Is dit normaal op stage?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LaraCroft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:31

Aan de ene kant vind ik dat de TS wel gelijk heeft, als je voor de aanvang van de stage dingen hebt afgesproken over wat je wilt leren/doen enz. dan vind ik wel dat je dat ook echt moet leren, en dan is het oneerlijk van de staleigenaar om je de hele dag andere klusjes te laten doen.

Maar aan de andere kant hoort het uitmesten en vegen enz. wel bij het echte paardenwerk, ook al zijn het de mindere klusjes.

Ik zou als ik jou was even met de staleigenaar praten, misschien kunnen jullie iets afspreken waarbij je wel de dingen leert waar je voor bent aangenomen. Misschien om de dag mesten!?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:40

Iedereen roept maar dat ze niks leert, maar volgens mij is het juíst andersom!!!!
Volgens mij is dit een van de beste leermomenten ooit; namelijk dat de paardenwereld keihard werken is. En het klinkt heel stom misschien, maar als je denkt dat je bij paardenhouderij leert rijden enzo dan zit je verkeerd. Dan wordt je opgeleid voor het stalwerk en dat is ook wat je uiteindelijk zal doen. Voor het rijden van de paarden heb je weer trainers en stalruiters.

channie18

Re: Is dit normaal op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:52

ik zou het er over hebben met je stage begegeleider,want je moet voor school dingen leren zoals longeren scheren toileteren enz....en als het goed is heeft het edrijf aan het begin toen ze je aannaamen er in toegestemt om dat aan jou te leren een stage bedrijf is een opleidings bedrijf waar je t vak moet leren vegen mesten en tuig poetsen hoort daar ook bij maar niet iederen keer als je daar bent...krijg je geen opdr van school die je op je bedrijf moet doen zoals scheren ofzo?? zeg gewooon op een vriedelijke manier tegen je stagebegeleider dat je graag meer wil leren....suc6 ermee...

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:15

Ik vind het wel raar dat ze eerst zeggen dat je die dingen die je graag wilt allemaal mag leren en dat dat dan uiteindelijk niet gebeurt...
Zou er wel wat van gaan zeggen Gewoon op vriendelijke manier, dan luisteren ze vast wel naar je
Succes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:20

Ik vind het wel vreemd dat er zo over gesproken is, dat er beloften zijn gedaan.

Als ik dat gegeven niet meereken denk ik:
a) je doet paardenhouderij en geen paardensport. Als jij straks een pensionstal begint, of een manege of jij gaat ergens werken als stalmanager oid, gaat het echt om stalklussen. In sportstallen zijn er vrijwel altijd aparte ruiters. En de enige manier om te kijken of jij het volhoudt om in je eentje voor 12 uur te voeren, vegen en 40 boxen te mesten elke dag, is het te doen. Dat moet routine worden. Je werktijden vind ik overigens hartstikke fijn. Nu zit jij aan reglementen maar ik heb op stallen gezeten waar je werkte van 7 tot 21 uur zonder pauze, 6 dagen op 7. Je boterhammen duwde je onder het werk naar binnen. Of wel pauze met het argument dat ja dan wel tot 23 uur door kon werken. Welkom in de paardenwereld.
b) het is een dressuurstal en je rijdt zelf maar B/L-niveau. Nu weet ik niet of het om eigen paarden gaat of om paarden van klanten maar stel ik zet mijn paard er in training, dan moet die daar beter van worden en niet gebruikt worden als leerpaard voor een stagiaire.
Zelf heb ik als groom gewerkt en bijna overal begon ik met instappen en uitstappen 'als er tijd voor was'. En die mensen wisten ook dat ik ervaring had op andere stallen en zelf wedstrijden had gereden en jonge paarden had ingereden.

Aangezien er toch bepaalde beloften zijn gedaan, zou ik zeggen: vraag eens of je dat toch nog mag doen. Of zeg dat je graag eens zou willen leren hoe je netjes moet longeren oid. Als je je mond niet opentrekt in de paardenwereld gebeurt er niks En het ergste wat er kan gebeuren is dat je weg moet van je stageadres, nou, dan zorgt de school wel voor een ander adres.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:23

manzano schreef:
Iedereen roept maar dat ze niks leert, maar volgens mij is het juíst andersom!!!!
Volgens mij is dit een van de beste leermomenten ooit; namelijk dat de paardenwereld keihard werken is. En het klinkt heel stom misschien, maar als je denkt dat je bij paardenhouderij leert rijden enzo dan zit je verkeerd. Dan wordt je opgeleid voor het stalwerk en dat is ook wat je uiteindelijk zal doen. Voor het rijden van de paarden heb je weer trainers en stalruiters.

