welke afrastering voor weiland?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:12

eefken schreef:
en dat is kunststof?

Ja dat is kunststof . Daarom, als je wat verder weg staat zie je het verschil niet eens.
Je kunt er in boren en schroeven, maar ook met een priem kun je er een gaatje in maken en daar een linthouder in schroeven.

Ik las ergens van iemand die had geteerde palen. Dat mag niet meer in NL. Creosoot is giftig voor het milieu en mag niet meer verkocht worden. Je hebt nu een semi-iets, maar dat is lang zo goed niet. Ook geïmpregneerde palen zijn niet zo lang houdbaar. De meeste zijn nl niet vacuum getrokken en daarna onder druk geïmpregneerd, maar alleen onder druk. Dan komt het spul dus niet diep genoeg in het hout en stel je het verrottingsproces hooguit een jaar langer uit.

Het is eigenlijk een keus die je maakt; óf je doet het goed en bent er voor heel lang vanaf (en dat kost dan wat) óf je doet het goedkoop wetend dat je na een tijd weer aan de bak moet om het op te lappen/vervangen.
Kwestie van uitrekenen waar je beter mee af bent.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:23

Van Gallagher heb je permanent draad
dat is ook er duurzaam en dat kun je door kunstof palen halen.

Afbeelding
deze

Afrasteringsdraad voor een permanente paardenafrastering. Permanentkabel is een draad ommanteld met stroomgeleidend kunststof, speciaal ontwikkeld voor een veilige paardenafrastering. Goed zichtbaar. Diameter 8mm. Rol 250 meter

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:28

Een andere optie is een heg van japanse roos. Het kost je ong 4 jaar voordat het helemaal volgroeid is, maar dan heb je echt een tank nodig om erdoor te komen. (Er was een test op de BBC hiermee een maandje of zo terug) Goed doorvlechten met handschoenen aan! in het begin, en de uitlopers knip je af steek je er gewoon tussen. Ong. 80% schiet dan weer wortel, uiteindelijk heb je dan een heg van 1m breed en 2m hoog met mooie bloemen en ondoordringbaar. Ik zou hier wel prikpaaltjes of zo iets en een lintje voorzetten zodat de paarden niet met hun benen in de doorns kunnen komen. Op de lange termijn goedkoper en ook goed antidiefstal/honden/rare firguren die je paard willen voeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:29

Wel mooi denk ik, maar zoveel werk lijkt me

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:33

Gallagher heb ik goede ervaringen mee (hebben ze bij mn schoonouders). Mn paarden zijn er alleen wel eens doorheen gegaan gezien ze het gras aan de andere kant lekkerder vonden.

Thuis heb ik deze zomer een nieuw hekwerk van hout; palen met twee planken; boven op, midden in en onderaan een schrikdraadje (heb een ontsnappings en vernielingsartiest in mijn bezit). Is ongeveer 1.60 hoog en bij mn bak 1.75/1.80. Ben dr helemaal tevreden over Caitlin heeft er een paar dagen aan staan likken (heerlijk dat carboleum) en het toen opgegeven

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:38

@sugarmiss: weet je waar ik zo'n palen kan vinden?
@Alytuiere: welke soort hout heb je thuis? Weet je nog ong hoeveel je betaald hebt per lopende meter, of in totaal?

Die heg lijkt me ook heel mooi, maar wat doe ik dan die eerste 4 jaar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:40

gallagher heeft ook kunstof palen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:41

eefken schreef:
@sugarmiss: weet je waar ik zo'n palen kan vinden?

Ik heb ze via een buurttuincentrum besteld/gekocht. Op Marktplaats zag ik kortere ronde palen staan voor Euro 175 de 100 st. Dus zoek i-net eens af.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:44

en waar vind ik info over japanse roos, want op google vind ik alleen snoeitips enz...
Is dit trouwens niet giftig?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:47

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:55

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:14

De ecopaal van gallagher is maar 1m60 lang, dat vind ik te kort. Zou toch minstens 2 m lang moeten zijn, denk ik...
Die japanse roos is leuk, maar gaat toch te veel werk zijn denk ik...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:16

ALs regel voor palen kun je aanhouden 1/3 in de grond en 2/3 er boven.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:20

ja, maar we willen graag een omheining van ong 1.40 -1.50m hoog, dus dan zijn die palen te kort...

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:21

mijn vriend zijn springpaard is zelf 1.80 groot, dus die heeft wel wat omheining nodig

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:25

Ik heb een houten hek met een stroomdraadje tussen de 2 planken. Voor foto's zie mijn profiel. Even bij de onderste paar foto's kijken, die andere foto's in de wei zijn van vorig jaar en toen hadden we nog maar 1 plank.

Hout is erg prettig, heel veilig en het ziet er mooi uit. Wij hebben 2 planken, één op 40 cm en één op 1 meter, en dan een lintje daartussen (70 cm ongeveer). En shet + arab blijven daar keurig achter.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 09:31

Hout is inderdaad mooi, maar ook ontzettend duur... De omheining bij ons zou toch wel hoger moeten komen dan 1meter, want als de 3 paardjes met elkaar aan het spelen zijn, lijkt 1m toch te laag (zeker voor een paard van 1.80)

Heeft er iemand ervaring met het brede lint van gallagher? (40mm)
Dit lijkt ons een goede oplossing.
Ik heb het lint alleen al op veel plaatsen zien doorhangen, waardoor het er helemaal niet mooi meer uitziet.
Wie heeft hier ervaring mee?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:00

eefken schreef:
Hout is inderdaad mooi, maar ook ontzettend duur... De omheining bij ons zou toch wel hoger moeten komen dan 1meter, want als de 3 paardjes met elkaar aan het spelen zijn, lijkt 1m toch te laag (zeker voor een paard van 1.80)

Heeft er iemand ervaring met het brede lint van gallagher? (40mm)
Dit lijkt ons een goede oplossing.
Ik heb het lint alleen al op veel plaatsen zien doorhangen, waardoor het er helemaal niet mooi meer uitziet.
Wie heeft hier ervaring mee?

Wij hebben 40mm lint van gallagher...nu al voor het 6e jaar en het ziet er nog even mooi uit. Het is belangrijk dat je goede isolatoren neemt. Elk lint kan gaan scheuren bij slechte isolatoren. Wij hebben destijds voor gallagher gekozen (lint en isolatoren) vanwege de levensduur. En niets is gelogen...

Dat lint door gaat hangen kan kloppen, door de wind en weersinvloeden heeft 40mm lint best wat te "lijden" , daarom is het belangrijk dat je elk voorjaar (of najaar, iig doen wij het 1x per jaar) alles weer "opspant". Onderhoud = behoud

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:34

Hout is helemaal niet duur hoor Eefken... ik pb je even.