staleigenaar moet in het bezit zijn van paspoorten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: staleigenaar moet in het bezit zijn van paspoorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:16

Op het stamboekpapier staat in principe de naam van de eigenaar. Je moet erbij aankoop van een paard wel zelf voor zorgen dat paard wordt overgeschreven bij het betreffende stamboek.
Meeste stamboeken verlangen geen bewijs van eigendomsoverdracht.

De tenaamgestelde op het stamboekpapier is wettelijk gezien ook eigenaar van het paard, ook al staat er een andere naam in het paspoort.

Dus nooit je papier uit handen geven. Maar ik zat er ook niet om te springen om het paspoort in te moeten leveren bij de staleigenaar.
Kom je er niet onder weg, dan natuurlijk zelf een kopie houden.
Paspoort dient altijd bij het betreffende dier aanwezig te zijn als het op de openbare weg komt.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:19

Passival schreef:
superwoman schreef:
Een paard met papieren is meer waard, maar de papieren bewijzen niet dat het jouw paard is. (zie rechtzaken )

Wat is dan wel het bewijs dat het jouw paard is?

Papieren bewijzen dat wel . Een paspoort niet.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:29

Dan even een andere vraag (ik heb de papieren eens even bekeken)Ik heb hier een paspoort van mn paard en een Abstammungsnachweis? Duits papier. Volgens mij staat hier ook nog een duitse eigenaar op en niet de vorige. Maar hoe moet je een paard dan op je naam zetten? en hoe moet dat met het paspoort?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:32

Hoe het met duitse stamboeken zit kan ik je niet vertellen. Bel morgen gewoon even naar het KWPN, wellicht dat zij je wel verder kunnen helpen.

Bij het KWPN moet je het papier op sturen, met de gegevens van jouw, dus de nieuwe eigenaar erbij eventueel het paspoort mee sturen. Een paar dagen later heb je een nieuw papier in huis waar jij als eigenaar opstaat en in het paspoort zit een sticker met je gegevens. Als je het paspoort niet meestuurt, ontvang je de sticker gewoon bij het papier.

Natuurlijk wel een kopie maken voordat je alles opstuurt en aangetekend versturen.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:38

Bedankt voor de informatie! ik zal er snel eens achteraan. Wanneer mn paard dan op mijn naam staat met haar stamboekpapier dan vertrouw ik het opzich wel dat het paspoort bij de staleigenaar ligt, aangezien dat toch geen bewijs is om aan te tonen dat het jouw paard is.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:56

vlasta schreef:
daantjuhhh schreef:
Dat lijkt me nogal onmogelijk.
Want je bent alleen tot chippen verplicht op het moment dat je de openbare weg op gaat!
Zolang jij een paardje op een adres hebt staan en niet de weg op gaat ben je geen chip nodig.

het gaat om het enten schrijft de ts

nee de ts schreef: Alleen dit keer werd er door de dierenarts verteld dat de eigenaar van stallen alle paspoorten van alle paarden die daar staan in huis moet hebben.
Omda ze gaan contoleren bij stallen op chip en entingen.

En daar reageerde ik op.
Hij hoeft haar paspoort niet te hebben vanwege een of andere controle in verband met het chippen.
want daar word niet op gecontroleerd als het paard niet op openbare weg komt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:01

verootjoo schreef:

Ik heb alleen een paspoort?!

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:33

Ik ook, maar dat is dus geen eigendomsbewijs. Maar de mijne wil toch niemand stelen

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:34

Dus als je paard alleen een paspoort heeft en verder geen papieren, kun je dus eigenlijk nooit bewijzen dat het paard niet van jou is???

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:41

Ehm, nee volgens mij niet. Weet dan ook niet precies hoe het zit, aangezien ze die chip ooit hebben aangeprezen als perfect tegen diefstal. Maar dit heb ik me zo laten vertellen. En je kunt het paspoort ook zo laten overschrijven zonder toestemming/briefje van de vorige eigenaar, en dat kan bij de papieren niet.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:22

Misschien weer een goede reden om een koopcontract op te stellen, als je een paard koopt?
En het betalingsbewijs te bewaren?

Maar ja, ookal is het paspoort geen eigendomsbewijs, door kwaadwilligen is het paard + paspoort wel te verkopen. Zonder paspoort eigenlijk niet.

N.B. een paardenpaspoort is inderdaad nog niet verplicht, vanaf 2007 echter wel.

