Wat is de huidige slachtprijs van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:14

Ik ben blij dat er gelukkig ook mensen zijn die voor de slager kiezen.
Ik zou het zelf ook doen .

*ik heb geen idee wat het kost, mis. even het slachthuis zelf bellen?

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:27

Wow.. hier heb ik echt respect voor. Super dat je dit doet! Vreselijk dat er mensen zijn die totaal geen gevoelens hebben voor hun paarden! Heel veel sterkte & hou je ons op de hoogte?

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:56

MardoKnol schreef:
Ik ben blij dat er gelukkig ook mensen zijn die voor de slager kiezen.
Ik zou het zelf ook doen .

*ik heb geen idee wat het kost, mis. even het slachthuis zelf bellen?

Volgens mij heb jij het verhaal niet helemaal goed gelezen??Hij gaat niet naar de slacht..

Canter

Re: Wat is de huidige slachtprijs van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:15

You go girl! Helemaal top wat je doet, ik heb bewondering voor je!

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:22

Mijn paard staat gestald bij een slager, die ook paarden slacht.. als je wil weten hoe en wat.. pb me maar even dan vraag ik het aan de slager zelf..
succes ermee! Ik duim voor jullie!

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 10:00

2misty2 schreef:
Volgens mij heb jij het verhaal niet helemaal goed gelezen??Hij gaat niet naar de slacht..

Normaal lees je van die verhalen van 'Redt dit paard van de slacht!", etc.etc.
Maar mijn 'actie' staat inderdaad in het teken van: "Redt dit paard naar de slacht.."

Maar het idee is eerst om te kijken in hoeverre hij pijnvrij te krijgen is om hem in ieder geval het laatste deel van zijn leven leuk te maken. Mijn eigen dierenarts vindt dat geen goed plan, want als het niet lukt dan zeul je wel met dat paard van hot naar her, is hij ondertussen nog niet pijnvrij en doe je dit hem onnodig aan. De dierenarts van de tussenpersoon (die is duits) kent gevallen waarin een paard als Dak nog te redden is. Maar dat zijn uitzonderingen. In Duitsland blijken ze verder te zijn met dit soort behandelingen.

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij moet hij dan een jaar 'gekluisterd' in de wei+stal en krijgt hij schock-golf therapie en speciale bandages. Ook proberen we om we hem kunnen aanmelden als 'test'-paard voor nieuwe technieken.

Maar inderdaad, het moet wel iets opleveren anders hou je hem onnodig in leven. En dan laten we hem inslapen.
Maar dat wordt wel een moeilijke keuze. Want garanties krijg je nooit bij zo'n therapie.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:06

Poeh, dat lijkt me een heftige therapie, kluisteren en dan ook nog de shockwave erbij....zal geen pretje zijn. Vooral als het een jaar duurt voor je weet of het effect heeft. Maar goed, misschien als hij dik onder de pijnstillers gaat. Ik dacht ook eigenlijk dat shockwave voor zulke massieve veranderingen als dit paard heeft niet meer helpt. Maar goed, misschien kunnen ze iig in Duitsland nog wat mee. Ben wel benieuwd, hou je ons op de hoogte?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:20

Echt een ongelooflijk verhaal! Ben blij dat je wat aan dr. Cronau hebt gehad, wat een man hè?
veel succes ermee!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 16:42

Vandaag is hij naar een andere stal verhuisd waar hij wel de hele dag met een kudde in de wei kan. (ook in de winter) Hij gaat alleen 's avonds op stal maar in de zomer dag en nacht buiten.
Tenminste... als alles loopt zoals ik hoop en hij tegen die tijd pijn-vrij in een wei kan staan. (ok, niet erg realistisch, maar hopen staat vrij)

Moet zeggen dat hij vandaag heel lief was. Misschien werd hij gewoon sjaggie van de kleur van zijn oude box?

Hopelijk krijg ik vanavond of morgen van de advokaat te horen of de eigenaresse akoord is met mijn voorstel.

Dit is een foto van een aantal van de weilanden die ze hebben:
Dacht dat ze een stuk of 5 van zulke stukken hebben met maar 9 paarden ofzo.
Afbeelding

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:53

ziet er goed uit ik hoop dat hij er van kan gaan genieten!!!

hou ons allemaal op de hoogte

en suc6

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:21

Jeetje wat een verhaal zeg, zo wil je een paard kopen, en zo zit je midden in een rechtszaak met een vasl geworden paard dat pijn lijdt...
Ik vind het super wat je doet, alles in belang van het paard.
Een mooi paard zeker, oogopslag toont wat triest maar dat is maar op 1 foto, dus eigenlijk niet veel over te zeggen.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Als je eerst het paard maar uit handen van de eigenaresse kan krijgen, dan daarna maar zien of het dier nog een waardig en pijnvrij leven kan krijgen of het beter is om hem in te laten slapen. Beide gevallen is iig beter dan te blijven bij zn eigenaress

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:43

SANEX schreef:
Een mooi paard zeker, oogopslag toont wat triest maar dat is maar op 1 foto, dus eigenlijk niet veel over te zeggen.

