wat leuks word

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:26

Ik weeg ook zoiets en rij op een pony van 1,54. Volgens mij heeft hij er helemaal geen last van .
Hopelijk wordt die andere pony wel wat!
Ik vind het wel raar dat de eigenaar een gewicht van 75 kg teveel vindt, maar de eigenaar bepaald de regels en al zou ze zeggen dat mensen met lange vingers niet op dr paard mogen dan kun je daar nog niets aan doen

chelsea82

Re: Wanneer ben je te zwaar voor een paard ? :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:11

Je moet hier niet zo fel op reageren.
Besef wel dat het een paard van een ander is.
Wat je met een eigen paard doet moet je zelf weten.Al zou je dan met jou gewicht op een c-pony rijden dat is dan jou keuze.
Nu heb je het over een paard van een ander.Ik kan me het wel een beetje voorstellen dat die persoon het liever niet heeft.Er speeld ook gevoel bij.
Je moet je wel realiseren dat als je een paard van een ander rijdt je wel tegen kritiek moet kunnen.

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:19

Sorry hoor maar sommige mensen doen echt net of dat paard van papier is, dat je daar zo doorheen zakt..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:27

DebbieY schreef:
Sorry hoor maar sommige mensen doen echt net of dat paard van papier is, dat je daar zo doorheen zakt..

Ik wil idd wel voorkomen dat het beesie geen last van z'n rug gaat krijgen.
Als dat wel het geval wordt zit ik met het probleem, omdat het mijn paard is. En de verzorgster zoekt een ander paard!

Mijn paard is niet zo doorgetraind - heeft weinig rugspieren en is dus niet verstandig om dat gelijk zwaar te belasten.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:29

Van mij mag er trouwens oook een slotje op want het gaat over mijn paard

Ik ben er liever te voorzichtig mee

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:32

En ik heb niet om deze discussie gevraagd

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:37

Ik hobbelde ook wel is met zn 2en op mijn kleine pony van 1.34 rond door de wei. Nou hij kon nog net zo hard rennen als da ik er alleen opzat en vond het ook helemaal niet erg. Dat moet toch ook wel zwaar zijn ongeveer 70 kilo op zo'n kleintje

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:15

Lil0l0v3r schreef:
Ik hobbelde ook wel is met zn 2en

Koninklijk meervoud?

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:22

@superwoman
volgens mij was de Ts gewoon kwaad toen ze dit topic opende,
ze vertelde al dat ze er spijt van had en haar exuses heeft aangeboden,
ik denk dat dit dus allemaal niet meer nodig is,
@TS succes met het andere paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:26

Pfft, dat verschilt zoveel en dat lijkt me moeilijk om over oor te delen. Ik werd met m'n 1.75 zo nog op kleine C-pony's gezet en werd nog gevraagd een Shetlander te berijden. Meestal zie je dat al aan de bouw van het paard (hoewel ze natuurlijk ook een goeie rug moeten hebben) Fjorden&Tinkers dragen volwassenen. Moeilijk, t'stond in P-tips Magazine nog:

Het klopt, dat de meeste ellende van paarden door een ongevoelige en verkeerd inwerkende ruiter wordt veroorzaakt. De meeste mensen doen dat niet expres, het is ook verschrikkelijk moeilijk om een goede onafhankelijke zit te leren ontwikkelen en in harmonie met het paard te kunnen bewegen.

Paardrijden is een sport waarvoor je veel coördinatie nodig hebt en ook beweeglijkheid en snelle reacties. Het is al snel duidelijk dat mensen die met één van deze of met alle vaardigheden problemen hebben, niet zo goed in staat zijn om het paard niet te storen tijdens het rijden. Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) hebben dikke mensen met deze vaardigheden problemen, omdat ze gewoon trager reageren, minder beweeglijk zijn en hun coördinatie belemmerd wordt door hun teveel aan vet en lichaamsomvang. Het is daarom niet zozeer het gewicht, dat het paard de problemen bezorgt, maar de manier waarop er met dat gewicht op de paardenrug wordt omgegaan.

Een grote zware ruiter die goed kan paardrijden zal dan minder belastend zijn voor een paard dan een onhandige, minder zware en kleinere ruiter. Alleen moeten wij ons wel realiseren, dat hoe meer gewicht in combinatie met onhandigheid voorkomt, het steeds onaangenamer en schadelijker voor het paard wordt.

De belangrijkste eis die aan een ruiter gesteld moet worden is dat hij een goede onafhankelijke zit ontwikkelt en de hulpen duidelijk kan toepassen en hij in staat is om snel en ontspannen te reageren. Onsportieve en dikke mensen kunnen dat over het algemeen niet zo goed en hebben daarom (dat is ook mijn ervaring als instructeur) meer problemen met het leren en oefenen van de onafhankelijke zit. Alleen paardrijden als sport is daarom ook niet aan te bevelen. Je moet een basisconditie hebben en ook het liefst op andere manieren vaker doelgericht met je lichaam bezig zijn, waardoor je coördinatie, je spierkracht en beweeglijkheid geschoold worden.

De te dikke mensen, die ik voor zitverbetering hier op HippoCampus te “bewerken” kreeg hebben dan ook vrij snel in de gaten gehad, dat ze meer aan hun lijf moesten doen en allemaal zijn ze in de loop van het leerproces afgevallen en zijn zich daardoor ook steeds beter gaan voelen. Hun paard liep beter en tevredener en ze hadden snel door, dat dit nodig was om tot een betere harmonie met hun paard te kunnen komen. Daarvoor kwamen ze uiteindelijk ook bij mij.

Het zou niet zinvol zijn richtlijnen voor maximaal gewicht op de paardenrug op te stellen, maar men zou mensen, die paarden tijdens het rijden “mishandelen” zonder dat misschien echt te willen, daarop kunnen wijzen. Hier zouden de pers en instructeurs best wel wat meer aan kunnen doen. Ook juryleden kunnen hier veel bewerken, indien ze hun bevindingen op een wel motiverende maar duidelijke manier aan de ruiter doorcommuniceren. Ruiters moeten vooral één ding snappen:

Door op een paard plaats te nemen ben je nog geen ruiter. Goed rijden betekent in eerste instantie veel aan jezelf en pas in tweede instantie aan het paard sleutelen!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:30

superwoman schreef:
DebbieY schreef:

Ik wil idd wel voorkomen dat het beesie geen last van z'n rug gaat krijgen.
Als dat wel het geval wordt zit ik met het probleem, omdat het mijn paard is. En de verzorgster zoekt een ander paard!

Mijn paard is niet zo doorgetraind - heeft weinig rugspieren en is dus niet verstandig om dat gelijk zwaar te belasten.

paard heeft weinig rugspieren zegt ze toch? dan heeft hij (nog) niet een sterke rug

Diedjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 18:49

Ik heb al om een slotje gevraagt maar dat doen ze niet.
En idd, ik was op dat moment pissig, heb mijn excuses aangeboden en verteld hoe het zit..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:59

Sja, wel l.llig voor jou ja. Maar als het echt niet kan. Ik ken jou en het paard niet en kan dus weinig oordelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:00

diedjee dit was niet op jou gericht hoor

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:05

Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd dat je met je 75 kilo te zwaar zou zijn, dat betekende dat ik 2 jaar geleden ook niet op paarden zonder rugspieren mocht zitten.

Maar ja, veel succes met het zoeken naar een leuk verzorgpaard met een leuke eigenaar ze bestaan, echt waar