Zadel veel verder na achteren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Zadel veel verder na achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:39

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:08

Afbeelding
Mijn vorige zadel lag veel te ver naar voren,dat schoof echt naar voren,zoals je kunt zien.
Maar mijn zadel ligt eigenlijk gewoon goed,de singel ligt op de oksel.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:23

IndianRose schreef:
Afbeelding
Mijn vorige zadel lag veel te ver naar voren,dat schoof echt naar voren,zoals je kunt zien.

de singel hoort niet op de oksel te liggen
het zadel van de foto heeft een te kleine kamer waardoor het achterover ligt
dat is goed te zien aan de stijgbeugels die te ver naar achteren hangen

9 van de 10 zadel knellen bij de schoft of zijn verkeerd gevuld (te hard of scheef)
kijk maar eens onder je zadel en vergelijk de kussens maar eens met een waterpas en een centimeter.
ik blijf erbij dat een kant en klaar zadel niet zo maar kan passen
elk paard heeft een kamerwijdte (gaat per halve maat en er zijn meer dan 20 verschillende maten)
pas als die correct gemeten is. kan het zadel passend opgevuld worden
het probleem is echter dat bijna niemand dat correct kan
zelf de zg op maat gemaakte zadels liggen vaak voor geen meter..
het is erg jammer dat maar weinig mensen vakkennis kunnen combineren met gevoel voor paarden
en dan bedoel ik op het fysieke vlak

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:36

Een passend zadel met vaste boom vinden is, afhankelijk van de bouw van je paard, al dan niet een zoektocht, die in het ongunstigste geval wel eens herhaald moet worden, wegens veranderingen aan paard of zadel. Daarom zijn de boomloze zadels zo aantrekkelijk. En nu helemaal, want je hebt zadels waarvan je nu ook de panelen naar believen kunt verplaatsen en vervangen. Voor alle recreatieve, niet wedstrijdgerichte, ruiters kan ik ze van harte aanbevelen.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:50

IndianRose schreef:
Afbeelding

Is dit je vorige zadel of je nieuwe?
Want deze ligt dus voor geen meter!
Beestje heeft bijna het zadel op zn hoofd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:54

Mijn vorige zadel
Dit is mijn nieuw:
Afbeelding
(Bontje moet iets meer naar voren )

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:55

deze ligt niet zo ver op de nek nee

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:01

Deze ziet er een stuk beter uit
Wat een beertje is je paardje zeg!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:30

Sily schreef:
Ik laat mijn zadel altijd van voor naar achteren glijden en als hij dan "vastligt" ligt hij op de goede plaats, dat is mij vroeger altijd geleerd.

Als ik dan de singel vast maak ligt de schouder gewoon vrij, bij mijn vzh zadel zit de singel iets verder naar achteren dan bij mijn dressuur, maar dat zal wel komen omdat de zweetbladen ronder zijn bij de vzh.

Je zadel zomaar ineens verplaatsen lijkt mij geen slim idee, je verlegt een goed passend zadel zover dat het een slecht passend zadel wordt, dan krijg je drukplekken en uiteindelijk zal je iedereen horen dat Parelli voor geen meter verstand heeft vanwege dit (er gaat ergens een bel af dus de klepel zal wel in de buurt hangen )

Ik heb trouwens weleens van iemand gehoord die speciale zadels laat maken of maakt die hier dus wel voor gemaakt zijn...maar hoe, wat en waar schiet me zo even niet te binnen.

Met jouw ben ik het eens, Ik heb nu het idee dat iemand het goed begrijpt!!
Dat si wat ik bedoel dus, ik weet dat mensen hun zadel verder na voren leggen dan hoort. Ik weet dat de schouder goed vrij moet liggen. Dus dat hebben ze wel goed. En wat jij zegt, dat bedoel ik dus... ZE maken goed passende zadels slecht passende zadels door ze na achteren te leggen... Opzich is het idee logisch ( ik ehb zelf niet voior niks een ijslander zadel gekocht omdat de schouder dan VRIJER ligt) Mar idd koop dan eeen zadel dat hier voor is gemaakt, het idee van parelli lijkt me dan ook niet dat je het huidige zadel na achteren moet leggen maar een speciaal zadel aanschaffen dat verder na achteren HOORT te liggen.

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:33

Anouar15 schreef:
Mij is altijd gerleerd dat elk zadel achter de schouder moet liggen. Is dat niet zo dan past het zadel niet goed.
De singel moet ook minimaal een handbreedte achter het voorbeen en niet direct tegen het voorbeen (zoals je op veel maneges leert)

Hier ben ik het ook mee eens, dit is mijn past nog verteld door de zadelmaker die ik bij mijn pony had. Dus als je zadel gewoon goed past waarom zou je er dan mee gaan knoeien? vraag op z'n minst eerst advies aan een deskundig iemand toch?
Ik zeg niet dta het idee erachter slecht is, maar de uitvoering hiervan wel. IK vind dat ze eerst verder moeten redeneren voor ze gaan prutsen met dingen waar ze eigelijk maar weinig verstand van hebben.
Een zadel passen is een vak appart en niet weggelegt voor de eerste de beste

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:44

als het zadel goed past ligt het niet op de schouder, en heeft het paard er geen last van.
bij een boomloos zadel zou ik het wel wat naar achter leggen, maar daar zit geen boom in, en komt de druk enkel op het vlak waar je op zit.
bij een boomzadel wordt de druk verdeeld over het geheleboomoppervlak
dus meer naar achter leggen => achterdeel komt op de nieren terecht, en er wordt druk op de nieren uitgeoefend, lijkt me dat het niet goed kan zijn...

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:57

unamie schreef:
IndianRose schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WNQPGMUM[/img]

deel van quote Unamie:
......het zadel van de foto heeft een te kleine kamer waardoor het achterover ligt
dat is goed te zien aan de stijgbeugels die te ver naar achteren hangen......

Hoe kan je uit deze foto (überhaupt van een foto) zien dat de kamer te klein is?
Ik doe dit werk al jaren en heb dit nooit zo kunnen beoordelen maar ikleer graag!