Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
En dan is het pad nog geblokkerd door een dikke boom ook
(wij rijden dus wel gewoon, in de hoop geen boswachter tegen te komen
)joyce B schreef:Wat een onzin dat je pas naar buiten kan als je je paard altijd (want daar komt het op neer) kan houden... Dat kan geen mens!!
) en dat andere meisje kreeg d'r paard niet meer terug en toen ik Evita ook niet meer. gelukkig was het wel een lang pad dus er kon niet zo heel veel gebeuren. 

Percy"]
[quote="Apple schreef:Citaat:Desiree:
Nou, laten we het dan zo stellen:
Alleen ruiters die zich weten te GEDRAGEN moeten buiten de bak rijden.
En daar kan ik het helemaal mee eens zijn!

Desiree schreef:Nee, maar je moet je paard leren om zich te gedragen. En die dingen leer je niet in de bak, want dat is toch weer een andere plek dan in het bos. Als een ruiter zijn paard nog niet volledig onder controle heeft, moet je die ruiter wel de gelegenheid bieden om dat te leren. En dan moet je daar dus wel rekening mee houden.
... welke smiley hoort daarbij?

Dorine schreef:Cer: hoe maak je een paard braaf/verkeersmak zonder er ooit mee naar buiten te gaan?
Dorine schreef:Wat wel zo is, ik las dat degene die dit topic starte 'op een pony moest die vier jaar oud was', waaruit ik opmaak dat het een manegepony is, én een manegeruiter.
Citaat:Dorine schreef:
Wat wel zo is, ik las dat degene die dit topic starte 'op een pony moest die vier jaar oud was', waaruit ik opmaak dat het een manegepony is, én een manegeruiter.
). 
Citaat:En een paard wat niet onder controle is (dus ervandoor kan gaan zonder dat je em kan stoppen) is naar mijn idee levensgevaarlijk en kan dus absoluut niet naar buiten.....

Laura schreef:Dan mogen er van nu af aan nooit meer paarden naar buiten![]()
Ieder paard kan er namelijk vandoor gaan zonder dat je hem kan stoppen, ookal denk je dat je een rem hebt. Een paard heeft een vluchtreactie, of in Iwaldo's geval, het is een kuddedier. Niémand hier kan beweren dat zijn paard er nooit vandoor zal gaan.

hotdog schreef:Ik hoop jullie allemaal uit de droom te helpen, dat doen die vrachtwagenchauffeurs NIET express!!!! Als chauffeur heb je geen controle over het ontluchten...helaas..

chrico"]
Cer, je heb als chauffeur niet altijd in de hand dat je remmen gaan ontluchten. Je probeerd er wel rekening mee te houden, maar dat gaat niet altijd. Ik heb het ook wel eens gehad dat juist op het moment van passeren (omdat ik dat rustig doe, dus afrem) mijn remmen gingen ontluchten. Gelukkig was dit paardje er wel tegen bestand en de ruiter ook.
[/quote]
Niet altijd misschien, maar eigenlijk wel, want als je niet zou afremmen, zouden je remmen niet ontluchten, toch? Ik heb geen vrachtwagenrijbewijs, dus de ins-en outs weet ik niet. Voordat ik aangevallen word over het niet afremmen, als je een ruiter passeert op een smalle weg, lijkt het me logisch dat je afremt, maar waar ik altijd rij is het een gewone tweebaansweg, met daarnaast een strookje bomen, dan een fietspad, dan een voetpad en dan pas een ruiterpad, dus de vrachtwagens rijden niet rakelings langs de paarden, en hebben imo dus geen reden tot afremmen (waarbij blijkbaar ontlucht wordt?).
[quote="chrico"]
Wat ik vaak zie is dat ruiters gaan verkrampen als er een vrachtwagen aan komt. Daarmee geef je aan je paard al te kennen dat er iets gaat gebeuren. Zelf deed ik met de paarden altijd zo, dat als er niets aan de hand was dan stonden we even stil, gewoon met regelmaat. Paard heeft dan ook niet door dat hij stil staat op een moment dat het even nodig is. Ga gewoon eens een kwartier in alle rust met je paard aan de weg staan. Op veilige afstand beginnen en elke dag een stukje dichterbij. Laat je paard zien dat er autos rijden, de een met veel herrie en de ander minder. Misschien is het een voordeel dat wij zelf vrachtwagens hebben en de paarden daarom gewend zijn aan bv het ontluchten of toeteren, maar je kan zelf ook een hoop doen daaraan.
[/quote]
Is een goeie tip. Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee omdat onze paarden vrij goed kunnen wennen aan de weg (mede door de ruimte tussen de paden en de weg). Ik heb wel eens met paarden langs een supersmalle weg moeten rijden (waar vrachtwagens 80 km mochten) en dat was geen pretje. Ik heb daar ook wel eens besloten om sommige paarden niet mee te nemen, omdat dat gewoon niet verantwoordelijk was. ("Oohhhh nooit naar buiten met dat paard???" hoor ik mensen denken. Ja inderdaad, nooit naar buiten, want onder een vrachtwagen liggen dweilen lijkt me niet paardvriendelijk)
[quote="chrico schreef:En over het niet meer buiten rijden omdat er altijd mensen zijn die geen rekening met elkaar houden is natuurlijk ook van de zotte. Begin elkaar op een rustige manier hierover aan te spreken als je eens iets overkomt. Tel tot tien voor je iets zegt. Je kan ook als je weet van welke stal de ruiter komt, de staleigenaar op het gedrag van zijn klanten aanspreken. Gebruik gewoon je verstand en verbeter de wereld en begin bij jezelf.
. Er gebeurt altijd wel wat....

Citaat:Maar er zijn ook ruiters die er niets aan kunnen doen dat hun paarden langsrennen (las ik een paar berichten terug),