zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:10

Ik heb het wel gedaan, en de exzeem is wel steeds minder geworden. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik er veel voor heb gedaan (en dus veel heeft gekost) om het tot dit niveua te krijgen.

Ik weet niet of ik nog een keer een paard met zomerexzeem zou kopen. Je hebt er toch best veel hinder van, je moet veel aanpassen en er telkens rekening mee houden, en het is absoluut niet prettig om je paard zo te zien.

Myke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:24

Kijk ook eens op http://www.zomereczeem.info/
voor meer informatie.

Ik heb zelf ook een IJslander met eczeem. Hij staat in een vrij open gebied. Helaas afgelopen zomer door omstandigheden op een ander stuk weide en dus met deken. Zonder is helaas niet te doen, voorheen op het andere stuk weide wel. Hij is gelukkig in zijn dekentje (Boett). Zonder deken is wel te doen, maar moet er wel dagelijks gesmeerd worden met bv. Cojosol.

Ik gebruik bijna alles van Cojosol voor het 2de jaar en het gaat prima (wordt onderdrukt). Werkt zowel van binnen naar buiten (inwendig) als locaal op de huid (smeren).

Je moet echter wel weten waaraan je begint als je een paard met eczeem koopt. Ik wist waaraan ik begon omdat ik hiervoor ook een paard met een nog extremere mate van eczeem verzorgd heb.

maaike_vdv

Re: zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:33

Ik heb zelf een pony met zwaar zomereczeem. Haar heb ik juist gekocht omdat ze vanwege de eczeem (schurft volgens de oude eigenaar ) naar de slacht zou gaan. Maar dat was al jaren mijn verzorgpony, waar ik aan gehecht was.
Als ik nu een paard zou kopen en ik kwam er een tegen met zulke heftige eczeem, zou ik 'm waarschijnlijk niet kopen. Het brengt toch heel veel extra kosten en zorgen met zich mee. En eentje ermee vind ik wel genoeg.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:38

Tsja, het ligt eraan wat je ervoor over hebt he.
Aan een paard met exceem zou je nou eenmaal meer tijd moeten besteden. Het ligt er dus helemaal aan wat je zelf wilt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:42

Ik zou hem absoluut NIET kopen. Het kan zomaar erger worden en dan ben je niet blij. Mijn paard is een headshaker. Had nooit ergens last van en ineens had hij het, voorlopig wordt het alleen maar erger en niet minder. Gevolg is dat ik niet kan rijden van mei tot oktober. Nu loopt dat misschien niet zo'n vaart met exceem maar ik zou absoluut het risico niet durven nemen. Er zijn zat leuke paarden te koop, ik zou rustig even door zoeken naar een leuke die exceem vrij is!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:48

Ik heb een haflingermerrie gehad, toen ik haar kocht werd het erbij verteld maar ik heb onderschat hoeveel zorgen en kosten daarbij komen kijken.
De haflinger ziet er nu redelijk uit, maar in de zomer zul je zien dat ze alle manen kortschuren tot bloedens toe.
Een exzeemdeken biedt wel wat verlichting, maar als je gaat rijden in de zomer wordt de haflinger toch weer gestoken en vernielt daarna de deken bij het jeuken, je blijft naaien....

Dus mijn advies: doe het niet want je krijgt er spijt van!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:57

Bij mij op stal staan best veel paarden met zomereczeem (ijslanders) en die hebben er weinig last van, en de eigenaren ook niet echt.
Gewoon goeie boettdeken erop, eventueel een smeerseltje en als het echt heel erg is 's avonds naar binnen. Dan is het echt niet zo'n groot probleem. Ik zou het wel alleen doen als de pony daardoor niet te duur is. het ligt trouwens wel een beetje van de omgeving af... als je ergens woont waar heel veel mugjes zijn en je ver van de kust woont kan het misschien wel erger zijn.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:59

ik zou het niet doen, maar het is echt helemaal jouw keuze..
als jij 'm echt vraag wil hebben, en als jij 'm goed wil verzorgen tegen het exceem, houd ik je niet tegen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:04

Ik zou het doen, als je in een gebied woont waar het met de beesten etc mee valt, en als je zeker weet, dat je er in de zomer geen spijt van krijgt omdat je dan van alles moet gaan smeren.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:38

Ik zou het persoonlijk niet doen. Je pony moet de hele zomer met zo'n deken op staan en je moet allemaal middeltjes ertegen kopen. Het schijnt wel dat ze niet schuren in de buurt van de zee. Dus als ik daar zou wonen zou ik het misschien wel doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:48

Ik zou het niet doen, maar dan vooral vanuit het dier gezien!!
Aangezien er hier zo ontzettend veel mugjes etc zitten en de kasn groot is dat ze er alleen maar meer last van krijgen...

Paard komt dan sowieso in het bos/bosrand te staan waar dus alleen maar meer van die steke beesten zitten...

