problemen met lesmeisje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:37

Yentl schreef:
sorry hoor, maar na een half jaar,steeds niet willen galoperen omdat ze dan last heen van dit en dan last heeft van dat en steeds afzegt.... tja...

ik weet neit of jullie het weten maar op een manege moet je ook gewoon galoperen en als dit meisje dit niet durft, zou ze het me kunnen vertellen maar ze zegt steeds nee er is niets,maar ik heb pijn aan dit en ik heb pijn aan dat als ik vraag of we gaan galoperen.

..

bij mij heeft het zeker een half jaar geduurt voordat ik dufde te draven. en misschien wel anderhalf jaar voordat ik zelfs maar aan galoperen dacht.

ik weet niet op wat voor manege jij rijdt maar bij ons hoef je dus absoluurt niet te galoperen als je niet duft. slechte zaak als je gedwongen wordt dit wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:08

Sorry Yentl, maar jouw beredeneringen slaan werkelijk als een tang op een varken.
Je hebt het bijvoorbeeld over wat een ruiter op een manege binnen een half jaar "moet" kunnen. Op de eerste plaats 'moet' je op een manege ook niet binnen een half jaar galopperen; je komt daar namelijk voor je plezier en iedereen leert in z'n eigen tempo. En wie het galopperen nog niet aandurft, slaat die drie minuten van de les gewoon over, of blijft gewoon in een beginnersles rijden.
Verder denk ik niet dat jij het niveau van jouw 'lessen' mag vergelijken met les van een volwassen, ervaren, gediplomeerd iemand }> Alleen je beredeneringen zijn zo egocentrisch en onvolwassen, dat ik gerust durf te zeggen dat jij de verantwoordelijkheid over lesgeven, en al helemaal aan wat mogelijk een angstruiter is, echt nog lange niet aan kan. Is helemaal niet erg voor een meid van jouw leeftijd, maar pretendeer alsjeblieft niet of je een volwaardig instructrice bent, want je bent gewoon een ponymeisje, met waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar dat is in dit geval gewoon niet voldoende.

Verder zeg je nu dat je dat kind niets opdringt, dat 'wij' dat er van maken, maar in je eerste bericht zie ik toch echt staan dat ze na veel gezeik van jouw kant eindelijk eens een keer ging galopperen.
Weet je... ik hoef bij mijn lesklanten nooit te zeuren en te zaniken om er een galopje uit te krijgen. Ze zijn er aan toe, of ze zijn er niet aan toe. En zeker bij angstruiters kan dat een aardig tijdje duren.

Vertel me dus eens wat jij eraan gedaan hebt om het minder eng voor haar te maken? Welke ontspanningsoefeningen heb je haar laten doen, wat voor hulpmiddeltjes heb je haar gegeven, en welke uitleg heb je daarbij gebruikt? Ben benieuwd....

Ik denk dat het het beste is als je stopt met die 'lessen'. Dan hoef jij je niet meer te ergeren, en hoeft dat meisje zich niet meer in allerlei bochten te wringen om er onderuit te komen. Want die pijntjes ed..... hoogstwaarschijnlijk gewoon angst, terwijl ze of thuis onder druk staat om toch te gaan rijden, of ze is toch gek op paarden, maar vindt het rijden gewoon eng. Tja, en misschien durft ze dat wel niet tegen je te zeggen, want zoals eerder al gesteld, ik denk niet dat ze vertrouwen in je heeft, en dat lijkt me volkomen terecht.