Hij kan inderdaad zielig kijken. Waarschijnlijk denkt hij terug aan zijn verleden..

SANEX schreef:
Beide gevallen is iig beter dan te blijven bij zn eigenaress

Straks komt het wel tot een rechtszaak, win ik, en moet hij alsnog terug..
Of komt ze hem nu gewoon terughalen. Het is haar paard. Ze staat in haar recht.. (ze weet alleen niet waar hij nu staat, hihi)

Maar... ze zo stom is ze vast niet. (uhm , toch?)

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:57

Ten eerste, wat een ontzettend mooi paard!! Ik heb echt een beetje een zwak voor hem geloof ik! Ik vind het echt super van je dat je dit doet! Ik wens je heel veel sterkte en succes met hoe het verder gaat lopen!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:47

Poeh, wat een verhaal zeg! Goed van je dat je dit doet!

Krijgt het paard nu wel pijnstillers oid? Want als ik het goed begrijp heeft het paard dus gewoon altijd pijn en kreupelt aan 3 benen? Sneu voor het paard wat die allemaal door heeft moeten maken.. .

Hoe ben je bij dit paard uitgekomen?

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 11:05

Tinne schreef:
Krijgt het paard nu wel pijnstillers oid?

Jurridisch gezien mag ik hem geen pijnstillers geven, of laten behandelen.
2 redenen: het is mijn paard niet. En toestemmign van de eigenaresse krijg ik niet. En de tweede reden is: Stel de pijnstillers slaan aan en hij voelt zich super en gaat lekker rennen, bokken en springen. Hij heeft al zulke beschadigde gewrichten dat het dan alleen maar erger wordt. Dr.Van Muiswinkel heeft gezegt dat de eigenaresse mij dan weer aan kan klagen wegens illegaal behandelen van het paard en dat ik zijn aandoeningen erger heb gemaakt: Want de boel is al versleten en nu dus nog meer door dat ge-ren en gespring.

En eigenlijk is het logisch, je zou het kunnen vergelijken met wanneer je plots bij je paard komt en je bijrijder heeft de dokter opdracht gegeven zijn zenuw door te laten snijden. Terwijl in jouw ogen het paard gewoon gezond is. Weet niet wat voor een straffen er staan op "het onthouden van medische zorg voor een paard", daar zou ik dan nog mezelf mee kunnen verweren, maar in Tsjechie denken ze daar vast anders over. (dan speel ik eigen rechter en dat mag volgens mij in nederland zelfs niet)

Tinne schreef:
Want als ik het goed begrijp heeft het paard dus gewoon altijd pijn en kreupelt aan 3 benen?

Inderdaad kreupel aan beide voorbenen en links achterbeen. Rechts achter is ook niet zo soepel, maar daar kan hij wel goed mee ondertreden. Van de pijn is het moeilijk te zeggen of het echt altijd 24 uur per dag heeft. Zoiets weet je helaas nooit. Soms gaat hij opeens heel hard galopperen, bokken en wild doen. Dat kan hij dus wel, alleen staat hij dan wel de dag erna met warme hoeven en dikke achterbenen.

Tinne schreef:
Hoe ben je bij dit paard uitgekomen?

Puur toeval. De tussenpersoon had echt heeeel veel paarden van anderen te koop staan, minimaal een stuk of 60, en dan nog 3 van haarzelf. Van alle paarden die ik kon kiezen, heb ik een selectie van 4 gemaakt. Al deze 4 mocht ik eerst op proef hebben, en om als eerste te laten komen koos ik voor hem. Leek wel voorbestemd..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:14

Wij hebben ooit €625 betaald voor een merrie in zeer goede staat eigelijk, ze moest weg omdat er geen plaats meer was en niemand wou haar hebben. We hebben haar nog steeds op stal staan, prima merrie!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 13:12

De Tsjechische dierenarts had aan de tussenpersoon een verklaring beloofd in het engels. Hierin zou hij zijn ECHTE bevindingen zetten.

Gister heb ik het Word document via de mail gekregen. Dus de rechtszaak kan beginnen!! Tenminste.. als ze niet accoord gaat met mijn bod van ruim 2x de slachtprijs. Ondertussen zit die gek het maar te rekken, heb al tegen de tussenpersoon gezegd dat hoe langer hij bij mij blijft, hoe hoger de uiteindelijke kosten worden als ze voor een rechtszaak kiest. Hij moest bijvoorbeeld afgelopen week weer naar de hoefsmid, volgende week krijgt hij een lekker dure wormenkuur, en de stalling loopt ook door.

