hoe gaat dat bij jou in je les?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:44

Als het een interessante vraag is (dus geen gemekker) dan kun je er als lesgever misschien ook nog wel een draai aan geven waar de hele groep wat aan heeft.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:45

AnnemiekvM schreef:
Dan moet ze zelf maar een diploma halen en maar les gaan geven

Maar als ze met een serieus ander voorstel komen, dan wil ik daar best met ze over praten. Maar ze moeten wel netjes blijven.
Ik heb er alleen geen ervaring mee. Ze zijn bij mij altijd tevreden

nou ja bij mij zijn ze ook altijd wel tevreden eigenlijk, maar ik zelf heb een iemand de les uit gestuurd toen der tijd omdat ze me steeds in de reden viel met ja maar ik weet het beter (om het even zo te zeggen) dus een eindeloze discussie wat op niets uitliep. dit was een groepsles. op dit moment geef ik geen groepslessen meer alleen nog maar prive, persoonlijk vind ik dat fijner om je aandacht op een persoon te focussen

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:45

AnnemiekvM schreef:
Dan moet ze zelf maar een diploma halen en maar les gaan geven

Maar als ze met een serieus ander voorstel komen, dan wil ik daar best met ze over praten. Maar ze moeten wel netjes blijven.
Ik heb er alleen geen ervaring mee. Ze zijn bij mij altijd tevreden

nou ja bij mij zijn ze ook altijd wel tevreden eigenlijk, maar ik zelf heb een iemand de les uit gestuurd toen der tijd omdat ze me steeds in de reden viel met ja maar ik weet het beter (om het even zo te zeggen) dus een eindeloze discussie wat op niets uitliep. dit was een groepsles. op dit moment geef ik geen groepslessen meer alleen nog maar prive, persoonlijk vind ik dat fijner om je aandacht op een persoon te focussen

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:46

En naruutlijk staan wij tijdens het instappen met z`n allen bij de bakrand om de actuele dingen te bespreken, maar na 5 minuten gaan we theeleuten en dan kapt ze het altijd af en tijdens het tussendoor stappen lopen we altijd met z`n 5en naar elkaat te kletsen heeft zij geen problemen mee, vooral omdat wij dan ook kunnen ontspannen, want we doen met moeilijke oefeningen voor manegepony`s(M2 oefeningen)

pressent

Re:

ik ben het daarin met Magreet eens je instructie kan ook wel eens ongelijk hebben hoor en als die dan boos word omdat jij vind dat het anders hoort en het anders hebt geleerd dan mag je dat toch best zeggen maar als er dan een discussie komt zou ik het na de les uitpraten en tijdens de les gewoon met wat anders verder gaan of het dan gewoon op je eigen manier doen.Want als je instructeur bent moet je ook niet gaan verwachten dat iedereen altijd vind wat jij tezeggen hebt dus na de les gewoon even uitpraten waarom je het presies vind.

Anoniem

Re:

Ik heb een priveles van een intructriese die ik zelf gevraagd heb, ze kent mij en mn paard erg goed. Bij het in stappen kletsen we meestal een beetje maar constant is, "blijf op je paard letten, lang en laag" Tussen door wordt er amper gekletst alleen heel veel aanweizingen geven. Dan af en toe stappen tussen door en dan mag ik ook praten. 20 minuten voor het eind vraagt ze of er iets is maar we moeite mee hebben en dan pas bij het uit stappen wordt er weer "geklest" of gaat ze even naar de stallen.

