Is een mineralen/zoutsteen nu echt nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:28

Dusty heeft in de zomer bijna altijd een opgezette keel daar!
Op de een of andere maneir vooral als ze op de wei staat..

De dierenarts zei dat het niet haar speekselklieren waren omdat die daar niet zaten? Ucheum simpel dierenartsje dan? Die zij namelijk ook dat het kwam omdat ze iets scherps ingeslikt had of een wesp die in d'r keel had kunnen steken. Wel apart dat het dan steeds weer terugkomt..

Ik uhh weet het nu helemaal niet meer Het is wel precies de plek die aangegeven staat op het plaatje waar het dik wordt! En ook aan beide kanten. Soms heel erg dik!
Nu in de winter heeft ze nergens last van..
Af en toe denk ik dat het door het gras komt!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:36

De DA (Rob van Wessum, die zou dat toch wel weten) zei dat dat het was. En na een weekje elke dag een eetlepel zout door z'n voer was het helemaal weg.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:08

Dan zal ik dat eens proberen.. als dat het toch niet is heeft het zout dan verder geen gevolgen?

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:06

Silvana en Flora aten veel zand, en hebben we de dierenarts ingelicht.
Die zei dat het mineralen tekort was, en dus zo'n liksteen gekocht. Ze keken er niet naar om en heeft de eigenaar iedere dag gewoon wat door het voer gemengd.
Nu likken ze er veel aan, en hangt er inmiddels een nieuwe. Maar nooit meer zand gegeten.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 09:53

Hi hi ja houd de steen nauwlettend in de gaten. Gisteravond was hij weer vochtig Nu in de gaten houden of hij van vorm veranderd, dan weet ik zeker dat ze er aan likt. Zou wel fijn zijn eindelijk een goede steen gevonden. Hij was € 12.50 en op zich heeft Kaylee altijd al een dure smaak gehad

Die dikke klieren heeft de mijne eigenlijk alleen in de zomer als ze dag en nachtop het land staat en het gras te kort is. Dat schijnt dan gebruikelijk te zijn. Verder heeft ze het dus eigenlijk niet. Wel altijd dikke klieren onder het hoofd (de keel ofzo) maar dat heb ik al een keer laten onderzoeken door de dierenarts.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:57

Ja Dusty heeft het ook als ze dag en nacht op het land staat (in de zomer) En ja, meestal is het gras ook kort.

*Heeft inmiddels de gewone liksteen ergens uit de hooiruif gevist en 'm weer opgehangen*

Ze heeft er ook aan gelikt En zelfs d'r tanden zijn erin gezet.. (Maar of dat nou zo lekker is.. )

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:26

Zie de steen nog niet van vorm veranderen maar hij is wel nog vochtig

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:34

hallo
ik denk dat ik mijn vraag dan hier neer kan zetten
mijn haf stinkt de laatste tijd vreselijk uit zijn mond echt een mest geur
nu weet ik als paarden hun mest eten dat ze een tekort kunnen hebben aan mineralen.
ik heb dus een steen gekocht en hij likt eraan teninste hij is vochtig.
maar ik neem nu toch een himalayasteen die vind hij lekker
maar goed hij blijft dus uit zijn mond stinken.
en vreemd genoeg de mest in zijn stal in gewoon intact niet van gegeten.
dus hij moet als hij in de wei staat mest van een ander eten denk ik.
wat kan ik eraan doen?
dit heeft hij nooit eerder gedaan
sinds hij op de nieuwestal staat doet hij dit

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:30

Moniek schreef:
hallo
ik denk dat ik mijn vraag dan hier neer kan zetten
mijn haf stinkt de laatste tijd vreselijk uit zijn mond echt een mest geur
nu weet ik als paarden hun mest eten dat ze een tekort kunnen hebben aan mineralen.
ik heb dus een steen gekocht en hij likt eraan teninste hij is vochtig.
maar ik neem nu toch een himalayasteen die vind hij lekker
maar goed hij blijft dus uit zijn mond stinken.
en vreemd genoeg de mest in zijn stal in gewoon intact niet van gegeten.
dus hij moet als hij in de wei staat mest van een ander eten denk ik.
wat kan ik eraan doen?
dit heeft hij nooit eerder gedaan
sinds hij op de nieuwestal staat doet hij dit

Je kan hier misschien beter een nieuw topic van maken bij vraag-maar-raak of misschien wel bij medisch

Is toch iets anders dan een liksteen wel of niet nodig hebben.

