Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:14

Ik doe mijn paard alleen beenbescherming om als er sneeuw ligt of de ondergrond is hard of als er een nieuw paard bij komt of op oudjaars dag enzo dus alleen bij extreme gevallen

en dan ligt het aan de situatie wat ik om doe de ene keer bandages vierkant en de andere keer peesbeschermers en of strijklappen en springschoenen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:05

Memuska gaat met blote benen de wei in. Ze gaat elke dag buiten dus dan vind ik het niet echt nodig.
Toen ze nog op de manège stond ging ze zonder bescherming in de wei, maar vierkant ingepakt in de bak (daar ging ze alleen in de winter in, en dan durfde ze wel eens gek doen, zeker als er een ander paardje bij ging).
De enige reden dat ik nu nog losgooi met beenbescherming, is voor de foto

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:52

Bij ons komen ze per dag ongeveer 5 uur op de wei (ligt eraan hoe laat ik uit school ben) in de zomer langer en bij heftige langdurige regen een uurtje (dan kan ik even de stallen schoonmaken).

Ze hebben nooit bescherming om, behalve de eerste keer dat mijn jong paard bij ons kwam en had nog nooit gras/wei gezien had hij peesjes en springschoenen om, de dag erna stond hij al zonder.

Ik rij wel altijd met bescherming, in de wei vind ik het niet nodig, mijn pony's staan al jaren zonder en gelukkig nog nooit wat gebeurd. Ook tijdens transport staan ze met springschoenen en transportbeschermers.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:22

In de wei niet, behalve als ik de volgende dag op wedstrijd moet.
In paddock wel omdat ze dan behoorlijk gek kan doen. ( pees+strijk)
In de trailer bandages of transportbeschermers.
Met rijden pees+strijk of bandages, ook omdat ik het wel mooi vind staan in een setje

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:25

Ik doe ook geen bescherming om bij mijn paard, in de winter staat ze de hele dag in de paddock en in de zomer buiten. Als ze niet iedere dag buiten zou komen, zou ik wel bescherming om doen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:36

Helemaal niks als ze in de wei staan, hij is niet van suiker gemaakt! Alleen als ik rijd of longeer dan krijgt ie beschermers om.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:38

helemaal niks.... de paarden kunnen prima op zichzelf passen.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:42

Elisa2 schreef:
Faniek schreef:
Helemaal niks.
Ze moeten op hun eigen benen kunnen lopen kun je overal wel bescherming voor omdoen. Paard kan nog steeds uitglijden en een been breken met bescherming kun je ook schade aanrichten.

Helemaal mee eens!

Voordat Zeno aan zn peesblessures begon zou ik het hier roerend mee eens zijn.
Na twee keer een compleet zomerseizoen gemist te hebben, piep ik wel anders.
De eerste keer heeft hij met ouwehoeren in de wei een klap van zn maatje gehad. Resultaat: scheurtje in de diepe buigpees, en 4 maanden rust.
Tweede keer is hij, wederom door geklier, met zn been achter een draad blijven haken. Resultaat: een verrekking in het check ligament, en 6 maanden rust.

Vanaf de tweede keer heeft Zeno altijd peesbeschermers om in de wei. Niet van die Neopreen trouwens, das veel te warm. Die hij nu heeft zijn gevuld met bont.

[edit]Typo[/edit]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:44

Helemaal niks. Mijn paarden staan zomer en winder de hele dag buiten. Die hebben dus geen enkele aanleiding om dolle dingen te gaan doen. Deze mogelijkheid is voor mij een EIS om ergens te willen staan. Onze pensionbaas denkt er net zo over, die verhuizing was dus zo geregeld
Alleen als het horizontaal regent, blijven de paarden binnen.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:47

In de zomer helemaal niks, maar nu in de winter als ze een uur naar buiten gaat dan peesbeschermers, strijklappen springschoenen om.

Met rijden altijd bescherming om haar 4 benen

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:48

ArieLover schreef:
5 jaar een paard in de wei gegooit zonder beenbescherming.
Daarvoor ook altijd zonder beenbescherming.
Twenters, dus veel spelen; nooit problemen.

Bij ons op stal ook niet .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:48

ikke schreef:
Helemaal niks. Mijn paarden staan zomer en winder de hele dag buiten. Die hebben dus geen enkele aanleiding om dolle dingen te gaan doen.
Alleen als het horizontaal regent, blijven de paarden binnen.

de mijne staat ook in de zomer 24 uur buiten maar toch heeft ze zich zo aangetikt dat haar griffelbeentje op meerdere plaatsen gebroken was.
en later nog een x erboven aangetikt.

het zegt dus weinig of ze 24 uur buiten staan,de mijne zal wel lomp zijn maar zij tikt zich echt aan.

maar om haar nu 24 uur met bescherming om in de wei te zetten is nog slechter

ik hoop maar dat het aankomende zomer beter gaat

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:52

De eerste paar dagen als mijn paard het land op gaat doe ik dr helemaal in de beschermers. Dit omdat ze de eerste dagen altijd zo ontzettend hard gaat rennen en springen dat ze (ook gezien ze rondom op ijzers staat) makkelijk een blessure op kan lopen. Als ze na een half uurtje helemaal uitgeraast is, haal ik het er weer af. En als ze na een paar dagen zodanig gewend is dat ze helemaal niet meer zo maf doet gaat ze gewoon helemaal zonder!
Ik zie weleens paarden op het land staan die de hele dag bescherming omhebben, maar volgens mij doet dat meer kwaad als goed!!!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:53

ikke schreef:
Helemaal niks. Mijn paarden staan zomer en winder de hele dag buiten. Die hebben dus geen enkele aanleiding om dolle dingen te gaan doen

