ruiterpaden moeten gewoon 1 richtings verkeer worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilovekeegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 20:07

ik vind het ook helemaal geen voorbeeld of je je paard kan houden als er een ander paard in rengalop langs komt want ik neem aan dat iedereen die buiten rijd en een beetje goed bij z'n verstand is gaat niet even in rengalop voorbij

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:12

Wat een onzin dat je pas naar buiten kan als je je paard altijd (want daar komt het op neer) kan houden... Dat kan geen mens!

Mijn pony is een heerlijke pony voor in het bos. Langs de weg alleen niet zo, zeker niet met enge grote vrachtwagens en andere machines. Mag ik dan niet het bos in? Langs de weg doe ik zo min mogelijk. Toch moeten we blijven oefenen, en met auto's, scooters en motors gaat het echt al stukken beter dan een paar jaar terug. Maar ook mijn pony wordt knettergek als iemand inhaalt in draf en dan lekker in galop verder gaat. In elk geval als ik alleen ben. 1keer meegemaakt en hij stond te steigeren en te springen dat het niet leuk meer was en ben er af gesprongen, bang om op de weg terecht te komen (reed op fietspad direct naast 80km weg) Hij wilde er achteraan en dat mocht niet. Normaal passeren en rustig inhalen dat gaat prima, maar ik vond dit wel asociaal.

En als een paard echt wil vluchten/wegrennen dan houd geen mens, zelfs niet twee, hem tegen! Dus ook geen goede ruiter!
Opvoeding is dan heel belangrijk, en wennen aan verschillende situaties. En dat wennen dat lukt echt niet compleet door in de bak te oefenen met andere paarden, of op het erf met een trekker. Oke, het begin maak je. Maar op de weg buiten het erf is het heel anders. Minder vertrouwd en vaak rijdt men daar harder! En zijn er meer enge/spannende dingen die het paard nerveus kunnen maken.

Eenrichtingsverkeer vind ik nonsense. Er zijn al zo weinig paden en routes... Laat ze die maar uitbreiden en meer gebieden openstellen voor ruiters. Wordt het al veel minder druk! Bij ons mag je in het bos bijna nergens rijden. 1 pad is ruiterpad, kun je heen en terug rijden over hetzelfde pad of je moet een rondje willen maken van een paar dagen of langs de weg terug rijden Knipoog En dan is het pad nog geblokkerd door een dikke boom ook Verward (wij rijden dus wel gewoon, in de hoop geen boswachter tegen te komen Schijnheilig )

Zeggen ze dat paarden de paden mollen... Nou, elke voor en najaar liggen de paden overhoop door de trekkersporen, echt finaal kapotgereden... Dat kunnen geen tig paarden voor elkaar krijgen!

Sorry, ik raak of-topic!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:53

joyce B schreef:
Wat een onzin dat je pas naar buiten kan als je je paard altijd (want daar komt het op neer) kan houden... Dat kan geen mens!!

daar ben ik het wel mee eens, m'n pony is daar wel weel een goed voorbeeld van denk ik. Ik ken haar al best wel lang en ze is heel erg betrouwbaar buiten, verkeersmak enzo.. over het algemeen kan ik haar wel altijd houden ookal komt er een pony voorbij stormen (is wel eens gebeurd ja) maar ik denk dat er niemand is die zeker weet dat diegene zijn paard kan houden in alle omstandigheden. m'n pony is hel erg betrouwbaar maar toch is het 1 keer gebeurd dat ik haar niet terug kon krijgen, toen reed ik met een ander meisje en we waren aan het galopperen (die andere pony is best een fel ding), de pony's begonnen te jagen en elkaar op te fokken (en toen reden er ook nog toevallig jongens met crossmotoren achter ons Frusty ) en dat andere meisje kreeg d'r paard niet meer terug en toen ik Evita ook niet meer. gelukkig was het wel een lang pad dus er kon niet zo heel veel gebeuren.
ik denk dat zoiets iedereen wel kan gebeuren, maar als je naar buiten gaat moet je paard wel genoeg te vertrouwen zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:10

Nou, laten we het dan zo stellen:
Alleen ruiters die zich weten te GEDRAGEN moeten buiten de bak rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:21

Citaat:
Desiree:

En daar kan ik het helemaal mee eens zijn! Pling

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:43

Hm, eenrichtingsverkeer lijkt me wat overdreven. Hoewel de ruiterpaden ook hier zodanig smal zijn op sommige plekken, dat passeren een soort survival is. Meestal ga ik met mn pony (die quarters zijn nou eenmaal niet zo groot) maar in de bosjes staan. Daar schijnen ook regels voor te zijn, wie van het ruiterpad af moet, maar als 24 man het pad af moet terwijl ik in mn upje ben, vind ik dat wat overdreven..

