Hoe zwaar is een 2-paardstrailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:11

beantsje schreef:
Frank schreef:
Mijn Humbauer 2-paards weegt leeg 780 kg.

Niet boven de 3500 kg. uitkomen, anders een vrachtwagen rijbewijs??
Haha! Nou, dat is dus niet waar hoor! Anders zou ik dus met mijn VW LT die zoals hij er nu bijstaat 3150 kg. weegt geen trailer kunnen trekken zonder vrachtwagen rijbewijs

Het spijt me voor je, maar dat mag inderdaad niet..
Je mag alleen boven de 3500 kg totaalgewicht uitkomen indien de aanhanger lichter dan 750 kg (incl. laadvermogen) is.
Hahaahahaa! Nu moet ik helemaal hard lachen!!!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:12

beantsje heeft er verstand van, dat zie je zo

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:13

Mischien dat ze naar reageert, maar gelijk heeft ze wel.

ACSM

Re: Hoe zwaar is een 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:14

Maar heb ik het nu goed gelezen dat het mag of niet.....??? Als het maar niet boven het gewicht gaat wat de auto mag trekken.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:15

Lees de FAQ en pak je papieren erbij, dan moet je er écht uit kunnen komen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:16

het is niet mijn bedoeling naar te reageren, jammer dat het zo overkomt.
Het is nu een keer een hele vervelende en ingewikkelde regelgeving.

@ACSM het mag, als je maar een E-rijbewijs hebt. Wel even nadenken/wegen of je paard + aanhanger echt niet boven de 1300 kg uitkomt!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:17

Idd erg vriendelijk, misschien kan je dan beter niet reageren!

ACSM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:17

beantsje schreef:
het is niet mijn bedoeling naar te reageren, jammer dat het zo overkomt.
Het is nu een keer een hele vervelende en ingewikkelde regelgeving.

@ACSM het mag, als je maar een E-rijbewijs hebt. Wel even nadenken/wegen of je paard + aanhanger echt niet boven de 1300 kg uitkomt!

Dank je wel!!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:32

was ik nog even vergeten erbij te zetten, als je auto een grijs kenteken heeft, mag het niet....

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:36

Dat heb ik niet.

Ga toch nog maar ff denken, misschien wordt het toch gewoon een anderhalfpaardstrailer, dan zit ik altijd safe

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:40

Ik heb net een 2-prds trailer gekocht, een Sluis Maxx. Op papier zou hij 740 kg zijn, echter op een geijkte weegbrug was hij 1000 kg. Waar iedereen rekening mee moet houden is dat de gewichten die vermeld staan op papier is ZONDER:
- reserve wiel
- rubber op de vloer
- rubber op de laadklep
- neuswiel
- tussenschot
- stangen
- ramen

Wat dus werkelijk op papier staat is het gewicht als de trailer helemaal kaal is. Dat geldt ook voor 1-prds trailers. Mijn vorige, een Westeria PT165 was op papier 620 kg, in werkelijkheid woog hij 750 kg. Heb jaren dus verkeerd gereden. Nu heb ik gelukkig een zware auto en kan mijn nieuwe trailer met een paard zonder problemen trekken.

Let goed op, bij aanhouding geldt alleen het WERKELIJKE gewicht, en niet wat op de papieren staat. Je gaat dan op een weegbrug!!!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:03

nu we toch bezig zijn:
Wij denken ook over een 2paards trailer. Wij hebben nl. 2 tinkers.

Nu mag onze auto 1600 kg trekken.
We waren al een beetje aan het orienteren of er lichte 2paardstrailers zijn, omdat er nog 1000 kg paard bijkomt.
maar eerlijk gezegd vind ik het nogal schrikken wat het verschil in gewicht op papier en daadwerkelijk gewicht is.
weet iemand een merk/type 2paards dat een laag eigen gewicht heeft?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:10

Daar zit idd veel verschil in.....

Ik ben ook benieuwd naar het gewicht van verschillende type trailers.

sheda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:12

Onze 2-paards trailer HENRA bouwjaar 2002 weegt 600 kg

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:25

Mijn 2 paard trailer is van het merk Rehr en weegt 670 kilo. Wegen twee tinkers samen maar 1000 kilo? da's niet veel, dacht dat die wel zwaarder waren.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:26

1000 kilo voor 2 tinkers lijkt me héél optimistisch ingeschat... Zeker in het weideseizoen

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:06

Frank schreef:
beantsje schreef:
Frank schreef:
Mijn Humbauer 2-paards weegt leeg 780 kg.

Niet boven de 3500 kg. uitkomen, anders een vrachtwagen rijbewijs??
Haha! Nou, dat is dus niet waar hoor! Anders zou ik dus met mijn VW LT die zoals hij er nu bijstaat 3150 kg. weegt geen trailer kunnen trekken zonder vrachtwagen rijbewijs

Het spijt me voor je, maar dat mag inderdaad niet..
Je mag alleen boven de 3500 kg totaalgewicht uitkomen indien de aanhanger lichter dan 750 kg (incl. laadvermogen) is.

Hahaahahaa! Nu moet ik helemaal hard lachen!!!

Je hoeft dan geen vrachtwagen rijbewijs te hebben maar wel een E- rijbewijs!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:24

Tjonge, kan het weer niet duidelijk genoeg zeggen, dus doe het maar even in kleur

Gewicht op papier is NIET het werkelijk gewicht. Het werkelijke gewicht is beduidend HOGER dan op papier

Dus je kan wel denken, ik heb een 2-prds trailer van 600 kg, maar helaas, dat is niet zo. Staat wel leuk op papier, maar op de weegbrug is die echt zwaarder.

