manen trekken is hel!hebben jullie een oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:54

Mijn paard liet het ook niet toe maar een x de praam extra aandraaien deed wonderen!!
Het is op dat moment misschien neit zo leuk voor hem maar ik ga hem vast niet iedere x verdoven oid.

Ik heb er pas dus ook een topic over gehad, daar staan ook wel tips in, misschien dat je daar nog wat aan hebt.

thehorsefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:19

Toen men paard zomerschurft had en er niemand aan zen manen mocht komen hebben we zo een praam gebruikt en dat hielp !!!
Die praam is een stuk afgerond hout waar een verbonden touw door zit en dat touw moet je dan rond de bovenlip van je paard draaien en vanals je paard gek begint te doen begin je door aan het stuk hout te draaien het touw rond de bovenlip aan te spannnen en gaat het paard weer rustig worden.
Vraag wel 1st even rond of iemand zo een liggen heeft of koop er 1 in de ruiterwinkel (is niet zo duur hoor)
Oja...Begin met praam zeker niet alleen !
Vraag dat iemand de praam vasthoud en die als het paard beweegt het touw wat meer kan doen aanspannen !
Let wel op voor de voorigste benen want daarmee beginnen ze vaak op de grond mee te wrijven en zo een hoef tegen je scheenbeen is geen pretje !
veel succes hoor !!!
Laatst bijgewerkt door thehorsefan op 20-04-02 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:29

Ik knip ook altijd de manen van Jurga en dat ziet er heel mooi uit, al zeg ik het zelf. Het moet wel even iets bijgroeien voor het echt mooi is, maar goed. Ik knip heel happerig en dan op het eind een beeetje bijknippen, werkt super. Haha!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:16

thehorsefan schreef:
Die bovenlipklem is een stuk afgerond hout waar een verbonden touw door zit en dat touw moet je dan rond de bovenlip van je paard draaien en vanals je paard gek begint te doen begin je door aan het stuk hout te draaien het touw rond de bovenlip aan te spannnen en gaat het paard weer rustig worden.

Mijn instructise heeft me verteld dat het touw die aangespannen is een zenuw raakt waarvan je paard rustiger word (net verlamd)

Dat is gewoon een praam hoor!

En het touw raakt geen zenuw, maar door de pijn die het paard voelt, maakt hij in zijn lichaam een stof aan, waardoor hij rustig wordt en de pijn weer minder voelt, snappie?!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 15:09

marloes-joy schreef:
waarom snij je ze niet?
dat moet toch wel gaan?

Ja, hoor, snijden moet je zeker proberen. Het ziet er heel mooi uit en je hoeft er niets uit te trekken, het doet dus geen pijn. Je kan het heel goed met zo'n scherp aardappelschilmesje doen.
Om dat je paard nare ervaringen heeft wel voorzichtig eerst een klein stukje ongemerkt doen, gewoon tussen het borstelen door. En belonen!
SUCCES!

enedium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 15:43

Je kan bij de kjikshop vast wel aan een effileer schaar (uitdun schaar)komen, dat heeft het zelfde effect als trekken, zet de schaar alleen niet op de aanzet maar op de helft van de lengte die je het wilt hebben, en laat hem iets lekkers eten als je eraan begint, dan is het een prettige ervaring, en schreeuw niet tegen hem als hij weg probeert te komen, maar spreek hem rustig toe en kroel hem een beetje, het word mischien een geduld karwei, maar op de lange termijn werkt het het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:08

een efileerschaar doet idd wonderen want eigenlijk knip je maar het ziet er uit alsof het getrokken is.
Waarom zou je een paard zo martelen als hij het trekken echt een hel vind. Gewoon knippen dus!

Noortje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:10

hoi mijn pony wordt ook helemaal gek als je zijn manen wilt trekken hij loopt weg gaat stijgeren tegen je op hij vind t verschrikkelijk ook snijden daat niet .dus daarom knip ik zijn manen en na een weekje ziet dat er ook normaal uit.ik ga mijn pony echt niet martelen omdat ik zijn manen wil trekken dan moet t maar op een andere manier(knippen dus), maar de praam of verdoving vind ik echt geen oplossing dat vind ik zielig. succes met t trekken van de manen van je pony.groetjes noor

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 16:33

Trekken is et mooiste om te zien vindt ik maar een rotklus die ook nog traag gaat, daarom snijden wij de manen meestal. Dan heb je ook een redelijk resultaat en de paarden hebben er geen last van, als ze echt gevaarlijk worden doen we gewoon een praam op.

Praam om de oren houd ik niet zo van, heb meerdere paarden gezien die een beetje gevaarlijk werden na die oorpraam als je aan de oren kwam.