Hoe hele lange manen invlechten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:05

ik doe altijd een hengstevlecht met strikjes der in
Gewoon vante voren al strikjes of gewoon elastiekjes der in doen. op ongeveer 1 cm lengte of meer, en dan staat die mooi boven op de nek. En zitten der nog eens strikjes in ook
Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je het een klein beetje.

Rivjenn

Re: Hoe hele lange manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:38

tja, wat noem jij lang?
Mijn paard heeft ook best lange manen, niet superlang maar toch heel wat langer dan de handbreedte
zie hieronder
Afbeelding
maar ik maak toch altijd knotjes op een wedstrijd.
Hij heeft geen dikke manen.
Een beetje te zien op de foto
Afbeelding

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:54

Ik heb een vraagje, hoe maak je een hengsten vlecht boven op? Ik snape r namelijk niks van.. Ik vind zelf Knotjes of Hengstenvlecht nog het mooiste!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:07

wreckh schreef:
Ik heb bij mijn haffie gewoon een vlechtje gemaakt en deze 1 keer dubbelgevouwen naar binnen. Stiekie erin. Er steekt dan nog een pluimpje uit, deze verbind je door in de volgende vlecht. Staat hartstikke netjes, zal kijken of ik een foto heb.......

Afbeelding

Het is niet echt duidelijk en het laatste vlechtje was losgegaan. Maar zo snap je het idee misschien wel. Met haarlak/gel kan je ervoor zorgen dat de vlechtjes een beetje op de plaats blijven.

helaas vind ik dit er niet zo netjes uit zien

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:15

Ik vroeg me ook af hoe je een hengstevlecht maakt, ik kom er maar niet uit

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:17

Mijn tinker heeft ook te lange manen voor knotjes of iets dergelijks. een hengstenvlecht is inderdaad het netste, en dan vooral zonder peospas erin ( maakt het vaak wat rommelig) en als de manen iets dikker zijn. ( dunne hengstenvlecht is echt geen gezicht!)
anders kun je de manen gewoon netjes los doen, en wat antiklit indoen.
is netter dan een lelijke dunne rommelige hengstenvlecht.
hier een foto van mijn vlecht op concours
Afbeelding

en iets dichterbij
Afbeelding
je ziet het, hoe strakker en simpeler je het houdt,hoe mooier het eruit ziet.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:19

Die is echt prachtig!

SharOn_gOldy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:25

BellyBel schreef:
Ik heb een vraagje, hoe maak je een hengsten vlecht boven op? Ik snape r namelijk niks van.. Ik vind zelf Knotjes of Hengstenvlecht nog het mooiste!

Dat wil ik ook wel weten.. een gewone hengstenvlecht lukt me wel, maar er "boven op" niet. ken iemand dat duidelijk uitleggen?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:43

Dan moet je op een kruk gaan staan, zodat je boven de manen staat. Dan vlecht zo dicht mogelijk langs de manenkam. Gewoon proberen en 10 keer oefenen.....

Om het nog moeilijker te maken: Omgekeerd vlecht, onderlangs eigenlijk, dan komt de vlecht op de manenkam te liggen, is nog mooier.
Normaal gesproken gaan de plukken bovenlangs over ekaar heen en nu moet je ze onderlangs vlechten.

Succes!!!

Afbeelding

Afbeelding

ps. Als je paard veel manen heeft, dan kan je aan 2 kanten een vlecht maken, zoals ik doe....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:55

sandr0 schreef:
wreckh schreef:
Ik heb bij mijn haffie gewoon een vlechtje gemaakt en deze 1 keer dubbelgevouwen naar binnen. Stiekie erin. Er steekt dan nog een pluimpje uit, deze verbind je door in de volgende vlecht. Staat hartstikke netjes, zal kijken of ik een foto heb.......

