3 jarige vertoont explosief gedrag. Advies gevraagd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:41

mijn merrie is als ik haar goed voer ook een heel stuk kijkeriger, lastiger, soms zelfs onbetrouwbaarder. Ze is super lief, maar als ik goed voer, valt het niet mee, kan ze de boel echt afbreken. Zodra ik minder voer, is ze rustiger.

Vraag eens na hoeveel voer ze op haar oude stal kreeg.

voor er verhalen de rondte gaan, ze krijgt met minder voeren 1,5 pavo brok en 1,5 mueslie. Met goed voeren heb ik het dus over de 3 kg brok en mueslie.
Ik doe nog niets met haar, dus dat is voldoende, met uiteraard genoeg hooi)

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:44

ik heb ook van een explosieve driejarige (merrie).
zodra ik met haar naar de longeerring loop en ze ziet de ring, draait ze zich om, uiteindelijk lukt het wel. maar als ik in de longeerring kom en wil de deur dicht doen explodeerd ze: begint te steigeren (voor mijn neus), bokken enz enz. na vijf minuten is dit over. maar ik word er wel helemaal gek van. ik hoop dat het snel overgaat, ga morgen ff hulp vragen!

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:00

Ik zou op dit moment ook voor de hengstenketting gaan. Vaak hoef je hem maar een paar keer te gebruiken om duidelijk te maken dat exploderen niet meer tot de opties hoort. Ik heb en hengst getraind die elke keer als ik de bak in liep met, steil op z'n achterbenen stond. Ik ben niet zo groot dus dan hing ik half in de lucht (leuk gezicht voor de mensen in de kantine ). En dan probeerde meneer op z'n achterbenen om te draaien en weg te sprinten. NOT !!!!
Bij hem heb ik de hengstenketting 2x gebruikt en toen was het al afgelopen. Na een week liep ik aan een gewoon halsterje zonder iets extra's, langs de merries en meneer keek niet eens op. Kwestie van africhten en heel consequent zijn.
Ik krijg ook de indruk dat het puur uitproberen van hem is. Kijken tot hoever hij kan gaan. Dus niet echt een karakterfoutje maar zijn grenzen aan het opzoeken, of beter gezegd jouw grenzen aan het opzoeken.

Als je hem losgooit in de bak, laat je hem ook wachten totdat jij zover bent om hem los te laten. Dat hij loopt te gekken is alleen maar goed. Kan hij in ieder geval lekker z'n energie kwijt. Let wel op dat hij niet te dicht bij jou in de buurt gaat lopen gekken want dan kan het spelletje weleens omslaan in een dominantie strijd. Neem voor de zekerheid als je hem in de bak losgooit een zweepje mee. Voor het geval hij erg dichtbij komt 'spelen'.

Succes

JazzOrlando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:19

Een voorbeeldje van hoe bij mijn Jazz de hengstenketting zit
Afbeelding

Waratje

Re: 3 jarige vertoont explosief gedrag. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:31

Minder krachtvoer en meer buitenspelen? Jong spul moet energie kwijt kunnen, als je er teveel energie instopt zal het er toch ergens weer uit moeten komen.
Onze 3 jarige krijgt per dag 1 kg onderhoudsbrok, wat wortels en verder veel, goed hooi. Daar doet hij het uitstekend op, groeit gewoon goed en is ook braaf in het "werk". Hij staat de hele dag buiten en is verder gewoon levendig en nieuwsgierig zat.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 13:35

He mensen,

Bedankt voor al de goede adviezen tot zover!! Heb de ketting reeds geprobeerd, liep heel braaf mee, draaide netjes naar me toe, heb hem even de ketting laten voelen. Los gedaan en aan de kant geduwd. Super dus!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 13:37

Waratje schreef:
Minder krachtvoer en meer buitenspelen? Jong spul moet energie kwijt kunnen, als je er teveel energie instopt zal het er toch ergens weer uit moeten komen.
Onze 3 jarige krijgt per dag 1 kg onderhoudsbrok, wat wortels en verder veel, goed hooi. Daar doet hij het uitstekend op, groeit gewoon goed en is ook braaf in het "werk". Hij staat de hele dag buiten en is verder gewoon levendig en nieuwsgierig zat.

Het beestje waar dit topic overgaat krijgt 1,25 kg Pavo Basic en veel hooi. Hij is 1,74 groot, dus dit lijkt me voldoende.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:32

heb je het idee dat hij in paniek is, of is het overmatig schrikkerig?

die van mij vertoonde ook heel raar gedrag, en ook op stal flipte hij regelmatig zonder enige aanleiding, dierenarts heeft hem nagekeken en bloed afgenomen, hij bleek magnesium tekort te hebben, wat overigens vaker voor komt bij de grotere paarden, en de paarden die dit te kort komen kunnen "raar" gedrag vertonen.
die van mij heeft een magnesiumsupplement gekregen, en na een week of 3 vertoonde hij geen raar gedrag meer...misschien een optie om het eens na te laten kijken??

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:46

Mijn 3 jarige merrie deed ook zo tezamen met stijgeren. Het hoort denk ik bij de leeftijd als "puber kleuter" maar dat is geen excuus. Ik heb de methode van Monty Roberts gevolgd met ook zijn trainingshalster, wat ik nog steeds gebruik bij het grondwerk omdat het heel goed werkt. Die hele methode is erop gebaseerd dat je zonder je paard pijn te doen kan zorgen dat je met hem samenwerkt en dat hij respect voor je heeft. Een klap voor zn smoel hoort hier niet bij maar wel corrigeren met halster.
Mijn 3 jarige is nog steeds een driejarige dus zo gek als een deur maar op een afstand en niet aan het halster. Ik ben nu na een paar maandjes zelfs zover dat ik alles los met haar kan doen. Ze blijft stil staan als ik haar dat vraag, zelfs in de wei met het opdoen van het dek enzo.
Ik raad echt aan het boek of een video over het gebruik van het halster aan te schaffen, wel duur maar effectief. Als je niet zoveel geld uit wilt geven kun je misschien het boek lenen en het misschien ook proberen met een hengstenhalster maar daar zou ik persoonlijk een bontje om de ketting bij doen. Een driejarige is nog niet zoveel gewend en persoonlijk vind ik het fijn als mijn paarden wat fijngevoeliger blijven.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:47

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:50

Ik gooi er ook een hengstenketting om, er wordt aan mij niet getrokken

beter een keer duidelijk dan honderd keer de deur op een kier

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:57

Ach, ik zal die van mij wel verwennen, maar ik leer de jonge paarden bij me te blijven door ze als we in het land komen, om te draaien en krijgen ze een beetje biks of een paardensnoepje. Ze zijn niet weg te slaan... Maar ze vertoonden niet dat hele erge gedrag hoor, ik doe dit bij voorbaat om deze ellende te voorkomen. En nee, ze worden er niet vervelend van..later laat ik het steeds meer achterwege..