Trouwens, over dat onder controle hebben van je paard als andere paarden langs komen rennen, vind ik wel wat inzitten. Tuurlijk moeten alle paarden leren zich buiten gedragen, maar alle paarden die ik buiten aangereden heb (en nog aanrij) was DE voorwaarde om met ze naar buiten te gaan punt 1 een stuur en punt 2 een rem !!!! Zonder dat zou je NOOIT naar buiten moeten gaan !!

Ik kan nog zo'n gekkehuis meenemen, maar ervandoor gaan is GEEN issue. Ze kunnen springen, rondjes draaien, wegschieten, omdraaien etc. Maar nooit verder dan een meter of 5 wegrennen. Als dat niet kan, neem ik ze niet mee. Is inderdaad een kwestie van goed aanrijden, met respect voor je handen. Tuurlijk heb ik wel eens met een driftkikker op het ruiterpad gestaan, die niets liever zou willen dan wegrennen, maar het ook daadwerkelijk doen. Nee...

Vaak zie ik ook dingen misgaan als ruiters zich niet bewust zijn van hun omgeving (oh, die hond zag ik niet aankomen... nee, die container staat hier nooit... die ruiters had ik niet gezien) of met een te lange teugel rijden, of niet op zitten te letten (slappe zit)....

Zoals hiervoor ook al werd gezegd, je hebt zeker een grote eigenverantwoordelijkheid als ruiter zijnde. En natuurlijk VERVLOEK ik de vrachtwagenchauffeurs die zo nodig moeten ontluchten, de jeugd op de scooters en de houtversnippermachines.. maar toch...je weet dat je dat soort dingen kan verwachten, je paard moet er aan wennen, maar moet toch onder controle zijn!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:53

Apple schreef:
Citaat:
Desiree:

En daar ben ik het ook helemaal mee eens!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:55

Percy"]
[quote="Apple schreef:
Citaat:
Desiree:

En daar ben ik het ook helemaal mee eens!!
[/quote]

Hmm, en wat als je paard het daar niet mee eens is? Ik las hier uit eerdere reacties dat het op sommige momenten 'logisch' (?) is dat een paard gaat rennen, en dat je dan niet kan verwachten dat je kan stoppen.... dan weet de ruiter zich wel te gedragen maar het paard doet niet leuk mee... Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:00

Nee, maar je moet je paard leren om zich te gedragen. En die dingen leer je niet in de bak, want dat is toch weer een andere plek dan in het bos. Als een ruiter zijn paard nog niet volledig onder controle heeft, moet je die ruiter wel de gelegenheid bieden om dat te leren. En dan moet je daar dus wel rekening mee houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:14

Desiree schreef:
Nee, maar je moet je paard leren om zich te gedragen. En die dingen leer je niet in de bak, want dat is toch weer een andere plek dan in het bos. Als een ruiter zijn paard nog niet volledig onder controle heeft, moet je die ruiter wel de gelegenheid bieden om dat te leren. En dan moet je daar dus wel rekening mee houden.

Uhm, ik heb je stukje een paar keer overgelezen, maarre... wie moet nou met wie rekening houden??

En een paard wat niet onder controle is (dus ervandoor kan gaan zonder dat je em kan stoppen) is naar mijn idee levensgevaarlijk en kan dus absoluut niet naar buiten.....

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:56

Cer: hoe maak je een paard braaf/verkeersmak zonder er ooit mee naar buiten te gaan?

Wat wel zo is, ik las dat degene die dit topic starte 'op een pony moest die vier jaar oud was', waaruit ik opmaak dat het een manegepony is, én een manegeruiter.

Eenrichtingsverkeer is onzin.
Wel is het handig als de paden breed genoeg zijn op sommige plaatsen om elkaar rustig te kunnen passeren.

Laatst ook: kwam er een aangespannen paard aan achter ons, terwijl wij, Menda en ik, met nogal jonge paarden in de berm reden.
Toen ben ik snel even een oprit ingelopen met Cerise, want die raakte een beetje over de rooie van het paard in draf met rammelende wagen hihi.

