Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:42

Ik heb 1 van mijn pony's ook gekocht op 16 jarige leeftijd. Is nu bijna 19 en nog steeds goed gezond

150 euro voor stalling is opzich niet duur, mocht hij ziek zijn en op stal moeten dan kan dat ook lees ik. Verder lekker buiten, helemaal super

3000 euro vind ik wel aardig aan de prijs, maarja Ijslanders zijn wel wat duurder...maar de winter is niet echt een goede verkooptijd, misschien valt er nog wat te onderhandelen? Altijd proberen

Dat je hem niet mag verhuizen zou ik niet mee akkoord gaan... Je wilt hem nu niet verhuizen, maar misschien moet je in de toekomst wel die beslissing maken... Zou toch raar zijn als je paard dan niet mee mag. Je blijft niet eeuwig thuis wonen neem ik aan

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:08

de niet verhuizen eis zou ik zelf niet aan mee doen. het is jou paard, als je hem koopt dan, en ik vind zelf dat je er dan mee mag doen en laten wat je wilt. ik lees dat je hem daar zelf wel wilt laten staan. maar er kan in de toekomst altijd iets gebeuren zodat je daar weg moet. vraag eens aan de eigenaren hoe ze dat dan in gedachten hebben? kopen ze hem dan terug? kan me voorstellen dat jij dat dan niet wilt, hoe lossen jullie zoiets op?

over de prijs: ik ben daar niet in thuis, en kan er niet over oordelen. de vraag is alleen kan je het betalen? en wil je het betalen?

stalling vind ik zelf ook niet duur, de vraag is weer of je het kan en wil betalen?

en kan je alles naast de stalling betalen? als zn tuig kapot gaat, er moet een nieuw zadel komen, is dat allemaal mogelijk?

dat zijn de eerste dingen die mij te binnen schieten als ik jou verhaal lees.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:52

Ik zou dit dus NOOIT doen.
Niet kopen.

Alleen al de eis dat hij daar moet blijven staan vind ik idioot, ze willen gewoon geld aan je blijven verdienen en als het ze uitkomt gaan ze dan aan je vragen of ze hem niet toch nog een keertje voor de lessen mogen gebruiken. Een soort reserve dus.
Bovendien is 150 euro voor een ijslander teveel, zij hebben weinig nodig, en ergens anders zou je veel goedkoper uit zijn.

Nog afgezien van de ronduit idiote vraagprijs. Een normalere vraagprijs zou max 1000 euro zijn. Mijn broer zit in de IJslanders en die moest hard lachen om de 3000 euro, zeker gezien het feit dat het een manegeijs is.

Dus ik vind het een actie om liefhebbende mensen op te lichten. Je betaalt dan gewoon jaren teveel. Ik snap dat je erg aan hem gehecht bent maar dit moet je gewoon niet doen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:11

Ondanks dat ik deze mensen al heel lang ken, heb ik ook het gevoel dat ze een beetje misbruik maken van de situatie. Ze weten goed dat ik heel veel van hem hou, maar ze zeiden er ook bij: 'hij heeft nou al zoveel jaar hard gewerkt, we gunnen hem echt een baasje waar hij heel goed mee overweg kan en die echt van hem houdt'. Maar dan vragen ze er wel 3000 euro voor. Ik weet niet of ik dit wel helemaal moet vertrouwen.
Moeilijke keuze! Ik krijg ook veel uiteenlopende reacties. Ik heb het ook even voorgelegd op www.icelandic-horses.com. Even kijken wat zij zeggen.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:41

Je moet het natuurlijk zelf weten he en 3000EUR is veel geld... maar als ik de kans kreeg om mijn lievelingspony te kopen, zou ik het graag willen doen, ookal ben ik er nu veelste groot voor en kan ik er eigenlijk niks mee.

