Bontje onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:19

ik heb ook de tweede en niet alleen omdat het mooier staat maar ook omdat het lekkerder zit...
ik ben ook een beetje te groot aan het worden en met dat bontje zit je ook ietsje hoger,,

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:41

Ik heb deze week eentje gekocht. Een bordeaux rode. Bij een grote sport winkel hier in de buurt. 60 euro zijn ze hier. Ik gebruik ze ook voor de sier maar ook omdat het wat zacht is voor de rug.

Ik zou de 2de nemen. die eerste werken volgens mij niet eens ?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:08

Haha, ik moet er wel om lachen, sorry hoor. Deze onderleggers zijn bedoeld voor direct op de paardenrug. Wat doen nu de meeste ruiters: die leggen eerst een dekje op de rug, dan de onderlegger en dan het zadel. "Omdat de onderlegger anders vies wordt". Zo'n dekje heeft dan eigenlijk geen nuttige waarde meer behalve dat het "zo mooi staat".
De medicinale bontlaag heeft dan geen zin meer en het drukt ook nog eens je sjabrak naar beneden. Koop dan liever een echt bontsjabrak dat meteen op de paardenrug ligt, goed beschermt en ook mooi is. Dan hoeft er geen gewoon dekje meer onder. Je kunt dat wol trouwens wassen hoor met speciaal wasmiddel. Ook te koop bij de ruitersportzaak.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:20

@ Soxje : Maar die onderleggers zijn niet even groot als je zadel , lijkt ma als je paard zweet dat dat niet goed kan zijn voor je zadel hoor !!

kijkt ff nr je profiel als je van doe wollen zadelvormige onderleggers hebt zoals jij dan komt je zadel niet in contact met zweet

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:30

Soxje schreef:
Haha, ik moet er wel om lachen, sorry hoor. Deze onderleggers zijn bedoeld voor direct op de paardenrug. Wat doen nu de meeste ruiters: die leggen eerst een dekje op de rug, dan de onderlegger en dan het zadel. "Omdat de onderlegger anders vies wordt". Zo'n dekje heeft dan eigenlijk geen nuttige waarde meer behalve dat het "zo mooi staat".
De medicinale bontlaag heeft dan geen zin meer en het drukt ook nog eens je sjabrak naar beneden. Koop dan liever een echt bontsjabrak dat meteen op de paardenrug ligt, goed beschermt en ook mooi is. Dan hoeft er geen gewoon dekje meer onder. Je kunt dat wol trouwens wassen hoor met speciaal wasmiddel. Ook te koop bij de ruitersportzaak.

Dankje, vanaf nu doe ik het bontje onder het dekje.
Ik vind dat ze helemaal gelijk heeft, het is gewoon eigenlijk het zelfde als een gelpad, die moet ook onder het dekje voordattie werking heeft!

Tanja

Re: Bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:35

Het bontje direkt op de rug of met een dekje eronder, tja, daar zijn de meningen over verdeeld.
Meeste mensen kiezen voor het practische en doen er een dekje onder. De werking is dan niet totaal weg, druk wordt nog wel verdeeld maar de werking van de medicinale wol is er dan idd. niet meer en de kans is groot dat het dekje onder de onderlegger strak over de schoft gedrukt wordt met als gevolg drukplekken.
Best dus direkt op de paardenrug, moet hij wat meer gewassen worden maar ja, paardrijden en paardenhouden is nou eenmaal niet goedkoop
Om je zadel tegen het zweet te beschermen kan je voor de goedkope oplossing gaan, je dekje gewoon over de onderlegger doen, dan worden de zweetbladen van je zadel wel beschermt tegen zweet. Voor de mensen die een onderlegger willen omdat het "zo mooi" is, is dat weer geen oplossing natuurlijk want je ziet hem dan niet meer.
De dure oplossing is een sjabrak kopen met lamsvel. Deze zijn in de nog net betaalbare uitvoering te krijgen met alleen lamsvel onder de zitting en in de niet te betalen uitvoering met lamsvel onder het gehele sjabrak.

Overigens zijn de onderleggers verkrijgbaar in 12 verschillende kleuren (bij de meeste ruitersportzaken dus niet, bij mij wel ) en moet je wel goed opletten dat je niet voor een onderlegger van lamswol gaat, die fout maken veel mensen. Ik las hier net ook een post van iemand die vol trots meld dat ze een onderlegger van lamswol heeft gekocht voor 60.-.......als dat idd lamswol i.p.v. lamsvel is dan is 60.- erg duur betaald. Iedereen noemt het lamswol, ik ben zelf ook overgeschakelt, noemde het altijd lamsvel maar kreeg dan vragen van mensen die geen idee hadden wat het nou was, die dachten dat er een heel schaap over de rug van het paard zou komen te hangen (2 pootjes aan de ene kant, 2 pootjes aan de andere kant ) dus ik noem het nu ook lamswol maar ik waarschuw wel altijd iedereen, er zit een groot verschil tussen lamswol en lamsvel.
Lamsvel is dus het enige echte wat werkt.
Lamswol is op de stof gemaakt en laat snel los, heeft niet de medicinale werking en drukverdeling wat lamsvel wel heeft. Lamsvel, het woord zegt het al, is de hele huid dus incl. het leer op de stof gestikt, een heel groot verschil........meestal ook in prijs

