klophengsten, hoe zit het nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:25

Ik heb twee merries en zou zelf niet blij zijn als ik dezelfde schrammen en verwondingen aan de rug zou vinden die een dergelijke dekking op de rug van een paard van een medestalgenoot heeft veroorzaakt (paard had ijzers voor).
Een gemengde kudde met merries en ruinen is sindsdien op stal niet meer voorgekomen, (bewust zo gehouden) en het is wel een stuk rustiger zo.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:26

Zoals ik al eerder zij heeft het voor mij geen toegevoegde waarde alleen de mogelijke kans dat hij vruchtbaar zou zijn vind ik wel belangrijk om te weten. Wil niet dat hij iets achterlaat zeg maar... anderzijds ik zou hem denk ik ook niet meer laten castereren als het wel het geval zou zijn. Lekker tegenstrijdig weer
Met zijn gedrag heb ik geen problemen. Hij vertoont het namelijk alleen aan zijn soortgenoten niet naar mensen toe. Van mij hoeft hij ook absoluut niet te veranderen. Het is een vriendelijk sociaal dier, maar kan wel naar andere paarden behoorlijk dominant optreden. Met merries gaat hij heel vriendelijk om. Hij is meer van de softe kant , maar wat cassidy aangeeft kan ik me ook heel goed voorstellen

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:31

Cassidy schreef:
Ik heb twee merries en zou zelf niet blij zijn als ik dezelfde schrammen en verwondingen aan de rug zou vinden die een dergelijke dekking op de rug van een paard van een medestalgenoot heeft veroorzaakt (paard had ijzers voor).
Een gemengde kudde met merries en ruinen is sindsdien op stal niet meer voorgekomen, (bewust zo gehouden) en het is wel een stuk rustiger zo.

Het ligt aan het paard. Mijn oude merrie is jarenlang elke maand gedekt door haar vriendje; nooit iets gebeurt. Deze ruin was een echte "gentleman" die het heel netjes en voorzichtig deed. Ik ken meer ruinen die het zo netjes deden.
Daarintegen had mijn merrie een flinke bijtwond/litteken in de hals omdat ze meerdere keren daar gebeten is door een andere ruin, die haar ook regelmatig achterna zat (uit soort frustratie/nep-dominantie). Dan zie ik liever dat ze elke maand heel beleefd gedekt wordt.

luf_horses

Re: klophengsten, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:37

Ik ken een klophengst. Hij is toen die 2 was gecastreerd. hij is nou een braafste MANEGEpaarden die ik ken, maar hij dekt nog wel zowat alle merries daar.

Ik moet wel zeggen dat het een best wel slechte manege is waar ze alles met harde hand doen waardoor de meeste paarden gewoon niks meer durven.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:37

Ik zie toch liever dat ze NIET gedekt wordt...zinloos dekken is toch een extra kans op infecties.

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:13

Sinds vandaag ben ik er ook toevallig achter gekomen dat mijn ruin dekt. Alleen maakt het hem niks uit of het een merrie of ruin is (vandaag was dus een ruin het slachtoffer).

Maar als ik het goed begrijp hoeven niet alle ruinen die dekken dus klophengsten te zijn?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:36

Ik heb een pensionpaard dat echt ruin is. Hij heeft littekens in zijn lies, dus alles moet er uit zijn. Meneer dekt dus ook. Een paar jaar geleden hadden we een pensionklant met een merrie. Ze liepen samen in het land. Ineens zag ik dat meneer zich had geparkeert op de merrie . Ze hebben daarna niet meer samen gelopen .

