HELP voorgelogen door handelsstal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ingeborgpos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:55

Nee ik heb het paard voor het eerst 1 december gezien en ben toen akkoord gegaan met koop (mondeling) op voorwaarde van klinische keuring.

Daarnaast heb ik aangegeven dat de aflevering van het paard 2e wk januari pas kon plaatsvinden ivm mijn verblijf in het buitenland.

ik heb ze extra geld voor voer, ostheopaat, en berijding gegeven.
in de tussen tijd ben ik vaak langs gewees en heb hem in het totaal 5 keer gereden.

nu weet de handelsstal dat ik reuma heb, dit heb ik hen verteld en begint het paard steeds dominanter te worden en ik deelde dit met een vriendin welke op onderzoek is uit gegaan.

Toen ik te horen kreeg wat zij uitgevonden had, schrok ik mij werkelijk het apenlazerus. Nog steeds voek ik veel voor dit paard maar mijn parter wil niet dat ik het nog af neem.

en ik weet het allemaal niet meer........................

ingeborgpos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 00:00

Fenomeentje (Cindy)

Weet je, alle verhalen kennen twee kanten, ik weet alleen niet meer wat ik geloven moet.

De importeur van Torro zegt dat hij uit Polen komt, M zegt dat hij uit Spanje komt.
M zei dat Torro 7 was, de dierenarts zegt dat Torro 5 is.
M zegt dat sinds Torro geruind is zijn gedrag normaal is, de vorige eigenaar zegt dat hij nog steeds onvoorspelbaar was.

Mijn probleem is dat ik het niet meer weet en dat Bjorn Torro nu niet meer wil hebben, omdat ik vorig jaar al een vreselijk ongeluk heb gehad.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:02

Een paard dat te weinig te doen krijgt, kan vervelend worden.
Ik begrijp dat het paard inmiddels geruind is, ik begrijp ook dat er bij jouw een lichamelijke handicap aanwezig is, die het aan het werk zetten van dit paard, zoals hij dit nodig heeft, in de weg staat.
De vraag is nu: heb je begeleiding? Kan iemand de eerste problemen met dit paard helpen onder controle te krijgen?
Ga er van uit dat een eenmaal verkocht paard niet echt regelmatig zijn beweging krijgt op een handelsstal. Ik zou het paard gewoon laten ophalen, hem op een stal zetten waar je goede begeleiding hebt, en waar ze hem zo aan het werk kunnen zetten dat jij er zonder problemen op kunt stappen. Ja, dat kost geld, en misschien is je partner er niet blij mee. Maar geef dit paard een kans. Hij kon weleens heel anders uitpakken dan jij voor ogen hebt....

mattias

Re: HELP voorgelogen door handelsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:12

jammer dat je niet van twee kanten het verhaal hebt.Misschien is het wel een ander paard?
Handelaren kunnen mekaar echt kapot maken. En misschien weet deze handelaar er echt niets van? heeft hij geen chip daar kun je aan zien uit welk land hij komt!

fenomeentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:16

Ik snap je verhaal wel maar vraag me af als het klikt met Torro ( en dat dacht ik , vond jullie zo goed samen een team vormen) is het dan belangrijk uit welk land het dier komt...en heb je er wel eens aan gedacht dat de vorige eigenaar misschien wel zo vol zit met wraakgevoelens dat hij dit ook maar gewoon uit zn duim kan zuigen....
vergeet door alle "verhalen", waarbij waarschijnlijk " van een mug een olifant maken" opgaat, niet hoe jullie met elkaar omgingen en hoe je je bij hem voelde ( en hij bij jou)......veel succes verder met het vinden van de juiste oplossing

ingeborgpos schreef:
Fenomeentje (Cindy)

Weet je, alle verhalen kennen twee kanten, ik weet alleen niet meer wat ik geloven moet.

De importeur van Torro zegt dat hij uit Polen komt, M zegt dat hij uit Spanje komt.
M zei dat Torro 7 was, de dierenarts zegt dat Torro 5 is.
M zegt dat sinds Torro geruind is zijn gedrag normaal is, de vorige eigenaar zegt dat hij nog steeds onvoorspelbaar was.