Samengevat: dit is geen aanval op jou persoonlijk, maar op het feit dat jij les staat te geven; een angstruiter heeft wat meer nodig dan een welwillend ponymeisje dat eigenlijk geen idee heeft wat ze doet en aanricht....

verania

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:47

Hoi,

Ik denk na jou verhaaltje dat het probleem niet alleen bij haar ligt maar ook bij jouw.
Iemand die lesgeeft heeft normaal gesproken geduld anders moet je er niet aan beginnen.
Ik denk persoonlijk dat ze beter bij een ervaren instructuur (trice) kn gaan lessen.
Ik heb 10 jaar ervaring met lesgeven, en daar zaten ook kinderen bij zoals jij verteld.
Ze komen er heus wel, niet forseren en gewoon rustig aan doen.
En als jij dat niet kan stop er dan mee watn zo verpest je het voor haar.
Geef anders les aan iemand die wel wat meer lef heeft.

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:27

Yep, dat bedoel ik Haha! Om dan meteen maar te gaan beweren dat iemand geen doorzettingsvermogen en geen ruggegraat heeft, vind ik gewoon dom en kortzichtig.... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 08:57

Yentl, naar aanleiding van je PBtje haal ik dit topic toch weer omhoog. Waar lees jij dat ik denk dat jij totaal geen verstand hebt Verward
Zoals ook al per PB geantwoord, denk ik dat jij gewoon een jong en dolenthousiast paardenmeisje bent, dat helaas uit onwetendheid de lol voor een ander meisje verpest. Doe je niet expres, maar meisjes van jouw leeftijd kunnen gewoon nog geen les geven. Anders kon je na de 8e groep van het primair onderwijs wel meteen effe een weekje naar Deurne en je daarna instructeur noemen Haha!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 11:30

nja, ik vind dat dat meisje toch wel een keer MOET galoperen. Ze krijgt gewoon gratis les ze mag gratis op expensive rijden!!!! nou daar moet ze al heel blij mee zijn! als ze dan al een half jaar rijd en nog steeds niet durft te galoperen...dat vind ik wel erg lang duren hoor. (maar ja dat lesmeisje heeft zichzelf niet gemaakt dus eiegnlijk kan ze er niets aan doen)Dan zet ze niet door. Misschien kun je haar vertellen dat galoperen beter zit dan draf?! Laat haar gewoon prettig bij jouw voelen. geef gewoon jouw mening...en zeg dat ze er niets mee opschiet om alleen maar te stappen en te draven. En laat haar ook haar mening geven. als ze op een manege had gereden had ze al lang gegalopeerd. je MOET het ooit doen hoor.
trouwens geeft je haar les aan de longe of gewoon helemaal los? misschien helpt de longe beter...en anders gewoon stoppen...en op een manege verder gaan.
ok, je hoeft niet meteen haar te gaan afkraken he! maar dat doe jij ook niet, want zo ben je niet. gewoon aardig blijven dus.
ik hoor nog van je yentl, hoe het verder gaat!
Laatst bijgewerkt door Apollo op 21-04-02 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

arabianlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 11:38

carina schreef:
bij mij heeft het zeker een half jaar geduurt voordat ik dufde te draven. en misschien wel anderhalf jaar voordat ik zelfs maar aan galoperen dacht.

ik weet niet op wat voor manege jij rijdt maar bij ons hoef je dus absoluurt niet te galoperen als je niet duft. slechte zaak als je gedwongen wordt dit wel te doen.

Nou dan heeft het bij jouw ook wel errrug lang geduurd zeg! dan vraag ik me ook wel af waar jij rijd. Ik galopeerde al na mijn 3de longeles!
en het is wel erg overdreven!!! na een half jaar pas draven!!! ik ben met mijn vriendinnen een keer nar mijn verzorgshetjes geweest. en ze zijn er allemaal op gaan zitten! en gedraaft! zonder zadel nog wel! zonder dat ze ooit een pony onder hun kont hebben gehad. al waren deze klein..ze kwamen niet met hun voeten bij de grond. en als je op een groot paard niet durft te draven dan is dat Psygisch!
dus ga me niet vertellen dat jij het pas na een half jaar durfde!
Ik vind dat je soms best mag aandrammen. Dat werkt vaak beter dan lekker sloom doen en meedenken. Als je in 1x die knoop doorhakt ben je snel klaar. en dan vind zij het geweldig. terwijl als je dat niet doet dan zal het zelf nooit zo snel leren. (m.u.v. sommige ruitertjes).
de groetuh
-xxx-
Fieke

