Pony van 7 maanden al bit in??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:38

Eerlijk gezegd moet ik er nog niet aan denken om een bitje bij Indra in te doen. Ik ben wel lekker met haar bezig zo een a twee keer in de week. Maar dingen zoals een bitje ga ik pas doen als ze de twee gepasseerd is.

Hester

Re: Pony van 7 maanden al bit in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:49

Neonlight schreef:
@Clitia: onze paarden hebben geen gebitsproblemen, en we doen het al 30 jaar zo. We hebben zelfs 20+ers die ieder half jaar door een tandarts gecontroleerd werden en zelfs nooit een haakje hebben gehad. Overigens zijn de enige die problemen bij ons hebben met het gebit (haken bijvoorbeeld) juist degenen die we niet zelf gefokt en opgefokt hebben. En ieder half jaar komt de tandarts controleren.

En nee, we hebben nooit slechte ervaringen gehad. Maar ook wij zijn van mening vroeg beginnen kan geen kwaad. Ze hoeven nog geen half uur per week bij ons iets te leren, en de rest van de tijd staan ze heerlijk in een kudde op de wei, ze staan beter als menig ander paard en kunnen ook meer paard zijn als veel andere paarden. De opfokkudde heeft alle leeftijden, beter als bij de opfokbedrijven dus. Ons bevalt deze manier al 30 jaar goed en we blijven het zo doen.

In dat geval, prima.
Het kan geen kwaad, het is niet de bedoeling dat het een slechte ervaring wordt, en 't beestje heeft 't alvast geleerd.

Wat ik me dan wel weer afvraag: als ze 't bit inkrijgen en daarna hooi krijgen, leren ze dan niet meteen aan dat ze mogen eten met 't bit in? En was dat dan niet weer gevaarlijk omdat ze niet goed konden kauwen en dus niet goed slikken of zoiets?

Ik moet wel zeggen, 't argument "op hun derde komt er al zoveel op hun af" is een beetje een drogredenatie. Op hun eerste is namelijk echt alles in de wereld nieuw, en niet alleen 't zadel en de commando's waarnaar geluisterd moet worden. Dus eigelijk maak je 't een beetje erger.

Maar goed, mits verstandig, kan het dus geen kwaad...

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:55

Neonlight schreef:
Wij doen dat ook altijd, voordat een veulen 1 jaar oud is hebben ze al een bit in gehad. Wij maken dit aan het halster vast, en
geven ze een plak hooi
, en laten ze zo een half uurtje staan eten. Geeft absoluut geen problemen, is ook totaal onschadelijk voor het gebit, als je daar problemen mee zou krijgen zou je wel op een hele rare plaats het bit in doen. Wij hebben er goede ervaringen mee, wel pakken wij ze absoluut niet aan het bit vast. Alleen in de mond, meer niet. Dit doen we zo een keer of 5, om de 2 weken of zo een half uurtje, en dan een jaar later weer een paar keer.

Dit vind ik erg gevaarlijk.
Een paard met bit in hooi laten eten.
Hooi blijft makkelijk achter het bit hangen, waardoor het paard kan stikken.
En ook al ben je er op tijd bij zodat je het paard kan verlossen, het lijkt mij geen goede ervaring.
Verder denk ik ook niet dat het kwaad kan om er een bitje in te hangen, maar blijf er dan wel bij en laat hem geen hooi eten.
Wat jullie zeggen over lekker baby laten zijn, hij kan dik 23 uur per dag baby zijn en zijn eigen gang gaan.
Ik denk ook niet dat je zoiets dagelijks doet, maar misschien eens per week ofzo.
Dan heeft het paard tijd genoeg om baby te zijn.
Eerlijk gezegd vind ik een bitje 100000x keer minder erg dan een veulen het grootste deel van de dag opsluiten in een stal of het ontbreken van gezelschap van een ander paard (om het "paard zijn" te leren).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:16