De mijne staan ook de hele dag buiten.
Zoals mirgino al zegt, dat zegt dus echt helemaal niks he...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:00

Gjilke schreef:
ikke schreef:
Helemaal niks. Mijn paarden staan zomer en winder de hele dag buiten. Die hebben dus geen enkele aanleiding om dolle dingen te gaan doen

De mijne staan ook de hele dag buiten.
Zoals mirgino al zegt, dat zegt dus echt helemaal niks he...

Toch apart dat geen enkel paard bij ons op stal reden heeft tot dolle acties. Zegt dat iets over de paarden, of over de manier waarop ermee wordt omgesprongen......?

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:04

Tja dat is maar net hoe je het bekijkt he

Als je hiermee wilt suggereren dat ik niet goed op mijn paarden pas....
De ene is gewoon nog jong, en speels. De andere niet. En dat botst zo nu en dan wel eens.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:07

Mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten, en ze maken ook welleens rare sprongen, maar bescherming? daar doe ik niet aan!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:08

ik doe helemaal nix om, nooit niet. ik vind het onzin. willem krijgt er alleen maar wondjes van.

merel heeft ze ook nooit ome nd ie bokt altijd als een gek, je hoort het wel eens dat ze aantikt, maar in 2 jaar tijd nog nix gehad en ga haar geen kappen omdoen omdat het misschien zou kunnen gebeuren(ze heeft al witte strepen van die dingen, dus weg ermee)

op mijn vorige stal?? gebruikten ze allemaal kappen.. hm.. maar toch allemaal peesblessures.. ik blijf het dan zo knap vinden dat je dan kan vertrouwen op zo'n beschermer??

je paard kan het zelfs krijgen bij een verkeerde draai in zijn box, of door net niet goed zijn benen op te tillen bij het drempeltje...

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:09

Die van mij krijgen niets om, ook de hengstjes niet die er met zn 2e soms flink te keer kunnen gaan (zijn shets).
Ik rijd alleen met strijklappen achter bij mn draver omdat hij de kogels langs elkaar schuurt... peesbeschermers doe ik alleen om als we een terreinri gaan maken

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:10

ikke schreef:

Toch apart dat geen enkel paard bij ons op stal reden heeft tot dolle acties. Zegt dat iets over de paarden, of over de manier waarop ermee wordt omgesprongen......?

Zeker over jou paarden..... jou paarden hebben daar gewoon minder behoefte aan. Mijn paard staat in de winter de hele dag in de bak en in de zomer 24 uur per dag op het land van 3 hectare, maar zelfs nu zij 8 maanden drachtig is heeft zij energie voor 10 en moet elke dag nog even luidruchtig laten weten dat zij aanwezig is. Dat is gewoon gezond voor een 5 jarig paard! Er zou bij mij eerder een lampje gaan branden als ze dat niet deed!!!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:14

gekke_koei schreef:
op mijn vorige stal?? gebruikten ze allemaal kappen.. hm.. maar toch allemaal peesblessures.. ik blijf het dan zo knap vinden dat je dan kan vertrouwen op zo'n beschermer?.

Sinds ik die dingen gebruik heeft Zeno nooit weer last gehad van zn pezen *Klopt heel hard af*
Voor die tijd dus wel...
Ik vind het gewoon doodeng om hem zonder de wei op te laten gaan. Doodsbenauwd dat hij weer een peesblessure krijgt. Eigenlijk ben ik daar met bescherming ook nog bang voor. En dan ben ik maar een muts, kan me niks schelen, als hij maar niet weer wat krijgt.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:16

en dan,het hoeft toch niet door gek gedrag te komen???

ze kan ook verkeerd wegstappen als er een hogere in rang aankomt lopen en zich dan net even verkeerd aantikken!

de stalhouder kan op de wei kijken en er is nooit een geren aan de gang.

als je met een ijzer hard je been raakt ,dan kan dat fout aflopen!

de mijne was hoog drachtig en kon haast niet meer rennen toen ze met een dik voorbeen de wei uit kwam.
ik denk zelf dus dat ze zich aangetikt heeft bij het opzij gaan voor een meerdere!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:20

vorige week heeft die van mij aan de voorbenen 3-1 beschermers om gehad en om de achterbenen niets...
ze hebben wel eens gekke 5 minuten, nu heeft ze door de harde ondergrond een klein wondje aan de achterbenen..

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:48

In de wei niks.

Als ik ze 9een voor een) los in de bak heb wel, rondom beschermers + springschoenen MAar dat s omdat ze dan echt hard gaan. ze gaan los in de bak om uit te rasen. In de wei doen ze nooit zo extreem als in de bak. En los in de bak is hoogop een half uurtje langer niet. In de wei lopen ze veel en veel langer

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:30

Die van mij hebben niks om, alleen met rijden. Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad door een mep van een shetlander maar ik heb haar ook daarna nooit iets omgedaan. Ik denk dat je daar eerder blessures mee veroorzaakt omdat het gaat broeien enz. En als ze er zelf aan gaan trekken.