Mijn probleem is dat ik het niet meer weet en dat Bjorn Torro nu niet meer wil hebben, omdat ik vorig jaar al een vreselijk ongeluk heb gehad.

mattias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:21

heb je geprobeerd er samen om de tafel uit te komen? misschien is er wel zoals fenomeentje zegt een misverstand een olifant geworden.vraag om bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:28

Mijn vraag is alleen of je nu normaal op Torro kunt rijden. Zo ja, wat maakt het dan uit wat voor verhalen er over hem de ronde doen? Als jij hem fijn kunt rijden en hij verder helemaal gezond is, geniet er dan van.

Als je hem nu niet fijn kunt rijden, dan kun je misschien best een redelijke afspraak maken met de handelaar. Dat ze je de komende maand met hem helpen en als het niet goed gaat, ze hem weer terugnemen bijvoorbeeld.

Toch blijft het moeilijk. Voor jou is het niet leuk om zo'n verhaal te horen en te merken dat het paard dominanter wordt.

Aan de andere kant. Ieder paard dat je koopt zal dominanter zijn zodra je hem zelf hebt, want ze proberen allemaal uit wat voor vlees ze in de kuip hebben. Daar moet je dus niet heel vreemd van opkijken.

Alle begin is moeilijk, en dat geld zeker als je net een nieuw paard hebt aangeschaft. (OK, misschien dan niet voor een prof. die weet ik hoeveel paarden op een dag traint, maar wel voor de gemiddelde hobbyruiter).

sunbeam2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:33

Hoi ingeborg, wat zijn je ervaringen tot nu toe met dat paard? Ben je er afgegooid of zo? Waarom geloof je al die verhalen van verschillende mensen die het paard zelf niet kennen? En al die adviezen vind ik ook wel erg ver gaan.
Er wordt altijd gelijk zo negatief over handelsstallen en handelaren gereageerd, zoals al eerder gezegd. Elk verhaal heeft 2 kanten, ook het jouwe, ik zou de kant van de handelaar ook wel willen horen voor ik ook maar iets negatiefs zou zeggen...
Ik begreep dat uit je posts dat je het paard nog steeds leuk vind, ik zou zeggen geef het paard een kans, en de handelaar ook. Het verstandigst is het denk ik om te praten met mensen die er rechtstreeks bij betrokken zijn en er zo open mogelijk over zijn, over je eigen bedenkingen, mag je best zeggen, ook wat je allemaal gehoord hebt. Ik vind trouwens eigenlijk niet dat je zoiets op een forum als bokt neer moet zetten.... Het schaadt een hoop mensen en niemand is er mee geholpen. Er zijn zat instanties die je kunnen helpen met goede adviezen....

Denk er rustig over na en praat met de betrokken handelaar, is mijn advies. Niet gelijk het ergste denken, ik weet niet wie de handelaar is, maar ik ga er vanuit dat die een goede naam heeft (want bij een slechte ga je natuurlijk geen paard kopen, dat zou oerdom zijn) en dat er best redelijk mee te praten valt, als jij ook redelijk om tekst en uitleg vraag...

Mijn bescheiden mening voor wat het waard is....

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:46

Feitelijk gezien maakt het niet uit waar het paard nou vandaan komt, maar ikkan me wel heel erg goed voorstellen dat je het wel heel erg vervelend vind dat er dus iemand niet eerlijk tegen je is.

Als je de verhalen (waar of niet) eerder had gehoord had je het paard niet gekocht denk ik en dat is wel heel erg vervelend.
De waarheid zal je waarschijnlijk toch nooit precies zeker weten denk ik. Maar het is gewoon niet fraai om hiermee in je maag te zitten.

Ik vind dat je zelf moet kijken of je het met dit paard ziet zitten en als je er echt geen goed gevoel bij hebt dan moet ie weg. Terug naar de handelaar of desnoods verkocht simpel zat.

Idereen kan hier wel een mooie mening over hebben maar jij moet met dit paard verder en je hebt het neem ik aan voor je lol en niet voor je verdriet.

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:20

Ik snap dat je het rot vind om te horen dat er dingen over je paard niet blijken te kloppen. Maar iss dat een reden om hem terug te brengen? Misschien zit er wel een verhaal achter zijn gedrag, maar heeft hij jou al geprobeerd aan te vallen? Ik zou eerst nog eens naar die handelsstal gaan, bespreken wat de problemen zijn. Of kijken of er iemand is die jou kan begeleiden, en dit in een contract opstellen, dat je nog bijv. 2 maanden bedenk tijd krijg? Ik weet niet of je al een soort contract hebt?

