Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:55

Ik heb een 2,5-jarige. Ze heeft net een voortand gewisseld. Ik doe er nog niks mee, behalve af en toe eens een borstel erover of de voeten uitkrabben/vijlen. Ze staat elke dag in de paddock met mijn oudere paard en ze mag voorlopig nog heerlijk uitkleuteren. In de zomer wil ik er wat grondwerk mee gaan doen ( parelli ) en misschien zadelmak maken. En dan zie ik wel wat ik in de winter doe. Ik heb er geen haast mee dus misschien dat ik haar dan nog gewoon laat staan.
Ze krijgt nu veel hooi, 1 kg onderhoudsbrok en 300 ml olie met fibergy.

wyona

Re: Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:14

mijn kleuter word in mei ook 3. ze is hartstikke nieuwschierig als ik met die ouwe wegga. moet ff uitgebreid het zadel bekijken en ff d'r tandjes is het hoofdstel zetten ed. ze vind het allemaal reuze interessant. gister toen ik terug kwam van het rijden stond ze weer klaar. ik dacht oke dan mag je ook het hoofdstel ff uitproberen. ze liet het allemaal toe ze vond het bit wel errug vreemd en bleef de hele tijd (1 min) met d'r mond open staan. het hoofdstel en bit waren wel te groot omdat het eigenlijk niet voor haar bedoeld is, maar nu heeft ze wel een idee wat het is.
toen het hoofdstel weer uitwas liep ze weer achter me aan om toch maar eens goed te bekijken wat ze nu eigenlijk in d'r mond had gehad. tis zoooo grappig. verder heeft ze nog nooit een bit in gehad en dat blijft voorlopig ook zo. eerst maar eens wisselen en de tandarts laten komen. dan zien we wel verder.
een zadel heeft ze wel een paar keer opgehad vond ze helemaal geweldig. verder loopt ze lekker in het land of op de bak. af en toe stukje wandelen poetsen of fietsen dat is alles.
ze krijgt een kilo per dag aan pavo condition, 2 bekertjes zemelen, schepje zeewier en een zeef geweekte pulp per dag en en halve baal hooi

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:31

Ons W-tje wordt in maart drie en heeft al een paar keer een hoofdstelletje aan gehad.
Van wisselen (nog) geen last. Ze doet ongeveer twee keer in de week "iets". Klein beetje longeren, wat wennen aan het tuig, alleen van huis gaan, in de trailer, alleen thuis blijven, wandelen in het verkeer, dat soort dingen.

Ze wordt nu beleert voor de wagen:
viewtopic.php?f=10&t=519156&hilit=

Ze krijgt veel hooi, eigelijk bijna zoveel als ze opkan en per dag een kleine kilo basis brok.

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:36

uhm wij voeren ons 3 jarige paard 3/4 brokken 2x per dag 'sochtens en 's avonds, en 2 plakken hooi en een handje muslie. We verkopen haar trouwens omdat ze niet in de wei kan zonder andere paarden we hebben alles geprobeerd maar ze springt over alles heen. Als ze met andere paarden in de wei staat blijft ze er wel in staan.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:47

die van mij krijgt smorgens en s avonds een half emmertje mais, en 2x daags 1 kilo stimix en verder 6 dikke plakken hooi verdeelt over de dag.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:52

Wat is een W'tje en een laag hangend rooster???

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:11

Walter is nu ook 2,5 jaar.

Hij kent wat commando's aan de hand, en ik ben af en toe wat grondwerk met hem aan het doen van parelli. En wandelen.
Zadeltje heeft hij ook al wel op gehad, was ie niet van onder de indruk.
Ik wil nog eens iemand laten kijken naar zijn tanden, maar volgens mij is hij nog niet aan het wisselen.

Ik voer hem 2 keer per dag een halve kilo basisbrok, ongeveer zoveel hooi als ie op kan, en verder staat hij overdag op de wei en 's nachts binnen. 's Avonds voer ik hem ook nog een halve schep maismeel omdat ie wat aan de dunne kant is.

