vraagje over bontje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxmijxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:33

#Ymke# schreef:
eefjuh112 schreef:
Ja, het is een drukverdeler, maar de meeste mensen hebben het gewoon voor de leuk

Het is toch ook leuk???

jaaa.. idd.. veel mensen vinden het gewoon mooi fzoo

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:56

Pharlap schreef:
Ik heb toch echt een echt goed passend zadel, door een erkend bedrijf ( van Rijs in Zevenhuizen ), en rijd toch met een gelpad eronder, wat hetzelfde doel heeft als een bontje. En ik doe niet aan de mode mee
Groetjes Pharlap.

waarom ligt hij er dan onder, als je zadel goed past en je niet mee doet aan de mode

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:28

Omdat mijn paard weinig bespierd was en zwak in zijn rug.
Daarom dus.

Groetjes Pharlap.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:01

daarom zei ik ook, tenzij er een medische reden voor is...maar anders?!?

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:03

Hoi, ja maar een jong paard met magere bespiering heeft ook geen medisch probleem toch?

Groetjes Pharlap.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:55

ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik daarmee bedoelde.....maar goed geeft niet, niet iedereen denkt verder. Ik vind een zwakke rug trouwens wel een medische reden (nu ik weet dat je een jong paard hebt, nee dan niet). En daarnaast bedoelde ik ermee, het geen onzin te vinden als iemand er een goede reden voor heeft. En hierbij denk ik dan aan echte medische redenen. UITZONDERINGEN DAARGELATEN.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:40

het is absoluut zo dat de meeste mensen het voor het mooie doen. Maar weinig denken er echt extra bij na. Ik heb het omdat Ian altijd zijn rug wegduwde en nu ik met een ander systeem aan het rijden ben hij vel mer ruginspanning moet leveren, daar komt dus bij dat hij een zwakkere rug had qua bespiering die nu is aan het opbouwen,

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:33

een goed bontje vult de kamer niet meer of minder dan een zadeldekje...

Als een bontje vanwege de maat drukplekken veroorzaakt doet een dekje dat ook.
Krijg je drukplekken dan ligt het toch eerder aan het zadel dan aan de onderlegger als deze goed onder het zadel ligt.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:52

loutjuh schreef:
ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik daarmee bedoelde.....maar goed geeft niet, niet iedereen denkt verder. Ik vind een zwakke rug trouwens wel een medische reden (nu ik weet dat je een jong paard hebt, nee dan niet). En daarnaast bedoelde ik ermee, het geen onzin te vinden als iemand er een goede reden voor heeft. En hierbij denk ik dan aan echte medische redenen. UITZONDERINGEN DAARGELATEN.

Niet zo opstandig he , ik probeer een normale discussie te voeren.
En als er 1 verder nadenkt ben ik het wel.

Ik snap je punt over het medische probleem, daar ben ik het ook mee eens.
Nu is het zo dat ik geen jong paard heb, maar de ts starter wel, dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze een bontje onder het zadel wilt doen.
Daarom ook mijn vraag over dat een jong paard geen medisch probleem heeft.
Daar bedoel ik dus mee te zeggen dat het niet altijd met mode of medische problemen te maken heeft.

Mijn paard heeft lang slecht in zijn bespiering gezeten door omstandigheden.
Nu begint het ineens heel snel te komen.
Aankomende dinsdag wordt mijn zadel weer aangepast ter voorkoming dat het gaat knellen of iets dergelijks, dus ik denk verder na .
Dan zal ik haar weer vragen of er nog iets onder moet en zoja waarom en zo nee waarom niet. Dan zal ik haar mening hier neerzetten, om van daaruit verder te discusieren. Misschien draait mijn mening dan wel bij en misschien ook niet.

Verder ga ik mee met Alane.

Groetjes Pharlap.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:19

Alane schreef:
een goed bontje vult de kamer niet meer of minder dan een zadeldekje...