Onder de les is het eerste wat ze zegt als ze gebeld wordt "Hallo met ***, is het belangrijk want ik ben les aan het geven bel straks maar terug" Ook met toe schouwers praat ze amper onder het echte lessen. Ik heb wel inspraak en er is tijd voor discussies, dat is een belangrijke reden waarom ik priveles heb. Ik vindt dat er bij groepsles niet de hele tijd gediscuseerd moet worden of alleen aandacht aan 1 persoon moet worden gegeven.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:47

Margreet schreef:
Als het een interessante vraag is (dus geen gemekker) dan kun je er als lesgever misschien ook nog wel een draai aan geven waar de hele groep wat aan heeft.

daar ben ik het zeker mee eens

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:51

judith_cloud schreef:
Ik heb een priveles van een intructriese die ik zelf gevraagd heb, ze kent mij en mn paard erg goed. Bij het in stappen kletsen we meestal een beetje maar constant is, "blijf op je paard letten, lang en laag" Tussen door wordt er amper gekletst alleen heel veel aanweizingen geven. Dan af en toe stappen tussen door en dan mag ik ook praten. 20 minuten voor het eind vraagt ze of er iets is maar we moeite mee hebben en dan pas bij het uit stappen wordt er weer "geklest" of gaat ze even naar de stallen.

Onder de les is het eerste wat ze zegt als ze gebeld wordt "Hallo met ***, is het belangrijk want ik ben les aan het geven bel straks maar terug" Ook met toe schouwers praat ze amper onder het echte lessen. Ik heb wel inspraak en er is tijd voor discussies, dat is een belangrijke reden waarom ik priveles heb. Ik vindt dat er bij groepsles niet de hele tijd gediscuseerd moet worden of alleen aandacht aan 1 persoon moet worden gegeven.

ik persoonlijk vind dit een goede instelling, zo pak ik mijn prive lessen ook aan. waarom, dit is een van de beste manieren vanuit een instruckteur hoe je les kan geven. veel vragen waar je moeite mee heb en dat gaan oefenen als de basis goed is, en daarbij juist hele goede uitleg geven.

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:54

discussies vind ik niet in een les van toepassing. Máár , ik vind wel dat je zo af en toe het er niet mee eens kan zijn. Dat overleggen en er zo samen uitkomen.

springles:

laatste keer heel hard gevallen ( paard zag schaduw achter hindernis)het ongeval was niet in de les gebeurt.

De volgende springles ( 3 maanden!!! later)staat er precies zo'n zelfde hindernis met schaduw. Reactie: te veel terug rijden. Waardoor instructeur geiriteerd raakt. In zulke momenten vind ik dus dat je wel een beetje kan discussieren/ overleggen. Waardoor je elkaar begrijpt

Dit was een voorbeeld
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 10-01-06 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:54

Ik geef ponyrijles bij ons op de manege en verwacht daar geen tegenspraak. De leerlingen moeten mij vertrouwen en mijn aanwijzingen opvolgen. Als iets niet duidelijk is, kunnen ze me dat natuurlijk wel altijd vragen, graag zelfs, want vaak is het zo dat als er een iemand iets vraagt, weet de helft van de rest van de groep het ook niet. Liefst wel vragen tijdens de vrije stap ofzo.
Maar als personen uitgebreid in discussie gaanomdat ze het niet met mij eens zijn, kunnen ze de les verlaten, dan gaan ze maar bij iemand in de les met wie ze het wel eens zijn.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:57

mini_bienie schreef:
Ik heb vaak genoeg discussies gezien in de lessen die ik kreeg. In een prive les, ok... maar in een groepsles?? NEE! Anderen zijn daar de dupe van, en dat vind ik zonde. Ik betaal niet om een uur lang te kunnen luisteren naar de discussie van een lesgenootje met de instructeur/instructrice. Als je het ergens niet mee eens bent mag je dat natuurlijk zeggen, maar ik heb discussies mee gemaakt die gewoon de helft van de les in beslag namen... dát vind ik niet kunnen!

Dat heb ik dus ook gehad.. Maarja dat meisje (en haar zusje) was lid en haar vader zit in het bestuur.. Dus had ik als leskaarter niet genoeg "invloed" om daar iets over te zeggen..

Daarom les ik nu ook een tijdje maar niet meer

Bonny

Re: hoe gaat dat bij jou in je les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:02

Ik heb ook wel eens gehad dat iemand ruzie had met de lesgeefster, echt niet normaal, of dat de leesgeefster de hele tijd zat te kletsen met iemand aan de bakrand.
Maar ook dat diegene die les gaf niet opkwam dagen, dus we moesten gewoon voor ons zelf rijden ik was toen echt kwaad!

