pony opjagen, ongezond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:43

Sonja schreef:
Hahaatje schreef:
Bij ons op stal jaagt iedereen zijn paard wel eens op als ze een keer geen tijd hebben om te rijden o.i.d...
Zweepje met een plastic tasje eraan, ritselen en rennen maar...
Aan de meeste paarden kan je zien dat ze dit juist leuk vinden. Die geven dan echt een showtje weg, oortjes naar voren enzo.
En even later komen ze gewoon weer naar je toe lopen dus kan me niet voorstellen dat daar iets verkeerd aan is...

En het dan gek vinden als je een buitenritje maakt en het waait wat, dat ze springerig worden als je langs een berg kuilmais met klapperend plastic moet zeker?

nee dat is idd geen manier van doen nee
ik loop ook met een stok en plastic door de wei maar dat doe ik om te laten zien dat er niks aan is.
ik wapper aan een stuk door maar geef totaal geen interesse in hem.
nu loopt hij naar me toe en ziet het zakje geen eens meer.
zo leer je je paard met dat vreemde enge ding omgaan.
maar die manier die hierboven staat werk alleen tegen jezelf

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:45

Mijn paard vind het een van de leukste spelletjes die er zijn

Voor hem betekend los in de bak, terwijl er niet gereden is, ook spelen

Jol1

Re: pony opjagen, ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:52

Dat sommige mensen zeggen dat opjagen niet goed is, heeft te maken met de spieren. Er is onderzoek geweest naar de opfok van jonge paarden. Daarbij is gekeken naar paarden die de hele dag op stal stonden en dan even losgegooid en opgejaagd werden. Deze paarden bleken op latere leeftijd meer problemen te hebben dan paarden die de hele dag door beweging kregen. Het schijnt o.a. te maken te hebben het feit dat de spieren koud zijn en niet rustig opgewarmd worden. De spieren moeten door het opjagen er gelijk tegenaan, zonder warming-up (en evt. cooling-down) en dat geeft meer kans op blessures. Eigenlijk zou je net als met rijden eerst je paard moeten instappen en na het opjagen ook weer moeten uitstappen. Je moet het zien als een sporter, die doet ook eerst een warming-up voor zijn spieren.

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:53

Wij jagen onze shetlanders wel eens op, dat vinden ze geweldig !!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:58

Ik denk dat iedereen zijn paard weleens opjaagt en meestal vinden de paarden of pony's dat ook wel een leuk spelletje. De vraag was echter of het ongezond is. En volgens het onderzoek dat er is gedaan, zit er enig risico aan.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:05

Maar Jol1, het onderzoek is gedaan op veulens die de hele dag op stal stonden en er enkel uitkwamen om opgejaagd te worden, en dat was ongezond(wat ik best wil aannemen, een mens moet zich ook eerst opwarmen voordat hij zich volledig in een sport kan geven)

Maar geld dit ook als je gaat opjagen als een paard al de hele dag op de weide heeft gestaan? Er zijn mensen die het als een leuk spelletje beschouwen als ze hun paard in de wei/paddock bezoeken om even wat met ze te gaan lopen. Zal opjagen op die manier dan ook ongezond zijn? Daarbij is er ook nog een groot verschil tussen de spieren/gewrichten van een jaarling als van een volwassen paard dat al jaren in training staat, het wordt al vaker beweert dat een veulen laten werken niet gezond is en op latere leeftijd problemen zal meebrengen...dus ze hadden het onderzoek ook beter kunnen uitbreiden op volwassen paarden om een juister beeld te krijgen

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:17

Jol1 schreef:
Dat sommige mensen zeggen dat opjagen niet goed is, heeft te maken met de spieren. Er is onderzoek geweest naar de opfok van jonge paarden. Daarbij is gekeken naar paarden die de hele dag op stal stonden en dan even losgegooid en opgejaagd werden. Deze paarden bleken op latere leeftijd meer problemen te hebben dan paarden die de hele dag door beweging kregen. Het schijnt o.a. te maken te hebben het feit dat de spieren koud zijn en niet rustig opgewarmd worden. De spieren moeten door het opjagen er gelijk tegenaan, zonder warming-up (en evt. cooling-down) en dat geeft meer kans op blessures. Eigenlijk zou je net als met rijden eerst je paard moeten instappen en na het opjagen ook weer moeten uitstappen. Je moet het zien als een sporter, die doet ook eerst een warming-up voor zijn spieren.