Maar ik had het wel handig gevonden als ze ons in stap passeerden, zodat Cerise in alle rust het voertuig kon bekijken en niet zo bleef dribbelen van de zenuwen... Frusty
Nu ging het in vrij snelle draf, en ze was niet alleen opgewonden door het dravende paard, maar ook een beetje bang voor de wagen.
Volgende keer beter. Haha!

On topic: inderdaad gewoon in stap passeren en als je ziet dat het andere paard of jouw paard opgewonden is of zo, dan proberen ruim te passeren eventueel door even in een zijweg te gaan staan of een brede berm.
Verder ga ik helemaal met Desiree mee.
Dus:
Beleefd blijven, mee/samen willen werken met andere passerende ruiters als het niet zo soepel loopt, verontschuldiging indien nodig, bedankje en een verlegen glimlachje, dat laatste schijnt het wel eens goed te doen in bepaalde situaties: Haha! Lachen *LOL* ... welke smiley hoort daarbij? Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:16

Dorine schreef:
Cer: hoe maak je een paard braaf/verkeersmak zonder er ooit mee naar buiten te gaan?

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg: een paard wat niet te stoppen is, mag niet naar buiten.
Dat is iets anders dan verkeersmak.

Een paard moet je buiten leren wennen aan allemaal bijzondere situaties, maar voordat je daaraan begint, moeten er 2 dingen opzitten, nl. een stuur en een rem.

Je verteld zelf dat je paardje ging dribbelen toen het gepasseerd werd, dan heb je dr dus in de hand, of niet? Als je paard er vandoor was gegaan, en je had niet kunnen stoppen, was je onverantwoordelijk bezig geweest.

Ilovekeegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-02 14:03

Dorine schreef:
Wat wel zo is, ik las dat degene die dit topic starte 'op een pony moest die vier jaar oud was', waaruit ik opmaak dat het een manegepony is, én een manegeruiter.

ik heb dit topic gestart en ja ik ben een manege ruiter in opzichten van dat ik mee les soms met een pony/paard van de manege, maar ik heb zelf ook een paardje en die was toen ik in het bos ging rijden kreupel dus dat ging niet daarom ben ik op een manegepony gegaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 14:27

Citaat:
Dorine schreef:

Sorry Dorine, maar ik hoor hier toch wel een vooroordeel uit tov manegeruiters. Ik ken genoeg manegeruiters die heel goed rijden en die ik zo met een groen paard naar buiten zou sturen en ook genoeg 'mensen met eigen paard' die ik alleen op het allermakste sloomste bejaarde paard (misschien) naar buiten zou willen laten gaan (en dan nog alleen als het niet waait, minstens 30 graden is en het paard al gelopen heeft *LOL* ).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:56

Whatever, iedereen dient gewoon rekening met elkaar te houden. Elkaar gewoon rustig passeren moet gewoon kunnen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:12

Citaat:
En een paard wat niet onder controle is (dus ervandoor kan gaan zonder dat je em kan stoppen) is naar mijn idee levensgevaarlijk en kan dus absoluut niet naar buiten.....

Dan mogen er van nu af aan nooit meer paarden naar buiten Haha!
Ieder paard kan er namelijk vandoor gaan zonder dat je hem kan stoppen, ookal denk je dat je een rem hebt. Een paard heeft een vluchtreactie, of in Iwaldo's geval, het is een kuddedier. Niémand hier kan beweren dat zijn paard er nooit vandoor zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 18:56

Cer schreef:
Zoals hiervoor ook al werd gezegd, je hebt zeker een grote eigenverantwoordelijkheid als ruiter zijnde. En natuurlijk VERVLOEK ik de vrachtwagenchauffeurs die zo nodig moeten ontluchten

Ik hoop jullie allemaal uit de droom te helpen, dat doen die vrachtwagenchauffeurs NIET express!!!! Als chauffeur heb je geen controle over het ontluchten...helaas..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:45

Laura schreef:
Dan mogen er van nu af aan nooit meer paarden naar buiten Haha!
Ieder paard kan er namelijk vandoor gaan zonder dat je hem kan stoppen, ookal denk je dat je een rem hebt. Een paard heeft een vluchtreactie, of in Iwaldo's geval, het is een kuddedier. Niémand hier kan beweren dat zijn paard er nooit vandoor zal gaan.

