Tips om Petrie Perfect rijlaarzen in te lopen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:43

Ik ben mijn Excellent laarzen nu aan het inlopen. Heb blauwe plekken op mijn benen. Heb er al natte kranten ingehad vannacht, maar het doet nog zeer helaas.

Maar ik vroeg me af: als ze inzakken, waar doen ze dat dan?
Krijg je niet van die lelijk plooien bij de enkel?

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:48

Als het goed is krijg je wel van plooien bij je enkels, de leren laarzen die ik om me heen zie hebben dat allemaal. Ze blijven echt niet helemaal recht bij je enkels... anders zit het ook niet lekker...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:07

Als je last krijgt aan je knieholte kun je er een inlegkruisje tegen aan plakken .. Deze tip kreeg ik toen ik vroeg hoe ik mijn Petrie Standaard kon inlopen Verder idd gewoon veel lopen en fietsen..

_Rosa

Re: Tips om Petrie Perfect rijlaarzen in te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:24

gewoon stom door lopen
ja het doet zeer haha
wat ook wel is wil helpen is van die blaarpleisters in je knieholte plakken hielp bij mij wel

ik had echt me hele knieen open liggen auw!

gewoon lopen, traplopen en gaan fietsen!!
wat ook kan helpen is zo'n hakje erin.

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:20

Mathilde schreef:
Misschien een beetje vreemde manier, maar zo doe ik het al jaren (zowel met m'n dressuurlaarzen als m'n roper boots)
vol laten lopen met water en dan aandoen en flink gaan lopen/fiets/rijden etc. Met een week staan ze naar je voet. En nee, je laarzen gaan niet kapot

Dit is echt een goede manier.... helpt echt. En goed invetten met ledervet wil ook wel helpen om ze soepeler te maken

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:34

gewoon aantrekken en een week nit meer uitdoen, zo heb ik het gedaan. Doet wel even pijn.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:59

Ik ga vanavond ook weer bikkelen met mijn laarzen hoor . Gewoon doorgaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:28

Tis sowieso altijd zo met nieuwe schoenen, gewoon er veel oplopen

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:43

Ik heb vandaag petrie anky's gekocht. Vind ze erg mooi, maar idd pijn in mn knieholte en kan mn been niet meer helemaal buigen, vraag me af hoe k straks op mn paard moet komen, hahaha. Krukje denk k maar...

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:37

Ik kon met mij vorige laarzen eerst ook niet op het paard komen.
Gelukkig komen er in mijn nieuwe laarzen ritsen dus dan gaat het hopelijk iets makkelijker.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:43

Ik heb mijn laarzen ingesmeerd met 100% schapenvet, voor bergschoenen waterdicht te maken. Had me pa nog liggen van vroeger. Het heet iets van Biwell. Dit heb ik 2x gedaan en ik kon er zo op weglopen, zonder gein, het is dus echt DE tip.
Wat ik ook hoor, is geurloze amandelolie kopen en daarmee de schacht inmasseren met een doekje, of blote hand. schijnt goed te werken.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:07

ik vind wel eng om al die middeltjes te smeren op die laarzen. stel je dat er iets fout gaat.... 160 euro kwijt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:11

Tja, kijk vet kan natuurlijk niet zoveel kwaad, immers vet je al je lederen spullen in. Tevens is hetgene wat ik noemde puur vet dus zonder andere rommel.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:43

Bij de ruitersportzaak vertelden ze mij dat je je laarzen beter met schoensmeer kunt behandelen. Van ledervet worden ze te soepel. Ik doe het nu wel mijn laarzen heb ik al vanaf mijn 25e en ben nu 27(ze zijn toch aan vervanging toe bijna). Binnenkort ga ik ook voor nieuwe laarzen maar kan mij het drama van het inlopen wel herinneren. Heb ze gewoon een paar dagen amper uitgedaan. Zelfs naar de wc gaan deed erg zeer. FF doorzetten en dan komt het wel goed

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:49

Laarzen met coating iig nooit met vet behandelen. Dat is gewoon bikkelen en doorlopen.
Ik moet zeggen met een weekje ze een aantal keer in huis dragen en 2 keer rijden beginnen ze bij mij al aardig vorm te krijgen zonder al te veel blauwe plekken . Viel me heel erg mee ten opzichte van de eerste keer dat ik leren laarzen had.

@gouda; waren je laarzen met 2 jaar al aan vervanging toe?

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:57

Ik heb ze gisteren gekocht (petrie anky) en ben er 's avonds meteen mee gaan rijden. Moest wel een krukje gebruiken om op mn paard te komen, maar het rijden deed niet echt pijn, alleen af en toe bij mn knieholte als k flink met een been moest drijven. En het drijven voelde k zelf niet echt, maar mn paard wel gelukkig. En in de galop zat k steeds met mn beugels te kl**ten want k voelde ze niet goed, en mn voeten zaten vaak of te ver of te niet-ver in de beugel. Ik heb wel blauwe plekken in mn knieholtes, maar dat komt door het fietsen, en k ga er dus voorlopig ook niet mee fietsen! Lekker veel mee lopen en rijden, dan komt het vanzelf wel goed denk k. En k heb in de ruitersportzaak een petrie verzorgingsset erbij gekocht, was iets van 10 euro en er zit een cleaner en een cream in en 2 doekjes.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:05

Leuk he... nieuwe laarzen. Het gebruik van vetten en olie wordt afgeraden omdat dit bij veelvuldig gebruik de verlijming tussen binnen- en buitenleer kan aantasten. Je kunt je laarzen (bij de buigplaatsen) ook insmeren met spiritus (ook de binnenkant) dit zorgt dat het leer nat wordt maar ook weer snel verdampt. Dit in tegenstelling tot water (laarzen volkiepen met water... ) waar je vaak nog weken "plezier" van hebt...

Uiteraard ligt het eraan welke kwaliteit laars/leer je hebt. Helaas zullen de Perfects van Petrie gewoon altijd stug zijn... is nu eenmaal goedkoper gemaakt.

sissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:19

Aan de mensen die denken dat laten vollopen met water zo slecht is: hoe denken jullie dat ze laarzen oprekken?? Die laten ze 24 uur in een bad vol water liggen hoor...

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:27

sissie schreef:
Aan de mensen die denken dat laten vollopen met water zo slecht is: hoe denken jullie dat ze laarzen oprekken?? Die laten ze 24 uur in een bad vol water liggen hoor...

Bij Divoza is mij verteld dat zij ze opblazen met een soort ballon erin.
Dus niet in het water.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:11

Met vol laten lopen bedoelde ik dus dat je daarna ook weer leeg moet gooien hoor Gewoon goed nat van binnen.
En het is al eeuwen een manier van doen en bij veel bedrijven worden/werden de laarzen idd zo opgerekt. Kijk, als je het niet aandurft, moet je het gewoon niet doen, maar het is echt geen vreemde manier en het werkt prima. Zoals ik al zei, mijn dressuur laarzen heb ik altijd lang mee gedaan, zijn niet ingezakt op vreemde plaatsen of kapot gegaan. En ik loop zeven dagen per week op m'n laarzen, door weer en wind.