Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Neonlight schreef:@Clitia: onze paarden hebben geen gebitsproblemen, en we doen het al 30 jaar zo. We hebben zelfs 20+ers die ieder half jaar door een tandarts gecontroleerd werden en zelfs nooit een haakje hebben gehad. Overigens zijn de enige die problemen bij ons hebben met het gebit (haken bijvoorbeeld) juist degenen die we niet zelf gefokt en opgefokt hebben. En ieder half jaar komt de tandarts controleren.
En nee, we hebben nooit slechte ervaringen gehad. Maar ook wij zijn van mening vroeg beginnen kan geen kwaad. Ze hoeven nog geen half uur per week bij ons iets te leren, en de rest van de tijd staan ze heerlijk in een kudde op de wei, ze staan beter als menig ander paard en kunnen ook meer paard zijn als veel andere paarden. De opfokkudde heeft alle leeftijden, beter als bij de opfokbedrijven dus. Ons bevalt deze manier al 30 jaar goed en we blijven het zo doen.
Neonlight schreef:Wij doen dat ook altijd, voordat een veulen 1 jaar oud is hebben ze al een bit in gehad. Wij maken dit aan het halster vast, en
geven ze een plak hooi, en laten ze zo een half uurtje staan eten. Geeft absoluut geen problemen, is ook totaal onschadelijk voor het gebit, als je daar problemen mee zou krijgen zou je wel op een hele rare plaats het bit in doen. Wij hebben er goede ervaringen mee, wel pakken wij ze absoluut niet aan het bit vast. Alleen in de mond, meer niet. Dit doen we zo een keer of 5, om de 2 weken of zo een half uurtje, en dan een jaar later weer een paar keer.

Ik heb een shet hengtje van 1,5... ik ben deze week ook aan de slag gegaan met een hoofdstelletje...niet om compleet in te gaan rijden.. maar gewoon om hem alvast kennis ermee te laten maken..
.. hij ziet alles nog als een spelletje en geniet van dat ene kwartiertje dat je met hem bezig bent...
Dat gekke beest van mij vind zichzelf heel wat, als hij het hoofdstelletje op heeft.. dan gaat het kopje wat hoger.. oortjes naar voren... beentjes lekker hoog de lucht in... en daar loopt de trotse meneer heen...
Zoals vele anderen al hebben gezegt... het mag best.. niet aan trekken.. niet meer dan het bitje in... en zo'n jong beestje geniet ervan die aandacht... zo krijg je meteen een goede vertrouwensband met je paardje...
ja we doen het lekker rustig aan want ze krijgt ook ngo een veulentje