Okee dan, ik beweer dat wel. Is een kwestie van basistraining... Trouwens, ik vind dat niet om te lachen, maar levensgevaarlijk... Kan aan mij liggen hoor??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 07:47

hotdog schreef:
Ik hoop jullie allemaal uit de droom te helpen, dat doen die vrachtwagenchauffeurs NIET express!!!! Als chauffeur heb je geen controle over het ontluchten...helaas..

Nou laat ik me toch verteld hebben dat ze dat wel kunnen bepalen. En anders vind ik het gegeven dat dat iedere keer PRECIES naast een paard gebeurt ipv 100 meter verder toch heeeel toevallig.

Op de site van de NHS staat het volgende:
En wat te denken van vrachtwagenchauffeurs die tijdens het voorbijrijden van ruiters en koetsiers even gauw de remmen ontluchten.
Opnieuw: nooit doen!

ps. volg deze link, kan je het zelf lezen
http://www.nhs.nl/srr/actueel.htm

Wie zit er te dromen?

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:00

Cer, je heb als chauffeur niet altijd in de hand dat je remmen gaan ontluchten. Je probeerd er wel rekening mee te houden, maar dat gaat niet altijd. Ik heb het ook wel eens gehad dat juist op het moment van passeren (omdat ik dat rustig doe, dus afrem) mijn remmen gingen ontluchten. Gelukkig was dit paardje er wel tegen bestand en de ruiter ook. Wat ik vaak zie is dat ruiters gaan verkrampen als er een vrachtwagen aan komt. Daarmee geef je aan je paard al te kennen dat er iets gaat gebeuren. Zelf deed ik met de paarden altijd zo, dat als er niets aan de hand was dan stonden we even stil, gewoon met regelmaat. Paard heeft dan ook niet door dat hij stil staat op een moment dat het even nodig is. Ga gewoon eens een kwartier in alle rust met je paard aan de weg staan. Op veilige afstand beginnen en elke dag een stukje dichterbij. Laat je paard zien dat er autos rijden, de een met veel herrie en de ander minder. Misschien is het een voordeel dat wij zelf vrachtwagens hebben en de paarden daarom gewend zijn aan bv het ontluchten of toeteren, maar je kan zelf ook een hoop doen daaraan.
En over het niet meer buiten rijden omdat er altijd mensen zijn die geen rekening met elkaar houden is natuurlijk ook van de zotte. Begin elkaar op een rustige manier hierover aan te spreken als je eens iets overkomt. Tel tot tien voor je iets zegt. Je kan ook als je weet van welke stal de ruiter komt, de staleigenaar op het gedrag van zijn klanten aanspreken. Gebruik gewoon je verstand en verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:13

chrico"]
Cer, je heb als chauffeur niet altijd in de hand dat je remmen gaan ontluchten. Je probeerd er wel rekening mee te houden, maar dat gaat niet altijd. Ik heb het ook wel eens gehad dat juist op het moment van passeren (omdat ik dat rustig doe, dus afrem) mijn remmen gingen ontluchten. Gelukkig was dit paardje er wel tegen bestand en de ruiter ook.
[/quote]

Niet altijd misschien, maar eigenlijk wel, want als je niet zou afremmen, zouden je remmen niet ontluchten, toch? Ik heb geen vrachtwagenrijbewijs, dus de ins-en outs weet ik niet. Voordat ik aangevallen word over het niet afremmen, als je een ruiter passeert op een smalle weg, lijkt het me logisch dat je afremt, maar waar ik altijd rij is het een gewone tweebaansweg, met daarnaast een strookje bomen, dan een fietspad, dan een voetpad en dan pas een ruiterpad, dus de vrachtwagens rijden niet rakelings langs de paarden, en hebben imo dus geen reden tot afremmen (waarbij blijkbaar ontlucht wordt?).

[quote="chrico"]
Wat ik vaak zie is dat ruiters gaan verkrampen als er een vrachtwagen aan komt. Daarmee geef je aan je paard al te kennen dat er iets gaat gebeuren. Zelf deed ik met de paarden altijd zo, dat als er niets aan de hand was dan stonden we even stil, gewoon met regelmaat. Paard heeft dan ook niet door dat hij stil staat op een moment dat het even nodig is. Ga gewoon eens een kwartier in alle rust met je paard aan de weg staan. Op veilige afstand beginnen en elke dag een stukje dichterbij. Laat je paard zien dat er autos rijden, de een met veel herrie en de ander minder. Misschien is het een voordeel dat wij zelf vrachtwagens hebben en de paarden daarom gewend zijn aan bv het ontluchten of toeteren, maar je kan zelf ook een hoop doen daaraan.
[/quote]