Walter is nog echt een kleuter in zijn koppie, dus ik probeer niet te veel te vragen, dat kan later altijd nog.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:30

Bedankt voor jullie reacties! Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen met jullie 3 jarige paarden. En ook wat er gevoerd wordt, maar dat is gemiddeld wel een beetje hetzelfde lees ik.

Onassa, met een W'tje bedoel ik een paard dat een naam heeft die met een W begint. Alle KWPNers hebben ieder jaar een letter, en de W'tjes zijn van 2003 en worden dus dit jaar 3. Natuurlijk hebben Duitse paarden en andere rassen weer andere letters.

Een laaghangend rooster is dat het gehemelte wat omlaag komt, soms steekt het zelfs onder de voortanden uit. Dat komt omdat tijdens het wisselen er veel druk op komt te staan, door het bloed. Meestal trekt dat na een tijdje weer weg, maar het kan pijnlijk zijn voor een paard.

Ik heb vanmorgen, voordat ik Wyo in de wei heb gedaan, haar even in de paddock gedaan met een sjabrak en singel op. Ze deed niets, alleen toen ze wilde rollen was het kennelijk een gek gevoel en toen maakte ze een paar bokkesprongen na het opstaan. Maar het stelde weinig voor.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:49

Ik heb een welsh a die op 21 januari 3 wordt. Ik heb nu een keer of vijf met haar gewandeld voor de rest nog niks. 27 januari ga ik voor 5 maanden naar Wales dus dan gebeurt er ook niks. Als ik terugkom wil ik wel wat met haar gaan doen. Tuigje om (ze wordt beleerd voor de kar) en dan een autoband erachter of zo en op het eind van de zomer waarschijnlijk het karretje. Ook wil ik dan een ruitertje voor haar zoeken. Maar het eerste jaar hoeft ze nog niet veel te doen hoor, 2-3 keer per week een minuutje of 20 vind ik lang genoeg. Ze moet tenslotte nog langer mee!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:28

Nou ja....had hier een heel verhaal neer gezet en is nu spoorloos.....
Snap er niks van....

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:32

dat is pech verhaal weg!
tja dat word dus alles opnieuw tiepen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:34

Mijn merrie is 2 en een half, ik heb haar nu 7 maanden.
De vorige eigenaar had haar al bereden met zadel en hoofdstel, ze was toen anderhalf.
Tot drie jaar denk ik er niet aan om een zadel en hoofdstel om te doen. Ze moet nog een hoop leren, zoals normaal meelopen aan een halster en stil blijven staan met poetsen. Dit heeft de vorige eigenaar haar niet bijgebracht.
En waarschijnlijk gaat het nog langer duren. Ik heb niet zo´n haast om te rijden vind de band met een dier veel belangrijker. Eerst wil ik normaal met haar kunnen wandelen.
Het is een hele klus maar stukje bij beetje komt er voordering in. Omdat ze al zo vroeg onder het zadel was heb ik haar nu lekker in de wei staan waar ze lekker kan spelen met de ezels van de buurman. Af en toe loop ik een rondje door de wei en poets ik haar. Ben blij dat ik haar nu overal kan aanraken zonder dat ik een beet of een schop van haar krijg. Ze was enorm dominant.
Ze weet wat een zadel en hoofdstel is maar daar heeft ze waarschijnlijk niet zulke goede herinnneringen aan dus ook dat zal weer meer tijd vergen. In het begin kon ik niet op haar rug leggen ze werd helemaal dol. Ookal was het een klein poetsdoekje, nu kan ik wel al gewoon een dekje opleggen zonder problemen.
Verder voer ik haar 2x per dag 1kg brok en hooi onbeperkt omdat de wei op dit moment kaal is. Verder worteltjes.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:32