Afbeelding

Het is niet echt duidelijk en het laatste vlechtje was losgegaan. Maar zo snap je het idee misschien wel. Met haarlak/gel kan je ervoor zorgen dat de vlechtjes een beetje op de plaats blijven.

helaas vind ik dit er niet zo netjes uit zien

Nee, weet ik. Ik heb op deze reactie al een reactie gegeven.

Citaat:
ALs de manen dunner zijn scheelt het al een boel, dit invlechten was ook niet echt voor een wedstrijd, dus heb er ook niet echt mijn best op gedaan. Maar ik heb de foto erbij gedaan zodat je kan zien hoe ik het bedoel. Expirimenteer met je eigen paard wat netjes staat en wat niet.

En met haarlak werken helpt ook. als je deze knotten netjes hebt dan is het best heel mooi. Helaas kan ik geen duidelijkere mooiere foto laten zien. doordat het plukje wat overblijft weer in de volgende vlecht wordt verwerkt lijkt het niet op slordige knotjes. Ik snap wel dat jullie dit commentaar leveren op deze foto. Maar wat ik al zei, probeer het is bij je paard, helemaal omdat hij dunnere manen heeft kan het er veel netter uitzien.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:00

Fritsiej schreef:
ik doe altijd een hengstevlecht met strikjes der in
Gewoon vante voren al strikjes of gewoon elastiekjes der in doen. op ongeveer 1 cm lengte of meer, en dan staat die mooi boven op de nek. En zitten der nog eens strikjes in ook
Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je het een klein beetje.

Op een officiele wedstrijd mogen er dus echt geen strikjes, lintjes, bloemetjes en weet ik wel niet wat in. Je hoort daar puntenaftrek voor te krijgen. Helaas doen sommige juryleden dat niet.

Cookiejar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 09:10

Wow, wat super veel reacties! Allemaal heel erg bedankt!
@barvrouwke: Ik heb een Arabier X New Forest = NRPS, dus mag niet los. Los staat wel mooi, maar ingevlochten staat toch ietsjes netter en verzorgder vind ikzelf.
@wreckh: Ik denk dat ik een hengstenvlecht toch mooier vind.
@Rivjenn: De manen van mijn pony zijn een stuk langer maar nog niet zo lang als de pony van lowara.
@lowara: Die vlecht is echt supermooi *kwijl*. Ik vind strikjes en dat soort zaken een stuk minder mooi staan, of zoals je zegt rommelig.
@ACSM: het lukt me nog steeds niet op 'bovenop' te vlechten, maar een gewone henhstenvlecht staat ook heel mooi hoor.
Ik hoop dat ik genoeg reacties terug heb gegeven. Ik zal vast wat vergeten zijn, sorry daarvoor!
iid aan deze tips heb ik wel heel veel!

P.S. Het wordt de hengstenvlecht

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:15

Ik vind hengsten vlecht het mooiste

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:24

Ik vindt een hengstevlecht ook het mooist op wedstrijd.
Ziet er stoer uit en de nek wordt mooi geaccentueerd

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:04

Ik heb eens gehoord dat je op officiele wedstrijden je je paard of pony zo voor moet brengen zoals het stamboek van je paard of pony dat voorschrijft. Voor een kwpn er of rijpaard is dat met knotjes een fries, haflinger, shetlander enz mogen dus ook gewoon de manen los hebben.

ACSM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:13

marquez1 schreef:
Ik heb eens gehoord dat je op officiele wedstrijden je je paard of pony zo voor moet brengen zoals het stamboek van je paard of pony dat voorschrijft. Voor een kwpn er of rijpaard is dat met knotjes een fries, haflinger, shetlander enz mogen dus ook gewoon de manen los hebben.

Bij een haflinger hoef je niet vlechten.... Mag wel. De ene jury zal het waarderen als je het wel doet!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:22

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:26

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:06

Die tip met dat touwtje door de hengstevlecht is echt handig.
Ga ik zeker proberen (neem alleen geen wit touwtje nog..voorlopig maar een zwarte opzoeken )