Wie zijn "ze" die de paspoorten zouden controleren?
als het om de enting gaat, kan je ook met de veearts afspreken dat je naderhand met je paspoort naar de praktijk rijdt om je stickertje en stempeltje te halen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:26

verootjoo schreef:
Ehm, nee volgens mij niet. Weet dan ook niet precies hoe het zit, aangezien ze die chip ooit hebben aangeprezen als perfect tegen diefstal. Maar dit heb ik me zo laten vertellen. En je kunt het paspoort ook zo laten overschrijven zonder toestemming/briefje van de vorige eigenaar, en dat kan bij de papieren niet.

OOh ja hoor.
Met papieren kan dat ook.
Bij het KWPN en NRPS iig wel.
Ik heb al 3 paarden op mijn naam over laten schrijven zonder maar een woord voor/van de vorige eigenaar.
Geen betalingsbewijs ect..

EDIT.
Je maakt een kopie van het papier (voor het geval)
Je stuurt het orgineel op met een briefje: ik zou hem graag op mijn naam willen hebben.
Je zet je naam en adres op het papiertje en binnen 2 weken heb jij je nieuwe papier!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:31

gillian schreef:
De EIGENAAR moet ten alle tijden in het bezit zijn van het paspoort!!
Anders kun je nooit aantonen dat je paard van jouw is.
Lijkt me een raar smoesje hoor

Dit is absoluut NIET waar, een paspoort is nooit en te nimmer een bewijs van eigendom!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:11

het fjorden stamboek geeft al sins 1994 geen papier meer bij een veulen alleen een paspoort

dat paspoort is dus wel degenlijk het eigendoms bewijs

Ezri_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:35

het paspoort is nodig voor de dierenarts, zodat hij na het enten er een sticker van de entsof en zijn handtekening in kan zetten, tevens kan hij dan gelijk controleren of het paard/pony in de voorgaande jaren ook keurig is geént met de juiste entstoffen en/of er geen bijzonderheden zijn.
Maar als je je hier niet prettig bij voelt (net als ik want ook ik geef mijn papieren echt niet af) kun je dit ook zelf laten doen door gewoon even bij de dierenarts langs te gaan, hij kan namelijk aan de staleigenaar een papiertje geven (als geheugensteuntje voor zichzelf) dat hij jouw paard/pony die dag (of een ander dag van de week) geént heeft, wil de staleigenaar en/of dierenarts hier niet aan meewerken dan proberen ze de boel te belazeren en dan kloppen er een aantal dingen niet. Dan zou ik persoonlijk daar niet langer op stal blijven, want het gaat om jouw paardje, jij bent en blijft de rechtmachtige eigenaar, jij beslist dus wat er wel gebeurt en wat niet....vergeet dit nooit.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 04:08

Ik geef ook zomaar mijn paspoort en het papier van mijn paard niet af.(ik zou gek zijn als ik het wel deed)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:41

verootjoo schreef:
Passival schreef:
Wat is dan wel het bewijs dat het jouw paard is?

Zeg dat maar tegen de mensen die een rechtzaak hebben verloren bij hun gestolen paard

Als je ze samen hebt is het jou paard (dus diefstal van paard met papieren is heel erg voor de eigenaar om dan te bewijzen dat hij gestolen is)
En als jij het paard hebt, heb je ook meer "bewijs"dan de persoon met alleen de papieren.

(bij verkoop van een paard gebeurd het wel eens dat het paard geen papieren heeft - dat is aannemelijk - dus als je een paard koopt zonder papieren, maar de papieren blijken nog wel te bestaan hoef je nog niet je paard af te geven...)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:49

Cassebas1991 schreef:
het paspoort is nodig voor de dierenarts, zodat hij na het enten er een sticker van de entsof en zijn handtekening in kan zetten, tevens kan hij dan gelijk controleren of het paard/pony in de voorgaande jaren ook keurig is geént met de juiste entstoffen en/of er geen bijzonderheden zijn.
Maar als je je hier niet prettig bij voelt (net als ik want ook ik geef mijn papieren echt niet af) kun je dit ook zelf laten doen door gewoon even bij de dierenarts langs te gaan, hij kan namelijk aan de staleigenaar een papiertje geven (als geheugensteuntje voor zichzelf) dat hij jouw paard/pony die dag (of een ander dag van de week) geént heeft, wil de staleigenaar en/of dierenarts hier niet aan meewerken dan proberen ze de boel te belazeren en dan kloppen er een aantal dingen niet. Dan zou ik persoonlijk daar niet langer op stal blijven, want het gaat om jouw paardje, jij bent en blijft de rechtmachtige eigenaar, jij beslist dus wat er wel gebeurt en wat niet....vergeet dit nooit.