Als een bontje vanwege de maat drukplekken veroorzaakt doet een dekje dat ook.
Krijg je drukplekken dan ligt het toch eerder aan het zadel dan aan de onderlegger als deze goed onder het zadel ligt.

sorry maar hier kan ik het niet eens mee zijn. een dekje is toch echt dunner dan een bontje...en is er veel meer ruimte als er een gewoon dekje onder ligt dan wanneer ik een bontje onder het zadel leg.

Kris

Re: vraagje over bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:27

LiNDz schreef:
Een bontje voor over de neusriem is bedoeld om een paard zijn passen te laten vergroten.

Omdat een paard óver het bontje heen moet kijken om te kunnen zijn waar hij loopt, zal hij zijn passen vergoten om dit te kunnen zien.
Tegenwoordig mag dit niet meer in de dressuursport (of het word niet meer gedaan) maar nog wel in de rensport, om het paard ruimere sprongen te laten maken.

Het is dus een soort truukje.
Mn lerares paard & beweging heeft het mij zo uitgelegd. Ik d8 eerst ook dat het gewoon voor de sier was, denk dat het tegenwoordig daar ook gewoon voor gebruikt word.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is niet waar. Ze noemen een bontje over de neusriem ook wel een bodemblinker. Renpaarden en dravers hebben die om de neusriem heen zodat ze hun eigen benen niet kunnen zien. Anders kunnen ze namelijk in de war raken omdat hun benen zo snel gaan dat ze struikelen omdat ze gaan nadenkne over het optillen en neerzetten.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:30

Ik heb zelf 'spine-free' bontjes onder het zadel liggen.

Ook het vorige bontje van mij vulde de kamer niet meer of minder dan een gemiddeld zadeldekje...

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:33

Okej bedankt voor jullie info;)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:06

Ik heb soms ook vragen bij zo'n bontje, waarom gebruik je die?
Aangezien tegenwoordig heel veel mensen er een onder het zadel hebben en denk niet dat ze allemaal een slecht passend zadel of iets dergelijks hebben.
Ik dacht ook dat zo'n bontje niet echt veel kwaad kon, maar nu ik dit topic heb gelezen kan het dus wel degelijk kwaad.

Ik heb voor mijn pony ook een goed zadel die verder goed past alleen met draven klapperd die iets (dus eigenlijk past die dus niet goed maarja).
Ik kan dan een nieuw zadel gaan halen, wat weer veel geld kost, of er misschien een bontje onder leggen.
Ik heb nu een poosje mijn zadelvormig bontshabrak tussen mn dekje en zadel en vind dat het eigenlijk wel fijner ligt, het zadel klapperd niet meer.
Maar kan dit nu dan kwaad?

Want was eigenlijk van plan volgende maand zon chatelaine onderlegger bij piaffe te bestellen omdat mijn shabrak nu wel iets dun begint te worden.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:23

mijn mening is, dat je zadel goed moet passen, ik zou liever meer geld uitgeven voor een ander goed passend zadel, dan geld uitgeven aan dingen zoals bontjes, om je zadel "zogenaamd" passend te maken, je lost het uiteindelijke probleem er niet mee op.

Een paarden rug is erg kostbaar.....

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:36

loutjuh schreef:
mijn mening is, dat je zadel goed moet passen, ik zou liever meer geld uitgeven voor een ander goed passend zadel, dan geld uitgeven aan dingen zoals bontjes, om je zadel "zogenaamd" passend te maken, je lost het uiteindelijke probleem er niet mee op.

Een paarden rug is erg kostbaar.....

Hierin ga ik wel mee.
Een klapperend zadel is gewoon niet goed, en kan een hoop problemen veroorzaken!.

Ik ben ook van mening dat als je een zadel aanschaft er goed naar gekeken moet worden door de verkoper ( zadelmaker ).
Het gebeurt tegenwoordig heel vaak dat je een zadel kan kopen voor 600 euro nieuw, bv de wintec, waar dan aan de hand van een een ijzedraadje bij gekeken wordt of de voorboom goed zal zijn, en zo niet dan kan je een ander boom kopen. Als dat er dan goed uit ziet wordt er vaak gezegd dat het zadel past en dat ze voor zo'n laag bedrag niet aan huis komen om te passen en je toch steeds kan wisselen van boom. Helaas ligt het zadel ook over de rest van de rug.
Ik denk dat er inderdaad daardoor veel zadels niet goed liggen.

