de botsing kan er ook mee te maken hebben, het zadel...rijden gaan....maar ook ruimte willen houden en in een stand is het vaak al heel nauw, probeer haar eens in een grotere ruimte op te zadelen. Ook met het poetsen goed opletten of ze pijn heeft of irritatie aan de zijkanten waar de botsing was.....misschien angst voor een herhaling.....
Het is een manege paard, die word dagelijks wel 2 ,3 keer opgezadelt, mischien heeft ze er een keer genoeg van om te rijden, en denkt ze eraan als ze dat zadel ziet. Tja het is maar iets wat in me opkomt, maar het zou best kunnen
Wat kan helpen is met je vingertoppen op verschillende plekken van de rug af te tasten, precies daar waar het zadel ligt. Kijk goed naar de oren, zodra het paard regaeert is het een zadelprobleem en moet een expert naar het zadel kijken, anders wordt het alleen maar erger. Zo heb ik bij mijn eigenpaard ook een plekje gevonden. het zadel had hij al 11 jaar, maar door ouderdom of hard worden van de zadelkussens kan een zadel niet mere goed passen en moet er iets gedaan worden. Inderdaad niet in stand zadelen, is gevaarlijk. Op mijn oude manege hadden ze ook stands en paarden die niet graag werden gezadeld werden buiten de stand gezadeld. Succes ermee!