ps. je moet er soms wel mee uitkijken als je iemand zonder zelf ervaring te hebben met lesgeven. maar het kan op zich niet veel kwaad, zolang ze maar goed beschermd is en een rustige pony heeft. en zo te horen is expensive dat ook!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 12:17

ik zat mijn eerste les al in galop.. en wou alleen maar harder, harder, harder...
maar later (zie mijn verhaal) is er dus iets gebeurd waardoor ik heel erg bang werd. Is er niks met dat meisje gebeurd dan waardoor ze het zo eng vindt?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 12:18

Ik vind dat iedereen in zijn eigen tempo lessen moet kunnen volgen. En of je nou bij je 2e les of bij je honderdste les gaat galopperen... Wat maakt het uit. Het gaat erom dat je er plezier in blijft houden. En plezier gaat er snel af als je je gedwongen voelt om dingen te doen die je nog niet aandurft.
Ik zelf moest als beginnende ruiter ook bij mijn derde les al in galop. Ik zat op een pony waarmee het niet zo klikte en ik vond het op dat moment echt vreselijk. Ik heb het onder druk van de instructeur en andere kinderen toch gedaan, maar ik had mijn pony nog niet onder controle en ben toen gevallen. Daarna ben ik nog lang bang geweest om te galopperen en heb uiteindelijk een andere manege opgezocht om "opnieuw" te beginnen.
Ik vind dat sommigen van jullie hier wel erg snel oordelen over de anderen. De ene persoon durft nou eenmaal meer dan de andere. Laat iedereen in zijn waarde, we zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.
Groetjes,
Linda
Ps: Ik bedoel dit niet om iemand af te zeiken, maar ik wil alleen even duidelijk maken dat het van de persoon afhangt wat je wel en niet durft.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:57

arabianlover85"]
[quote="carina schreef:

Nou dan heeft het bij jouw ook wel errrug lang geduurd zeg! dan vraag ik me ook wel af waar jij rijd. Ik galopeerde al na mijn 3de longeles!
en het is wel erg overdreven!!! na een half jaar pas draven!!! ik ben met mijn vriendinnen een keer nar mijn verzorgshetjes geweest. en ze zijn er allemaal op gaan zitten! en gedraaft! zonder zadel nog wel! zonder dat ze ooit een pony onder hun kont hebben gehad. al waren deze klein..ze kwamen niet met hun voeten bij de grond. en als je op een groot paard niet durft te draven dan is dat Psygisch!

[/quote]

nou, ik ga je WEL vertellen dat het een half jaar duurde. Ik was doodsbang op een paard. ze hebben me mijn eigen gang laten gaan totdat ik zelf het vertrouwen had om te gaan draven/galoperen.
nu doe ik alles met een paard en heb ik er ook een aantal zelf ingereden. volgen jaar ga ik met m'n eigen beessie beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 20:08

Ik hoor het alweer... (bijna) allemaal geweldige, onfeilbare topruiters hier op Bokt.... Slapen Slapen Slapen
Ben benieuwd wanneer ik jullie namen in de bekende bladen lees, ladies.... Lips are sealed
Wel opvallend dat degenen die respect voor de ander wel hoog in het vaandel hebben staan, volgens mij van een andere leeftijdsgroep zijn dan het blatende, dreinende en drammende grut.... Koe

