Waarvoor dient een Mexicaans Neusriem ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Re: Waarvoor dient een Mexicaans Neusriem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:15

Afbeelding

Ivnahoe heeft er ook 1. Indien je hem juist omdoet en niet te strak zet, is de inwerking helemaal niet pittig. Het zachte "rondje" en de gekruisde riemen verdelen de druk idd veel beter.

Dressuurwedstrijden is in geen enkele klasse een probleem, hoor!

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:35

Citaat:

dus ik zou hem gewoon zonder problemen kunnen gebruiken bij mijn pony op wedstrijden springen?

gr. amazingstar

Ja dat is geen probleem het hoofdstel word ook juist veel gebruikt op spring concoursen

in mijn profiel staan wel foto's van zijn mexicaanse hoofdstel

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:13

en als de neusriem nou zo sterk inwerkt.. zodat het paard de mond niet kan opene... waarom moet een paard dan op het bit kauwen en lekker slijmen??? want als een paard op het bit knauwd is het ontspannen maar in het geval van een mexicaanse dan kan het weer niet

dus het zou betekenen dat een paard niet goed kan ontspannen met een neusriem.? toch?

tsjah zo kan je het ook weer bekijken
ik heb mijn heette pony ermee gereden werkte prima.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:28

Hippotha schreef:
Afbeelding

Ivnahoe heeft er ook 1. Indien je hem juist omdoet en niet te strak zet, is de inwerking helemaal niet pittig. Het zachte "rondje" en de gekruisde riemen verdelen de druk idd veel beter.

Volgens mij zit de mexicaanse neusriem op deze foto te laag.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:50

idd

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:03

melmel schreef:
Hippotha schreef:
Afbeelding

Volgens mij zit de mexicaanse neusriem op deze foto te laag.

Hij zit zoals dit model moet zitten, volgens de kenners.......
Je hebt ook anderen die helemaal naar boven lopen.
Dit is mij althans verteld.
Maar omdat ik niet houd van een scherpe inwerking, als het niet nodig is, zit hij vrij los.
Maar ja...hij moet natuurlijk wel goed zitten.
Hij kan trouwens ook niet hoger, want de gaatjes zijn op. Nu kan ik deze natuurlijk wel bijmaken, maar ik dacht niet dat het nodig was.

Vinden meer mensen dat hij te laag zit???

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:10

Afbeelding

ik vind hem persoonlijk zo goed zitten.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:23

@ Hippotha: Zo van de foto te zien loopt bij jou de bovenste riem niet los door het bakstuk of wel?

Ik vind al dat gezeur over de mexicaanse neusriem dat je hem niet voor de mooiigheid moet gebruiken een beetje onzin.
Hij werkt alleen pittig in wanneer het paard de mond opent, maar dat hoort hij niet te doen, dus ik zie het probleem niet zo.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:29

mexicaanse neusriem wordt vaak gebruikt bij jonge paarden.. er zit een ijzeren balletje in en dat drukt boven de neus van het paard... mexicaanse neusriem is niet geschikt voor onervaren ruiters omdat hij dan meer schade aanricht dan dat hij nut heeft.. een mexicaanse neusriem is ongeveer tevergelijken met een scherp bit.. als het paard vervelend is kun je met minder kracht meer uitwerking bereiken

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:34

Hippotha schreef:
[Hij zit zoals dit model moet zitten, volgens de kenners.......
Je hebt ook anderen die helemaal naar boven lopen.
Dit is mij althans verteld.
Maar omdat ik niet houd van een scherpe inwerking, als het niet nodig is, zit hij vrij los.
Maar ja...hij moet natuurlijk wel goed zitten.
Hij kan trouwens ook niet hoger, want de gaatjes zijn op. Nu kan ik deze natuurlijk wel bijmaken, maar ik dacht niet dat het nodig was.

Vinden meer mensen dat hij te laag zit???
[/quote]

Je hebt m idd te laag zitten. Op deze manier kun je net zo goed een gecombineerde neusriem gebruiken. Kijk maar op de foto die Lucienne heeft geplaatst, daar zit de Mexicaan zoals het hoort.
Er zijn idd mexicaanse neusriemen in de winkel verkrijgbaar die volgens mij door producenten gemaakt zijn die helemaal geen idee hebben waarvoor een mexicaan dient... (te lange riempjes en te weinig gaatjes, waarschijnlijk bedoeld voor paarden met een grote olifantenkop )

Zelf gebruik ik bij mn paarden ook het liefst een mexicaanse neusriem. Mn volbloed loopt met een gecombineerde neusriem voor geen meter, houdt zn kaken vast en is absoluut niet nageeflijk. Met een mexicaan is ie heel fijn te rijden en lekker nageeflijk. Ik heb het idee dat bij een mexicaan het bit iets vrijer in de mond ligt, ondanks het feit dat een mexicaan scherper inwerkt. Het lijkt tegenstrijdig en ik kan dit niet verklaren, maar het werkt wel. Dat zelfde heb ik ook met mn andere paard.
Echter eerder heb ik ook nog een paard gehad, die op een mexicaan voor geen meter wou lopen en juist wel fijn liep met een gecombineerde neusriem.

