#Ymke# schreef:eefjuh112 schreef:Ja, het is een drukverdeler, maar de meeste mensen hebben het gewoon voor de leuk
Het is toch ook leuk???
jaaa.. idd.. veel mensen vinden het gewoon mooi fzoo
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
#Ymke# schreef:eefjuh112 schreef:Ja, het is een drukverdeler, maar de meeste mensen hebben het gewoon voor de leuk
Het is toch ook leuk???

Pharlap schreef:Ik heb toch echt een echt goed passend zadel, door een erkend bedrijf ( van Rijs in Zevenhuizen ), en rijd toch met een gelpad eronder, wat hetzelfde doel heeft als een bontje. En ik doe niet aan de mode mee
Groetjes Pharlap.

loutjuh schreef:ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik daarmee bedoelde.....maar goed geeft niet, niet iedereen denkt verder. Ik vind een zwakke rug trouwens wel een medische reden (nu ik weet dat je een jong paard hebt, nee dan niet). En daarnaast bedoelde ik ermee, het geen onzin te vinden als iemand er een goede reden voor heeft. En hierbij denk ik dan aan echte medische redenen. UITZONDERINGEN DAARGELATEN.
, ik probeer een normale discussie te voeren.
.Alane schreef:een goed bontje vult de kamer niet meer of minder dan een zadeldekje...
Als een bontje vanwege de maat drukplekken veroorzaakt doet een dekje dat ook.
Krijg je drukplekken dan ligt het toch eerder aan het zadel dan aan de onderlegger als deze goed onder het zadel ligt.
LiNDz schreef:Een bontje voor over de neusriem is bedoeld om een paard zijn passen te laten vergroten.
Omdat een paard óver het bontje heen moet kijken om te kunnen zijn waar hij loopt, zal hij zijn passen vergoten om dit te kunnen zien.
Tegenwoordig mag dit niet meer in de dressuursport (of het word niet meer gedaan) maar nog wel in de rensport, om het paard ruimere sprongen te laten maken.
Het is dus een soort truukje.
Mn lerares paard & beweging heeft het mij zo uitgelegd. Ik d8 eerst ook dat het gewoon voor de sier was, denk dat het tegenwoordig daar ook gewoon voor gebruikt word.

loutjuh schreef:mijn mening is, dat je zadel goed moet passen, ik zou liever meer geld uitgeven voor een ander goed passend zadel, dan geld uitgeven aan dingen zoals bontjes, om je zadel "zogenaamd" passend te maken, je lost het uiteindelijke probleem er niet mee op.
Een paarden rug is erg kostbaar.....
bedrag niet aan huis komen om te passen en je toch steeds kan wisselen van boom. Helaas ligt het zadel ook over de rest van de rug.

Pharlap schreef:Ik ben ook van mening dat als je een zadel aanschaft er goed naar gekeken moet worden door de verkoper ( zadelmaker ).
Het gebeurt tegenwoordig heel vaak dat je een zadel kan kopen voor 600 euro nieuw, bv de wintec, waar dan aan de hand van een een ijzedraadje bij gekeken wordt of de voorboom goed zal zijn, en zo niet dan kan je een ander boom kopen. Als dat er dan goed uit ziet wordt er vaak gezegd dat het zadel past en dat ze voor zo'n laagbedrag niet aan huis komen om te passen en je toch steeds kan wisselen van boom. Helaas ligt het zadel ook over de rest van de rug.
Ik denk dat er inderdaad daardoor veel zadels niet goed liggen.
#Ymke# schreef:Maar okeej, een goed zadel is duur, maar wat denk je dat een goed bontje kost![]()
.
.
.
).