Is een goeie tip. Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee omdat onze paarden vrij goed kunnen wennen aan de weg (mede door de ruimte tussen de paden en de weg). Ik heb wel eens met paarden langs een supersmalle weg moeten rijden (waar vrachtwagens 80 km mochten) en dat was geen pretje. Ik heb daar ook wel eens besloten om sommige paarden niet mee te nemen, omdat dat gewoon niet verantwoordelijk was. ("Oohhhh nooit naar buiten met dat paard???" hoor ik mensen denken. Ja inderdaad, nooit naar buiten, want onder een vrachtwagen liggen dweilen lijkt me niet paardvriendelijk)

[quote="chrico schreef:
En over het niet meer buiten rijden omdat er altijd mensen zijn die geen rekening met elkaar houden is natuurlijk ook van de zotte. Begin elkaar op een rustige manier hierover aan te spreken als je eens iets overkomt. Tel tot tien voor je iets zegt. Je kan ook als je weet van welke stal de ruiter komt, de staleigenaar op het gedrag van zijn klanten aanspreken. Gebruik gewoon je verstand en verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Zou mijn idee ook niet zijn. Maar er zijn ook ruiters die er niets aan kunnen doen dat hun paarden langsrennen (las ik een paar berichten terug), dus ja, waar zou je ze op aan moeten spreken? Dat het niet goed gaat, zullen ze zelf ook wel in de gaten hebben? Ik zie het vaak met kinderen en ponys... die ponys willen terug naar huis oid, nemen het rit aan (misschien ondersteund door een schrikreactie) en zijn niet meer te remmen. Misschien heb ik mazzel dat de paarden waar ik rij gewend zijn aan crossende paarden (ivm het zgn. fencen) dus ik vind het niet zo erg, ik vind het alleen levensgevaarlijk voor de betreffende pony's&kinderen. Regelmatig heb ik mn paard overdwars gezet om te trachten andermans pony te remmen, op een stoere merrie gaat dat nog wel een beetje, maar op een high-sensitive dekhengst wordt dat wat lastig.

Als ik het zo teruglees rij ik wel in een spectaculair gedeelte van Nederland Haha! . Er gebeurt altijd wel wat.... *LOL*

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:23

Citaat:
Maar er zijn ook ruiters die er niets aan kunnen doen dat hun paarden langsrennen (las ik een paar berichten terug),

Wanneer je daarmee mijn berichtje bedoelt, raad ik je aan om beter te lezen.
Het geval dat ik zal zeggen dat ik er nauwelijks wat aan kan doen om mijn paard af te remmen, gebeurt enkel en alleen wanneer iemand mij in volle galop in zal komen halen.
Mocht dit dus gebeuren, zit ik niet fout, maar de inhaler.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:36

Wel een beetje grappig dat aangesproken wordt op het feit dat ik het normaal vind (of op zn minst verstandig) dat een paard onder controle moet zijn buiten.... dat lijkt mij alleen maar veilig??

Maar Laura, om even op je berichtje terug te komen, het paard wat langs jou komt rennen, kan natuurlijk geschrokken zijn, of misschien zelf wel door een ander paard ingehaald zijn. Stel je voor dat jij ingehaald wordt door een rennend paard, en jou paard gaat erachter aan (misschien op een afstandje), en jij passeert op dat moment weer een andere ruiter, dan doe je dat toch niet express, of wel? Maar die ruiter gaat jou er wel op aanspreken, terwijl je er eigenlijk niets aan kan doen (want je werd zelf ingehaald).

Wat ik ook bedoel te zeggen is dat er inderdaad gedragsregels zijn, maar omdat nou eenmaal niet iedereen zich aan die regels houd, heb ik liever mn eigen paard onder controle, dan dat ik iemand anders moet aanspreken. Laatst werd ik gepasseerd door een fjordenspan in volle galop, daar werd mijn merrie wat opgefokt van (maar rende er niet achteraan ookal zou ze dat graag willen misschien). Ik kan natuurlijk proberen die bestuurder van die kar erop aan te spreken, maar of dat effect heeft? Als iemand zich zo gedraagt, zal diegene niet snel veranderen..Dus probeer ik mn eigen paard gewoon goed op te voeden.... ben ik nou raar?