Zadel tijdelijk 'passend' maken met dikker dekje o.i.d.?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:46

Mijn zadels komen ook bij Kootstra weg, voor de 3 jarige hebben wij ook een op maat gemaakt zadel (op advies van Kootstra)
Maar goed dit paard was net ingereden.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:43

MISTRAL94 schreef:
Mijn zadels komen ook bij Kootstra weg, voor de 3 jarige hebben wij ook een op maat gemaakt zadel (op advies van Kootstra)
Maar goed dit paard was net ingereden.

precies, dat is het verschil. Ik hoef ook niet echt door te rijden op het zadel dat ik nu dus gepast heb. Maar inrijden en dan een zadel aanschaffen is dus het advies dat hij gaf.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:11

Voor het beleren kan ik me goed voorstellen dat je dan geen aangepast zadel wilt hebben. Ik dacht dat je bedoelde om een paard een tijd zo door te rijden, tot ze op een bepaalde leeftijd zijn.
Aangezien er een hoop mensen zijn die denken dat een aangepast zadel op een jong paard niet slim is omdat ze nog veranderen qua bespiering en bouw.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:18

MISTRAL94 schreef:
Voor het beleren kan ik me goed voorstellen dat je dan geen aangepast zadel wilt hebben. Ik dacht dat je bedoelde om een paard een tijd zo door te rijden, tot ze op een bepaalde leeftijd zijn.
Aangezien er een hoop mensen zijn die denken dat een aangepast zadel op een jong paard niet slim is omdat ze nog veranderen qua bespiering en bouw.

Dat is iets wat Kootstra mij ook vertelde, ze veranderen veel. Maar hij past het dan weer aan. Maar ik had zelf dus iets in m'n hoofd van inrijden en dan een maand of 3 doorrijden en dan een aangepast zadel erop. Maar als het al eerder moet, dan moet het hoor.
Kijk, als het inderdaad tijdelijk is op te lossen door een extra dik dekje, dan is dat mooi. Maar als het echt niet wil, dan moet ik wel wat anders verzinnen. Ik heb geen zin in een magere bonkschoft of witte haren.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:24

Die van ons was net voor de 9e keer onder het zadel geweest toen we haar kochten. We hebben haar toen nog een tijdje gereden met mijn andere zadel (ook bij Kootstra weg) die paste ook redelijk, zonder te knellen oid. Nu hebben we dus haar eigen zadel. Ik rijd haar nog niet veel omdat ik haar ook nog wat jong vind, ze daarnaast ook nog eens vreselijk mager was. Maar ik heb mee gemaakt hoe paarden gaan reageren op slecht passende zadels. Dan vinden we het vreemd dat een paard niet rond en nagevelijk wil lopen om vervolgens de ruiter de schuld te geven Idd hij past de zadels gewoon keer op keer aan maar dat is gewoon de service die Kootstra geeft. Een echte vakman

Sily

Re: Zadel tijdelijk 'passend' maken met dikker dekje o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:37

Ik vond de wintec heel erg fijn, is natuurlijk niet altijd passend, maar bij mij was het een kwestie van boom verwisselen en die dingen zijn vrij goedkoop tweedehands te krijgen.

Ik denk dat als je met dekjes enzo bezig gaat het toch altijd wel ergens gaat rommelen, er zijn ook van die super goedkope zadels die na een jaar uit elkaar vallen, maar die je wel passend op je paard kan leggen en dan na een paar maanden kan zeggen weg ermee.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:04

Oke, ik begrijp je nu. Maar wat vind die meneer kootstra dan van het zadel dat je wilt gebruiken? Kan hij daar dan niet even naar kijken? Ik heb zelf inmiddels al zoveel ellende gezien ( en zelf ondervonden ) van slecht passende zadels dat ik gewoon niet snap dat er soms zo 'makkelijk' over gedaan wordt. Zo kwam bij mij je eerste berichtje ook over. Men wil dan graag een paard dat ontspannen loopt etc maar dat moet dan maar ff met een zadel dat voorhanden is omdat het dier nog groeit. Maar als het dan gaat bokken, steigeren, staken, rennen, etc etc wordt dat vaak weer bestempeld als koppigheid......

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:17

Of ligt de fout bij de ruiter die toevallig dat paard rijdt

Germie: Ik bedoel jou hier niet mee hoor

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 12:41

cornelie schreef:
Oke, ik begrijp je nu. Maar wat vind die meneer kootstra dan van het zadel dat je wilt gebruiken? Kan hij daar dan niet even naar kijken? Ik heb zelf inmiddels al zoveel ellende gezien ( en zelf ondervonden ) van slecht passende zadels dat ik gewoon niet snap dat er soms zo 'makkelijk' over gedaan wordt. Zo kwam bij mij je eerste berichtje ook over. Men wil dan graag een paard dat ontspannen loopt etc maar dat moet dan maar ff met een zadel dat voorhanden is omdat het dier nog groeit. Maar als het dan gaat bokken, steigeren, staken, rennen, etc etc wordt dat vaak weer bestempeld als koppigheid......

Ik heb dus ook diverse slechte voorbeelden gezien. En zelf probeer ik daar niet aan mee te doen. Ik heb inderdaad nu een goedkoop zadeltje (nieuwprijs 200 euro). Ik heb Kootstra hier nog niet naar gevraagd. Als ik er zelf zo gemakkelijk over deed, dan had ik niet een topic gestart over het 'passend' maken van een zadel met een dekje. Het staat tussen quotjes omdat ik zelf ook wel weet dat het nooit perfect zal zijn.
Maar ik heb even een foto gemaakt van hoe het zadel ligt aan de voorkant met dekje. Er zit niemand op, maar er is nu ruimte zat. Het is natuurlijk geen op maat gemaakt zadel, maar ik denk dat het zo wel gaat.

Afbeelding
Afbeelding

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:51

Ik heb mijn zadel toe passens laten maken door een zadel maker koste me toen 150 euro, en dat heb ik er wel voor over.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:28

kimmy1985 schreef:
Ik heb mijn zadel toe passens laten maken door een zadel maker koste me toen 150 euro, en dat heb ik er wel voor over.

Moet je wel even lezen wat TS schrijft
Ze wil straks een op maat gemaakt zadel hebben, ze heeft dit zadel om het paard in te rijden. Ik had dan ook niet in zo'n zadel geinvesteerd