Kan je misschien nog over de prijs praten? Als ze echt een goed baasje willen, moet dat te bespreken zijn. Als die van mij ooit weg zou moeten, zou ik hem liever weggeven naar een bekend goed huis dan er duizenden euros voor te krijgen en niet weten wat er met hem gebeurd. Maar ja ik ben een gekke particulier en geen manege. Je zei dat het een 4-ganger was he. Ik heb gehoord dat die in ijsland meer waard zijn als vijfgangers omdat de vijgangers minder kwaliteit in hun gangen hadden(?). Weet niet of dat klopt hoor. Ik weet ook absoluut niet hoeveel een ijslander kost. Kun je anders een vriendin laten vragen voor de prijs van Tjaldur? Om te vergelijken hoeveel profijt of hoeveel in het zak gezet je wordt?

Soms heb je een paard waar je een gevoel bij hebt dat je nooit meer bij een andere zult krijgen. Ik ben altijd een sentimentele penny geweest op dit soort vlakken, maar toe nog toe heeft dit geen nare gevolgen gehad.

Hersenen en hart spreken elkaar vaak tegen, het ligt aan jou waar je naar luisteren wil.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:53

Venetia schreef:
Ik zou dit dus NOOIT doen.
Niet kopen.

Alleen al de eis dat hij daar moet blijven staan vind ik idioot, ze willen gewoon geld aan je blijven verdienen en als het ze uitkomt gaan ze dan aan je vragen of ze hem niet toch nog een keertje voor de lessen mogen gebruiken. Een soort reserve dus.
Bovendien is 150 euro voor een ijslander teveel, zij hebben weinig nodig, en ergens anders zou je veel goedkoper uit zijn.

Nog afgezien van de ronduit idiote vraagprijs. Een normalere vraagprijs zou max 1000 euro zijn. Mijn broer zit in de IJslanders en die moest hard lachen om de 3000 euro, zeker gezien het feit dat het een manegeijs is.

Dus ik vind het een actie om liefhebbende mensen op te lichten. Je betaalt dan gewoon jaren teveel. Ik snap dat je erg aan hem gehecht bent maar dit moet je gewoon niet doen.

Nou, als jou broer voor mij een ijslander heeft met de kwaliteiten van Tjaldur, koop ik hem direct!
Sorry, maar 1000 euro voor zo'n ijs? Zonder eczeem? Die vind je nergens hoor, ook al komt ie van een manege. Juist omdat ie van een goede manege komt is het een pony die regelmatig beweging heeft gehad (en ook zeker niet te veel als ik het zo hoor) en daardoor hard is.

Over die 'niet verhuizen eis', dat kan je eventueel afspreken, maar idd voor een bepaalde tijd. Of je moet niks kontraktueel laten vastleggen, dan kunnen ze ook niks als je toch wilt verhuizen.
Verder, altijd onderhandelen over de vraagprijs! Krijg je er zadel en hoofdstel bij? Zo niet, kun je proberen dat er bij te krijgen als ze niks van de vraagprijs af willen doen.

En voor wat je hebt vind ik je stalling niet duur hoor. Ik betaal liever ietsje meer voor een stal waar ze de hele dag buiten kunnen dan één met een luxe binnenbak waar ze maar een uurtje buiten kunnen.

Maar nogmaal, laat je paard wel keuren.

Ik denk ook dat je over de vraagprijs niet heel moeilijk moet doen als dít echt jou droompaard is. Ik vind het sowiezo al niet heel veel, gezien zijn afstamming, prestaties e.d. Je kent de hele geschiedenis van de pony, hij is in goede conditie...
Ik denk dat heel moeilijk word om een paard met deze kwaliteiten te vinden onder de 3000. Ik ben zelf ook op zoek geweest naar een ijs, maar in een lagere prijsklasse, maar dan kom je bijna altijd op een paard met zomereczeem, of ouder dan 18 jaar.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:09

Zoals ik al schreef, heb ik weinig verstand van IJslanders maar om te zeggen dat ie weinig waard is omdat het een manegepony is, vind ik echt te kort door de bocht. Hij heeft een goede afstamming, uitstekend exterieur, er zijn wedstrijden mee gelopen, alleen heeft hij de laatste jaren als lespony gefungeerd. Het lijkt me niet dat hij door dat laatste in prijs keldert. Integendeel, een pony die geschikt is voor beginners, stijgt in prijs.