Heb nu 1 officieel engelstalig keuringsprotocol van de locale Nederlandse Dierenarts. (conclusie: 100% afgekeurd, niet geschikt als rijpaard)
Een extra Rontgenfoto's-beoordeling van Dr. Van Muiswinkel. (conclusie: 100% afgekeurd niet geschikt als rijpaard)
Een duitse verklaring van Dr. Cronau. (conclusie: 100% afgekeurd, niet geschikt als rijpaard)
En dan nu ook een engelstalige verklaring van de Tsjechische dierenarts.

Voor de geinteresseerden:

Veterinary report: RTG examination

At the request of the owner XXXXX XXXXXXX I performed Rtg pre-purchase examination of the horse DAK 4, gelding, brand 49/426 on 28th of September 2005.

Dorsoproximalpalmarorodistal oblique projection of both front limbs, lateromedial projection of front and hind distal limbs, dorsolateral and dorsomedial oblique of both hocks were done.

Findings: - severe navicular disease in both front legs (increase and widening fossae, irregular proximal surface)

marginal osteophyt in left front fetlock joint ( dorsal proximal phalang)
osteophyt in proximal intephalangeal joint of both hind limbs (dorsal middle phalang)
irregular periosteal new bone production on dorsal and ventral aspect of left hind proximal phalang
susp. tiny chip in lateral trochlear notch of right tarsus bone spavin of left tarsus (narrowing space in tarsometatarsal joint)
MVDr. Petr XXXX

XXXX XX, XXXX, CZ

Tel.+420XXXXXXX

Moet zeggen dat ik nu alleen nog een verklaring in dummy nederlands wens. Heb namelijk wat moeite met het uitspreken van Dorsoproximalpalmarorodistal..

Heb niet vergeleken of alle verklaringen hetzelfde gevonden hebben. Volgens mij had Dr. Cronau meer. Maar dat maakt eigenlijk niet uit, wat alle verklaringen gemeen hebben is dat er niet staat: The horse has got a vet.check with X-rays in the Czech republic, the vetting was without any problems. (= artikel 6.3 uit het koopcontract)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:23

Dorsoproximalpalmarorodistal oblique projection : Schuine uitprojectie, van voor naar achteren en ik denk van buiten naar binnen. Dus voor het linkerbeen van linksvoor naar rechtsachter.

Dat heeft ie bij beide voorbenen gedaan.

lateromedial projection of front and hind distal limbs: Van buiten naar binnen (dus gewoon vanaf de zijkant: Van alle 4 de benen, de uiteinden (dus de hoeven).

Uitkomst: Ernstige hoefkatrolontsteking met bijbehorende rontgenbevindingen

Ik wil de rest wel voor je proberen te "vertalen" als je dat handig vind. Maar voor een echte nederlandse rechtsgeldige verklaring kun je het beste naar een paardenarts gaan. Als het alleen voor jezelf is wil ik het wel doen.

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:35

Waarom laat je hem niet gewoon inslapen.Ik heb ook ooit een paardje gehad heb ik drie jaar voor gewerkt en die was ook dus niet goed. Iedereen in mijn omgeving zat oh dat moet je hem terug brengen en je geld terug eisen. Nou daar heeft een paard niets aan . Ik had zoiets pech geld weg. Dus mijn advies laat dat geld zitten daar is toch ook wel overeen te komen?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 13:55

hastiga schreef:
Waarom laat je hem niet gewoon inslapen.

Ik wil eerst zeker weten dat er geen andere opties zijn. Zijn die er niet, dan laat ik hem inslapen.

hastiga schreef:
Dus mijn advies laat dat geld zitten daar is toch ook wel overeen te komen?

Dan komt ze er wel ERG makkelijk vanaf. Ze heeft gewoon strafbare feiten gepleegd, (valsheid in geschrifte + bewust verkopen van ondeuglijke goederen + weigeren van medische hulp aan ziek levend wezen), en nog zaken die vallen onder dierenmishandeling. Als beloning krijgt ze dan het volledige bedrag gestort. Niet echt ontmoedigend om het in de toekomst niet nogmaals te doen. Straks ziet ze er een gouden handeltje in..
Nee, laat haar maar even zweten. Vind zelfs dat ze er nog veel te goed mee wegkomt als ze op mijn aanbieding ingaat.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:00

Ellebel schreef:
Ik wil de rest wel voor je proberen te "vertalen" als je dat handig vind. Maar voor een echte nederlandse rechtsgeldige verklaring kun je het beste naar een paardenarts gaan. Als het alleen voor jezelf is wil ik het wel doen.