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:05

van Quentin werd gedacht dta het ene klophengst was, hij deed nml de volgende dingen

*erg brutaal, bijterig, gruwelijk dominant, recht omhoog gaan als een paard op hem af kwam, ook tijdens het rijden
*sprong in de wei achterop bij de merries, voor ik hem kocht heeft hij het na de castratie zelfs 1x tijdens het rijden gedaan
*als ik van mn werk(springstal) terugkwam en ik ging bij Q de stal in ging hij aan mn kleren staan ruiken om vervolgens de gaan brullen en gillen en met zn voorbeen te staan maaien, hij rook de (hengstige)merrie's van die stal

nou is mijn DA toevallig ook de DA die hem gecastreerd heeft lang voor ik hem kocht, en hij wist 100% zeker dat de castratie goed was gegaan, maar heeft toch zn bloed onderzocht
hij had een verhoogd testosteron gehalte maar niet hoog genoeg om idd werkelijk een klophengst te zijn

inmiddels heb ik een net zo dominante merrie van 2,5 bij hem in de wei staan, terwijl Q op de 2 andere merrie's springt doet hij dat bij deze merrie niet, nee deze merrie springt zo'n 10x per dag achterop bij Q

Q heeft ijzers en Destiny werd het meeste gedekt door hem(ja hij zat er echt 'in' zegmaar) en die had weleens krassen op haar rug staan, nooit echt heel diep en ze werd toch niet meer gereden
de merrie van mn moeder sloeg wat meer van zich af en hierdoor had Q dus geregeld een dikke knie, want ze kreeg het voor elkaar precies op zn knie te slaan
het is dat Q afgekeurd is inmiddels en het geen ramp is als hij een tikje krijgt, ik rij er nu dsoor mn gezondheid sowieso neit veel op
maar was Q nog een wat meer waardevol sportpaard had ik ze apart gezet, een paard wat in het Z loopt en geregeld mee op wedstrijd moet hou ik liever heel
nu hou ik hem natuurlijk ook het liefste nog heel begrijp me niet verkeerd maar hij staat veel liever bij de merrie's in de wei dan in zn eentje
en nu die 2,5 jarige merrie bij hem achterop klimt weet ik helemaal niet meer wat ik er van moet denken

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:21

Als je ruin dekt, moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Hij kan juist omdat hij geen sperma meer heeft de merrie's nare infecties bezorgen en zichzelf overigens ook! De pony van onze dochter dekte ook, en die hebben wij inmiddels uit de buurt van merries gehouden. Want geen enkele merrie-eigenaar zit te wachten op nare baarmoederontstekingen en dat risico zit er echt in. Niet dat onze merrie er iets aan overgehouden heeft maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en dus niet laten dekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:27

bokkenootje schreef:
Als je ruin dekt, moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Hij kan juist omdat hij geen sperma meer heeft de merrie's nare infecties bezorgen en zichzelf overigens ook!
<knip>

Kun je mij dan uitleggen wat het niet hebben van sperma te maken heeft met een verhoogd risico op ontstekingen??
(is overigens niet geheel waar, er is wel sperma, maar geen zaadcellen)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:53

[/quote]
Kun je mij dan uitleggen wat het niet hebben van sperma te maken heeft met een verhoogd risico op ontstekingen??
(is overigens niet geheel waar, er is wel sperma, maar geen zaadcellen)[/quote]

Sperma is de zaadcellen. De rest is zaadvocht. Zaadcellen worden ook wel spermacellen genoemd. Of spermatozoïden.

Maar verder begrijp ik het ook niet...wel of geen sperma...door dekken kunnen infecties ontstaan, K.I is niet voor niets gebruikelijk geworden o.a. door het ontstaat van allerlei aandoeningen die paarden kregen door "wisselende contacten" .

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:55

Bestaat er ook aids voor paarden dan?

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:01

Nouja er hoeft niet perse sperma aan te pas komen om infecties te veroorzaken... dat kan ook door viezigheid op de penis

Kan "dekgedrag" na een tijd appart zetten ook overgaan? Mijn pony staat namelijk heel graag bij andere paarden en dus vind ik het "zielig" dat hij nu alleen staat. Uiteraard probeer ik nu wel risico's te vermijden en zet hem wel appart

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:03

op zich kan je dat heel makkelijk zien,een ruin die gecastreerd is heeft 2 ballen,en moet dus 2 littekentjes hebben....zie je er maar 1,dan is het nog een klophengst....
maar een ruin die bv maar laat geruind is gedraagt zich ook vaak gewoon nog als hengst,hangt niet alleen van testosteron af,maar ook van wat in zijn kopke zit,een hengst die bv op zijn 4 geruind is,heeft hengstige merrie's gezien,heeft waarschijnlijk wel gedekt of poging gedaan,en das iets die in zijn hersenen zit en blijft zitten....