Dit lijkt me de meest zinnige optie

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:52

Maar hoe moet je dan bewijzen dat je eigen paard van jou is?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:17

Ik zou hem ook neit afgeven, met enten ook niet. Ik ben ook wel eens mijn paspoort vergeten en hij lag een keer nog een paar weken bij eht stamboek. Ik ga dan als ik het paspoort weer heb bij de dierenarts langs die zoeken ind e pc de datum op van de enting en tekenen dan af.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:49

Je papieren en je paspoort zijn inderdaad beide géén eigendomsbewijs.
Als bewijs dat een paard van jou is kun je bijvoorbeeld wel een koopovereenkomst gebruiken. En anders zul je het moeten zien te bewijzen betalingsgegevens die je hebt over stalling, onderhoud, etc.
Het is zelfs zo, dat als jouw paard gestolen wordt en daarna doorverkocht, en de koper koopt hem te goeder trouw, je je paard kwijt bent. De koper hoeft hem dan niet meer af te geven.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:54

Ik geef het paspoort van mijn paard ook wel is een week af als mn paard geent moet worden. Maar ik vetrouw de stalhouders 100%, zo gaat het het makkelijkst voor mij.

Volgens mij is het nog altijd heel vreemd geregeld met een eigendomsbewijs van een paard, ik begreep dat dat niet echt bestaat.
Toen ik mijn paard kocht, had ze geen paspoort, geen chip, en ze behoort niet tot een stamboek. Ikheb haar contant betaalt en geen enkel bewijs (behalve 2 'ooggetuiges') dat ik haar gekocht heb. Maar ik heb haar gekocht van een voor mij bekende en het is goed gegaan, maar eigenlijk is het heel stom gedaan. Ze hadden zo het paard terug kunnen halen en ik had geen poot om op te staan als ze gingen beweren dat ik haar nooit betaalt heb....

Het paspoort heb ik nu wel, maar ondanks dat beide ouders bekend zijn weigeren ze het in het paspoort te zetten omdat het geen officiele dekking is geweest en mijn merrie als veulen niet direct aangemeld is bij het connemara stamboek (vader is een ggk connemara hengst, moeder is een papierloos manege paard), zodoende kan je volgens mij haar paspoort aan nog 40 andere paarden hangen, niemand die merkt dat het een ander paard is...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:00

dit is dus de dikste onzin die ik gehoord heb! heel veel zijn er niet eens gechipt alleen paardjes die over straat heen gaan moeten gechipt zijn! daarom zijn mijn ponietjes ook nog niet gechipt!

Toydoll schreef:
Volgens mij is het nog altijd heel vreemd geregeld met een eigendomsbewijs van een paard, ik begreep dat dat niet echt bestaat.
Toen ik mijn paard kocht, had ze geen paspoort, geen chip, en ze behoort niet tot een stamboek. Ikheb haar contant betaalt en geen enkel bewijs (behalve 2 'ooggetuiges') dat ik haar gekocht heb. Maar ik heb haar gekocht van een voor mij bekende en het is goed gegaan, maar eigenlijk is het heel stom gedaan. Ze hadden zo het paard terug kunnen halen en ik had geen poot om op te staan als ze gingen beweren dat ik haar nooit betaalt heb....

zo heb ik mijn paard ook gekocht hoor...is ook vrij normaal bij paarden! alleen als je de (stamboek)papieren echt op je naam laat overschrijven heb je dus een bewijsje...

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:09

maar dat bewijs is dus niet geldig! Ik heb ook nooit een koopcontract opgesteld. Het scheelt dat ik relatief goedkope paardjes heb, maar bij een volgend paard ga ik dat dus zeker wel doen!

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:10

Ik zou ook t paspoort niet afgeven.. Wel even, stel dat ik mtde enting niet kon komen, maar echt niet voor áltijd(zegmaar)..
Maar wat staat er bijv. alleemaal in een chip van mn paard? Ookadres+eigenaar? dan moet dat ook veranderd worden(voor mij) ....