Tja, die prijs...het blijft een heel persoonlijk verhaal, wat je er voor over hebt.
Misschien moet je wat ondersteuning zoeken in de onderhandelingen. Die pony is echt niet van de ene op de andere dag weg. Zij willen ook graag dat hij goed terecht komt en ik denk dat ze heel graag willen dat jij hem koopt. Maak daar gebruik van!!
Zeg rustig dat je gewoon niet zoveel geld hebt. Laat merken dat je flink op zoek bent, bijvoorbeeld door af en toe te laten vallen dat je een pony gaat bezichtigen. Zorg dat je heel goed op de hoogte raakt van de prijzen. Dan weet je of die 3000 reeel is, en zo niet, dan zal een ander dat er ook niet zomaar voor geven, dus dat geeft jou een sterkere positie.

Laat niet het achterste van je tong zien, onderhandelen is een blufspelletje!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:27

Ik zou zeker onderhandelen over de prijs.

Neem desnoods iemand mee die er handig in is.
Het is idd een beetje het ' ze houd van dat paard dus ze betaald het wel' idee.

Dat heb ikzelf ook meegemaakt.

Doe een bod van bv 2250 en kijk waar je uitkomt.

Stalling is in mijn ogen prima prijs.
Maar dat verhuis gedoe moet wel op papier.
Als jij (al dan niet met je ouders) plotseling moet verhuizen (bv nieuwe baan, vriend) moet dat paard wel mee.

Stel vast dat je in iedergeval 2 maanden zeker blijft maar dat het daarna wel vrij moet zijn...anders niet aan beginnen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:07

Hmmm, ik ben ook nog nooit een volwassen ijslander tegengekomen voor 1.000 euro, dat zou wel mooi zijn!!

Veulens worden gemiddeld voor 1.000 verkocht. Ingereden IJslanders zijn eigenlijk niet te vinden voor minder dan 3.000 euro, tenzij het probleempaarden of ernstige eczemers zijn.
De meeste 4- en 5-jarigen (die het grootste deel van de verkoop-ijslander lijken uit te maken) worden verkocht voor tussen de 4.000 en 5.000 euro. IJslanders van rond de 10 (ervanuitgaande dat deze dus meer ervaren zijn) zie ik al regelmatig voor meer dan 5.000 te koop staan!

Ik vind 3.000 euro dan ook echt geen rare prijs.

Ook denk ik dat het feit dat hij 'manegepony' is niet zozeer een nadeel is. Hij is in ieder geval altijd netjes gereden. Beter dat, dan een verprutst paard van een particulier die het dier jarenlang in de tolt-houding heeft getrokken (bv.) Daar slijt een paard pas van!

16 jaar is ook helemaal niet oud voor een ijslander.
Ik heb ruim een jaar geleden een merrie gekocht van toen 19 jaar. Mijn eerste IJslander, dus ik had graag een ervaren paard.
Ik heb daar 3.125 voor betaald. Ik vond dat toen ook wel veel, maar ze was het dubbel en dwars waard. Ik heb er geen seconde spijt van gehad; ze kan nog jaaaaren mee, en ze heeft ook meer pit en uithoudingsvermogen dan veel paarden (niet-ijslanders die heel wat jaartjes jonger zijn.

150 euro stallingsgeld vind ik ook niet zo vreemd. Ik geloof dat de meeste grotere ijslanderstallen ongeveer hetzelfde vragen.