juist
Ze leert juist heel veel
Het grotendeel van met paarden werken is, mesten, vegen enz

Als je echt goed kan rijden, maak je kans eens wat meer te mogen, maar anders niet.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:11

Ik heb zelf veel stages gelopen en ook staige mensen begeleid. het is denk ik heel normaal. Jij komt als vreemde op een stal. Ze kunnen aan je neus niet zien hoeveel ervaring je hebt, En het zijn wel waardevolle paarden. Als je na een aantal weken hebt laten zien dat je de handen uit de mouwen weet te steken denk ik dat het heel wat beter gaat en je meerdere leuke dingen mag doen. Want het is heel vaak zo dat staigeres willen rijden en poetsen en verder niks. Zie het maar als een test En je mag al een paard rijden dat is al heel wat.

Ik zou maar een paar weken goed je bets doen en niet klagen en dan eens weer kijken wat je dan mag.

Ik liet staigares eerst altijd stalwerkzaamheden doen. want dat hoort er altijd bij. Doen ze dat zonder te klagen dan kun je eens kijken naar andere werkzaamheden. Als ze bij stalwerkzaamheden het al te veel vinden dan is het paardenberoep geen goed idee. want daar is het hard werken.

Heel veel succes . Er zijn naturlijk wel uitzonderingen. En je hebt er enkele bij die werknemers en staigares wel uitbuiten

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:16

ze leert hier inderdaad een heleboel van....tuurlijk hoort het er allemaal bij en als jij een beeld voor jezelf heb gemaakt dan valt het werkelijke beeld zwaar en zwaar tegen....

maar aan de ene kant kan ik haar ook wel begrijpen....er zijn afspraken gemaakt en deze worden niet nageleefd....maar waar ze hier ook gelijk in hebben ze trekken eerst alles uit je en kijken tot hoever jij bereid ben dingen te doen....laat maar zien dat je wilt!!!
als zei zien dat jij niet te beroerd bent voor alle bij ''horende'' klusjes zal het waarschijnlijk snel allemaal wat veranderen.....zo niet zou ik een gesprek aan gaan met je mentor en je stagebegeleider....maar wacht het eerst nog even een maandje af.

ik heb bij shon maarsen echt een top stage gehad....'s morgens was het de ''houderij'' stallen opstrooien uitmesten vegen stapmolen draaien...ga zo maar door....en 's middags was het paarden rijden en longeren en kreeg ook les....heb daar echt een top stage gehad en een heleboel geleerd!!

stagair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:56

Zoals ik al zei loop ik hier stage vanaf begin schooljaar, 4 sept, en heb daarvoor een 14 daagse voorstage gehad.
Tussendoor ook nog een 5dagen aaneengesloten weekstage.

Ik heb al gezegd dat ik uitmesten en vegen en tuig poetsen heus niet erg vind en dat ik weet dat het erbij hoort, het is nu eenmaal zo. Maar het ging mij erom dat ik dat alléén maar moest doen.

Maar iig bedankt voor jullie reacties! Krijg t idee dat sommige wel vinden dat ik moet praten met mn stagebegeleider, en anderen weer van niet
Maar als het goed is krijg ik na de kerst vakantie een opdrachten-boek, dus via die weg kan ik het ook proberen

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:53

ik zou het nog even een maandje afwachten en gewoon goed laten zien dat je voor alles bereid bent te willen doen.....als het dan na die maand nog niks veranderd is zou ik wel is gaan praten.....maar ze willen eerst zien of je echt niet te beroerd bent handen uit de mouwen te steken....go for it!!!!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:02

Als je er toch al een poos zit en nog steeds niet veel mag, dan vinden ze je misschien niet vlot of handig genoeg? Gaan er vaak dingen niet helemaal goed? Of misschien zijn hun verwachtingen van jou onrealistisch hoog, dat kan natuurlijk ook.
Geen idee hoe dat geregeld is, maar krijg je geen tussentijdse voortgangsevaluatie?

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:21

je moet doen wat je zelf denkt dat goed is....je niet laten beinvloeen door meningen van anderen....het is jouw stage en jouw toekomst....los het op zoals jij denkt dat goed is...is het niet goed merk je dat snel genoeg....in de paardenwereld moet je zelfstandig zijn en niet afhankelijk van de mening van een ander