Het is echt alleen voor mezelf. Soms vragen mensen wat hij heeft, en dan kom ik niet veder dan hoefkatrol klasse 4 aan beide voorhoeven, spat in alletwee de spronggewrichten en atrose aan de kogel.
En op het keuringsrapport staan vier 4tjes en vier 3tjes.

Uit de verklaring van dr. Cronau (zie eerste pagina) maak ik op dat er nog veel meer mis is. Weet niet of je ook duits vertalen kunt? Dat rapport is namelijk het meest uitgebreid.
Zou super zijn als je die zou kunnen uitleggen!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:06

Oja, de verschillende dierenartsen zeiden ook nog dat de kwaliteit van de gemaakte digitale foto's niet zo best was. Ze vermoeden dat wanneer er nieuwe foto's gemaakt worden dat er dan nog meer aan het licht komt..

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:16

Ik heb maar een woord voor je RESPECT

Ik hou van mensen die zo met paarden omgaan. Tip van mij. als ze accord gaat zou ik de dierenarts waarvan ze zijn papier heeft vervalst adviseren een rechtzaak aan te spannnen. Deze staat volkomen los van jullie deal maar dit soort mensen horen gewoon een veroordeling te krijgen. Deze dierenarts kan haar aanklgen wegens het in diskrediet brengen van zijn goede naam en kan hij van haar en flinke portie smartegeld eisen. Hopend dat die mee wil werken zou ze verlies draaien op deze heel deal en het hopelijk niet meer doen.

Dat het paard gaat trappen kan je hem niet kwalijk nemen. Ik heb zelf last van ontekingen in mijn gewrichten en als ik een aanval krijg dan hoeft er ook niemand naar te wijzen. Ik kan me voorstellen wat dat paard voelt. Met medicijnen is veel goed te krijgen en is het ontsteken en irriteren van de gewrichten voor een groot deel op te heffen. Je moet alleen zorgen dat die geen rare bewgingen gaat maken of wild gaat bewegen. Dit doet die omdat de pijn iets minder is en zijn energie kwijt moet. Wil je hem houden als gezelschapspaard dan moet je eerst een groot gedeelte van de pijn wegnemen en een wandel schema gaan maken rustig lopen en opbouwen. Hij moet blijven bewegen want stroefheid laat de pijn allleen weer terugkomen. je hebt kans dat je na een half jaar intensieve behandeling een paard hebt die redelijk pijn vrij is en die lekker in de wei kan staan. Wel met hem blijven bewegen maar rustigaan. Veel sterkte ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Ik vind trouwens de prijs die wil betalen veel te schappelijk ik had het zelf harder gespeeeld maar ik begrijp ook waarom je het doet en dat getuigt van echte dierenliefde. TOP!!!!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:20

Pffff.. nou ik wens je echt alle succes toe om te winnen.
Het is triest dat mensen nog zo met hun dier om kunnen gaan.
Ik kan dat ook niet snappen..
Ik heb een pony met ernstige hoefkatrol gehad en der zijn verschillende mensen die bij ons kwamen weleens vragen naar die schimmel?
En dan zei ik eerst niks en dan kreeg ik weleens een bod en kon ik m zonder gekeurt te hebben zo op de vrachtwagen zetten..
Dan vertelde ik dat hij hoefkatrol had en dus weinig waard is.
Maar goed, ik had ze zo kunnen bedriegen en hem voor goed geld mee kunnen geven.
Ik gun dat hun niet en mijn pony niet.

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:49

Senja_x schreef:
als ze accord gaat zou ik de dierenarts waarvan ze zijn papier heeft vervalst adviseren een rechtzaak aan te spannnen. Deze staat volkomen los van jullie deal maar dit soort mensen horen gewoon een veroordeling te krijgen. Deze dierenarts kan haar aanklgen wegens het in diskrediet brengen van zijn goede naam en kan hij van haar en flinke portie smartegeld eisen.

Grinnik, heb ik ook al aan gedacht. Wilde met die mogelijheid nog dreigen in het rijtje met waarmee ze allemaal aangeklaagd kon worden, maar wist niet of het juridisch gezien ook hout sneed.

De gemaakte foto's op CD worden gelevert met een programma om ze te bekijken, dan zie je de naam en adres + telefoonnummer van de keurings-arts. Aangezien ik allemaal second-opinions heb aangevraagd en niet bij de minst bekende artsen, en de tussenpersoon ook bij haar 2 artsen, zou ik als tsjechische dierenarts toch wel balen! Die andere artsen denken nu allemaal dat hij niet goed snik & blind is. Dat lijtk me toch wel in diskrediet brengen van iemands goede naam..