peesbeschermers versus beenbeschermers en peesblessure...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: peesbeschermers versus beenbeschermers en peesblessure..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:23

Mijn oude paard (verkocht omdat de peesblessure niet meer goed kon komen, aan beide benen ) reed ik altijd met 'action 3 in 1 bescherming' Ze heeft 3x een gat in haar pees gehad, en toen ik met die peesbeschermers ben gaan rijden is het het langst van allemaal goed gegaan Maar een peesbeschermer houd een gat in haar pees natuurlijk toch niet tegen Maar ik ben er dus erg over te spreken!
Afbeelding

Flore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:33

pantarhei schreef:
Hier zijn al ettelijke discussies over geweest. Een bandage is mijn inziens vooral voor de sier en voor de oppervlakkige verwondingen. Echter het kan nooit de pees ondersteunen, want dan zou het zo strak moeten zitten dat het de pees/been afklemt. Een peesbechermer met harde achterkant is bedoeld om harde klappen af te vangen, is geen garantie dat er niets meer gebeurd. Nadeel is dat ook al zou het materiaal ademen, dit meestal onvoldoende is en de benen dus vrij warm blijven. De zachtere beenbeschermers die jij afbeeld, doen mijn inziens vrijwel hetzelfde als de peesbeschermers maar ze zijn iets langer, zodat de kogel er ook in zit en deze dus ook wordt beschermerd, met name voor zijdelings aantikken in bijvoorbeeld zijgangen of spin (western). Er zijn hele studies gedaan naar beenbescherming, en in principe is het een afweging van risico's. is het erg als het been warm wordt of is het risico van aantikken het grootst? Vergelijk maar de adembaarheid van sportkleding, bijvoorbeeld regenpak die ademt, wellicht nog wel voor langzaam fietsen of wandelen, maar voor meer inspanning wordt er onvoldoede vocht afgevoerd en is adembaarheid te klein. Dat is voor peesbeschermers denk ik niet anders.

succes met de afweging

Hier ben ik het wel mee eens, toch rij ik bijna altijd met bandages omdat ik met mijn paard dus niet volop kan rijden en ik met warme pezen wil beginnen. Toen ik nog intensief met haar reed gebruikt ik altijd peesbeschermers. Ik heb trouwens 3 dagen geleden ook van die 3-in-1 beschermers gekocht vor om de voorbenen, maar heb er nog niet mee gereden, deze lijken me wel erg fijn.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 01:29

Stel dat nu voornamelijk de pezen wil beschermen tegen een tik/klap van buitenaf. Welke beschermers kies je dan?
Ik heb ook een paard dat een peesblessurre gehad heeft namelijk.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:50

Dan zou ik kiezen voor de pijpenkous. Die is hard en daardoor kan een paard zichzelf minder snel opentikken dan met bandages ofzo. Die zijn zacht en de kans dat ze bij het aantikken dan iets raken is sneller dan een kous. Die zijn hard. Een paard moet wel heel veel moeite doen om dan zichzelf te verwonden. Tenzij de kous erg los zit en bij het tikken de kous verdraaid oid.

oryantje

Re: peesbeschermers versus beenbeschermers en peesblessure..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:30

Kenzo schreef:
Dan zou ik kiezen voor de pijpenkous. Die is hard en daardoor kan een paard zichzelf minder snel opentikken dan met bandages ofzo. Die zijn zacht en de kans dat ze bij het aantikken dan iets raken is sneller dan een kous. Die zijn hard. Een paard moet wel heel veel moeite doen om dan zichzelf te verwonden. Tenzij de kous erg los zit en bij het tikken de kous verdraaid oid.

Geplaatst: Vandaag 11:50
pijp kous is allen voor ondersteuning!! peesbeschermer is voor bescherming dus gewoon voor de peesbeschermer gaan

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:50

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar dat ik een verkeerde naam noem
Ik noem ze altijd kousen maar bedoel de 'kous' van het plaatje....

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:18

Ik zou ook voor de peesbeschermr gaan, heb zelf 3 paar van BR.

Maar ligt er natuurlijk ook aan wat je allemaal wilt beschermen. ALs je ook de voorkant enzo goed beschermd wilt hebben, moet je iets anders kiezen natuurlijk.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:33

Anoukie schreef:
Ik zou eerlijk gezegd eerder kiezen voor bandages met goede onderlappen (Climatex onderlappen van Eskadron bijv.).