Zoë_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:50

Ohh ik ken dit ..
ik snap het heel goed dat je als je les geeft gewoon reactie geeft over hoe jij denkt dat het het beste is. maar soms zijn er ook dingen die je misschien niet goed ziet en dan is het echt ****vervelend als je instructeur maar negatief blijft doen zegm aar.

ik heb het zelf namenlijk gehad dat er een erg jonge pony was die heeel sterk was. bv als er iemand bij A op de volte reed en de rest een beetje bij C en ik moest dan van haar naar A rijden nou dan stond die pony op z'n achterbenen en draaide die om.. hij vertikte het gewoon. en ik ben dan ook niet zo'n sterke krachtpatser maarja wel vervelend als ze dan blijft zeggen: strenger zijn je rijd niet gnoeg... En al helemaal als er dan wel een pony bij a komt (mijne ging dus ook die kant op toen ik moest..want die pony reed daar nu ook) en toen kreeg ik te horen da tik 'eindelijk mijn best deed'
jaa, zij kan dat dan misschien niet goed zien maar ik werd wel gek van haar.. Maar goed echt in discussie gaan tsja,, daar is de les niet voor en daar zit de rest ook echtn iet op te wachten..!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:41

Tja, ook in zo'n geval: luister naar je instructie, of als je het er niet mee eens bent, ga dan bij iemand anders lessen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:52

Ja maar, ik zei vroeger ook wel eens ja maar . Niet om tegen te sreken maar om te vragen hoe ik een bepaalde actie moest uitvoeren. Simpel voorbeeld: : Laat m nou met meer impuls lopen, pak m eens aan"> "Maar hoe doe ik dat?" Geen tegenspraak, alleen meer informatie willen.

Heb een paar jaar terug wel eens gehad dat ik wilde vragen over hoe ik iets moest uitvoeren terwijl ik begon met "Maar"en toen ging die instructeur toch uit z'n plaat! Wat een rotzak was dat zeg! Nam meteen helemaal niets meer van m aan en ben gestopt. Zo leer je natuurlijk niets!

De instructrice die ik nu heb legt zoveel uit, hoe, waarom, waneer wat etc. dat ik geen extra informatiebehoefte meer heb; de 'maars'zijn verleden tijd . Zo zou he ook moeten gaan! En als ik extra vragen heb over de aanpak van een bepaald onderdeel kom ik na de les even bij haar langs.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:10

Mijn instructrice heb ik zelf uitgezocht, want ik vind het belangrijk dat deze weet waar ze mee bezig is, dingen goed kan onderbouwen/motiveren en stimuleren. Maar ook open moet staan voor haar leerlingen.

Ik rij nu al heel wat jaartjes paard en heb maar weinig instructeurs/instructrices versleten, maar als er geen ruimte is voor discussie houdt het voor mij snel op. IK kom om iets te leren, een goede instructeur/instructrice heeft voor mij 10 anderen, maar andersom is het veelal al moeilijker.

Mijn instructrice staat juist open voor eigen input, mede omdat ze weet waar ze mee bezig is en mij toch een aantal keren heeft laten voelen dat ik er naast zat. Omdat het daarna op haar manier wel lukte, dan geef ik ook toe van goh zat ik er toch naast. Ze geeft dan ook toe dat ze mij liever laat ervaren dat het dan niet werkt omdat je soms eerst met de neus op de feiten gedrukt moet worden (in mijn geval) en zodoende inzie en voel wat zij bedoelt.