Ik poets wat en verder doe ik er nog maar weinig mee. Lekker jong laten zijn. ze krijgen 2 keer daags 1 schep onderhouds brok of muslie.Het hegnstje ben ik nu wat mee aan het wandelen enzo om te oefenen voor de hengstenkeuring de merrie doe ik nog niet veel mee. Zij is de 1.70 voorbij dus groot en slungelig mogelijk dat ik ook pas wacht tot ze 4 is voor ik die ga beleren

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:28

Ik heb zojuist mijn 'W-tje' nog even aan de hand langs de (drukke) weg gestapt en op een ventweg langs de snelweg. Hij gaf nergens iets om. Ja, het gaat een hele brave worden

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:33

Wij hebben ook 2 'W-tjes' Een henst en een merrie. Vooral de hengst is een klein bijdehandje, maar op een leuke manier. Hem longeren we om de dag en elke dag staan ze wel los etc. De merrie hebben we nu een keer gelongeerd, ze snapte het eigenlijk meteen! Ze krijgen volgens mij niet veel qua krachtvoer, wel veel kuilgras en een halve schep muesli.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:43

Meld zich met ook een W-tje

Wise heeft nu 1 keer een bitje ingehad en verder nog helemaal niks eigenlijk. Hij is idd ook aan het wisselen, maar hij heeft er verder weinig last van heb ik het idee.
Voorlopig ga ik er ook nog niet opzitten ook omdat het een late is ( eind juni) dus ik laat hem voorlopig nog even lekker in de wei staan.
Hij krijgt nu ongeveer 4 kilo krachtvoer en een berg kuilgras. Hij doet het er prima op eigenlijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:57

Onassa schreef:
Wat is een W'tje en een laag hangend rooster???

Een W-tje is een paard dat geboren is en geregistreerd bij het KWPN in het jaar 2003. Een paard geboren in 2003 moet een naam krijgen die begint met een W.
Het jaar ervoor was het de V. Zo gaan ze het alfabet af.

Een hangend rooster is dat het gehemelte te 'laag' is. Het hangt zeg maar naar beneden in de mond.

Trouwens, welk maat halster en hoofdstel gebruiken jullie voor jullie W-tjes? Ik heb een halster maat cob en een hoofdstel maat full op de kleinste stand.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:57

Die van mij heeft alles Full nu Hij heeft gelukkig geen reuzenhoofd, maar wel behoorlijk wat "bot"

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:58

Mijn W-tje heeft maat Cob, hij heeft ook nog echt een veulenhoofdje

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:02

Mijn W'tje wordt in maart 3. Ze is al klaar met wisselen en hebben de tanden al na laten kijken. Ze loopt al aan de longe met hoofdstel en inmddels ook met eensingel en een dekje. Ze is vroegrijp en wil absoluut niet alnger als een paar uur in de wei dan beukt ze tegen het hek dat ze op stal wil. Het longeren vindrt ze erg leuk maar doe het nog kalm aan daar ze nog wel groeit.

Ze krijgt aan voer 2 x daags 1 kilo conditiebrok en 1 kilo muesli. Verder hooi nasst de weidegang

blensink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:10

merrieveulen schreef:
het valt me op dat er bij bijna alle paarden het inrijden gepland staat op driejarige leeftijd. een jaartje langer kan geen kwaad, de rug is pas uitgegroeid als een paard 6 is, dus tja... ik zou iig zeer rustig aan doen, en niet doorrijden op driejarige leeftijd...