Maar dus niet omdat het dier het heeft (als ik hier niet zou wonen zou ik hem gewoon kopen als het dier verder bevalt) maar gewoon voor het dierjte zelf niet..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:00

even voor de duidelijkheid, de pony word van mijn vriendin,en ik heb al vanaf het begin gezegd dat ik de pony er niet om zou laten staan! en het meisje zelf ook niet maar omdat er nu veel mensen tegen haar ouders zeggen dat ze het niet moeten doen plaats ik dit topic, ik heb vandaag filmpjes gezien van het rijden in de zomer in het bos en strand en de pony had toen ook mooie staart en manen! alleen ietsje geschuurd maar dus maar heel licht....

ik bedoel, verder klikt het helemaal en gaat het super en ik zou de pony wel nemen dat heb ik ook gezegd tegen ze en dat is mijn mening.. de pony is trouwens 5 jaar oud.
maar ik heb als voorbeeld genomen stel je neemt deze pony niet en de volgende heeft niks en je koopt die en die krijgt het ook...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:08

en by the way, we twijfelden niet echt over het exceem omdat onze shetten ook schuren in de zomer en mijn pony en onze welsh a ook af en toe. en ik blijf bij mn standpunt dat ik er een pony niet om zou laten staan...

maar ik snap wel dat sommige mensen zeggen niet doen, maar lang niet altijd word exceem erger. in andere gevallen word het minder en weer anderen erger..

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:13

Ja àls...
Als je alles van tevoren wist ..
Wat je wel zeker weet is dat deze zomerexceem heeft; een heel vervelende kwaal als het tegen zit.
Je bent nu geneigd om het een beetje te vergoeilijken omdat de pony je verder erg aanstaat maar ik denk helaas wel dat de boeren gelijk hebben.
Sterkte met je keuze.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:16

dit kreeg ik in de mail voor ze op proef kwam:

Ze heeft zomerexceem in lichte mate. Volgens mij heeft ze op de foto's haar manen, alhoewel, op de laatst toegevoegde foto zie je dat de manenkam ongeveer 10 cm. is. Afgelopen zomer waren er extreem veel mugjes (het was vochtig en windstil weer) en ze begon met wedstrijdrijden. ze had een plukje uit de manen geschuurd en invlechten ging daardoor moeilijk. Gemakshalve heb ik toen alle manen eraf geschoren.
Ik was bezig met homeophatische druppels, dat hielp redelijk, halverwege de zomer ben ik gestopt met alle voorzorgsmaatregelen tegen de muggen. Ze heeft ook 's nachts buitengestaan.
Zo ben ik erachter gekomen dat als ik niets deed tegen haar allergie, dat ze wel wat schuurde in de wei of stal, maar dat we daar zeker in de omgang geen hinder van hadden, en dat zij dus een lichte vorm van zomerexceem.
Een paardenhoudster had afgelopen zomer appelazijn door voer gedaan en dat werkte perfect, dus dat zou ik volgend jaar gaan proberen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:19

ja ik zou nooit een paard kopen met een gebrek en ook dit is een gebrek wat veel geld kost......je moet het zelf weten....
maar ik zou het nooit doen, het probleem is dat je waarschijnlijk helemaal hoteldebotel van het diertje bent!!
en als jij denkt dat je hem een goed leven kan bieden en hem de verzorging kan geven die hij nodig heeft moet je het gewoon doen!!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:23

mango schreef:
ja ik zou nooit een paard kopen met een gebrek en ook dit is een gebrek wat veel geld kost......je moet het zelf weten....
maar ik zou het nooit doen, het probleem is dat je waarschijnlijk helemaal hoteldebotel van het diertje bent!!
en als jij denkt dat je hem een goed leven kan bieden en hem de verzorging kan geven die hij nodig heeft moet je het gewoon doen!!!

ik ben weg van het diertje maar het meisje voor wie de pony is is er ook helemaal weg van(nog meer)... het klikt heel erg goed, verder denk ik dat de prijs geen probleem gaat worden en dat ze het ook zeker over het exceem gaan hebben, maar ja ik geef advies en mijn mening..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:28

Ik vind het onzin om een paard niet te kopen omdat hij zomerexceem heeft. Er komen steeds betere middelen op de markt om het te minderen en dan nog wat moet er dan gebeuren met pony's /paarden die iets mankeren allemaal naar de slacht?? Waarom ook met zomerexceem kan een paard presteren en zijn karakter laten zien. Succes met je keuze

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:30

Bonny4life schreef:
hoi

ik zit met een vraag,
wij hebben nu een haflinger op proef, echt een leuk dier.
maar ze heeft licht zomer exceem, de eigenaren hebben van de zomer de manen kam afgeschoren omdat het met vlechten moeilijk ging,
mijn pony heeft ook licht exceem en ik gebruik daar wat middelen voor en dat gaat nu goed.
maar de vader van het meisje word door boeren in de omgeving wijsgemaakt dat ze NOOOOIT een pony moeten kopen die exceem heeft.
maar ik ben het hier niet mee eens! ik ben van mening als de pony je verder helemaal leuk lijkt en het klikt enzo je een pony er niet om moet laten staan, exceem kan ook spontaan komen bij een paard wat het niet heeft.. iemand die hier op wil reageren?? dankje

groetjes
.

