dorientjuh schreef:Ik zeg niet dat je bij zwaardere ruiters niet kunt werken aan houding en zit, dat is juist goed en verzacht het probleem, maar het probleem van het gewicht neem je er niet mee weg.
Ik vergelijk het met een zware rugzak: Elke dag op school loop ik rond met een zware boekentas, daar krijg ik rugpijn van. Maar zou ik mijn buikspieren beter trainen, altijd recht zou lopen en mijn tas altijd met twee hengsels zou dragen, dan zou ik minder snel rugpijn krijgen. Je went er wel aan, maar het is nooit goed voor je rug. Daarom is er ook een richtlijn: je mag niet meer dan 10% van je eigen lichaamsgewicht dragen, anders is het slecht voor je rug (heb ik ooit ergens gehoord, kan de richtlijn dus niet verder onderbouwen). Het enige dat ik kan doen om te voorkomen dat ik ooit rugpijn krijg door mijn te zware boekentas is om altijd een deel van mijn boeken in mijn kluisje te stoppen, en zo mijn boekentas minder zwaar te maken.
Ik weet zeker dat jullie het ook zielig zouden vinden als iemand van 100 kilo elke dag een uur dressuur rijdt op een Shetlander, ookal rijdt deze persoon even goed als Anky. Daar zeggen jullie dan ook: deze persoon is echt te zwaar voor deze pony, daar hebben jullie dan dezelfde keuze gemaakt als ik.
Ik denk dat veel mensen dit probleem onderschatten. Kijk, als iemand continu aan de teugels trekt, dan zie je het paard reageren. Hij begint terug te trekken, met zijn hoofd te schudden, zijn mondhoeken scheuren, hij begint dwars te worden, begint te bokken enzovoorts. Dan zie je dat er iets mis is.
Maar als je een paard elke dag een tijdje laat lopen met een te zware last, dan raakt een paard sneller versleten dan wanneer dezelfde ruiter met dezelfde capaciteiten tientallen kilo's lichter was geweest.
Bovendien heb ik helemaal niet gezegd hoe zwaar te zwaar zou zijn, dat kan ik ook niet bepalen, ik ben geen (dieren)arts. Maar in theorie is er altijd een grens. Balletdansers zijn immers ook veel sneller versleten dan andere mensen die een ander beroep uitoefenen.
Mensen kunnen zeggen wanneer ze last hebben van hun gewrichten of van hun rug, een paard laat dit niet of nauwelijks merken. En als dan uiteindelijk na jaren wel te merken is aan de pony dat hij is versleten, dan is er nog maar moeilijk aan te tonen dat dit heeft gelegen aan het gewicht van de ruiter.
Ik hoop dat ik zo mijn mening voldoende heb uitgelegd, daar hoef je het overigens niet mee eens te zijn.
Leuk verhaal, maar waarom geef je dan in eerste instantie aan dat je het eens bent met het artikel?
Het is je ondertussen volgens mij wel duidelijk dat ik het niet eens ben met je verhaal (ook geen eigenbelang, ik ben niet te zwaar).
Ik durf zelfs te stellen dat het effect van een te zware ruiter wordt overschat ten opzichte van de schade die een paard krijgt door slecht rijden.