Maar als ik mn paard opjaag moet ie eerst altijd in stappen en daarna nog uitstappen.
Dat lijkt me ook wel logisch.
maar je paard e hele dag op stal laten en hem er alleen uithalen om even gauw op te jagen kan natuurlijk ook niet

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:21

Ik doe het af en toe ook wel eens, de mijne heeft het gewoon nodig. Die moet zich soms gewoon even kunnen uitleven en zelf het tempo bepalen zonder dat iemand in zijn mond zit of wat dan ook!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:29

Kan echt geen kwaad. Inderdaad wel eerst goed losstappen. Doet je paard dat niet rustig als hij los is stap dan aan de hand los. Mijn paard begint gewoon braaf met losstappen en losdraven en pas als ik het zeg mag hij galoperen. En dan weet hij ook dat hij mag spelen. Wat betreft ritseldingen die gebruik ik ook maar mijn paard wordt daar echt niet bang van. Hij weet ook het verschil tussen een zweep als we aan het spelen zijn of als er iemand die tegelijk in de bak rijdt mee geholpen wordt. Dan gaat hij echt niet ineens rennen met mij erop. Ik kan hem zelfs rijden terwijl andere hun paard opjagen.

Een ding moet je trouwens wel voor oppassen. Dat je paarden niet te kort in de hoek om laat draaien. Mochten ze dit vaak doen dan kan het slecht zijn voor de achterhand. Als je hem van hand wil laten veranderen laat hem dan eerst naar je toekomen of ga er een beetje voor staan wanneer hij voorbij de hoek is. Dan kan hij moeilijker langs de planken draaien en steekt waarschijnlijk schuin over. Het is wel even oefenen maar het werkt wel.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:07

Ik doe dit ook minstens 1-2 keer per week met m'n verzorgshet. Het is alleen maar lekker dat ze lekker haar beentjes kan strekken

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:38

Ik persoonlijk ben geen fan van OPJAGEN.BIj ons op stal word het ook veel gedaan en wta ik er dus onder verta is met de longeerzweep achter je paard aan rennen, dit schend vertrouwen vind ik. Een paard moet niet weg rennen voor de zweep. Een zweep is een hulpmiddel en niet een middel om hem mee optejagen.
Dit si in mijn ogen opjagen.
Je paard los in de bak laten is wat anders.
Meestal laat ik mijn pony op mijn stem van gang verandere en hij blijft dan ook op de volte. Volgens mij is dat een teken van vertrouwen. Als hij met anderen in de bak staat rent en speelt hij zelf wel. Ik moedig hem vaak meer wat aan met mijn stem ofzo zodat ei niet wat stil gaat staan. Of maakt er idd net als jullie een spelletje van, als ik wegren en hem wat roep rent hij vaak wel achter mij aan enzo...

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:55

ik zet de pone's in het land, ze rennen zelf 2x heen en weer, en dan ga ik meerennen:P en dan halen ze me in enzo... tot ik moe ben, dan mogen hun nog even rennen en dan houd ik op, en kunnen ze lekker gaan eten ofzo, ik zet ze na het rijden, ópjagen' nooit gelijk op stal:)

_Michelle__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:34

Ik "jaag" mijn pony ook op.
Ze is erg lui en anders wil ze haar beentjes niet strekken.
Ga niet met de zweep er achteraan rennen, maar klap in mijn handen of "Sjjjjt".
Nix verkeerd aan in mijn ogen.
Als ik merk dat ze er geen zin heeft, dan doe ik het ook niet.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:13

Ik wil alleen zeggen dat ik het eens ben met Jol1, opjagen is op zich niet erg. Het feit blijft wel dat er inderdaad ongeveer 10 minuten in en 10 minuten uitgestapt moet worden.. Het instappen is om de bloedsomloop op gang te brengen en te voorkomen dat er peesproblem en erge spierpijn komen. En het uitstappen is om te zorgen dat de ademhaling weer tot rust kan komen en er de melkzuren die in de spieren zijn ontstaan wat weg kunnen lopen. Zo voorkom je ook erge(re) spierpijn

Maar na het opwarmen is er geen probleem is mijn mening. lekker een btje laten rennen vinden ze vaak ontspannend, wel opletten of hij/zij even wil rollen dat mag natuurlijk ook:-D
Mijn verzorgpaardje is een grote fan van rollen en als hij bijna weer staat even op de grond stampen of in je handen klappen en dan springt hij omhoog en steigert ffjes(daarna komt hij een suikerklontje halen zo van was ik niet stoer!!! :-P)

Grtz!!!

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:43

die van mij lopen 24/7 buiten en gaan zo af en toe naar de grote bak om te kunnen rennen. dit weten ze en ik zie al aan de kop van mijn jonge ding dat ze weer de dolle 5 min. heeft. ik sta gewoon buiten de bak en roep prrrrrrrrrtttt en dan gaat ze al. staart in de lucht grote bokkesprongen en ga zo maar door. zodra ze stopt en ik roep het weer gaat ze weer als een dolle tekeer liefst zo hard mogelijk. ik hoef er dus niet achteraan te rennen. stem is genoeg.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:18

Ik denk dat dit verschilt per pony. Als ik een pony heb die erg bang is en weinig vertrouwen in je heeft ga ik er niet achteraan lopen jagen.
Maar als ik bijv. Venita opjaag speelt die gewoon het spel mee en gaat vrolijk rond lopen bokken. En als ik dan stop gaat ze nog ff lekker rennen en komt ze gewoon weer terug...wil ze weer een knuffel