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:07

nou ik heb ook een klophengst ook als ruin gekocht.
Meneer was ook erg dominant en dekte gewoon. Toen hebben we toch maar besloten om een bloedtest te laten doe dus eerts bloed afgetapt toen een of ander hormoon gedoe ingespoten en na een paar uur weer bloed geprikt. Alles naat het lab gestuurd en meneer had wel iets verhoging dus was (ruin). GRAPJE 345 GULDEN.
Helaas bleek dat twee jaar later een bal afgedaald te zijn en meneer was dus nog hengst en nog steeds.
Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat een bloestest ook niet altijd veilig en betrouwd kan zijn.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:27

MSQuincyTE schreef:
Bestaat er ook aids voor paarden dan?

Ja...een soortegelijke aandoening bestaat ook bij paarden. Het is geen aids, maar het is wel een aandoening die via dekken werd overgebracht (een jaar of 20 geleden was dit heel actueel....aangezien ik toen 16 was kan ik me niet meer herinneren hoe het heet) en die het imuunsystaam aantastte.
Maar wat toen veelvuldiger voorkwam: dat een merrie een bepaalde aandoening had aan de baarmoedermond, waar die merrie zelf geen last van had, maar wat de hengst over kon brengen op de volgende merrie die hij dekte...en die merrie werd daardoor onvruchtbaar. Een soort chlamidya, dat we van mensen kennen.
En ook herpes genitalis komt bij paarden voor....met dezelfde verschijnselen als bij mensen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:36

Dan is KI een geschikte opsie voor de merrie houders,maar ja daar heb je niks aan als je een ruin hebt die dekt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:15

PhiaBink schreef:
Ik heb een pensionpaard dat echt ruin is. Hij heeft littekens in zijn lies, dus alles moet er uit zijn. Meneer dekt dus ook. Een paar jaar geleden hadden we een pensionklant met een merrie. Ze liepen samen in het land. Ineens zag ik dat meneer zich had geparkeert op de merrie . Ze hebben daarna niet meer samen gelopen .

Mijn pony heeft ook littekens in zijn liezen, beide kanten, maar hij is alleen gesteriliseerd en testosteron wordt nog gewoon aangemaakt. Hij heeft nooit gedekt (voor zover ik weet), tot hij met mijn merrie samen kwam te staan.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:56

Quellian schreef:
PhiaBink schreef:

Mijn pony heeft ook littekens in zijn liezen, beide kanten, maar hij is alleen gesteriliseerd en testosteron wordt nog gewoon aangemaakt. Hij heeft nooit gedekt (voor zover ik weet), tot hij met mijn merrie samen kwam te staan.

Waarom is jouw pony gesteriliseerd en niet gecastreerd?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:01

Omdat hij klophengst was en de hele boel verwijderen zou te riskant zijn volgens hun.

Het steriliseren zat toen nog in de beginfase en bleek achteraf toch niet zo'n goede zet van ze te zijn geweest. Een aantal mensen zijn erop teruggekomen en bij die paarden zijn de ballen alsnog verwijderd binnen een jaar (bv bij rhijnauwen), maar bij de mijne is het ruim 5 jaar geleden, dus het heeft voor het gedrag toch geen nut meer en ik ben hem al gewend

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:16

Quellian schreef:
Omdat hij klophengst was en de hele boel verwijderen zou te riskant zijn volgens hun.

Het steriliseren zat toen nog in de beginfase en bleek achteraf toch niet zo'n goede zet van ze te zijn geweest. Een aantal mensen zijn erop teruggekomen en bij die paarden zijn de ballen alsnog verwijderd binnen een jaar (bv bij rhijnauwen), maar bij de mijne is het ruim 5 jaar geleden, dus het heeft voor het gedrag toch geen nut meer en ik ben hem al gewend

Aha....nu snap ik het.