waar staan jullie paarden op? stro, koolzaadstro of anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:27

bij ons staan ze op een onderlaag van zaagsel, om het vocht op te nemen, en daarover heen een laag stro.

rina

strooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 19:12

ik heb weer een heleboel ideeen opgedaan, dank jullie allemaal.

wat ik nog even wilde weten bayazo wat is dat hemparade precies? lijkt het op houtkrullen? en wat is de werking.
en chantal 1 vlasleem? uitleg a.u.b. dat is voor mij helemaal nieuw en ik heb er nog nooit van gehoord vandaar.

nanouk, volgens mij ken ik dat wat jij gebruikt. is het lichtbruin van kleur, en hoef je iegenlijk maar 1 keer per 2 weken de natte plekken eruit te halen? verder alleen elke dag de ballen.
dan is dat wat een kennis van mij ook gebruikt en ze is er erg goed over te spreken. ik vind overigens de prijs van dat spul heel erg meevallen, voor koolzaadstro betaal ik ook al € 5.- per baal.

ik denk dat ik dit als volgende wil gaan proberen, want dat koolzaad vind toch niet helemaal je van het. ligt niet aan dat spul hoor maar ze maakt er nog steeds een puinhoop van. weet je wat het grootste probleem is dat ze mest daar waar ze net staat en het dan door de hele stal verspreidt. dus om dan elke dag even de ballen eruit te halen, ga maar op je knieen, met een handschoen aan en zoek.....
in de stal van dream is de bodem nu al donkerbruin (bijna zwart) in plaats van licht bruin, en ze staat er nog geen week op. het is wel droger dan toen ze nog op stro stond , maar de stal lijkt en is toch weer smerig aangezien ze alles door de hele stal verplaatst ook het natte.

xono die oplossing van jouw lijkt me haast de beste Haha! Haha! ze heeft dan in elk geval haar kleur mee zwart.

als er nog iemand iets anders weet, hoor ik het graag Lachen
dees ik zal je wel even pb-en.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:23

zaagsel met een laag stro eroverheen

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:25

Bij ons staan de paarden zoveel mogelijk op stro. Er staan 2 paarden op mot (zaagsel) van plospan en 1 paard op stable carpet, (gehakselde kokosnoot.) de stable carpet is een test omdat ik een heel vies paard op stal had. Het is best goed spul en de prijs is nog te doen. (net zo duur als zaagsel) Je hoeft maar 1/2 baal per week aan te vullen en je hebt er veel minder mest van. Het enige nadeel is dat het van zichzelf erg donker van kleur is waardoor je stal niet zo schoon lijkt. Maar dat is gewoon een kwestie van wennen denk ik. Kijk voor meer informatie bij www.stablecarpet.nl

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:10

Rina,
ik denk dat we het over hetzelfde hebben, maar ik begreep van de fabrikant dat je de natte plekken ook dagelijks dus iets vaker dan 1x per week moet weghalen.
maar tot nu toe hebben wij nog geen plekken gezien!!
gewoon uitproberen of het jou ook bevalt.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:57

Hoi,

Mijn monstertje staat sinds een paar weken op vlasstrooisel. Voorheen altijd op stro, heeft toch wel mijn voorkeur omdat ze dan toch de hele nacht iets te knabbelen hebben, maar vanwege een nieuwe lichte bronchitis nu toch maar op vlas gezet omdat daar toch minder stof in zou zitten Verward. 't is wel speciale paarden vlas, maar echt stofvrij is 't echt niet. Misschien maar eens op zoek naar een andere leverancier. Nu 't wat ouder is valt 't met 't stof toch wel weer mee. Iedere dag de ballen eruit halen, is nogal een werk omdat meneer ze onder werkt en ik ze dus met de hand moet gaan opzoeken Haha! en een keer per week de natte plekken eruit halen en een half pak bij strooien. Omdat de pensionhouder dit vlas groot inkoopt kost 't mij 10 euro in de maand meer aan stallingsgeld. Hoeveel 't kost als je 't zelf koopt, geen idee. Ik moet er wel bij zeggen dat zijn box boven de grup is en dat deze veel mooier droog blijft dan de andere stallen die geen afwatering hebben.

Groetjes