dode vingers/tenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:44

Daar heb ik ook altijd last van
Eigenlijk helpt er niet zoveel tegen bij mij: - geen thermosokken - geen plastic zakjes.
Meestal doe ik 2 sokken over elkaar heen aan (anders zit ik niet meer fijn in mijn rijlaars).
En inderdaad net als wat Neonlight zegt: je romp goed aankleden! Meestal heb ik: hempje (spaghetti), t-shirt, dun truitje met lange mouwen, colltrui, sjaal en dikke rijjas aan als het heel koud is. En het helpt wel heel erg
En ook veel blijven lopen en bewegen met je vingers.
Dat zorgt er ook voor dat het bloed goed roncirculeerd.
Desnoods ga je terwijl je het paard poetst marcheren op muziek ofzo
Bij wijze van spreke dan...

Succes!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:01

Als je het snel koud heb, dan kan je een pet opdoen of een wollenmuts. Warmte kan via je hoofd verdwijnen. Kale mannen hebben ook altijd een hoed of een pet op.
Thermokleding aan doen en absoluut geen katoen dragen. Katoen houdt geen warmte vast. Neem iets waar wol in zit of uit 100% bestaat. Je heb het dan altijd lekker.
Ik ben bijna de hele dag buiten bezig. Ik heb standaard in de winter een thermo hemd aan en daarover een ski poelie, dan een wollen trui of vest en een jas die ruim zit. Zorg ook dat je kleding niet te strak zit, dat zit meteen op je huid. Met ruime kleding zit er een isolatie laagje tussen je huid en de trui in. Dat houdt de warmte ook vast. Neem schoenen met dikke zolen. De kou uit de grond komt zo moeilijk naar boven. In je schoenen thermo zooltjes doen. Die zooltjes heb ik in de winter in al mijn schoenen zitten. Vandaag bij de Lidle voor 99 cent!!!!!

JoT

Re: dode vingers/tenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:04

Ik hoorde laatst een tip van iemand om rozemarijnolie op plekken te smeren, die gauw gevoelloos raken van de kou. Bij die persoon hielp het prima, maar ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Rozemarijnolie schijnt de doorbloeding te stimuleren, wat het probleem van wintertenen- en vingers zou moeten verhelpen. Onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet'?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:32

Ik ben 's winters veel buiten voor mijn werk. Mijn twee collega's en mezelf (alle drie vrouwen) kampen geregeld met hetzelfde probleem: bij temperaturen onder nul hebben we na een uur ijstenen en ijsvingers. De mannen in onze omgeving schijnen er minder onder te lijden (of geven dat niet toe ) We zijn gekleed in thermisch ondergoed, broeken en jassen die je op een zuidpoolexpeditie kan gebruiken, speciaal waterdicht superwarm winterschoeisel en met een muts die over de oren komt. We hebben het beslist niet koud, maar toch: ijspegels aan de uiteinden.
Nu heeft een van mijn collega's een oplossing gevonden voor de echt koude dagen, en we hebben het deze week getest: "Grabber" handwarmers en voetwarmers. ( http://www.egetra.be en kijken onder warmers voor produktuitleg)
Je kleeft die pads in je schoenen, en je hebt de hele dag warme voeten. Het werkt echt! Helaas moet ik zo dikwijls mijn handschoenen uit doen dat handverwarmers geen zin hebben, maar die voetverwarmers waren echt goed. Wegens de kost ervan is het wel enkel iets voor de allerkoudste dagen van het jaar (ongeveer 2€ per paar)
Ze zijn te vinden in outdoor winkels.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:38

ik heb hele slechte doorbloeding waardoor mijn vingers echt gewoon blauw worden als ze koud zijn...t duurt dan ook 2 uur voordat ze weer iets warm worden...heel vervelend. zelfde met mijn tenen alleen die worden wit...ik heb tot nu toe nog geen goede oplossing gevonden. Jammer genoeg.

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 10:46

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:47

Ja ik heb er ook erg last van.
Naar de paarden trek ik extra paar dikke sokken aan en stap in de thermolaarzen.
Verder heb ik lekkere dikke handschoenen.

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 11:42

nou bandida ik ga zo naar de grabbers toe hihi bij bevers.
grabbers hebben ze niet meer maar wel een ander merk.
en ze kosten 95 euro cent!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:00

Mooi zo! Ik ben benieuwd of ze bevallen.
Ik dacht eerst dat ik steeds het gevoel zou hebben dat ik met mijn tenen op de verwarming zit, maar zo warm is het dus niet. De tenen blijven op een normale lichaamstemperatuur zeg maar. Dat was zonder losse isolerende zool in de schoenen. Met een extra isolerend zooltje zou het nog wel warmer kunnen zijn.