Maar...de eis dat hij daar moet blijven staan lijkt me niet acceptabel. Idd, wat als je ooit gaat verhuizen? Of er komt ergens dichterbij huis een leuk plekje vrij? etc.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 09:35

Ik zou iets van de prijs proberen af te halen. Probeer er ook het zadel en hoofdstel bij te krijgen. Ervanuit gaande dat het past, Maar als je het kunt betalen, moet je ervoor gaan en hem niet laten staan, jouw verhaal zit echt vol liefde voor hem.
Succes
enne laat hem keuren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:36

Tjaldur schreef:
Verder krijg je er ook veel gezelligheid en weet ik zeker dat ze het beste met ons voorhebben. Als ze zien dat hij ziek of kreupel is ofzo, zullen ze niet wachten tot ik kom en meteen actie ondernemen. Daarbij komt ook dat er eens in de paar weken een dierenarts komt die veel ervaring heeft met IJslanders. En heb ik ook het geluk dat er veel professionals zijn. Het is bij de familie Blom, die zullen bij de IJslanderfanaten wel bekend zijn.

Voor hij naar de begrazing ging heeft hij een aantal merries gedekt, vanwege zijn goede afstamming (vader = Byr von Schloss Neubron) en het is gewoon een prachtig paard. Heel mooi zwart platenbont en enorme lange manen.
Toen hij van de begrazing kwam is hij ingereden en daarna goedgekeurd met een 7,58. Met name exterieur kwam hij er goed vanaf, maar hij kreeg ook een 8,5 voor draf en galop. Zijn tölt was toen nog niet goed uitgebouwd.
Daarna heeft hij nog een stuk of 10 merries gedekt. Sommige daarvan staan nog steeds bij de familie Blom. Ze zijn allemaal heel leuk! Daarna is hij gecastreerd en werd hij ineens een stuk ondeugender.
Toen is hij nog ingezet als wedstrijdpaard voor dochter Anjo. Ook veelzijdig Nederlands Kampioen, maar dan met de zoon van Tjaldur: Saelingur. Maar Tjaldur's wedstrijdcarriere heeft niet lang geduurd. Hij liet Anjo meerdere malen weten dat hij daar niet van gediend was en Anjo heeft de wedstrijdbaan vaker ondersteboven gezien dan normaal. Sindsdien loopt hij alleen nog maar in de lessen mee.
Hij staat dus al zijn hele leven tussen de IJslanders van de familie Blom en ik zou hem daar liever ook niet weg willen halen.

Tjaldur is een goede vierganger, met een zuivere tölt die ik nu aan het uitbouwen ben tot een sneller tempo zonder teugelcontact. Dat gaat allemaal heel goed. Hij heeft een goede ruime draf en galop en ook de stap is meestal verzameld en soepel. Hij heeft een hele goede conditie, maar is vaak moeilijk te motiveren en activeren. Hij heeft een consequente ruiter, omdat hij anders toch maar doet waar hij zin in heeft. Hij heeft er ook een hobby van gemaakt om kleine kinderen voorover eraf te trekken als hij een lekker stukje gras ziet. Hij weet gewoon dat hij dat bij mij niet moet flikken.

Mijn mening: kopen dat paard, vandaag nog!!! Je bent er duidelijk helemaal gek op, het adres kan niet beter en 3000 euro is voor zo'n paard echt wel een vriendenprijsje. Het feit dat ze willen dat je dan met hem blijft staan is eigenlijk alleen maar een compliment aan jouw adres! Je hebt daar de omstandigheden om nog 15 of meer jaar goed met hem uit de voeten te kunnen, uitstekende begeleiding zowel voor de gezondheid van het paard als voor je rijtechnische ondersteuning, wat wil je nog meer?

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:39

Allegra schreef:
Venetia schreef:

Nou, als jou broer voor mij een ijslander heeft met de kwaliteiten van Tjaldur, koop ik hem direct!
Sorry, maar 1000 euro voor zo'n ijs? Zonder eczeem? Die vind je nergens hoor, ook al komt ie van een manege. Juist omdat ie van een goede manege komt is het een pony die regelmatig beweging heeft gehad (en ook zeker niet te veel als ik het zo hoor) en daardoor hard is.

