Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

, maar wat cassidy aangeeft kan ik me ook heel goed voorstellen
Cassidy schreef:Ik heb twee merries en zou zelf niet blij zijn als ik dezelfde schrammen en verwondingen aan de rug zou vinden die een dergelijke dekking op de rug van een paard van een medestalgenoot heeft veroorzaakt (paard had ijzers voor).
Een gemengde kudde met merries en ruinen is sindsdien op stal niet meer voorgekomen, (bewust zo gehouden) en het is wel een stuk rustiger zo.

. Ze hebben daarna niet meer samen gelopen
. 

maar hij staat veel liever bij de merrie's in de wei dan in zn eentje
bokkenootje schreef:Als je ruin dekt, moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Hij kan juist omdat hij geen sperma meer heeft de merrie's nare infecties bezorgen en zichzelf overigens ook!
<knip>

MSQuincyTE schreef:Bestaat er ook aids voor paarden dan?
PhiaBink schreef:Ik heb een pensionpaard dat echt ruin is. Hij heeft littekens in zijn lies, dus alles moet er uit zijn. Meneer dekt dus ook. Een paar jaar geleden hadden we een pensionklant met een merrie. Ze liepen samen in het land. Ineens zag ik dat meneer zich had geparkeert op de merrie. Ze hebben daarna niet meer samen gelopen
.
Quellian schreef:PhiaBink schreef:Ik heb een pensionpaard dat echt ruin is. Hij heeft littekens in zijn lies, dus alles moet er uit zijn. Meneer dekt dus ook. Een paar jaar geleden hadden we een pensionklant met een merrie. Ze liepen samen in het land. Ineens zag ik dat meneer zich had geparkeert op de merrie. Ze hebben daarna niet meer samen gelopen
.
Mijn pony heeft ook littekens in zijn liezen, beide kanten, maar hij is alleen gesteriliseerd en testosteron wordt nog gewoon aangemaakt. Hij heeft nooit gedekt (voor zover ik weet), tot hij met mijn merrie samen kwam te staan.
Quellian schreef:Omdat hij klophengst was en de hele boel verwijderen zou te riskant zijn volgens hun.
Het steriliseren zat toen nog in de beginfase en bleek achteraf toch niet zo'n goede zet van ze te zijn geweest. Een aantal mensen zijn erop teruggekomen en bij die paarden zijn de ballen alsnog verwijderd binnen een jaar (bv bij rhijnauwen), maar bij de mijne is het ruim 5 jaar geleden, dus het heeft voor het gedrag toch geen nut meer en ik ben hem al gewend