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:37

het ligt er aan hoe het zadel ligt maar het kan zijn dat je doormiddel van een bondje de druk beter verdeeld en het is zachter dus waarschijnlijk minder kans op drukplekken.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:38

T@nj@ ik neem aan dat je mij bedoeld? Ik vertel het ten eerste niet vol trots ofzo en ten tweede. het is lamsvel ja.
Nou en al melde ik het 'vol trots' iemand mag toch blij zijn met zoiets. 60 euro is ook niet ff iets wat je iedere dag besteedt.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:23

Ik heb gisteren de lamswollen onderlegger gehaald van Kavalkade

HocusTivoli

Re: Bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:44

Het is echt een rage tegenwoordig geloof ik. Ik heb het ook een tijdje gebruikt maar ik ben ervan teruggekomen. Ik denk dat als je paard z'n rug goed gebruikt en je een goed passend zadel hebt, dat het absoluut niet nodig is. Volgens mij als de ruimte onder het zadel wordt "volgepropt" met vanalles kan het paard juist z'n rugspieren niet goed meer gebruiken. Maarja, iedereen is vrij in z'n keuze natuurlijk!

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:02

Tr3z3l_l0v3r schreef:
T@nj@ ik neem aan dat je mij bedoeld? Ik vertel het ten eerste niet vol trots ofzo en ten tweede. het is lamsvel ja.
Nou en al melde ik het 'vol trots' iemand mag toch blij zijn met zoiets. 60 euro is ook niet ff iets wat je iedere dag besteedt.

Joh, ho even zeg. Bedoel ik iets met mijn opmerking dan? Geloof het toch niet, tenminste, ik haal het er niet uit. Het is simpelweg een waarschuwing omdat veel mensen het niet weten en verkopers daar handig gebruik van maken.
Als ik mijn opmerking specifiek op jouw had gericht en niet in het algemeen had bedoeld als voorbeeld dan had ik je naam wel genoemd óf ik had je vol gequote.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:08

Ik heb er een die ik bij mijn vorige paard wel eens onder het zadel (onder het dekje dus direct op de rug) legde. Dan heeft zo'n dekje pas nut. Het verdeelt de druk beter dan een geldpad, het is zachter dus minder kans op schuurplekken en het neemt het vocht ook goed op en het droogt ook weer prima. Je kan het ook in de wasmachine doen. Zuig hem eerst goed uit met een stofzuiger en borstel de vacht los met een gewone normale haarborstel. Als het dekje gewassen is en droog, borstel hem nogmaals weer los.
Het dekje tussen je zadel en je dekje. Als het past, waarom niet maar inderdaad, let er wel goed op dat je goed ruimte vrijhoudt op de schoft.
Als je er een wilt kopen: koop dan wel een echte lamswollen, niet zo'n nepperd. Die kunnen schuren, nemen vocht niet goed op en zijn daarnaast na het wassen erg lelijk.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:16

Die met rand die kan je toch niet eerst onder je dekje leggen en dan heb dekje, of wel?
Die zonder rand zijn wel geschikt voor onder het dekje, toch?

AnneBoem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:25

Onze zadelmaker vertelde dat het dezelfde werking heeft als een gelpad en dat als het niet nodig is het ook niet goed is om met bontje te rijden. Je zit verder van je paard af en kan daardoor minder met je zit rijden.
En een slecht passend zadel ermee corrigeren? Vat dit niet verkeerd op, maar een goed passend zadel is toch het belangrijkste voor een paard (denk aan rugrproblemen,belemmering bij het lopen)? Een zadel 'past' toch niet alleen door er een laagje tussen te leggen?

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:28

Volgens mij heb je daar gelijk in Dyyy. Ik heb gisteren zo een met rand gekocht en dat gaat volgens mij niet onder het zadel. krijg je zo'n rare bult.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:33

ik vind het vreselijke dingen.

een zadel hoort gewoon te passen, zo'n extra ding tussen zadel en paard zorgt voor minder contact tussen ruiter en paard!!
net zoals die loeidikke pads
een dekje hoeft eigenlijk helemaal niet, alleen is het beter voor het leer, zodat zweet minder snel het leer bereikt.

ik snap deze modegrill echt niet, ik bedoel, mode okej, maar dan wel mode die iets nuttigs met zich meebrengt, en niet iets wat alleen maar voor problemen kan zorgen indien het verkeerd word gebruikt, dus in de zin van dat het zonodig mooi moet zijn
mensen die hem gebruiken om een goede reden, zijn uitgesloten van mijn commentaar, maar degene die het doen omdat het mooi zou moeten zijn .... nee, dat vind ik gewoon klinklare onzin !