Het kan zijn dat ie een ontstoken tand/ kies heeft of ontsteking in zijn keel. Dan gaan dieren nl ook erg uit mond stinken

Woogy

Re: Is een mineralen/zoutsteen nu echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:12

nog een vraag, mijn paard eet zand wisselt van hoeveelheid de ene keer is het hap na hap en de andere keer maar heel weinig. ze heeft een witte miniralen steen(geen knz) en gebruikt deze ook echt. wt zou ik haar kunnen geven om het zandeten tegen te gaan?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:58

Woogy schreef:
nog een vraag, mijn paard eet zand wisselt van hoeveelheid de ene keer is het hap na hap en de andere keer maar heel weinig. ze heeft een witte miniralen steen(geen knz) en gebruikt deze ook echt. wt zou ik haar kunnen geven om het zandeten tegen te gaan?

Als ze de rode lust misschien overgaan op die, daar zitten hogere concentraties in

Maar je zou ook in het rantsoen de mineralen kunnen aanvullen bv opkikker van paardendrogist --> is het toevallig naar hard werken meer dan op rustige dagen ?! met hard werk/ veel zweten verliezen/verbruiken ze meer ... dan is t misschien verstandig om op dagen van hard werk wat extra's te geven

Als ze erg veel zand eet, zou je ook nog een bloedonderzoek kunnen laten doen om te achterhalen óf en in welke mate ze te korten heeft ...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:46

Ik had ook een tijdje de steen in z'n voerbak, maar dat was niet echt een goed idee. Z'n voer werd zo zout dat hij het niet meer wilde eten en omdat hij altijd met water loopt te kliederen viel de steen helemaal uit elkaar.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:37

Ja dat probleem heb ik bij kay ook. Leg ik hem in de voerbak dan eet ze haar eten erom heen niet meer
Maar meestal gooit ze hem er gewoon uit }>

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:12

grid schreef:
Woogy schreef:

Als ze de rode lust misschien overgaan op die, daar zitten hogere concentraties in

Maar je zou ook in het rantsoen de mineralen kunnen aanvullen bv opkikker van paardendrogist --> is het toevallig naar hard werken meer dan op rustige dagen ?! met hard werk/ veel zweten verliezen/verbruiken ze meer ... dan is t misschien verstandig om op dagen van hard werk wat extra's te geven

Als ze erg veel zand eet, zou je ook nog een bloedonderzoek kunnen laten doen om te achterhalen óf en in welke mate ze te korten heeft ...

het is niet dat ze specifiek na hard werken meer zand kauwt. ze zweet eigenlijk ook zelden hooguit ene beetje op d'r hals als ik haar veel heb laten galoperen. Ze krijgt sowieso als ze weer gaat koersen en weer de training in gaat electrolyten. vorige zomer had ze die dus ook erbij en toen at ze ook zand. Zat er ook heel hard aan te twijfelen of ik niet van dat spul moet gaan geven waardoor het zand in de darmen aan de mest wordt gekneelfd zodat het er normaal uit kan dan is er verminderde kans op zandkoliek. Maarja dat lost het probleem niet op

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:33

hm ja ... moeilijk te zeggen wat t dan zou kunnen zijn ... als je t echt zeker wilt weten of ze een tekort heeft en waaraan dan zou ik een onderzoek laten doen ... maar heb je t idee dat ze niks mist dan

en ja dat spulletje misschien wel verstandig om zand uit te drijven, maar lost idd probleem niet op .... lastig ...

[edit] of ... misschien heeft ze meer kauw/graas behoefte dan haar eten voorziet ?! --> als het eten makkelijk verteerbaar is/ snel passeert, is haar behoefte wellicht nog niet gestild --> paarden grazen in natuur nu eenmaal erg veel uren per dag.
Weet niet hoeveel ruwvoer ze krijgt ?! --> meer of stengeliger ruwvoer kan ook helpen