Zonnebloem olie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:57

500 ml per dag???
pff, ik zou het toch houden bij een soeplepel of 3 hoor...

eventueel zemelen bijvoederen met lijnzaad+ haar gewoon voeder+ onbeperkt hooi.

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:59

een halve liter lijkt me ook wel erg veel... zonnebloemolie werkt ook nog eens tegen zandkoliek... baadt het niet, dan schaadt het niet. en ze gaan er iig mooi van glimmen. maar of het ook echt werkt als dikmaker... ik weet het niet hoor.

_Dunja_

Re: Zonnebloem olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:03

Onze hond gaven we ook iedere dag een eetlepel zonnebloem olie voor de glans van zijn vacht.
Dus tja waarom zou het voor een paard ook niet werken

Heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik lees dit topic nog even mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:14

Maismeel is de dikmaker, zonnebloemolie wordt meer voor een glanzende vacht gegeven. Zelf geef ik iedere dag een scheutje door het voer

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:22

Rustig opbouwen ga ik inderdaad zeker doen, zeker bij haar!

Bedankt voor de tips Vandaag heeft ze een scheutje door haar voer gehad, we zullen zien!

Overigens, ze is niet heel heel erg mager hoor, het valt nog wel mee, maar het is een paard die gewoon heel vol hoort te zijn, en dat is ze nu niet meer. Ook valt ze iets in op haar flanken en bij haar schouders... Ik heb helaas niet echt een goede foto (alleen veel oude fotos, waar ze nog vol was), moet ik morgen maar maken.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:00

Ik sluit me aan bij voorgaande berichten.
Heras werd na aanleiding van een verhuizing en de overgang van winter naar zomer vacht wat schraal. Ik heb toen zijn rantsoen aangevuld met 1 kilo maisvlokken en daarbij iedere dag 1 kopje zonnebloem olie na een maand was er een duidelijk verschil en was hij voller en zat beter in zijn vel.
Normaal kreeg hij 2 scheppen reform mueslie en 2 scheppen power plus mix van havens in de periode dat hij mais kreeg verving ik 1 schep powerplus door mais met olie.
In ieder geval succes met je paardje.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:02

Je mag dit je paard voeren, het is eigenlijk een goedkopere versie voor lijnzaadolie en het zorgt er zeker voor dat de vacht gaat glanzen, maar ook als dikmakertje! Je mag nooit direct een kopje over het voer doen, het verteringstelsel moet aan deze hoeveel heid wennen, dus bouw het op met mate.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:28

Dus het werkt ook als dikmakertje??? En lees in het topic dat ze er juist meer energie van krijgen, is dat zo???

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:18

Wel eens van Omega olie gehoord? Is wel geen dikmaker maar zorgt ervoor dat je paard goed in z'n vel zit. Kijk maar eens op: www.depaardendrogist.nl Hebben ze goed spul en goede levering.

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:22

Van een scheutje zonnebloemolie wordt je paard niet dik (zeg 1 á twee eetlepels) maar het helpt wel redelijk goed bij het 'verharen'. Mijn merrie krijgt nu al iedere dag een klein scheutje zodat ze straks wat beter uit haar vacht komt, ik heb er zo wel goede ervaringen mee. Wat een grotere hoeveeleid zonnebloemolie doet weet ik niet, ik zou het ook zo snel niet proberen. Mijn paard wordt snel dik door kuil (en ook een stuk heter als wanneer ze hooi krijgt) maar volgens mij is dit bij ieder paard weer verschillend. Je kunt het allicht proberen...

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:52

Vorige winter was mijn vzpony ook redelijk vermagerd. Wij moesten toen maïzema/maïsema (hoe schrijf je dat??) over het hooi gieten. Daar werd ze sneller weer dikker van, maar daar zit geen extra energie in. In zonnebloemolie wel, zei de DA (als ik het nog goed herinner) Daarom maïsemaolie.
We hebben het per dag opgevoerd en op den duur 100ml per dag gevoerd. Het hielp wel echt! Ze kwam er redelijk snel weer van aan!

Succes!

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:02

paarden op stal krijgen ook elke zaterdag borrelglaasje zonnebloemolie

Eigenlijk is het voor de glans en goede vacht..
Ik wist niet dta het dik makat

Feithje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:16

wat ook een echte dik maker is, is een broodpapje geven elke dag.
Is oud! bruinbrood met water en roeren maar, elke dag tot je ziet dat ze lekker wat aan gekomen is.. en idd maismeel is ook goed.
Een lekkere scheut olie kan geen kwaad hoor, is alleen maar goed voor ze.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:26

De paarden bij ons op stal krijgen nu ook zonnebloem olie, dit doen wij gewoon om het verharen straks sneller te laten verlopen en je paard gaat er mooi van glanzen
ik heb nog nooit gehoord dat je paard er voller van werd, misschien dat zonnebloem olie bij elkaar houd....
maar wij gieten op gevoel iets over het eten heen en mengen... steeds kleine beetjes tot dat het voor je zelf vochtig genoeg is..

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:56

olie is vooral goed voor een soepele spijsvertering, wat weer kan betekenen dat voer beter wordt opgenomen.

Haifa wordt ook snel schraal met dit weer ik geef dan slobber. Dat werkt echt goed!