pantarhei schreef:Hier zijn al ettelijke discussies over geweest. Een bandage is mijn inziens vooral voor de sier en voor de oppervlakkige verwondingen. Echter het kan nooit de pees ondersteunen, want dan zou het zo strak moeten zitten dat het de pees/been afklemt. Een peesbechermer met harde achterkant is bedoeld om harde klappen af te vangen, is geen garantie dat er niets meer gebeurd. Nadeel is dat ook al zou het materiaal ademen, dit meestal onvoldoende is en de benen dus vrij warm blijven. De zachtere beenbeschermers die jij afbeeld, doen mijn inziens vrijwel hetzelfde als de peesbeschermers maar ze zijn iets langer, zodat de kogel er ook in zit en deze dus ook wordt beschermerd, met name voor zijdelings aantikken in bijvoorbeeld zijgangen of spin (western). Er zijn hele studies gedaan naar beenbescherming, en in principe is het een afweging van risico's. is het erg als het been warm wordt of is het risico van aantikken het grootst? Vergelijk maar de adembaarheid van sportkleding, bijvoorbeeld regenpak die ademt, wellicht nog wel voor langzaam fietsen of wandelen, maar voor meer inspanning wordt er onvoldoede vocht afgevoerd en is adembaarheid te klein. Dat is voor peesbeschermers denk ik niet anders.
succes met de afweging
Hier ben ik het wel mee eens, toch rij ik bijna altijd met bandages omdat ik met mijn paard dus niet volop kan rijden en ik met warme pezen wil beginnen. Toen ik nog intensief met haar reed gebruikt ik altijd peesbeschermers. Ik heb trouwens 3 dagen geleden ook van die 3-in-1 beschermers gekocht vor om de voorbenen, maar heb er nog niet mee gereden, deze lijken me wel erg fijn.