Veulen kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lida

Re: Veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:14

Er zijn natuurlijk ook mensen die veulens kopen omdat ze van paarden houden en denken rijden is voor later een zorg.
Het opvoeden van een veulen naar een paard is misschien nog wel
leuker als rijden en als iedereen gaat doemdenken bij wat als dan
kunnen er beter maar geen veulens gefokt worden.

De onze is nu 4,5 jaar en gekocht toen hij 10 dagen was en nog bij zijn moeder liep en nog nooit een seconde spijt gehad. Wij hebben niet teveel geld en al dat soort onzin toen ik hem zag wist ik gewoon dit is hem en hij is het nog steeds.(ben wel consequent met de opvoeding geweest) moet hier ook wel lopen ook nog eens 5 rotjes op het erf.

Van het voorjaar gaan wij beginnen met hem om hem voor te bereiden een keer naar een wedstrijdje te gaan hier in de buurt als wij denken
dat hij daaraan toe is.

Verder hebben wij niet zo'n haast want wij denken we hebben al zo lang gewacht dat kleine beetje tijd kan ook nog wel.

Hij is wel zadelmak en beheerst de 3 gangen goed.

Dus met en veulen kopen geduld is een schone zaak.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:29

Ik heb ook een veulen, hengstje van 6 maanden en die staat niet bij zo'n grote opfokstal. Hij staat samen met een leeftijdsgenootje in de wei en komt 's nachts binnen. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat dit beestje nog geen halster of niks kende toen ik hem kreeg ( met 5 maanden). Zo kan hij lekker in de wei lopen en komt hij toch iedere dag in de hand. Ik heb er nog wel een bijrijdpaard bij, omdat je anders de komende 3 jaar idd niet kunt rijden. Mijn veulen kende mensen ook alleen maar als negatieve " wezens" en ik vind het super om te merken dat hij mij steeds meer gaat vertrouwen.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:11

Het leek mij idd leuk om een veulen op te voeden, hij zou alleen dan maar 1x per week uitgebreid in de hand komen, is dat te weinig? Iemand anders helpt nml met voeren, aangezien het een uur fietsen of een halfuur met de auto is naar de weide en die pony van de eigenaresse staat er toch, dus ze vind het niet erg als er een pony bijstaat, enige verschil is iets meer voeren en binnenhalen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:14

Onhou bij alles wat je met een veulen doet, dat hij zich maar maximaal 45 minuten kan concentreren. Dus als je 1 dag in de week een uur met hem bezig ben, is dat verspilde moeite! Iedere dag eventjes zet meer zoden aan de dijk dan een sessie van een uur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:19

Lida schreef:
Er zijn natuurlijk ook mensen die veulens kopen omdat ze van paarden houden en denken rijden is voor later een zorg.
Het opvoeden van een veulen naar een paard is misschien nog wel
leuker als rijden en als iedereen gaat doemdenken bij wat als dan
kunnen er beter maar geen veulens gefokt worden.

Op het moment dat je zelf land hebt en niet voor ieder veulen (als hij het al haalt) 10.000-20.000 Euro moet neertellen voordat je hem groot hebt zodat een ander hem voor 5.000 euro (als je dat er al voor krijgt) kan kopen, geef ik je gelijk. Maar ik zie ook om me heen dat mensen hun fokprodukten tegenwoordig maar moeilijk kwijtraken, en ze er bewust voor kiezen om dan maar voorlopig niet te fokken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:43

In 2003 heb ik heel bewust een veulen voor mijzelf gekocht. Een helebewuste keus en ik wist ook wat de eerste 3 jaar mij te wachten stond. De fokker wilde haar verkopen omdat ze als veulen voor hem niet chique genoeg was, hij had van dezelfde hengst 2 veulens en die ander was gewoon luxer, mooier...

Aangezien ik op een boerderij woon met genoeg land en andere paarden koos ik er voor haar bij huis te houden en zelf op te fokken. Zo heb ik er zicht op, ben ik er dagelijks mee bezig en ben ik goedkoper uit dan elke maand betalen voor een opfok. Het belangrijkste vond ik dat ze veel, maar steeds kort in handen komt. Zomerdag liep ze 6-8maand dag en nacht buiten winterdag min. 10-12uren buiten en snachts op stal. Altijd met soortgenootjes nooit alleen. Het is vaak een flinke klus geweest, mij vertrouwd ze helemaal maar ze kunnen lastig zijn bij een da of hoefsmid. Hoe braaf ze ook mee loopt, hoe braaf ze bij mij haar voetjes ook optilt alsof het een volleerd paard is, reken erop dat als ze nou net bij de hoefsmid of da een keer flink omhoog komt dat je wel heel wat in handen hebt.

Nu wordt ze in April 3, zijn we alweer 3 jaar verder. Haar fokker had geen hoge verwachtingen van haar maar diens mening is nu bij gedraaid. Het andere veulen wat chiquer was blijkt nu als 3jarige nog niet eens zo chique meer. Die van mij is goed aan de maat maar had nog wel wat groter gemogen...

Als ik de kans krijg zou ik het zo weer doen, maar dan alleen omdat ik het bij huis goedkoper kan houden, er de tijd voor heb en het erg leuk vind. Voor veulens MOET je de tijd hebben, leren stilstaan, mee lopen, halstertje om doen, voetjes geven, borstelen, eerste keer een deken op doen etc. Je leert het ze alleen door verstandig bezig te zijn, veel gedult op te brengen en vooral niet boos te worden.

Dan krijg je er als 3 jarige iets moois voor terug...

Een veulen kopen mag dan goedkoper zijn, laatst heb ik alle kosten eens bij elkaar opgeteld en ondanks dat ik haar bij huis heb en haar goedkoper kan houden dan in een opfok ben ik toch geschrokken wat ze mij zoal gekost heeft. Voor dat geld had ik ook een kant en klaar paard kkunnen kopen die helemaal naar wens was geweest

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:52

Cassidy schreef:
Onhou bij alles wat je met een veulen doet, dat hij zich maar maximaal 45 minuten kan concentreren.

sorry, tikfout, moet 5 minuten zijn...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:10

ja 45 min leek mij ook al lang maar goed, wie weet was die van mij een uitzondering met 5 min