Als mijn instructrice wat zegt en ik ben het er niet mee eens, om welke reden dan ook moet er gewoon (in mijn ogen) ruimte zijn voor enig overleg. Dan heb ik het niet over een discussie van een half uur. En dat wil ook niet zeggen dat ik altijd gelijk heb, maar er moet wel ruimte zijn om ergens adem te kunnen halen...dus ook voor zo nu en dan een grapje

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:29

@Rubywhite: voor privéles ben ik het wel helemaal met je eens. Maar dan betaal jij zelf voor de tijd dat je bij haar in de bak zit en als je langer discussiËert heb je korter 'echt' les, jammer dan.
Maar in een groepsles vind ik het in discussie gaan niet werken, al is het maar omdat je dan lestijd van je medelesgenoten in beslag neemt. Om extra uitleg vragen is geen discussie en dat is juist alleen maar goed, je moet nl begrepen worden als instructie. Daar kun je bovendien meteen de hele groep bij betrekken en bijvoorbeeld aan andere groepsleden vragen of die soms het antwoord weten op de vraag van iemand uit de les. Als die het ook niet weten, was het dus zeker een nuttige vraag en heb je meteen weer iets duidelijk kunnen maken.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:38

In een groepsles behandel ik de vragen wel omdat andere daar ook wat aan kunnen hebben, maar de JA MAAR komen ze na de les maar voor terug als ik tijd heb. Ook de "die zegt dit en jij zegt dat" mogen ze na het uur voor langs komen (9 van de 10 keer blijk je namelijk hetzelfde te bedoelen maar anders geformuleerd en dat is zonde van de tijd om ze daarvan te overtuigen tijdens de les).
In een priveles vind ik het wat anders. Als die een uur willen ja maar-en doen ze dat lekker, verpesten ze alleen hun eigen les maar mee en worden andere er de dupe niet van. Tot nu toe heb ik in privelessen niet of nauwelijks 'ja maar' gehoord, dat hoor ik voornamelijk bij de manege groepslessen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:17

Discussies voeren tijdens een groepsles lijkt me wat asociaal tegenover de andere lesklanten, je verbruikt hiermee ook hun lestijd natuurlijk. Nee absoluut ''not done'' en ik zou er ook zeker wat van zeggen als ik met meerdere mensen leste waarvan er 1 continu over van alles en nog wat in discussie gaat.

Bij privé lessen ligt dit wat anders. Als ik les krijg en het ergens niet mee eens ben of vragen heb dan moet ik dit kunnen stellen wanneer ik wil. Ik betaal voor mijn les en hiervan verwacht ik hulp, of dit nu praktijk gericht of theoretisch is maakt niet uit. Als mijn instructrice niet open zou staan voor mijn mening/bevindingen dan zou het voor mij ook snel ophouden.

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:20

Als ik les krijg ( groepsles springen ) is het uit den boze om met elkaar te praten. Verder mogen wij wel van alles vragen waarom zo en dit zo, snap je wat ik bedoel ? Zowiezo moeten we concentreerd bezig zijn omdat we ruimte voor elkaar moeten maken met het springen om botsingen te voorkomen Tijdens het uitstappen mogen we met elkaar kletsen. En na de les wordt er altijd een kleine evaluatie in de kantine gehouden

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:52

Uhhh om dit tegen te gaan zeg ik zelf eigenlijk altijd: Hoe denk je dat en dat te moeten doen? Negen van de tien keer weten ze het dan niet en ben je van de discussie af... Ik leg dan wel duidelijk uit wat ik bedoel en laat ze het op mijn manier doen EN op de manier die ze zelf willen gebruiken. Is erg grappig om te zien en het werkt echt. Hetzelfde is als ik vraag begrijp je wat ik bedoel. De meeste mensen zeggen ja.... Nou laat maar eens zien zeg ik dan.... Rood hoofd en ehhh nou eigenlijk... Dan wordt het moeilijk. Ik heb jaren groepslessen gegeven en overal zie je dat er meestal 1 "rotte" appel in de groep zit. Die mensen begrijpen niet dat ze de les voor de anderen verstoren. Een vraag is tijdens de groepsles welkom, een discussie ABSOLUUT niet, dat doe je maar na die tijd en die mensen die alles beter schijnen te weten die donderen maar op! Je bent er om te lessen en om dus iets te leren... leren doe je door ook naar anderen te luisteren en het in ieder geval te proberen en niet direct te schreeuwen of te roepen dat kan ik niet, of dat doe ik niet Kan niet ligt op kerkhof zeg ik dan altijd maar. (Er is eens een meisje geweest die het maar erg druk vond dan op het kerkhof, gezien al het kan ik niet om haar heen in de les haha. ) Tijdens mijn prive-lessen die ik geef hebben ze meestal niet zoveel tijd om te praten, want deze mensen zijn zeer gemotiveerd en weten wat ik van ze verwacht. Ze zijn dus hard aan het werk. Ik vraag altijd VOOR de les of er iets is wat men thuis is tegen gekomen en wat ze graag willen behandelen vandaag. Als ze vragen hebben worden die direct behandeld en ik probeer ook direct uitleg te geven over hoe ik graag wil zien dat ze het doen en laat ze dat proberen. Waarom ik dat op die manier wil zien leg ik direct uit en laat ze dus het verschil zelf voelen. Ik heb dus eigenlijk NOOIT discussies. Als er na de les nog iets is vragen ze me dat wel en dan leg ik het nogmaals uit. Je bent er in eerste plaats om een ander iets te leren, maar dan moet die ander wel WILLEN leren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:58