Het valt mij juist op dat de meerderheid bijzonder rustig aan het werk gaat en dat de meeste juist pas na drie jaar willen beginnen. Ik hou zo wie zo die 3 jaar niet aan.
Begin pas met inrijden als we daar samen aan toe zijn en voorlopig is dat nog helemaal niet zo.Ze zeggen dat je met 3 jaar kunt beginnen met longeren voor mij is dat zo wie zo waanzin, met andere woorden nu is hij drie en gaan maar.
Misschien begin ik pas met inrijden als ze 4 of 5 is hangt er helemaal vanaf hoe snel we gaan, voorlopig met het tempo wat we nu hebben word het in ieder geval niet met 3 jaar.
Maar je hebt helemaal gelijk je paard is voor je hele leven als het allemaal meezit beter wachten dan te vroeg belasten.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:35

Mijn merrie wordt 3 eind april. Echt veel doe ik er niet mee op het moment, heb namelijk weinig tijd.

Ze staat s'nachts op stal en overdag buiten met enkele paarden. Ik poetst haar regelmatig en laat haar vaak los in de bak om even lekker te kunnen lopen. Af en toe doen we eens wat anders, zoals balkjes lopen en haar aan 'enge' dingen laten wennen. Ik longeer wel eens aan het halster, maar dat is zeker niet meer dan 1x per week en niet langer dan 15 min.

Ben er al een paar keer mee op straat gaan wandelen, ging erg goed in het begin, maar nu wordt ze wat schrikkerig. Vooral van ezels moet ze niks hebben, dus ja voorlopig geen wandelingetjes meer tot ze wat gekalmeerd is en er een ander paardje meegaat.

Ze begint stilaan te wisselen. Ik heb 1 tand van haar kunnen bemachtigen Ze knabbelt ook overal aan, mijn jas, de poetsring, de staldeur, etc... Rustig stilstaan is op het moment niet haar ding.

Ze heeft ook al een paar keer een hoofdstelletje ingehad met bitje.
Voor het hoofdstel te passen en te zien of de maat van het bitje goed was. Ze kauwt er vreselijk op en dat blijft ze doen tot ik het hoofdstel af neem... Ik denk dat het mss komt omdat ze aan het wisselen is, maar ik hoop wel dat het overgaat.

Heb ook net zadeltje voor der gekocht, en moest gepast worden natuurlijk. Het zadel enzo vindt ze allemaal niks, ze merkt het niet eens! Het enige waar ze een hekel aan heeft is aansingelen, dat vindt ze vreselijk, dus ja voorlopig laat ik het gewoon hierbij.

Iedereen blijft me vragen wanneer ik haar nou zadelmak ga maken, dat het daar nou wel de tijd voor wordt, maar ik vind dat ze er nog niet echt klaar voor is. Ik wacht ook liever wat langer zodat ze goed kan groeien en rustig spieren kan 'kweken' voordat ik haar zadelmak maak. Ik wil nog lang kunnen genieten van men paardje!

Voor de rest heb ik een superpaardje, koel in het hoofd enzo. Alleen de laatste tijd doet ze wat zenuwachtig... En alleen staan kan ze niet, dan wordt ze dol, ze heeft echt 'verlatingsangst' Maar ach ja, ze is nog jong en heeft nog veel te leren, ik heb er allemaal wel goede hoop op. We zien wel wat de toekomst brengt!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:56

Hier ook een 2,5 jarige. Geen W-tje, maar een maflinger.
Ik doe nog helemaal niks met haar. Heel af en toe wandel ik een stukje en knuffel wat met haar. Voor de rest staat ze samen met haar 8 maanden oude zusje 24/7 buiten (mits het erg regent of sneeuwt).
Qua voer krijgt ze een kilo biks per dag en 1,5/2 balen hooi met z'n 4en per dag.
Voorlopig krijgt ze nog geen bit in dit komt wel tegen de tijd dat ze op keuring moet. Vanaf begin mei begin ik met trainen voor de keuring en dit doe ik door een stuk af te zetten en los te longeren zonder bijzet. In mei word ze ook gedekt en wanneer ik haar beleer nog geen idee, maar pas lang nadat ze 3 is geworden.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:45

blensink schreef:
merrieveulen schreef:
het valt me op dat er bij bijna alle paarden het inrijden gepland staat op driejarige leeftijd. een jaartje langer kan geen kwaad, de rug is pas uitgegroeid als een paard 6 is, dus tja... ik zou iig zeer rustig aan doen, en niet doorrijden op driejarige leeftijd...

