Hippotha schreef:[Hij zit zoals dit model moet zitten, volgens de kenners.......
Je hebt ook anderen die helemaal naar boven lopen.
Dit is mij althans verteld.
Maar omdat ik niet houd van een scherpe inwerking, als het niet nodig is, zit hij vrij los.
Maar ja...hij moet natuurlijk wel goed zitten.
Hij kan trouwens ook niet hoger, want de gaatjes zijn op. Nu kan ik deze natuurlijk wel bijmaken, maar ik dacht niet dat het nodig was.
Vinden meer mensen dat hij te laag zit???
[/quote]
Je hebt m idd te laag zitten. Op deze manier kun je net zo goed een gecombineerde neusriem gebruiken. Kijk maar op de foto die Lucienne heeft geplaatst, daar zit de Mexicaan zoals het hoort.
Er zijn idd mexicaanse neusriemen in de winkel verkrijgbaar die volgens mij door producenten gemaakt zijn die helemaal geen idee hebben waarvoor een mexicaan dient...
(te lange riempjes en te weinig gaatjes, waarschijnlijk bedoeld voor paarden met een grote olifantenkop
)
Zelf gebruik ik bij mn paarden ook het liefst een mexicaanse neusriem. Mn volbloed loopt met een gecombineerde neusriem voor geen meter, houdt zn kaken vast en is absoluut niet nageeflijk. Met een mexicaan is ie heel fijn te rijden en lekker nageeflijk. Ik heb het idee dat bij een mexicaan het bit iets vrijer in de mond ligt, ondanks het feit dat een mexicaan scherper inwerkt. Het lijkt tegenstrijdig en ik kan dit niet verklaren, maar het werkt wel. Dat zelfde heb ik ook met mn andere paard.
Echter eerder heb ik ook nog een paard gehad, die op een mexicaan voor geen meter wou lopen en juist wel fijn liep met een gecombineerde neusriem.
Het is dus meestal een beetje puzzelen wat het beste bij jou en je paard past.