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten! Ik had het beestje al op proef, wist niet goed wag zomereczeem inhield en dacht dat het wel mee zou vallen. Niet dus! Veel mensen zeiden me dat ik haar terug moest doen, maar ik was na 1,5 week al helemaal gek met haar!Ze was en is echtg mijn soort paardje! (ook een haf). Maar had ik van te voren geweten dat het zo'n ellende is! Dan had ik het niet gedaan! Elke keer als ik naar stal ga in de zomer ben ik bang dat ze er weer heel veel manen afgeschuurd heeft, of haar staart. Ook kan ik het niet aanzien hoeveel jeuk ze heeft. Alles geprobeerd! Alleen de Boett deken helpt redelijk, maar daar doet ze maar 1 seizoen mee. Ik zou dus niet weer een eczemer kopen. Maar aan de andere kant, een paard dat het niet heeft, kan het volgend jaar wel hebben!
suc6!

ps: Deze haf heeft korte manen, dan hoef je er kwa uiterlijk niet bang om te zijn dat ze de zooi wegschuurt, maar toch erg dat je paard zoveel jeuk heeft. De mijne heeft supermooie lange manen, en dan is het echt NIET leuk om te zien hoeveel ze nu weer weggeschuurd heeft

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:39

KOPEN!ik heb ook een fjord met zomer exzeem maar heelen zwaren niet help maar het blijf een schat je moet haar niet in stal zetten maat buit haflingers zijn winterhard !in de stal scheurt ze zig kapot -xxx- isa

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:40

maar hebbeb exceem paarden in de winter ook jeuk? deze heb ik nog geen een keer tot schuren zien komen. bij ons staan ze trouwens altijd snachts op stal, dus wanneer de mugjes actief worden staan ze niet buiten. ja ik ben ook zo bang stel dat ze deze pony niet neemt waar het zo mee klikt en ze koopt een volgende en daar komt het ook tot exceem dan is het gewoon echt balen en het hoeft niet te gebeuren maar het kan wel!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:40

Denk ook eens aan het paard zelf, 6 maanden per jaar , in het gunstigste geval JEUK! Daar worden ze gek van. Niet gemeen of zo, maar als het paard het al op jonge leeftijd heeft wordt het naar mate ze ouder worden alleen maar erger.
Ik heb er 10 jaar tegen gestreden, en verloren.
In belang van het paard is ze helaas geslacht.
Als ik jou was of je vriendin zou ik er maar eens heel goed over nadenken, ook wat je zo n dier aan doet.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:42

maar ik bedoel, lichtelijk exceem hoeft toch niet perse heel erg te worden?? het kan maar hoeft niet en ze had alleen een mini plekje uit de manen geschuurd en iets aan de staart... ik ben heel blij met jullie reacties trouwens!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:42

Maflinger schreef:
Bonny4life schreef:
hoi

ik zit met een vraag,
wij hebben nu een haflinger op proef, echt een leuk dier.
maar ze heeft licht zomer exceem, de eigenaren hebben van de zomer de manen kam afgeschoren omdat het met vlechten moeilijk ging,
mijn pony heeft ook licht exceem en ik gebruik daar wat middelen voor en dat gaat nu goed.
maar de vader van het meisje word door boeren in de omgeving wijsgemaakt dat ze NOOOOIT een pony moeten kopen die exceem heeft.
maar ik ben het hier niet mee eens! ik ben van mening als de pony je verder helemaal leuk lijkt en het klikt enzo je een pony er niet om moet laten staan, exceem kan ook spontaan komen bij een paard wat het niet heeft.. iemand die hier op wil reageren?? dankje

groetjes

.

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten! Ik had het beestje al op proef, wist niet goed wag zomereczeem inhield en dacht dat het wel mee zou vallen. Niet dus! Veel mensen zeiden me dat ik haar terug moest doen, maar ik was na 1,5 week al helemaal gek met haar!Ze was en is echtg mijn soort paardje! (ook een haf). Maar had ik van te voren geweten dat het zo'n ellende is! Dan had ik het niet gedaan! Elke keer als ik naar stal ga in de zomer ben ik bang dat ze er weer heel veel manen afgeschuurd heeft, of haar staart. Ook kan ik het niet aanzien hoeveel jeuk ze heeft. Alles geprobeerd! Alleen de Boett deken helpt redelijk, maar daar doet ze maar 1 seizoen mee. Ik zou dus niet weer een eczemer kopen. Maar aan de andere kant, een paard dat het niet heeft, kan het volgend jaar wel hebben!
suc6!

ps: Deze haf heeft korte manen, dan hoef je er kwa uiterlijk niet bang om te zijn dat ze de zooi wegschuurt, maar toch erg dat je paard zoveel jeuk heeft. De mijne heeft supermooie lange manen, en dan is het echt NIET leuk om te zien hoeveel ze nu weer weggeschuurd heeft

Ik zou de manen in jouw geval gewoon trekken; heb je de frustratie niet meer en je kunt de manenkam veel gemakkelijker behandelen...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:47

Ik zou de manen in jouw geval gewoon trekken; heb je de frustratie niet meer en je kunt de manenkam veel gemakkelijker behandelen...[/quote]

Daar los je het probleem niet mee op!