Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
AnnemiekvM schreef:Dan moet ze zelf maar een diploma halen en maar les gaan geven![]()
Maar als ze met een serieus ander voorstel komen, dan wil ik daar best met ze over praten. Maar ze moeten wel netjes blijven.
Ik heb er alleen geen ervaring mee. Ze zijn bij mij altijd tevreden
AnnemiekvM schreef:Dan moet ze zelf maar een diploma halen en maar les gaan geven![]()
Maar als ze met een serieus ander voorstel komen, dan wil ik daar best met ze over praten. Maar ze moeten wel netjes blijven.
Ik heb er alleen geen ervaring mee. Ze zijn bij mij altijd tevreden
en tijdens het tussendoor stappen lopen we altijd met z`n 5en naar elkaat te kletsen
heeft zij geen problemen mee, vooral omdat wij dan ook kunnen ontspannen, want we doen met moeilijke oefeningen voor manegepony`s(M2 oefeningen) Margreet schreef:Als het een interessante vraag is (dus geen gemekker) dan kun je er als lesgever misschien ook nog wel een draai aan geven waar de hele groep wat aan heeft.
judith_cloud schreef:Ik heb een priveles van een intructriese die ik zelf gevraagd heb, ze kent mij en mn paard erg goed. Bij het in stappen kletsen we meestal een beetje maar constant is, "blijf op je paard letten, lang en laag" Tussen door wordt er amper gekletst alleen heel veel aanweizingen geven. Dan af en toe stappen tussen door en dan mag ik ook praten. 20 minuten voor het eind vraagt ze of er iets is maar we moeite mee hebben en dan pas bij het uit stappen wordt er weer "geklest" of gaat ze even naar de stallen.
Onder de les is het eerste wat ze zegt als ze gebeld wordt "Hallo met ***, is het belangrijk want ik ben les aan het geven bel straks maar terug" Ook met toe schouwers praat ze amper onder het echte lessen. Ik heb wel inspraak en er is tijd voor discussies, dat is een belangrijke reden waarom ik priveles heb. Ik vindt dat er bij groepsles niet de hele tijd gediscuseerd moet worden of alleen aandacht aan 1 persoon moet worden gegeven.

mini_bienie schreef:Ik heb vaak genoeg discussies gezien in de lessen die ik kreeg. In een prive les, ok... maar in een groepsles?? NEE! Anderen zijn daar de dupe van, en dat vind ik zonde. Ik betaal niet om een uur lang te kunnen luisteren naar de discussie van een lesgenootje met de instructeur/instructrice. Als je het ergens niet mee eens bent mag je dat natuurlijk zeggen, maar ik heb discussies mee gemaakt die gewoon de helft van de les in beslag namen... dát vind ik niet kunnen!
ik was toen echt kwaad! 
. Niet om tegen te sreken maar om te vragen hoe ik een bepaalde actie moest uitvoeren. Simpel voorbeeld: : Laat m nou met meer impuls lopen, pak m eens aan"> "Maar hoe doe ik dat?" Geen tegenspraak, alleen meer informatie willen.
Nam meteen helemaal niets meer van m aan en ben gestopt. Zo leer je natuurlijk niets!
. Zo zou he ook moeten gaan! En als ik extra vragen heb over de aanpak van een bepaald onderdeel kom ik na de les even bij haar langs.
Tijdens het uitstappen mogen we met elkaar kletsen. En na de les wordt er altijd een kleine evaluatie in de kantine gehouden
Hetzelfde is als ik vraag begrijp je wat ik bedoel. De meeste mensen zeggen ja.... Nou laat maar eens zien zeg ik dan.... Rood hoofd en ehhh nou eigenlijk... Dan wordt het moeilijk. Ik heb jaren groepslessen gegeven en overal zie je dat er meestal 1 "rotte" appel in de groep zit. Die mensen begrijpen niet dat ze de les voor de anderen verstoren. Een vraag is tijdens de groepsles welkom, een discussie ABSOLUUT niet, dat doe je maar na die tijd en die mensen die alles beter schijnen te weten die donderen maar op! Je bent er om te lessen en om dus iets te leren... leren doe je door ook naar anderen te luisteren en het in ieder geval te proberen en niet direct te schreeuwen of te roepen dat kan ik niet, of dat doe ik niet Kan niet ligt op kerkhof zeg ik dan altijd maar. (Er is eens een meisje geweest die het maar erg druk vond dan op het kerkhof, gezien al het kan ik niet om haar heen in de les haha. ) Tijdens mijn prive-lessen die ik geef hebben ze meestal niet zoveel tijd om te praten, want deze mensen zijn zeer gemotiveerd en weten wat ik van ze verwacht. Ze zijn dus hard aan het werk. Ik vraag altijd VOOR de les of er iets is wat men thuis is tegen gekomen en wat ze graag willen behandelen vandaag. Als ze vragen hebben worden die direct behandeld en ik probeer ook direct uitleg te geven over hoe ik graag wil zien dat ze het doen en laat ze dat proberen. Waarom ik dat op die manier wil zien leg ik direct uit en laat ze dus het verschil zelf voelen. Ik heb dus eigenlijk NOOIT discussies. Als er na de les nog iets is vragen ze me dat wel en dan leg ik het nogmaals uit. Je bent er in eerste plaats om een ander iets te leren, maar dan moet die ander wel WILLEN leren
Sonja schreef:Kletsen, daar ben ik niet van gediend tijdens de les. Of het moet tijdens het rondje-lange-teugel zijn maar zelfs dan mag het wat mij betreft rij-gerelateerd blijven.
Ik heb echter niks aan een instructeur waarbij ik niets mag zeggen en alleen mag doen, want ik VOEL wat er onder me gebeurt en de juf ZIET alleen. Dus SAMEN kunnen we het beste resultaat bereiken.
Oftewel: als zij mij een aanwijzing geeft dat ik iets meer dit of dat moet doen, en ik voel dat ik daar een andere reactie op krijg dan gewenst, dan ZEG ik dat tegen haar en kan zij mij weer helpen bij het ombuigen van de ongewenste reactie naar de gewenste reactie.