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:26

Ik heb op een aantal grote paarden bedrijven gewerkt, en geloof me; je bent al heel blij dat ze je een ouder leerpaard laten rijden!! Waarschijnlijk hebben deze mensen het zelf gewoon te druk om jouw te begeleiden in het leren invlechten en zo. Als je dat soort dingen wilt leren, dan zou je bijvoorbeeld kunnen aanbieden om ook eens op zaterdag of een paar dagen in de vakantie te komen helpen en dat je dan 'smiddags met deze leukere dingen bezig kunt zijn, Heb je dit er niet voor over, dan heb ik een tip: Kies een andere opleiding, ga daar een baan mee zoeken en houd je paarden voor de hobby. Dan ben je zelf de baas over de paarden en kun je alle klusjes incl. de leuke zelf doen! Heb ik ook gedaan, omdat ik het lichamelijk niet aankon om Full time op een stal te werken, helaas...
Denk er maar goed over na meid, want je hebt niks aan een opleiding als je het werk niet echt leuk vindt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:29

Ik heb ook een jaar paardenhouderij gedaan en dit was dus één van de redenen waarom ik daar niet mee door ben gegaan.
Zwaar werk en weinig loon. Tenminste als je niet veel talent, geluk of geld hebt.
Ik ben inmiddels ook van mening dat als je er in het paardenwereldje tussen wilt komen je zo'n opleiding helemaal niet nodig hebt.
Toch wil ik nog steeds graag met paarden blijven werken, maar niet alleen als stalhulpje. Dus komend jaar als ik mijn huidige opleiding heb afgerond ga ik waarschijnlijk voor de zomervakantie bij bedrijven in Duitsland solliciteren. Daar vooral voor de ervaring en er op die manier misschien een beetje tussen proberen te komen. En ook omdat ik plannen heb om in Duitsland te gaan wonen.
Toch kun je wat dat betreft ook beter een zekerheidje achter de hand houden en een opleiding doen die je ook leuk vind en waarin ook werk te vinden is.
En met een goede opleiding en goed betaalde baan heb je later evt ook nog andere mogelijkheden. (Bijvoorbeeld voor jezelf beginnen.)

Maar ik dwaal af
Wat je stage betreft, niet te veel van verwachten. Als het echt niet meer gaat gewoon met mensen over praten. Vraag desnoods je begeleider van school om je daarin bij te staan. Zulke dingen moeten gewoon bespreekbaar zijn.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:45

Dat is paardenhouderij,ik heb zelf ook die opleiding gedaan,en een paar jaar zo gewerkt om hogerop te komen.Paardenhouderij word zo vaak geromantiseerd,maar er is weinig leuks aan.Lang en hard werken,abnormale tijden en je krijgt er heel weinig voor.Wees blij dat je dat ene paard nog mag rijden.En ik zou heel erg gaan afvragen of je hier mee door wilt gaan.Zoja dan moet je doorzetten,zonee dan moet je kappen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:46

Welkom in de paardenwereld !

Je zit in het eerste jaar, wat verwacht je nu precies? Ik heb ook genoeg stagieres meegemaakt die gewoon zo lang doen over het leren van uitmesten.

Iedereen doet altijd wel zo negatief over uitmesten, maar dat is ook nog een kunst! We hadden of stagieres die elke dag de heel box leeg haalden, of die het leuk vonden om alle drollen te verstoppen zodat het er nog niet uit zag.....

Ik denk dat je dingen zoals vlechten en bandageren zelf moet gaan oefenen, zodat je meer dingen zelfstanding kan. Want tijd voor begeleiding is er gewoon niet denk ik?

Ik ben de dochter van een pensionstalhouder, en ik ben ook pas sinds een jaar gepromoveerd. Hiervoor heb ik toch ook gewoon 10 jaar boxen uitgemest( 75 per dag, dus dan was je wel even bezig ) . Trek je dus maar op aan mijn idee, 10 jaar uitmesten terwijl je een groot streepje voor hebt op de rest. Bevalt dat idee je niet? Dan denk ik dat het tijd word voor een andere opleiding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:14

Sja, ik denk niet dat dit iemand is die met de verkeerde gedachten aan deze opleiding en stage is begonnen. Zo te lezen loop je er al vrij lang stage, op voorhand is afgesproken dat er aandacht besteed zou worden aan het toiletteren en nog iets wat ik me niet meer precies herinner. Het is niet dat ze het mesten en vegen en tuig poetsen vervelend vindt, ze ziet dat het erbij hoort. Maar ze wil graag meer leren, wat ik ook een gezonde instelling vind.

De stagiaire heeft zichzelf redelijk bewezen vind ik, dan is nu wel de tijd (na 4 maanden) dat er iets meer gedaan wordt, het toiletteren idd, en ook de andere zaken die zijn afgesproken. Ik vind dat je dit best mag proberen om op te brengen, van als je merkt dat er paarden getoiletteerd moeten worden, dat je zegt. Goh, dat zou ik toch nog eens graag willen leren? Je zou ze er vriendelijk aan kunnen herinneren dat er het eea is afgesproken, maar als je daar het lef niet voor hebt. Wat ik goed kan begrijpen hoor, daar niet van.