Tevens vind ik ook dat als een zadel opgevuld moet worden er ook nacontrole moet zijn. Heel vaak komen ze aan huis, passen ze het zadel, nemen het mee en vullen het op en dan kan je het op komen halen. en dan ga je er vanuit dat het zadel goed ligt, maar wie zegt dat, een zadelmaker kan net zo goed een fout maken bij het opvullen waardoor het nog niet goed ligt. En om daarvoor dan een bontje aan te schaffen?.

Zorg voor een goed zadel, bij een goede zadelmaker met service.

Dit was even off-topic, want het ging over een bontje

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:41

Maar okeej, een goed zadel is duur, maar wat denk je dat een goed bontje kost

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:43

Pharlap schreef:
Ik ben ook van mening dat als je een zadel aanschaft er goed naar gekeken moet worden door de verkoper ( zadelmaker ).
Het gebeurt tegenwoordig heel vaak dat je een zadel kan kopen voor 600 euro nieuw, bv de wintec, waar dan aan de hand van een een ijzedraadje bij gekeken wordt of de voorboom goed zal zijn, en zo niet dan kan je een ander boom kopen. Als dat er dan goed uit ziet wordt er vaak gezegd dat het zadel past en dat ze voor zo'n laag bedrag niet aan huis komen om te passen en je toch steeds kan wisselen van boom. Helaas ligt het zadel ook over de rest van de rug.
Ik denk dat er inderdaad daardoor veel zadels niet goed liggen.

dit denk ik ook ja, dit is net zoals de ainsley zadels (verstelbare boom), past altijd denken de meeste dan

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:45

#Ymke# schreef:
Maar okeej, een goed zadel is duur, maar wat denk je dat een goed bontje kost

Hoi, maar een goed bontje kost toch geen 1300 euro mag ik hopen

@loutjuh, ja precies en dan denk ik altijd, ben ik nou zo'n zeur met mijn paard of is een ander dan zo makkelijk .

Groetjes Pharlap.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:46

Misschien krijg je er voor dat geld een heel schaap bij

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:48

Dan wordt het goedkoop, die kan je telkens scheren dan heb je steeds een nieuw bontje .

Groetjes Pharlap.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:48

wat denk je dat een paardenrug kost

Ik denk dat veel mensen voor de goedkope manier kiezen, een goed zadel is gewoon prijzig, en dan kopen mensen liever een zadel van zadelmarkt of van marktplaats, dan bij een zadelmakerij.

volgens mij kunnen we hier wel een nieuwe discussie over opstarten.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:49

Jij mag beginnen

Groetjes Pharlap.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:50

Tis ook weer niet zo dat het heel erg klapperd maar in draf dan gaat die iets de lucht in,, merkt het verder niet echt ofzo.
Eerder lag die altijd goed, en aangezien mijn pony niet veel schoft heeft en breed is is daar niet zo makkelijk een goed passen zadel voor te vinden die ik zelf ook fijn vind.
Maar ik laat er binnenkort een zadelmaker naar kijken, kijken wat hij er aan kan doen.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:54

Ik denk dat er voor ieder paard wel iets te vinden valt.
Mijn paard was ( is ) heel rank met een hoge schoft, dat is ook niet de beste combinatie .
Ook als hij een beetje klapperd kan het voor het paard heel hinderlijk zijn, hij krijgt nl iedere keer dat geklapper op zijn rug.

Je moet doen wat je zelf goed lijkt hoor, maar ik zou er inderdaad even iemand naar laten kijken ( en niet zelf ophalen he, maar laten nakijken als hij gemaakt is ).

Groetjes Pharlap.