Over die 'niet verhuizen eis', dat kan je eventueel afspreken, maar idd voor een bepaalde tijd. Of je moet niks kontraktueel laten vastleggen, dan kunnen ze ook niks als je toch wilt verhuizen.
Verder, altijd onderhandelen over de vraagprijs! Krijg je er zadel en hoofdstel bij? Zo niet, kun je proberen dat er bij te krijgen als ze niks van de vraagprijs af willen doen.

En voor wat je hebt vind ik je stalling niet duur hoor. Ik betaal liever ietsje meer voor een stal waar ze de hele dag buiten kunnen dan één met een luxe binnenbak waar ze maar een uurtje buiten kunnen.

Maar nogmaal, laat je paard wel keuren.

Ik denk ook dat je over de vraagprijs niet heel moeilijk moet doen als dít echt jou droompaard is. Ik vind het sowiezo al niet heel veel, gezien zijn afstamming, prestaties e.d. Je kent de hele geschiedenis van de pony, hij is in goede conditie...
Ik denk dat heel moeilijk word om een paard met deze kwaliteiten te vinden onder de 3000. Ik ben zelf ook op zoek geweest naar een ijs, maar in een lagere prijsklasse, maar dan kom je bijna altijd op een paard met zomereczeem, of ouder dan 18 jaar.

150 euro voor alleen buiten staan is gewoon te veel. Buiten kosten ze veel minder dan binnen. Zelfs voor KWPN'ers rekenen ze minder als ze louter buiten staan (en soms misschien een dagje binnen), en dat terwijl een IJslander ook nog eens veel minder eten nodig heeft.

Ik ken ze overigens wel, oudere manegeijslanders voor weinig. Ook nog voor minder dan 1000 euro. Zeker als je er al jaren komt. Ik ken meerdere mensen die van hun manege een IJslander voor rond de 500 euro hebben overgenomen, kerngezond.
Wellicht is dit een goede, prima, maar dat komt er toch nooit meer optimaal uit omdat hij al jaren in een manege loopt en bovendien al 16 jaar is.

Voor 3000 euro koop je een jongere, goed getrainde leuke IJslander, weten wij uit ervaring. Dus mocht je het geld hebben, dan zou ik gewoon ook eens verder kijken naar IJslanders, dan kun je meer waar voor je geld hebben.

Het feit dat ze je opbellen is ook al raar trouwens, ze willen er blijkbaar vanaf.

Iets wel afspreken maar niet in een contract zetten is oplichting. Mondelinge afspraken zijn ook geldig, en met getuigen is die afspraak ook afdwingbaar. Het is dus dom om iets mondeling af te spreken met het doel je er niet aan te houden.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:41

manonutjuh schreef:
Ik zou iets van de prijs proberen af te halen. Probeer er ook het zadel en hoofdstel bij te krijgen. Ervanuit gaande dat het past, Maar als je het kunt betalen, moet je ervoor gaan en hem niet laten staan, jouw verhaal zit echt vol liefde voor hem.
Succes
enne laat hem keuren

Laten keuren? Door wie??!?? Dat is dus echt volkomen nutteloos. Ten eerste kent ze het paard al jaren en weet dus al z'n zwakke en sterke kanten; bovendien is Guy dierfysiotherapeut, ik zie niet in wie het beter zou kunnen dan Guy zelf. Daarnaast zal geen haar op Guy z'n hoofd eraan denken om een paard met gebreken te verkopen en dan nadrukkelijk vragen om op stal te blijven!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:47

Venetia schreef:
150 euro voor alleen buiten staan is gewoon te veel. Buiten kosten ze veel minder dan binnen. Zelfs voor KWPN'ers rekenen ze minder als ze louter buiten staan (en soms misschien een dagje binnen), en dat terwijl een IJslander ook nog eens veel minder eten nodig heeft.