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:02

Er bestaat van een merk... denk, denk.... kom er niet zo snel op, handzalf voor koude handen, dat maakt een soort laagje om je hand zodat ze niet zo snel koud worden. Op zich vind ik het wel werken, alleen je handen blijven ontzettend vet...

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:08

gollempje schreef:
Er bestaat van een merk... denk, denk.... kom er niet zo snel op, handzalf voor koude handen, dat maakt een soort laagje om je hand zodat ze niet zo snel koud worden. Op zich vind ik het wel werken, alleen je handen blijven ontzettend vet...

Volgens mij zag ik bij Weleda zoiets op de site staan?

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:03

nou ik heb ze dus gekocht.
er is dus heel erg veel te krijgen tegen de kou!!!
ik ben bij bever geweest.
er zijn zelfs een soort staafjes.
die stopje in een doosje.
doosje in je zak. en die blijft dan 12 uur warm
10 euro voor doosje en 12 staafjes.
ook handig om te weten.
je kan met dat doosje ook je handen opwarmen.
ze hadden diverse thermokleding.
en die zakjes voor in je schoene.
die ga ik eerst proberen.
95 euro cent per 2.
het is een soort vloeistof.
als je dat kneed wordt het warm.
nou zal mij benieuwen!!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:09

Hmm hier heb ik ook last van, dat mijn vingers wit wegtrekken en dat ik er dan gevoel meer in heb.

Thermokleding is niet overbodig dus.

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:11

ja en geen katoen dragen zeiden ze daar.
en die staafjes zijn wel handig voor je handen.
maar die koop ik de volgende keer.
eerst dit proberen.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:14

Twee laagjes echte wol over mekaar doet ook wonderen. Eén dun wollen onderding met lange mouwen, en een stevige wollen trui er over.
Die staafjes klinken ook goed. Vooral als je geen handschoenen kan dragen om een of andere reden. Dan heb je toch nog een warme zak af en toe.

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:04

Bandida schreef:
Twee laagjes echte wol over mekaar doet ook wonderen. Eén dun wollen onderding met lange mouwen, en een stevige wollen trui er over.

sluit me helemaal aan bij laagjes aantrekken. het nu het zo koud is precies hetzelfde probleem en niets hielp. voor je handen gewoon goedkope, dunne katoenen handschoenen kopen (gewoon bij de zeeman )en daarover heen een maat grotere wollen, dikke handschoenen. (mocht het te warm zijn en je krijgt zweethanden zorgt het katoen ervoor dat het zweet wordt opgenomen ) heb zelf ook verschillende paren sokken aan beginnen met een dun paar en daaroverheen een dik paar sokken. gebruik dan zelf lange sokken tot onder mn knie, blijven mn onderbenen ook extra warm en ervoor zorgen dat het allemaal niet te strak zit om je handen en voeten heen, want dan krijg je het alsnog harstikke koud

lees eigenlijk net dat het niet handig is om katoen aan te trekken (redina) kan iemand me misschien uitleggen waarom niet?

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 14:07

ze hadden het er over dat katoen snel zweet opneemt.
zweet gaat in kleding zitten. dit schijnt dan weer lichaamswarmte te ontrekken door vocht.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:52

redina schreef:
ze hadden het er over dat katoen snel zweet opneemt.
zweet gaat in kleding zitten. dit schijnt dan weer lichaamswarmte te ontrekken door vocht.

Klopt en daar door krijg je het koud. Probeer zoveel mogelijk katoen te mijden en veel dingen met wol te dragen. Ik heb nu een thermo hempie aan, een katoene trui en daaroverheen een 100% wollen vest. Ik heb het heerlijk warm. Katoen moet je niet op je huid dragen. Katoen neemt dan het vocht op en het blijft klammig. Eerst een thermo, dan katoen en dan wol.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:17

Ik ga altijd heel dik gekleed naar stal. T-shirt, trui, fleecevest, bodywarmer en jas. Twee paar sokken, rijbroek, bergschoenen en thermobroek. Ik zorg dat ik het van te voren lekker warm heb, dan heb ik meestal ook geen last van koude tenen. In zorg dat k mijn laarzen zo laat mogelijk aan doen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:20

nodi schreef:
tijdens het rijden worden mijn vingers altijd zo warm dat ik halverwege mn handschoenen uit doe

Heb ik ook.
Daarom rijd ik ook zonder handschoenen.
Tenen heb ik alleen last van als ik afstap, maarja dan kan je weer lekker binnen gaan zitten.

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:30

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:29

Ik heb ook altijd last van koude vingers,
Koude voeten neit echt,maar heb wel wintertenen,dat is wel erg vervelend vind ik!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 18:43

mensen de zakjes werken!!
heel erg goed.
had zelfs warme handen. dit terwijl dit altijd koud zijn.
die zakjes worden warm als je ze uit de verpakking haalt.
in je laars stoppen.
klaar.

echt heerlijk!
ze zijn te halen bij bevers!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-02-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.