Hoe paard langs iets "engs" laten lopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chokotoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:27

Je mag je paardje er niet naar laten kijken. Stel hem juist weg van het "enge".
Net zoals Vannie al zei, heb je veel meer controle over je paard als hij gesteld is.

sjarieJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:01

ArwenLune schreef:
Ik stel juist niet gerust. Die van mij heeft feilloos door dat er dan wel iets spannend zal zijn. Dus ik doen juist streng, beetje brommerig. "Hey joh, hou op met dat gezanik."

Ik???

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:19

het verschil tussen aanstellen en echt bang zijn is vaak moeilijk te voelen. Ik ken mijn paardje door en door, en ik weet precies wanner ze zich aansteld, en dan hoef ik maar een keer mijn stem te verheffen en het is over.
Ik kan me voorstellen datje misschien niet weet of hij echt bang is of zich aansteld, en dus niet weet hoe je moet reageren.

xxappiexx

Re: Hoe paard langs iets "engs" laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:57

Bij mijn paard wil het meestal wel helpen haar er recht heen te laten lopen (war soms dus niet lukt) en dan het enge voorwerp te laten bekijken.
En anders gewoon blijven proberen en je geduld niet verliezen..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:24

Eerst laten kijken en rustig erlangs. Als hij het al een paar keer gezien heeft is de kans groot dat ie je in de maling neemt en weet dat je misschien toegeeft als ie erg doet of ie schrikt. In dat geval streng zijn. Blijf hem erlangs sturen ook al wil ie bijna achterstevoren, zijn hoeven blijven op de hoefslag. Niet toegeven. Ook niet boos worden. Gewoon consequent zijn (blijven).

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:39

Zelf niet op in gaan, je paard moet tenslotte van jou het idee krijgen dat er niks is. Als jij er op wat voor manier dan ook op in gaat laat je merken dat er dus wel degelijk iets is. (maar moet toegeven, dit helpt niet bij elk paard..)

Wat ook wil helpen is je binnenhand ontspannen als je hem erlangs rijdt.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:58

PinkiiY schreef:
Zelf niet op in gaan, je paard moet tenslotte van jou het idee krijgen dat er niks is. Als jij er op wat voor manier dan ook op in gaat laat je merken dat er dus wel degelijk iets is. (maar moet toegeven, dit helpt niet bij elk paard..)

Wat ook wil helpen is je binnenhand ontspannen als je hem erlangs rijdt.

ja, helemaal waar.

als mijn paard echt bang is laat ik haar even kijken en dan een klopje op de hals en dan moet ze er gewoon langs. Tegen haar praten helpt ook altijd.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:28

Mijn veulen vindt alles eng, dat is natuurlijk heel iets anders dan jouw paard op concours. Maar het is ook erg vervelend als je met een veulen over het erf wandelt, dat echt nog helemaal niets kent.
Auto's bijvoorbeeld zijn al erg eng (logisch, want het zijn ook grote dingen) ik laat hem altijd kijken en hem er even aan laten ruiken, dan beloon ik hem en hij loopt er daarna zonder problemen langs. Zo doe ik dat bij andere dingen.

Of je het zo ook in de wedstrijdring aan moet pakken vraag ik me af. Maar ik denk als je hem gelijk wegstelt van het "enge" ding, dat hij dan nog steeds niet weet wat het nu eigenlijk is en blijft kijken...

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:29

angela88 schreef:
Stelling naar binnen, buiten teugel goed aanhouden, binnenbeen erbij, en dan maar hopen......

Inderdaad... maar alleen dan maar hopen vind ik niet zo goed... net zolang doorzetten totdat ie er gewoon rustig normaal langsloopt.
En gewoon rustig blijven... niet in paniek raken want dan wil ie er misschien helemaal niet meer langs.

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:29

bedankt voor jullie tips.
Het is vooral heel erg vervelend want het is op concours, en dan heb je niet zoveel tijd om te wennen aan alle dingen.
Maar hij is dan wel écht bang, dus boos doen heeft geen nut.

Het is heel raar, want hij is eigenlijk bijna nooit bang, maar daar .. pfoew ik kan hem dan echt niet aan..

Eerlijk gezegt denk ik dat het ook aan mij ligt, ik raak dan een beetje in paniek en ga krampachtig zitten..
Heeft iemand daar misschien tips voor?

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:34

Je hoeft niet boos te doen, maar een beetje streng mag best. Je paard kijkt naar jou reactie en beslist aan de hand daarvan of er gevaar is. (of in ieder geval, dat gebeurd als je een goede leiders-band heb met je paard). Als jij dus een 'niet zaniken, niets aan de hand' reactie geeft, is dat een duidelijk signaal naar je paard - hier maken wij ons niet druk om.

Maargoed, ieder paard werkt anders, en deze taktiek werkt ook niet van de ene op de andere dag.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:57

Margon schreef:
angela88 schreef:
Stelling naar binnen, buiten teugel goed aanhouden, binnenbeen erbij, en dan maar hopen......

Heb zelf ook zo'n paardje die altijd aanleiding zoekt om te schrikken (vooral als ze fris is) maar ze is op dat moment dan niet erg bang. Als ze echt bang is laat ik haar eerst kijken met met een klopje op haar hals gaat ze dan wel. Maar soms neemt ze het ervan en deed ik ook altijd met stelling naar binnen buitenteugel eraan en binnenbeen, maar toch wist ze hem nog te peren. Met les vandaag merkte ik dat als ik de binnenteugel helemaal "loslaat" en alleen de buitenteugel eraan en binnenbeen, ze geen steun op de binnenteugel kan zoeken en dus beter langs het "enge" te sturen is. Dat is dus blijkbaar duidelijker voor haar.

Peetjuh_Amir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:12

Ik heb ook zo'n paardje dat alles eng vind en anders wel iets zoekt om lekker te rennen. Meestal vindt hij het niet echt eng,, soms ook wel. Ik blijf dan gewoon net zo lang drijven totdat hij er een beetje in de buurt komt,, als je dat lang genoeg blijft doen gaat hij (meestal) er langs. Ik heb een keer gehad dat dat niet lukte,, ik ben toen afgestapt en ben er samen met hem heen gelopen,, even gestopt zodat hij het kon zien en daarna weer opgestapt. En wat toen--> HIJ KEEK NIET EENS MEER

succes!

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:20

Babootje schreef:

Heb zelf ook zo'n paardje die altijd aanleiding zoekt om te schrikken (vooral als ze fris is) maar ze is op dat moment dan niet erg bang. Als ze echt bang is laat ik haar eerst kijken met met een klopje op haar hals gaat ze dan wel. Maar soms neemt ze het ervan en deed ik ook altijd met stelling naar binnen buitenteugel eraan en binnenbeen, maar toch wist ze hem nog te peren. Met les vandaag merkte ik dat als ik de binnenteugel helemaal "loslaat" en alleen de buitenteugel eraan en binnenbeen, ze geen steun op de binnenteugel kan zoeken en dus beter langs het "enge" te sturen is. Dat is dus blijkbaar duidelijker voor haar.

Dit lijkt me wel iets, ik heb vandaag toch concours, en als hij bang is, zal ik eens kijken of het helpt