Stro eter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Stro eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:00

ik heb mijn paardje op vlas staan, omdat ze ander de hele stal leeg vreet en dus geen bodembedekking er meer in heeft, maar eroverheen doe ik altijd 2-3 plakken stro.. júist voor het knabbelen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:59

Ik zou er iig geen azijn over gooien...

Lijkt me ook niet geweldig voor de hoeven, het stinkt vreselijk en het kan gewoon geen kwaad als je pony stro eet. Punt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:10

Tyrza schreef:

Lijkt me ook niet geweldig voor de hoeven, het stinkt vreselijk en het kan gewoon geen kwaad als je pony stro eet. Punt.

Tyrza ben het met je eens onze paarden staan ook op een flink bed stro en de een knabbelt er meer aan dan de ander het is absoluut niet slecht 1 pony is nu 18 jaar en hij eet al 18 jaar stro en is nog nooit ziek geweest, is alleen dat je savonds weer wat bij moet strooien zodat ie wat nieuw stro heefd om op te liggen

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:50

Tyrza schreef:

Het is juist wel goed voor de hoeven! Dan brokkelen ze niet zo snel af en ze blijven hard. En het stinkt 2 minuutjes. En als je paard teveel stro eeto dan kan die koliek krijgen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:18

Stro eten is volgensmij echt niet zo slecht hoor.
Waarom zet je dr dan niet op zaagsel of vlas ofzo?

l0ve_y0u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:55

Omdat ze op een manege staat waar alle paarden standaard stro als bodembedekking krijgen
En ja ik kan er wel minder in doen maar ze gooien toch elke keer erbij..

En ja ik neem liever niet het risico dat ze een koliek aanval krijgt.. alleen door dat domme stro

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:01

Het is gewoon een fabel dat paarden koliek krijgen van stro. Mensen wijten het al vaak aan stro eten, omdat al jaren die geruchten gaan dat stro eten tot koliek lijdt, maar het heeft eigenlijk altijd een andere oorzaak. Koliek komt eerder door krachtvoer dan door ruwvoer.
Onze merrie had een krampkoliek tijdens een wedstrijd, en het advies van betreffende DA en van onze eigen DA later was.......24 uur alleen stro en een klein beetje hooi te eten geven!

boer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:10

koliek komt door te veel eten.. maakt niet uit wat. daardoor ontstaat gas in maag en darmen en krijg je koliek

maar terug naar t topic]

je paard kan best stro eten.. onze doen het ook allemaal.. als ze zat zijn houden ze vanzelf op.. en zo niet. vraag de manege is of ze joun box niet willen opstrooien.. eet hij al het stro op.. moet die koud liggen. vind ie ook niet fijn.. doet die t na poosje vanzelf minder

tenminste.. hielp bij onze erge stro eter

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:09

Kun je niet meer hooi laten geven? Misschien hooinet(en) of onbeperkt?
je paard heeft behoefde aan ruwvoer dat blijkt.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:27

Zolang je pony niet overmatig dik wordt, zou ik 'm lekker op stro laten staan. Ieder paard wil wat te knabbelen hebben, gedurende de dag.
Mijn pony vrat zijn stal helemaal LEEG en zijn buik werd steeds dikker en zijn conditie ging ook achteruit.
Nu staat hij alweer een aantal jaren op vlas (eerst zaagsel) en dit werkt perfect! Hij heeft nu een strakke buik, conditie voor 10 maar krijgt wel 4 tot 5 keer per dag hooi te eten.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:10

Mijn paard krijgt juist dagelijks stro gevoerd, om lekker op te knabbelen. De rest van de paarden krijgen het ook en ze hebben nergens last van! Mooi laten eten en geen rare dingen op gaan gooien, dat lijkt me helemaal niet goed.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:13

Maar dan begrijp ik een ding niet waarom juist ook de dierenartsen zeggen dat stro niet goed is om te eten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:13

Wij hebben 2 DA (ligt eraan wat het euvel is namelijk) en allebei zeggen ze dat stro eten niet slecht is, en stro bijvoeren goed is. Laatst ook op de vereniging een lezing gehad over koliek door een DA, ook hij zei dat het niet slecht is en dat paarden er in principe geen koliek van krijgen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:14

Bij ons op de manege staan de paarden best hoog op het stro. Ze eten er veel van, maar krijgen ook veel beweging op een dag. Een paard wat kreupel wordt, loopt dus niet meer mee in de lessen en krijgt dus minder beweging dan anders. Toch eet die net zo veel stro als normaal, dan zouden die toch ook koliek moeten krijgen?
Paarden die 24/7 op de wei staan en voor de rest geen reet uitvoeren zouden dan toch ook koliek moeten krijgen?
Volgens mij is het gewoon onzin dat ze koliek van stro krijgen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:18

Stro schijnt moeilijker te verteren zijn dan gras en hooi

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:40

dan vraag ik me af wat er dan voor verschil in zou moeten zitten, tussen stro en hooi

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:35

MSQuincyTE schreef:
Stro schijnt moeilijker te verteren zijn dan gras en hooi

De structuur is wellicht ruwer dan hooi en er zit minder vocht in dan in gras. Maar dat het moeilijker te verteren is, is niet schadelijk voor de darmen. Integendeel: het wordt er gewoon weer uitgepoept.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:38

En wil ook nog wel eens wat achter blijven in de darmen heb ik gehoord

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:45

Mijn merrie (ofja van iemand anders maar ik rij haar tijdelijk ), eet ook haar hele stal leeg, maakt niet uit hoeveel je erin doet. Ze was erg dik en we hebben toen besloten haar op zaagsel te zetten.

ze staat nu 2 maanden op zaagsel, ze ziet er stukken beter uit en is actiever geworden. Maar ze krijgt wel gewoon dagelijks nog 1 a 2 plakken stro over het zaagsel heen dat ze wat te knabbel heeft. Ze komt wel genoeg buiten dus daar ligt het niet aan.