Mijn vorige paard had een gebrek (ocd), die is na 2 maanden terug gegaan, na een operatie bleek dat het niet meer volledig goed zou gaan komen. De eigenaar deed in het begin wel moeilijk, maar uiteindelijk had hij geen andere keuze dan het paard terug nemen. Maar als ik achteraf had gehoord, dat ze niet uit Frankrijk was gekomen of zoiets dergelijks, had ze gewoon mogen blijven.

Succes ermee!

ingeborgpos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 23:58

Ik wilde jullie even bedanken allemaal voor het reageren op mijn topic.

Helaas heeft de handelsstal te kennen gegeven dat wij het paard moeten ophalen, anders gaat het ons geld kosten. En daarna geen enkel berricht meer.

mijn advocaat vindt dat wij dit niet moeten doen en dat de handelsstal ons had moeten tegemoete komen.

jammer, en voor al diegene die vroegen of het paard bij mij ook had geprobeerd mij af te werpen, ja geprobeerd wel, maar niet gelukt.

Nogmaals, het draait om vertrouwen en 4000 euro. als je weet dat je Andalusier een jaar geleden van eigenaar is veranderd voor 1000 euro en daarna staatsgevaarlijk is verklaard, is 4000 euro voor een Poolse (nogmaals wij dachten Spaanse) Andalusier een beetje te veel geld.

je zou minimaal een traning/cursus bij Emiel Voest of Balingshof moeten doorlopen met dit paard wil je het vertrouwen weer terug krijgen. En dan nog behandelingen accapunctuur/ostheopaat etc.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:06

Ingeborg in een jaar kan veel veranderen.
Hij was staatsgevaarlijk verklaard, is hij dat nu nog steeds?
Ben jij bang, geintimideerd of wat dan ook als jij met dat paard bezig bent?
Wat voor de 1 een gevaarlijk paard is kan voor de ander de grootste schat van de wereld zijn.
Hij heeft in het verleden iemand aangevallen en toegetakeld, wat is er gebeurd?
Een paard doet dingen niet voor niets

Waarom zou je cursussen moeten doorlopen als jij wel met hem om kan gaan?

ingeborgpos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 00:16

Ja, ik raak ook geintimideerd, ik ben niet van ijzer.
Hij kan behoorlijk dominant reageren.
Ik ben mijn vertrouwen kwijt, dus heb ik helaas dit soort cursussen nodig, mocht ik uberhaupt met hem doorgaan.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:22

He wat naar
Ik kan niet meer doen dan je succes wensen, dus bij deze.
Hopelijk komt het allemaal goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:55

ingeborgpos schreef:
Ja, ik raak ook geintimideerd, ik ben niet van ijzer.
Hij kan behoorlijk dominant reageren.
Ik ben mijn vertrouwen kwijt, dus heb ik helaas dit soort cursussen nodig, mocht ik uberhaupt met hem doorgaan.

Is je vertrouwen weg sinds je die verhalen gehoord hebt? Of reageer je anders op Torro sinds je die verhalen gehoord hebt?
Van wat ik lees was (of is?) het eigenlijk je droompaard maar ben je geschrokken van de verhalen.
Vraag jezelf eerst eens af hoe je tov Torro zou staan als je deze verhalen nooit gehoord zou hebben, wel eerlijk zijn!, en beslis dan pas wat je wilt.
Ik weet uit ervaring wat 'verhalen' met je zelfvertrouwen en je houding naar een paard kunnen doen, vandaar...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:56

jammer dat het zo verloopt. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Bedenk wel dat je het vertrouwen van het paard best kunt winnen, en als je dat eenmaal hebt, dan heb je een gouden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:49