Eh, het houdt bij Guy en Chris wel iets meer in dan staan op een stuk grond. Ik ken hen al jaren en weet hoe ze met de paarden en mensen omgaan. Gezien wat ze te bieden hebben aan kennis, kunde en hulp is het een nette prijs.
Venetia schreef:
Voor 3000 euro koop je een jongere, goed getrainde leuke IJslander, weten wij uit ervaring. Dus mocht je het geld hebben, dan zou ik gewoon ook eens verder kijken naar IJslanders, dan kun je meer waar voor je geld hebben.

No way, daar ga je echt het dubbele voor neertellen.
Venetia schreef:
Het feit dat ze je opbellen is ook al raar trouwens, ze willen er blijkbaar vanaf.

Het is best een eer als Guy je VRAAGT om een paard van hen te kopen.
Als je niet weet over welke partijen je praat, moet je suggestieve opmerkingen voor je houden !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:48

ik heb maar 1 tip: KOPEN!!!!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:51

ikke schreef:
Laten keuren? Door wie??!??

Door een (onafhankelijke) dierenarts?

Citaat:
Dat is dus echt volkomen nutteloos. Ten eerste kent ze het paard al jaren en weet dus al z'n zwakke en sterke kanten; bovendien is Guy dierfysiotherapeut, ik zie niet in wie het beter zou kunnen dan Guy zelf. Daarnaast zal geen haar op Guy z'n hoofd eraan denken om een paard met gebreken te verkopen en dan nadrukkelijk vragen om op stal te blijven!

Guy is als verkoper natuurlijk niet onafhankelijk. En het gaat toch om een flink bedrag... Om alleen maar uit te gaan van iemands goeie bedoelingen vind ik nooit verstandig.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:02

ikke schreef:
Venetia schreef:

Eh, het houdt bij Guy en Chris wel iets meer in dan staan op een stuk grond. Ik ken hen al jaren en weet hoe ze met de paarden en mensen omgaan. Gezien wat ze te bieden hebben aan kennis, kunde en hulp is het een nette prijs.
Venetia schreef:

No way, daar ga je echt het dubbele voor neertellen.
Venetia schreef:

Het is best een eer als Guy je VRAAGT om een paard van hen te kopen.
Als je niet weet over welke partijen je praat, moet je suggestieve opmerkingen voor je houden !!!

Heb je belang in de verkoop?

Ik zeg gewoon mijn mening, als je die niet kunt hebben moet je je niet op bokt vertonen.

Ik hoop dat je in het vervolg wat meer respect voor andermans mening kan opbrengen. Dat zou een normale discussie ten goede komen.

Het maakt mij geen reet uit of ze het paard koopt of niet. Ik ken ze niet. Maar als ik het verhaal hoor dan voel ik toch enige morele last om haar te waarschuwen, want ik vind het een merkwaardig verhaal waar velen al voor haar het schip mee ingegaan zijn.
\
Blijkbaar vindt ze dat zelf ook, want ze zet het verhaal niet voor niets hier neer.

En ik moet erg lachen om het feit dat het een eer is dat de verkoper je vraagt om het paard te kopen. Dat geloof je toch ook zelf niet he. Een verkoper heeft er belang bij zijn paard te verkopen. Dat geeft niks en hoort ook zo. Maar dan moet je de zaak niet gaan omdraaien en zeggen dat het een eer is. Dat is de omgekeerde wereld.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:40

heb je misschien een foto van deze pony zodat we weten over welke pony we praten??? idee
als je echt vandeze pony houd laat hem dan keuren door een andere dierenarts. misschien hebben dierenarts en verkopen het op een accoordje gegooit your never now.
zekerheid voor alles.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:51

Zo 1000 euro voor een ijslander ,,

Bij de familie Blom word heel goed voor de paarden gezorgt. goed ingereden, ik heb ook een ijslander van hun, ze is daar niet geboren maar wel ingereden door Yoni. Ik moest in het begin heel rustig aan doen enz. Als die mensen dat ook hebben opgevolgt denk ik wel dat het paard nog makkelijk een paar jaar meekan.