Dan zou je dus kunnen zeggen dat je eigenlijk nog het een en ander aan opdrachten voor school moet vervullen, en of we (jij en stagebegeleider) even kunnen overleggen voor welke kunnen en wanneer en hoe etc. Dat heeft gewoon te maken met op je strepen staan, en vragen om waar je recht op hebt.

Veel succes iig!

Toen ik zelf op stage ging, was het ook veel stallen opstrooien (er werd in ploegen gemest), voeren, vegen en wat hand en spankarweitjes. Ik had de mazzel dat er nog meer jonge mensen werkten die mij het toiletteren en andere zaken leerden. Mijn feitelijke stagebegeleider heb ik niet veel getroffen. Ook een klant heeft me eens zijn plek afgestaan zodat ik in zijn plaats mocht plaatsnemen op de bok onder een les, met hem achterop, wat erg tof was. Maar het vegen en mesten en poetsen is saai, maar komt idd veel voor…

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:25

Als ik het zo lees heb je het nog redelijk goed getroffen hoor.

In mijn eerste jaar heb ik stage gelopen op een springstal. We begonnen om half 8 met mesten van ruim 40 stallen. Dat deed ik samen met een stagaire van Deurne. Rond 10 uur waren we dan klaar met mesten en opstrooien. Daarna was het een kwestie van paarden buiten en binnen zetten (moesten altijd aparte weidedekens om, beesbeschermers en strijklappen) Soms moest ik paarden wassen en vlechten als er de dag erna concours was. De jonge paarden om de beurt in de binnenbak losgooien. Paarden klaar zetten voor de springruiter. Een aantal paarden longeren. S'middags paarden klaar zetten voor eventuele klanten en opdrachten van school maken en tuigonderhoud, opruimen, enz.

Eerste paar keer had ik ook zoiets van moet dat nou, maar ik heb er toch een heleboel geleerd. Vooral over planning, leren omgaan met weet ik hoeveel verschillende paarden karakters, enz.

En inderdaad met dagstages vind ik dat je ook neit kan verwachten dat je dure paarden mag rijden, of paarden mag inrijden of wat dan ook. Je bent dan gewoon te weinig aanwezig

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:26

Misbruik maken van een stagaire heb ik ook trouwens een keer meegemaakt. Op een manege liep ik stage, ik wilde elke stage een ander soort bedrijf kiezen zodat ik zo veel mogelijk verschillende dingen zou leren. Ik maakte daar dagen van half 8 tot half 10 s'avonds. En ik stond zelfs een keer plassen weg te vegen terwijl het regende, dat is pas misbruik maken.

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:07

ja dit is normaael tijdens je stage!
bij ons bestaat het werk uit:
stallen mesten
voeren
paarden klaar zetten
longeren
in en uit de molen halen
boel netjes houden
de opdrachten van school gaan vaak nergens (boekhouding bekijken PARDON? of toiletteren dat kan je beter zelf doen is mijn ervaring over er is geen tijd voor onzin er moet gewerkt worden , dat oefenen ze maar in eigen tijd
Er is wel lunch pauze en 2x koffie
Verder word er wel netjes omgegaan met iedereen maar rijden mag nooit

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:36

het is ook maar net de tact van het bedrijf denk ik...waar het dan afhankelijk bij is of je mag rijden of niet.....ik heb het bij shon maarsen erg getroffen maar dat is een springstal dus daar moeten de paarden goed getraind worden....

ik ga helemaal mee met het verhaal van maya....

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:41

Kun je eens een pbtje sturen met de bedrijfsnaam? heb namelijk een vermoeden. Of wil je dat niet?

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:50

Als is afgesproken dat je meer zou leren vind ik dat dat zo onderhand wel zou moeten na 4 maanden. Ik zou overleggen met je stagebegeleider, maar je zult toch moeten praten met het stagebedrijf. Vraag anders gewoon of hoe ze vinden dat je het doet... dat je graag wat meer verschillende dingen wil leren (dat wat je aan het begin hebt afgesproken) en of dat nog mogelijk is... etc.

Dat uitbuiting troef is in de stage-paardenwereld wil nog niet zeggen dat het okay is. Je werkt voor niets (neem ik aan) dus je mag op z'n minst eisen dat je ook werkelijk nuttige ervaring opdoet.
En week na week 30 stallen uitmesten is wat mij betreft geen nuttige ervaring op zich. Iedere imbeciel kan stallen uitmesten, daar doe je geen opleiding voor. Kan je net zo goed zeggen dat je in een toiletrolhouderfabriek aan de lopende band nuttige ervaring opdoet. Het hoort er bij, je hebt er geen enkel probleem mee, maar je wilt OOK wat leren en dat mag je best duidelijk maken.