heeft dit paard papieren of een brandmerk? Vergis ik mij nou, is het een andalusier? Zo ja, kan je dan niet met foto van brandmerk de vereniging van andalusiers aanschrijven of ze het brandmerk herkennen en weten wie de fokker is? Wellicht krijg je dan wat meer te weten. Waarom is dit paard zo onbetrouwen, of heb ik niet goed opgelet en heb je dat al verteld. Als het puur gedrag is en geen lichamelijk gebrek wat pijn veroorzaakt en niet kan worden verholpen heb je een serieus probleem. Anders zijn er genoeg ervaren mensen die met paarden om weten te gaan om ze beter op te voeden en vertrouwen te leren hebben met mensen, dan eventueel alleen met jouw als jij de enige bent die hem rijdt en samen met jouw de vaste verzorger van het paard vertrouwen te laten krijgen, verzorgers hebben het trouwens toch makkelijker in dat opzicht. Altijd iets lekkers of naar de wei

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:45

Persoonlijk vind ik, dat jij dit paard totaal geen kans heb gegeven. Jij gaat uit van verhalen die je heb GEHOORT. Dit heb jij niet onder vonden, ja hij word dominant, word elk nieuw paard dit niet na een tijdje, even kijken hoe ver kan ik gaan. Snap wel dat het moeilijk is, maar echt geprobeert heb je het nog niet.
Nu schrijf je dat je reuma heb, waarom kies je dan niet voor een gangen paard, de tolt is zeer convertabel voor je lijf. (zelf een rugpijn ganger, nergens last van als ik op ijslanders rij)
Ik zou zelf contact opnemen met de vorige eigenaar (indien je taal spreekt) Vraag hem/haar zijn eige verhaal van hoe of wat. Want via 3de is er vaak wat toegevoegt en weg gelaten. Wens je veel succes in deze moeilijke strijd, zelf zou ik zegge, ga ervoor, geef Torro een kans.
En moch dit paard echt gevaarlijk zijn, geef hem dan een enkele reis naar de grazige weide en verlos hem van alle ellende die staat te wachten. (doorverkopen, niet begrepen worden ect.)

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:08

Volgens mij is het een prima paard,alleen in onkundige handen geweest.Als hij staatsgevaarlijk zou zijn geweest had hij jou ook echt wel aangevallen.Als ze zulke dingen doen,dan doen ze dat direct en altijd en niet af en toe.Dat hij dominanter word: ja het is een anda? die zijn pittig en kunnen erg dominant zijn.Ik denk dat dit paard gewoon nog een hoop moet leren,alleen moet jij zelf bedenken of jij degene bent die hem dat kunt leren{eventueel met hulp} ofniet.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:16

Als zij het zelf niet aandurft en nu bang is voor het paard, lijkt het mij geen goed advies om met dit paard door te gaan, niet goed voor haar en niet goed voor het paard. Daar schieten beiden niks mee op. De binding die ze met het paard nu heeft is minimaal. Ik vind absoluut dat de handelsstal het paard moet houden/ terugnemen. Zij zijn bovendien niet eerlijk geweest. Ik neem aan dat de mensen die je deze verhalen hebben verteld ook voor je willen getuigen of dit op papier willen ondertekenen?
Ik wens je veel succes.!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:24

In Spanje (waar hij volgens zeggen vandaan zou komen) is het niet gewoon om een ruin te hebben, ze zijn daar allemaal hengst, als ze geruind zijn heeft dat een hele goede rede...misschien iets om over na te denken...

Verder veel succes met deze zaak!

Babsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:18

Maar hij komt dus uit polen ..........

ingeborgpos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:42

Hallo allemaal,

Ik heb besloten het te gaan proberen met Torro, gewoon opnieuw beginnen.
Verhalen van derden geloof ik niet meer, ik ben er klaar mee.
Ik ga beginnen met grondtraining en veel aandacht & rust. En we zien het wel.
Mijn vriend is eindelijk overtuigd, dat het niet uitmaakt waar het paard vandaan komt, hoe oud hij is, etc.

DUS bedankt voor jullie raad & daad..............................

Wij gaan hem zondag halen.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:57

Sucses! En mocht het echt niet lukken,kun je hem altijd nog {eerlijk} verkopen.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:33

Barbara17 schreef:
Maar hij komt dus uit polen ..........

Daar zal ie niet gefokt zijn....

Maar het verhaal van de handelaar was dat ie uit Spanje kwam...daar haakte ik op in..

Succes met Torro en wie weet komt het allemaal nog best goed!