Kletsen, daar ben ik niet van gediend tijdens de les. Of het moet tijdens het rondje-lange-teugel zijn maar zelfs dan mag het wat mij betreft rij-gerelateerd blijven.

Ik heb echter niks aan een instructeur waarbij ik niets mag zeggen en alleen mag doen, want ik VOEL wat er onder me gebeurt en de juf ZIET alleen. Dus SAMEN kunnen we het beste resultaat bereiken.
Oftewel: als zij mij een aanwijzing geeft dat ik iets meer dit of dat moet doen, en ik voel dat ik daar een andere reactie op krijg dan gewenst, dan ZEG ik dat tegen haar en kan zij mij weer helpen bij het ombuigen van de ongewenste reactie naar de gewenste reactie.

Smookey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:58

Bij groeplessen geef ik je gelijk, want dan zijn de andere de dupe. Ik heb zelf prive les nu met mijn eigen pony en ik ben ook weleens tegen mijn instructice ingegaan. En dan niet op de toon ik weet het beter, maar gewoon van ik denk dat we het misschien beter eerst zo kunnen proberen, want ik voel dit of dat. Ik heb zelf een whiplash en heb dus een tijd gehad dat meneer alleen maar met zijn bit tussen zijn kiezen liep en ik dus niks met hem kon omdat ik gewoon weg een stukje kracht mis. Toen waren we in de lessen heel erg bezig met stelling en buiging, was voor mij dus heel pijnlijk. Dus toen zei mijn instructice ja nog meer vraag hem erdoor heen, omdat hij het dus vertikte. Toen ben ik afgestapt en gezegd doe het zelf maar. Maar das natuurlijk wel omdat ze ook weet dat het mij dan echt niet meer lukt. Dat deed ze ook, maar voelde me daarna wel een beetje brutaal. Gelukkig begreep ze het.

Smookey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:59

Sonja schreef:
Kletsen, daar ben ik niet van gediend tijdens de les. Of het moet tijdens het rondje-lange-teugel zijn maar zelfs dan mag het wat mij betreft rij-gerelateerd blijven.

Ik heb echter niks aan een instructeur waarbij ik niets mag zeggen en alleen mag doen, want ik VOEL wat er onder me gebeurt en de juf ZIET alleen. Dus SAMEN kunnen we het beste resultaat bereiken.
Oftewel: als zij mij een aanwijzing geeft dat ik iets meer dit of dat moet doen, en ik voel dat ik daar een andere reactie op krijg dan gewenst, dan ZEG ik dat tegen haar en kan zij mij weer helpen bij het ombuigen van de ongewenste reactie naar de gewenste reactie.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:03

@Smookey, dat was niet brutaal maar verstandig om op dat moment af te stappen. Soms moet je even iets uit handen geven, ZEKER als je het zelf (lichamelijk) even niet trekt. Anders word je alleen maar gefrustreerd en ben je veel verder van huis.
Goede keuze dus.