Goed leren of kunnen bandageren is dan wel een must natuurlijk.

Dit is mij juist afgeraden door de DA.
De pezen blijven namelijk altijd wat zwak, en als je dan bandageerd ondersteund dit teveel. Zo krijg je op den duur alleen maar zwakkere pezen.

Ik raad de TS harde beenbeschermers aan zoals peesbeschermers, mocht het paard dan eens gek doen, en met zijn achterhoeven zijn voorpezen aanraken, is de kans op bijv. een peesklap kleiner omdat het beter de klap op kan vangen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:01

de DA heeft ons juist aangeraden GEEN harde peesbeschermers te nemen maar 3in 1 beschermers (met nadruk op ACTION (nu Indra) 3in 1 beschermers!
Niet in het oogpunt van een oude peesblessure maar een paard dat snel rare sprongen maakt.
Ik gebruik ze alleen niet voor, daar loopt die kaal.
Gebruik ze achter omdat hij rare sprongen maakt en anders alles opentrapt....

Succes met kiezen.
Persoonlijk vind ik de 3in1 van Indra (voormalige action) echt helemaal geweldig, en kan deze ook echt aanraden!

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:32

ma_rie_tje schreef:
de DA heeft ons juist aangeraden GEEN harde peesbeschermers te nemen maar 3in 1 beschermers (met nadruk op ACTION (nu Indra) 3in 1 beschermers!
Niet in het oogpunt van een oude peesblessure maar een paard dat snel rare sprongen maakt.
Ik gebruik ze alleen niet voor, daar loopt die kaal.
Gebruik ze achter omdat hij rare sprongen maakt en anders alles opentrapt....

Succes met kiezen.
Persoonlijk vind ik de 3in1 van Indra (voormalige action) echt helemaal geweldig, en kan deze ook echt aanraden!

Dat ligt er dus aan waar je paard een peesblessure heeft gehad. Paarden met een peesklap aan de voorbenen, die meestal wordt veroorzaakt door het aantikken door het achterbeen, kunnen voor dus beter harde beenbescherming hebben. Achter zou dat dus niet opgaan. Daar kunnen dus inderdaad Action's voor gebruikt worden. Klinkt in jouw verhaal ook logisch.

TS, Ik weet niet precies wat jouw paard voor peesblessure heeft gehad (heb ik eroverheen gelezen?). Ik denk dat het per blessure (en de benen) verschilt welke beenbeschermers het beste geschikt zijn. Vraag het anders eens aan jouw DA.
Bandages raad ik je zoiezo af.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:38

Toekie schreef:
Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad (verhaal kun je lezen op mn website). Ik rijd alleen nog maar met deze peesbeschermers. En dan doe ik ze 'gewoon vast', dus niet strak aantrekken ofzo.

onze DA raadde deze beschermers (iig met flexisoft) ook aan, bij iemand met een paard met peesblessure!
zijn goede beschermers!

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:39

_Anke_ schreef:
Heet iemand ervaring met peesbeschermers van Eskadron en dan met de bontvoering? Gaat dit drukplekken tegen, dus dat je geen witte haartjes krijgt?

ik heb ze en ben er erg tevreden over. het bont ademd goed, en zorgt er toch voor dat het 'minder knelt'.

Riaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:44

Kyralovertje schreef:
Ik raad de TS harde beenbeschermers aan zoals peesbeschermers, mocht het paard dan eens gek doen, en met zijn achterhoeven zijn voorpezen aanraken, is de kans op bijv. een peesklap kleiner omdat het beter de klap op kan vangen.

Hij heeft een pleesblessure gehad van een "bijpees" doordat hij waarschijnlijk is uitgegeleden in het weiland, hij tikt zichzelf nooit zo dusdanig aan dat er een peesklap zou kunnen ontstaan...

Ik rij zowiezo niet met bandages, misschien 2x per jaar voor het showen

Verder ben ik er nog niet geheel uit! Ik gebruik op het moment peesbeschermers van BR de oude nog. Maar zijn pezen zijn hierna vaak bezweet en vind het niet goed. Daarna spuit ik ze altijd braaf af maar toch wil ik nu bescherming die meer ademt.

Heeft iemand ervaring met de producten van USG?? die schijnen wel van speciaal materiaal te zijn gemaakt > breathopen?