Laat ik het zo zeggen, ze zijn 167,5 uur in de week "baby" en een half uurtje niet. Zoiets doen we een keer of 5, en dan om de 2 weken. Het laten eten van hooi is niet gevaarlijk met bit in, hooi krult om het bit heen, en ze sabbelen er dan lekker op. Veel eten kunnen ze niet, wat ze binnen krijgen wordt toch goed gekauwd doorgeslikt, omdat het bit er ook losser in zit, want wij maken het vast aan het halster. Bovendien zijn we er altijd bij, we laten ze geen moment dan alleen staan. Ze staan namelijk los op stal (we knopen het bitje aan een halster, dus vastzetten kan dan niet meer zonder dat ze last kunnen krijgen van het bit) en ik zou er niet aan moeten denken dat ze bijvoorbeeld met de bitring achter de voerbak blijven hangen! Daar vind ik nog veel meer gevaar achter schuilen dan aan het eten van hooi.
Verder, als we ze echt gaan beleren en ze dus een bit voor de echt in doen, krijgen ze nog altijd een plukje hooi erbij, zodat ze lekker gaan sabbelen op het bit. Werkt prettig, omdat het dus echt om het bit blijft zitten.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:48

Tja hier zijn al veel discussies over geweest op bokt, gebruik de zoekfunctie even om ook de meningen van anderen hierover te lezen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:49

ik vind het te vroeg

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:52

Waarom inhemelsnaam? Laat dat paard lekker paard zijn! Wanneer je het bit later indoet (vanaf 2,5 jaar) is ie er zo aan gewend hoor!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:27

Mijn 2,5 jarige had ook al vroeg een bit in. Zo met 8 a 9 maanden, Door medische redenen mocht ze alleen aan de hand stappen. En niet in de wei. Aangezien het een merrie is met hengstemanieren (jaja die zijn er ook) ben je maar wat blij dat je met een hoofdstel kunt wandelen. Veiliger voor zoewel paard als geleider. En wat dacht je van hengsten. Die zijn ook niet altijd braaf aan een halstertje. Ze krijgen er echt niks van om even een bit in te hebben. Alles wat ze op jonge leeftijd kennen op spelenderwijze. is weer minder stress bij het zadelmak maken. En dat is een prettigere ervaring voor een paard. Ik zoe het altijd zo bij jonge paarden. En nog nooit geen problemen gehad en zeker geen verpeste paarden.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:54

>;)
Als het niet per se hoeft, dan doe je het toch ook niet? Ik vind
het iig echt niet normaal

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:58

De jaarling van een stalgenootje heeft ook wel ooit een hoofdstel om, gewoon om eventjes te wennen. En dat is ook maar enkele minuten. Ze heeft ook al ooit een zadel opgehad en er is een deken opgelegd. Ze laat het makkelijk toe, een keer eraan laten wennen kan geen kwaad.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:13

even off topic: wij zijn nou ook bezig met een shetje om haar te laten wennen aan het zadeltje en hoofdstelletje..
ze is 2,5 bijna 3
wij hebben er laatst een zadeltje op gelegd met de singel heel losjes vast..
en z'n mondje los doen ( maar geen bit in ! )
is dat ook erg of moeten we daar nog even mee wachten met het zadeltje
* p.s het zadeltje kun je met 1 vinger optillen dus zwaar is het zeker niet! *

Fico_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:16

Ik heb een shet hengtje van 1,5... ik ben deze week ook aan de slag gegaan met een hoofdstelletje...niet om compleet in te gaan rijden.. maar gewoon om hem alvast kennis ermee te laten maken..

Mijn mening is dat het paard op deze leeftijd en ook dus rond de leeftijd van het veulen waar het hier om draait, best een bit in mag hebben... als je er zelf maar afblijft.. je kunt er best mee wandelen maar dan een halstertje eronder waar het touw aan vast zit zodat als je hem bijv. inhoudt.. niet in de mond trekt..

En geloof me maar... mijn shet is dol blij als je met hem bezig bent .. hij ziet alles nog als een spelletje en geniet van dat ene kwartiertje dat je met hem bezig bent...

Dat gekke beest van mij vind zichzelf heel wat, als hij het hoofdstelletje op heeft.. dan gaat het kopje wat hoger.. oortjes naar voren... beentjes lekker hoog de lucht in... en daar loopt de trotse meneer heen...

Zoals vele anderen al hebben gezegt... het mag best.. niet aan trekken.. niet meer dan het bitje in... en zo'n jong beestje geniet ervan die aandacht... zo krijg je meteen een goede vertrouwensband met je paardje...

@ Bando : dat kan echt geen kwaad hoor... er zijn zelfs paarden die rond die leeftijd al helemaal in zijn gereden (dat is dan in mijn ogen wel iets overdreven..)

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:21

okj.. bedankt ja we doen het lekker rustig aan want ze krijgt ook ngo een veulentje
dus laat haar nog maar eventjes kindje zijn