Het is dus meestal een beetje puzzelen wat het beste bij jou en je paard past.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:48

Aaronenarie schreef:
mexicaanse neusriem wordt vaak gebruikt bij jonge paarden.. er zit een ijzeren balletje in en dat drukt boven de neus van het paard... mexicaanse neusriem is niet geschikt voor onervaren ruiters omdat hij dan meer schade aanricht dan dat hij nut heeft.. een mexicaanse neusriem is ongeveer tevergelijken met een scherp bit.. als het paard vervelend is kun je met minder kracht meer uitwerking bereiken

waar haal je die onzin vandaan? Waar zou dat ijzeren balletje moeten zitten dan? Is dus echt niet waar!
Geen enkele neusriem werkt te sterk in wanneer hij niet te strak zit. Ik rij zelf ook met mexicaanse neusriem en doe hem erg los. Mijn paard loopt er erg lekker mee weg.

Tjha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:55

Citaat:
waar haal je die onzin vandaan? Waar zou dat ijzeren balletje moeten zitten dan? Is dus echt niet waar!
Geen enkele neusriem werkt te sterk in wanneer hij niet te strak zit. Ik rij zelf ook met mexicaanse neusriem en doe hem erg los. Mijn paard loopt er erg lekker mee weg.

Als je het hoofdstel best wel los doet heeft het hoofdstel ook geen werking meer en kan het paard zo de mond los doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:57

Wanneer het paard de neiging heeft om de mond te openen krijgt deze een extra druk op de neus door de Mexicaanse neuriem.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:09

Tjha schreef:
Citaat:

Als je het hoofdstel best wel los doet heeft het hoofdstel ook geen werking meer en kan het paard zo de mond los doen

Misschien doet mijn paard zijn mond wel helemaal niet los en hoeft de neusriem ook niet in te werken...

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:49

jullie zeggen dat je paard beter kan ademen met zo'n neusriem. nou mijn paardje is dampig en zou ik dan beter een mexicaanse neusriem kunnen gebruiken? denken jullie dat dat beter is of heeft er iemand ervaring mee?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:34

een arabiertje die eerst bij mij in de les zat Arwiera was met een gecombineerde neusriem in het springparcours altijd aan het knorren met de ademhaling. hij wou zo snel en ademde zo snel dat er een knorrent geluid kwam.
ze hebben toen mijn mexicaanse neusriem overgekocht. en nu is het geknor over. dus ik vind wel dat die pony meer lucht krijgt.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:53

Laatst heb ik aan iemand gevraagd waarom ze een mexicaan gebruikte;
'Mijn pony is nogal snel en heet'.
Waar heeft dat dan mee te maken?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:05

Ik had ook een vraagje over de gecombineerde neusriem: ik heb een paardje die zijn mond vlug opendoet bij het rijden en soms nogal stijf in haar kaken kan zijn. Is het dan beter om eens met een mexicaanse neusriem te proberen? Of doet dat er niet toe?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:42

Een mexicaanse neusriem is er alleen voor druk op de neus uit te oefenen als het paard z'n mond opent. De foto hierboven zit de neusriem inderdaad te laag.
Ik rijd zelf ook met een mexicaan en dat bavalt super. De mijne pakte ook vaak het bit vast en was heel sterk en is nu met de mexicaan veel meer ontspannen.

Afbeelding
Hier zit hij ook niet helemaal goed. De ring hoort nog iets hoger te zitten en iets meer op de wang. Nu zit hij op het jukbeen. Deze foto heb ik gemaakt voor mijn shop als voorbeeeld dus zat ook te los daar er gaatjes bij in hadden gemoeten en daar die voor de verkoop is woi ik dat niet.

Overigens er moeten altijd gaatjes bij in bij mexicaanen is mijn ervaring.

Afbeelding

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:04

Kris25 schreef:

ik heb met aaron gesprongen en weet 100% zeker dat er in zijn hoofdstel een ijzeren balletje zit.. twas gewoon een mexicaanse neusriem... misschien was ie aangepast ofzo dat weet ik niet..

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:53

met ijzer? goh lijkt me wel erg sterk..