Groot Probleem .. Wat nú ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:38

op mn vorige stal stond ook een paard
wat luchtzoog,deed het zelfs buiten in de paddock.
maar ik zou ook nooit een luchtzuiger kopen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:42

Mijn nieuwe is ook een luchtzuiger (lees het OO Seventopic op FA, daar bespreken we het ook)
Als het verder echt een leuk paard is zou ik hem zeker niet laten staan om het luchtzuigen. De prijs moet er wel naar zijn natuurlijk.
Voor mij persoonlijk gaat het er om of een paard kan lopen en zolang hij verder gezond is is het prima.

Er is onderzoek geweest naar luchtzuigen en het wordt veelal veroorzaakt door maagzweren (bacterien) en in stand gehouden omdat ze door het zuigen endorfinen vrijmaken in de hersens. Er is dus wel wat aan te doen!

De lucht komt in een enkele geval maar in de maag terecht. Luchtzuigers maken een soort krop in de luchtpijp dus de lucht wordt meestal weer uitgestoten. Het koliekrisico zit dus eerder in de maagzweerkwestie dan in het zuigen.

Het is dus irritant maar in vrijwel alle gevallen onschadelijk.

Succes met je beslissing!

LouLi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:44

Ik zou het niet, bij mij op de wei heeft een tijd een paard gestaan dat luchtzoog en ik vond het irritant en hij trok zo de omheining krom.

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:21

@Lioke : Wij hebben serieuze afrastering

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:21

Als het bij jou thuis is en je het dier veel afleiding kan geven in de buitenlucht zou ik het gewoon doen. Op veel pensionstallen weigeren ze paarden op te nemen met stalondeugden dat is wel iets om bij stil te staan.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:30

Het is een stalondeugd die ontstaat door verveling (net zoals kribbebijten en weven) en ook kan overgaan als je paard meer afleiding (bijvoorbeeld die paddock inderdaad) heeft.
Als je het verder een heel leuk paard lijkt zie ik niet in waarom je hem zou laten staan.
Later medische problemen, tja, ik ken zat paarden die het heeel lang doen en er niks aan overgehouden hebben.
Band kan mss ook helpen, maar afleiding helpt nog het beste natuurlijk.

broadway

Re: Groot Probleem .. Wat nú ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:26

het begint uit verveling maar het paard raakt verslaafd (endorfinen vanuit de hersenen), dit vergelijk ik met mensen die drugs uitproberen en het lichaam eraan verslaafd raakt , ze willen graag stoppen maar het lichaam dwingt hen!!! Dit zijn de ergste gevallen! Ik heb genoeg paarden gezien ,die het óók in het land doen, zelfs één die op de kont van een ander paard aan het luchtzuigen was!!!!
Als het zich net ontwikkeld kan het nog overgaan, inderdaad door ze in het land te zetten en afleiding te geven maar zodra het chronisch is is dat een fabeltje!!!! Dan valt het gewoon minder op.
Besluit je toch zo'n paard te kopen bied dan minder en houdt er rekening mee en zet hem buiten.

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:30

Naast mijn paardje staat ook een paard dat luchtzuigt... maar zij heeft een band om en dan doet ze het niet... Alleen savonds heeft ze die band om, want overdag staat ze op de wei en kan nerges aan luchtzuigen
Als je echt dat paardje wil moet je het gewoon doen!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:36

Wij hebben ook een pard gekocht dat met stroomdraden in de stal stond dooor t luchtzuigen, toen waren we veel met haar bezig, kwam ze vaak uit stal en toen is het gestopt. Nu als het winter is en vroeg donker is wil ze er wel weer even invallen maar ze heeft geen stroomdraden of zuigband om, dus hou je niet tegen om het luchtzuigen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:53

broadway schreef:
het begint uit verveling maar het paard raakt verslaafd (endorfinen vanuit de hersenen), dit vergelijk ik met mensen die drugs uitproberen en het lichaam eraan verslaafd raakt , ze willen graag stoppen maar het lichaam dwingt hen!!! Dit zijn de ergste gevallen! Ik heb genoeg paarden gezien ,die het óók in het land doen, zelfs één die op de kont van een ander paard aan het luchtzuigen was!!!!
Als het zich net ontwikkeld kan het nog overgaan, inderdaad door ze in het land te zetten en afleiding te geven maar zodra het chronisch is is dat een fabeltje!!!! Dan valt het gewoon minder op.
Besluit je toch zo'n paard te kopen bied dan minder en houdt er rekening mee en zet hem buiten.

Dat weet ik, dat het verslavend kan zijn. Maar 't is nog een jong paard. Daarom is er meer kans dat het overgaat.
Zoals eerder gezegd, de lucht komt niet in de maag en is dus vrij ongevaarlijk meestal. Ik zou het daarom niet laten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:04

Ik zou een luchtzuiger, als hij verder naar mijn zin is, niet laten staan.