Het valt mij juist op dat de meerderheid bijzonder rustig aan het werk gaat en dat de meeste juist pas na drie jaar willen beginnen. Ik hou zo wie zo die 3 jaar niet aan.
Begin pas met inrijden als we daar samen aan toe zijn en voorlopig is dat nog helemaal niet zo.Ze zeggen dat je met 3 jaar kunt beginnen met longeren voor mij is dat zo wie zo waanzin, met andere woorden nu is hij drie en gaan maar.
Misschien begin ik pas met inrijden als ze 4 of 5 is hangt er helemaal vanaf hoe snel we gaan, voorlopig met het tempo wat we nu hebben word het in ieder geval niet met 3 jaar.
Maar je hebt helemaal gelijk je paard is voor je hele leven als het allemaal meezit beter wachten dan te vroeg belasten.

precies. het valt mij ook op dat veel mensen zeggen dat je kunt beginnen als het paard drie is. dan beginnen ze in het voorjaar en willen in de zomer inrijden. voor het paard is dat een relatief korte leerperiode. mijn merrie van 2,5 kan al heel veel, maar ik doe er weinig aan. ze is van zichzelf heel makkelijk en leergierig. ik moet haar eerder afremmen en in de gaten houden dat we niet te snel gaan. ik zou har nu best kunnen inrijden qua makheid zeg maar, maar dat komt zowel de geestelijke als lichamelijke gezondheid niet ten goede.
met veel leren is op zich niks mis, maar hou het licht en makkelijk. de trailer op en af, verkeersmak maken en nette manieren op stal en bijv. bij de hoefsmid zijn dingen die wel van belang zijn, en die je dus beter op vroege leeftijd kan leren. als je je aanpast aan het leertempo van je paard hoef je daarmee geen problemen te verwachten.

sommige mensen zeggen ook (bij een realtief jong ingereden paard), ja maar hij heeft nergens last van... maar dat komt ook pas op latere leeftijd. ik vind het zonde dat veel paarden op 20 jarige leeftijd met pensioen moeten omdat ze niet goed meer kunnen. natuurlijk komt dat niet altijd door te vroeg inrijden, maar het speelt over het algemeen wel een rol. een paard kan normaal gesproken 30 tot wel 40 jaar worden, dus dan is 20 vrij jong om al met pensioen te gaan...
de zware belasting in de sport speelt daar een grote rol in. recreatiepaarden worden gemiddeld ouder dan sportpaarden, omdat de belasting veel minder zwaar is.

maar het geldt ook: beter 20 jaar gelukkig en met plezier geleefd dan 30 jaren ongelukkig...

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:11

Toch vraag ik me af wat meer slijtage veroorzaakt, iedere dag uren recreatief rijden of regelmatig een half uurtje in de bak dressuurmatig trainen. Maar dat is natuurlijk van meerdere dingen afhankelijk. Ik denk dat de beste manier van inrijden heel rustig aan doen is. Dus niet ineens dagelijks aan het werk, maar een paar keer per week en heel langzaam opbouwen. Sommige mensen zeggen dat je beter niet te lang kunt longeren etc omdat ze dan teveel conditie krijgen en het moeilijker wordt om er dan op te gaan. Maar ineens overdonderen vind ik persoonlijk ook niet zo goed, dat zie ik als 'breken', ik ga het dus lekker rustig aan doen en bouw het allemaal heel rustig op. En of je dan op 3 of 4 jarige leeftijd inrijdt, hangt echt van het paard af.

Ik ben zo blij dat Wyoming ook zo rustig en cool is, maakt zich echt nergens druk over. Een wereld van verschil met Pien en vooral Jur, die om het minste of geringste compleet op tilt gaan en overstuur raken.