Niet geloven, ach, jullie zorg!! Hou er wel rekening mee dat er meer aan de trekhaak hangt dan je denkt. Dat het niet alleen een probleem is op controle bij politie, als je de trailer niet meer verder mag vervoeren, maar ook voor veiligheid bij remmen. Ook gewichten van paarden worden vaak onderschat. Twee tinkers b.v. lijken mij ook echt veel zwaarder dan 1000 kg samen. En dan met een te licht geschatte trailer...... Denk dat je eerder richting de 2000 kg totaal gaat komen dan in de buurt van de geschatte 1600 kg.

Waar jullie ook op moeten letten met 2-prds trailers is dan het laadvermogen. Die is dus KLEINER dan je zou afleiden van de papieren. Gevolg is namelijk dat de meeste 2-prds trailers niet eens twee KWPN-ers mag vervoeren.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 07:21

Geloof dat ik overtuigd ben.... Ga voor een anderhalfpaardstrailer.....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:43

ACSM schreef:
Geloof dat ik overtuigd ben.... Ga voor een anderhalfpaardstrailer.....

Dan zal ik mijn verhaal kort houden, want ook ik heb een tijd lang getwijfeld of ik naar een tweepaards zou gaan of toch voor een anderhalf. De laatste is het geworden, om meerdere redenen maar vooral omdat wij twee paarden hebben waarvan er één richting de 800 kilo gaat. Dat zou betekenen bij (alleen al) een papieren laadvermogen van de meeste tweepaards, dat is zo'n 1300 kilo, dat ik er alleen nog maar een dwergpaard of pony bij zou kunnen zetten, omdat Alfons al 800 kilo van het laadvermogen opslokt. Tel daarbij op dat er misschien wel zo'n 100 tot 150 kilo minder opmag ivm daadwerkelijke gewicht van de trailer en je komt al snel tot de conclusie dat het volstrekt zinloos is een tweepaards te kopen, want ze kunnen er toch nooit met zn tweeen in!!!

Nu heb ik een Henra Amazone gekocht, extra hoog, extra breed en extra lang, met een eigen gewicht van 540 kilo en een laadvermogen van 810 kilo. Blijft krap maar aan deze trailer is weinig extra's gebeurd, zodra ik in de buurt van een weegbrug kom, gooi ik m er een keer op.....kijken of het toch nog schrikken wordt! Overigens mag je, met de nadruk op mag, iets overbeladen, maar ik moet vooral aanraden daar niet al te veel op in te spelen. In geval van nood moet je van je combinatie uit kunnen gaan en vooral kunnen vertrouwen op gebruik van remmen etc. Zodra je flink overbelaadt, ga je gruwelijk de mist in.......

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:39

Meestal wordt er alleen een weegbrug controle uitgevoerd als je geen BE rijbewijs hebt (en dus alleen B). Omdat de politie vaak zelf niet weet hoe het zit, gaan ze ervanuit dat je met de combinatie mag rijden, als alles op de papieren klopt (2000kg eigen+laadvermogen van de trailer, en 2000 kg met de auto mogen trekken). Bij een B rijbewijs is het moeilijk om een combinatie te vinden waarmee je mag rijden, en zetten ze je eerder op een weegbrug (deze regels zijn veel gemakkelijker, meer als 3500 kg als combinatie is niet mogen rijden).

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:02

beantsje schreef:
Margreet schreef:
Lees de FAQ voordat je onzin uitkraamt: viewtopic.php?p=5415655#5415655

Hee niet te snel reageren!!

Het vervelende en verwarrende is, dat je twee verschillende regels door elkaar haalt. Wees dus iets terughoudender met dit soort reacties.

1.
De CBR-regel over welk rijbewijs je nodig hebt: daar gaat het topic dat je aanhaalt over. Daarin is inderdaad het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer doorslaggevend.

2.
De BKR-regel over de technische eisen van een auto-aanhangercombinatie (onafhankelijk van de chauffeur):
Daar zijn twee verschillende situaties;
a. Geel kenteken: het daadwerkelijk getrokken gewicht mag niet het maximum overschrijden, dat op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staat.
b. Grijs kenteken: het ledig gewicht + laadvermogen mag niet het maximum overschrijden, dat op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staat.

Helaas weten zelfs veel agenten niet precies, hoe dit zit. Je zou de eerste niet zijn waarbij ze onterecht bekeuren in het geval zoals jij omschrijft. Dan moet je zeker protesteren!
Op zich zou het in zo'n geval reeel zijn, en dat gebeurt ook weleens, dat je met auto, trailer, paard en al naar de dichtstbijzijnde weegbrug wordt gedirigeerd.
als je verstandig bent, doe je dat al een keer uit jezelf, dan weet je of je safe zit zonder dat er meteen een flip aan vast zit. Evt. kan je de trailer nog strippen (bijv. reservewiel eraf).

(edit om het nog iets te verduidelijken)

Dat verschil tussen geel en grijs kenteken is ONZIN!!!
Doe mij even het wetsartikel waarin dit verschil wordt aangemerkt!
Mocht je het zo niet weten, kijk dan even hier http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes en zoek ze.......

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:34

ikke, wat kun jij naar reageren zeg! Bah!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:55

Misschien banketstaaf om te zeggen, maar wordt het niet eens tijd voor een slotje?