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:42

[quote="arabianlover85]Nou dan heeft het bij jouw ook wel errrug lang geduurd zeg! dan vraag ik me ook wel af waar jij rijd. Ik galopeerde al na mijn 3de longeles!
![/quote]
Nou ja, dat vind ik echt helemaal nergens op slaan! Een heel balachelijke reactie...Iedereen doet de dingen op z'n eigen manier en anderen moeten daar maar respect voor hebben vind ik. Dat jij en je vriendinnen meteen draafden, heel fijn voor jullie, maar anderen doen er wat langer over. En hoor je die klagen dat jullie iets fout doen?
Als je echt bang bent is dat heel vervelend voor jezelf. Desiree zei ergens helemaal aan het begin dat iemand die alsmaar smoesjes verzint het zelf niet genoeg wil, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je hebt mij vast wel eens al smoesjes verzinnend zien rijden, en ik kwam in die tijd inderdaad niet echt over alsof ik het wou, maar diep van binnen toch wel.Je gaat smoesjes verzinnen omdat je wel weet dat, als je eerlijk zegt dat je bang bent mensen zeggen dat je je daar dan maar eens overheen moet zetten, als je buikpijn hebt, teveel husiwerk enz kunnen anderen daar veel minder over zeggen.
Mensen als arabianlover kunnen zich zelf wel zo geweldig vinden dat ze meteen alles durven, maar ik heb meer respect voor mensen die wel angsten hebben en die kunnen overwinnen. Vanaf de eerste paardrijles ben ik bang geweest, elke week weer kwam ik er huilend vanaf. Met de jaren verbeterde dat wel, zolang ik maar geen nieuwe onbekende dingen hoefde te doen, maar.bang bleef ik Is nu al vele malen beter, maar nog steeds moet ik heel erg vaak heel erg diep adem halen voor bepalde dingen. De eerste keren na de winter weer neer buiten vind ik doodeng, en op dat moment zie ik het ook echt niet zitten, net zo met de clubles en over m'n eerste wedstrijd binnenkort denk ik liever nog niet, maar ik doe het wel en het gevoel dat je daarvan krijgt, is zo goed!
Niet dat ik mezelf beter vind dan mensen met meer lef, die benijd ik zeker, maar bekijk het eens van een andere kant. Denk ruimer dan in hokjes! Knipoog

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:00

Ben het helemaal met de laatste reactie eens. Angst is een gevoel waar je zelf niets aan kunt doen. Je wilt niet bang zijn en neemt je elke keer voordat je op een paard stapt ook voor om het niet te worden. Helaas verdwijnen al die dappere voornemens als sneeuw voor de zon als je eenmaal in het zadel zit. Ik ben zelf ook geen held, wel ooit geweest, maar ik ben na een lelijke val heel erg bang geworden. het duurde een jaar voordat ik na die val weer durfde te galopperen, springen doe ik nog steeds met kriebels in mijn buik en op een ander paard als Jerai ga ik niet eens springen. Ik heb vreselijk geboft met een paard als Jerai, waar gewoon geen gemenigheid in zit en met de manege waar ik heb gereden, waar ik niet uitgelachen werd om mijn angst, maar gewoon in mijn eigen tempo steeds een stapje verder mocht. Ik durf inmiddels veel meer als toendertijd, maar echt een held zal ik nooit worden. Op Jerai durf ik alles alleen het springen bezorgd mij nog steeds kriebels. Gelukkig is Jerai een stuk dapperder als ik en die gaat daardoor niet weigeren (daar vind ze het veels te leuk voor). Ik heb nu hartstikke plezier in het rijden, maar misschien als ik toendertijd gedwongen was, of als mensen mijn angst op een andere negatieve manier hadden benaderd, ik nu een andere hobby zou hebben. Angst is echt niet iets waar je je zomaar even overheen zet, het is een emotie net als verdriet of boosheid, die je verder niet in de hand hebt, je kan er echter wel overheen komen, maar daar heb je wel moeite voor nodig. Ik vind het ook dapper als iemand gewoon eerlijk durft te zeggen dat 'ie iets eng vindt, daar is vaak een hoop lef voor nodig (waarom is al te merken uit sommige reacties hier).

arabianlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:07

sorry mensen, eigenlijk hebben jullie gelijk.
het is gewoon zo dat als je angst heb dan heb je dat. Je moet het leren. Maar ik vind het zelf moeilijk om me in een andere in te denken. omdat IK niet voel wat hun voelen. Dus eigenlijk heeft het geen zin om te discussieeren. Maar voor het lesmeisje vind ik: Zeg gewoon dat je niet durft. of ga anders bij een manege rijden.
mijn excuses
fieke

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:20

ik vind dat je het haar gewoon moet vragen waarom ze steeds van die smoezen bedenkt. Is ze echt bang of is het laksheid. En dan moet ze maar eens bedenken wat ze nou eigenlijk wil.
Als je met zo´n houdign op je pony stapt zal de pony ook denken dat ze er of geen zin in heeft of ze niet van aanpakken weet. Op de duur zal de pony haar steeds meer gaan uitproberen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:04

ik heb ook men 5de les al gegaloppeerd
maar heb ook nog ni echt schrik gehad(jawel,één keer,toen durfde ik ni meer op mijn lieveling,maar toen moest ik ook,en ik was echt blij,het was een zalige les)
maar ik snap ook mensen met schrik
heb dat al meegemaakt,moet ze gewoon laten wennen,ben maar 13,maar heb ook 1 maal op bieke(van laurake,maar is verkocht,was men verzorgpony) een beetje lesgegeven,want er kwam een vriendin die al wel kon rijden,maar alleen een beetje basis,maar bieke(bianca)had een klein bokje gegeve,maar had toen schrik,en heb ze gewoon aan de hand ff late stappe/drave.zodat ze het nog altijd leuk vond.
weet niet hoe oud yentl is..?
maar nuja,ksnap alle antwoorden eigenlijk wel,maar je moet er denk ik zelf bij zijn...

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:08

Nou als ik in joun schoenen stond zou ik gewoon tegen dat meisje zeggen dat dit niet kan en dat ze of elke week moet komen of elke week niet. Of gewoon een goeie dag afspreken. Ik zou gewoon goeie regels afspreken en anders er mee kappen..

annetjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:57

nou sorry hoor maar ik gallopeerden al me 2 paardrijles!!
Ik werd niet gedwongen maar die mensen die les geven, vinden het echt wel iritand als er een meisje niet durft te gallopere
zo eng is het niet!
als ik iemand les zou geven, zou ik haar gewoon dwingen , dan ziet ze het wel dat het niet eng is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:02

annetjel schreef:
Ik werd niet gedwongen maar die mensen die les geven, vinden het echt wel iritand als er een meisje niet durft te gallopere
zo eng is het niet!
als ik iemand les zou geven, zou ik haar gewoon dwingen , dan ziet ze het wel dat het niet eng is!

Aan dwingen heb je dus echt niks.
Stel jij bent bang van muizen of van spinnen, zullen we je dan in een hok vol met die beestjes zetten?
Dan zie je ook dat ze niks doen.
Sorry maar iemand dwingen als ze bang zijn is heel gemeen.
De 1 doet er gewoon wat langer over dan de ander, nou en!
Ieder zijn plezier.

Mocht ik ooit een bijrijder voor Kawa zoeken, kan het me niet bommen al zouden ze nooit galloperen.
Als ze maar leif voor mijn paard zijn en als ze er verder zelf maar plezier in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:07

annetjel schreef:
zo eng is het niet!

**klapklapklapklapklapklapklapklapklap** --> applaus voor jou hoor, wat een topruiter zul jij zijn zeg, als je al met je 2e les galoppeerde!!! Knap hoor! En je wist zeker ook al echt helemaal waar je mee bezig was en hoe het moest enzo? Knap hoor!
Ik hoop dat je ook snel les gaat geven, en meisjes gaat dwingen om te galopperen en misschien zelfs wel springen, dan komen ze er wel achter dat er echt niks aan is! Kunnen jullie gezellig met z'n allen naar de komende Olympische Spelen!

Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Koe Lips are sealed