Als je grotere paarden opjaagt (venita is een Shet) dan kan ik me wel voorstellen dat mensen zeggen dat je op moet passen voor ze...als ze willen lopen ze je zo omver.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:22

Ik heb er echt een spelletje van gemaakt met mijn paarden. Ze mogen rennen en gek doen maar zodra ik rustig begin te spreken en mijn hand uitstrek worden ze weer rustig en kan ik ze weer aanhalen Dit heb ik bij mijn veulen ook gedaan, op de grond stampen was rennen, maar zodra ik daarmee ophield was het weer goed en kon ik hem aanhalen. Ze moeten gewoon snappen dat het een spelletje is.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:26

Ik doe het al 4 jaar bij Janine.
Ze leeft nog steeds en heeft geen trauma

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:13

Mijn paarden zien het als een spelletje, en vooral mijn merrie wordt heel speels, ze vind het geweldig!
Ze gaat dan heel stout met die oortjes spits naar voren en ogen op heeeel stout op mij af lopen, heel voorzichtig.
En dan doe ik in een keer: 'Sjjjjjj'

Nou dan springt ze als een malloot die hele bak door! Leuk dat ze dat vind! Ik lig ook altijd in een deuk.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:20

lichamelijk gezien zie ik er geen kwaad in, je zit er niet op en dwingt ze niet tot rare kunstjes, ze doen het zelf.
Maar geestelijk vind ik het echt not done. Je jaagt je paard bij je weg, terwijl je eigenlijk niets liever zou moeten willen dan dat je paard bij je wil zijn.
Bij mij op stal wordt er ook vaak losgegooid en met een zweep opgejaagd, vaak nog met aanmoedigende kreten erbij ook, en dat terwijl een paard van nature een vluchtdier is (ja, ook ons gedomesticeerde paard) vluchten kan niet want er staat een omheining omheen dus dan maar als een gek gaan rennen, bij dat rare mens vandaan met die staat te schreeuwen met een zweep in d'r handen.

En dan nog boos zijn ook als je paard de benen neemt als je er een keertje af valt als je aan het rijden bent......

Verplaats en verdiep je eens in het wezen "paard" en denk eens na hoe het voor het paard moet zijn voor je iets met hem gaat ondernemen!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:27

Bij ons wordt het niet gedaan. Er zijn zo al twee paarden over de omheining gegaan (en die is echt wel hoog genoeg) doordat hun eigenaars stonden te "sssjttt - ssssjjjjtt"-en naast de kant :s Nadat er dan nog eentje naar het slachthuis is gevoerd nadat hij had losgestaan en de eigenaar met een longeerzweep een beetje in de ronde aan het zwaaien was (af en toe eens klakken dus er niet heel de tijd achteraan zitten ofzo), krijg je verschrikkelijk op je donder als je er nog maar aan dénkt om een paard op te jagen. De manègehouder is van het principe: als ze het nodig hebben/willen dan zullen ze uit zichzelf heus wel lopen.
Op de mijne is het niet van toepassing want die staan elke dag in de wei, trouwens.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:18

haaii,

ja maar ik loop er ook niet met een zweep achteraan, en ik ga al helemaal niet schreeuwen!

ik ben het trouwens helemaal met smurf eens

maar kijk maar is naar mijn toppic. daar zie je dat ze altijd haar binnenoor naar mij heeft toegericht, dus ze vetrrouwd me wel, en is er volgens mij niks aan de hand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:34

Opjagen is voor Pumba niet eens nodig,als ik die loslaat in de bak gallopeerd hij wel zo hard de hele bak door

Maaikies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:46

Ik liet mijn bijrijdpaardje vaak na het rijden of longeren nog los in de longeerbak. Ik liet hem dan altijd gewoon zelf uitzoeken wat hij ging doen. Ik had dus ook geen zweep bij me. Meestal ging hij eerst rollen. Dan trok hij een of twee rondjes een sprintje. Dat lag er aan in wat voor bui hij was, soms waren het er ook meer met een hele serie bokken En dan ging hij vaak het gras en de wilgenbomen langs de rand eten en een beetje rondkijken. Ik vond dit veel leuker voor hem en mij. Z'n beweging had hij dan al gehad. Ik deed dit altijd meer om z'n tijd uit de stal te rekken en hem een beetje vrijheid te geven. Ik vind opjagen niet echt slim, je maakt je paard bang voor jou en ik denk toch niet dat dat de bedoeling is.

Britt_Tibby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:50

De mijne weet gewoon als ik ga opjagen, zie je die oren recht omhoog staan. Klik je hem los, eerst loopt ie rustig maar als je de zweep een beetje beweegt raced hij als een idioot in het rond. Hij vindt het echt leuk! En volgens mij is er niets mis mee hoor, mits ze het leuk vinden