Over de stalling ,, Vind het wel een beetje duur want ijsjes hebben haast niks nodig. Maar als ze zo super met die paarden omgaan netjes eruit ziet enz. Is het wel een redelijke prijs.

Als echt de ijslander van je dromen is zou ik het gewoon doen

IJskonijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:00

Venetia schreef:
[Heb je belang in de verkoop?

Ik zeg gewoon mijn mening, als je die niet kunt hebben moet je je niet op bokt vertonen.

Ik hoop dat je in het vervolg wat meer respect voor andermans mening kan opbrengen. Dat zou een normale discussie ten goede komen.
[/quote]

Zo, jij blaast hoog van de toren, zeg.
Kennelijk is Ikke beter op de hoogte van de situatie ter plekke, dus geoorloofd om daar een mening over te vormen en wat ikke zegt vormt zodoende een goede aanvulling op de discussie. Heeft mijns inziens niks met respectloos te maken.

Tjaldur, ik heb zelf een IJslander van 21 en ik zie hem voorlopig nog niet met pensioen gaan. Als jij zo van dit paardje geniet zou ik er niet lang over na hoeven denken. Zou wel goede afspraken maken over het "moet blijven staan". En tja, echte liefde is wel wat waard. Eigenlijk als ik jouw verhaal zo lees, heeft Tjaldur al gekozen. Nu jij nog.
Laatst bijgewerkt door IJskonijn op 01-01-06 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 17:10

Ja, het is wel echt mijn droompaardje. Ik vind er zo geen tweede. Ze willen dat hij daar blijft staan, omdat ze zelf ook erg aan hem gehecht zijn. Hij is daar geboren en getogen en ze zouden hem ook aan niemand anders verkopen dan aan mij, dat hebben ze mij 8 jaar geleden al duidelijk gemaakt.
Ze komen er juist op dit moment mee, omdat ik al een paar keer door heb laten schemeren dat ik over een tijdje een eigen IJslander wil. En ik vind het echt een eer dat ze daarvoor bellen.
Een tweede probleem is wel het maandelijkse bedrag. Ik ben student en verdien per maand ongeveer 340 euro. Verder hou ik ook erg van gezelligheid: winkelen, uitgaan enz. Er blijft daar dan niet veel meer voor over. Bovendien moet ik ook nog een smak geld van mijn ouders lenen, omdat ik zo geen 3000 euro heb. Zal ik ook nog terug moeten betalen, maar dit mag ook als ik afgestudeerd ben en een baan heb over 2 jaar.

Foto's van Tjaldur staan op http://www.mijnalbum.nl/Album=LCIGQD3N

Moet er wel bijzeggen dat ik niet de beste fotografe ben en dat hij constant achter me aan liep in die bak. Moest dus snel zijn haha, maar er staan wel een paar leuke op.
Er komt ook nog eens bij dat mijn vriend het helemaal niks vindt. Hij houdt niet van paarden en snapt niet dat je daar al je geld aan uit kunt geven. Volgens mij is hij een beetje bang dat ik niet meer zoveel tijd aan hem zal besteden. Hoeveel tijd breng je meestal bij je paard door als je een eigen paard hebt?

PS. Ik heb juist blij dat mensen een eigen mening hebben en hier ook voor uit komen. Ik ben blij met alle reacties!

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:27

Als je Tjaldur zou kopen, heb je niet eens TIJD meer om uit te gaan en te winkelen, of aan andere "leuke" dingen geld uit te geven.
Een paard KOPEN is 1 ding, een paard onderhouden is 2. Je krijgt ook nog kosten van de hoefsmid, evt. entingen, wormenkuren (tenzij bij het stalgeld inbegrepen).
Ik vind dat, als je het goed wilt doen, je gemiddeld 2 uur per dag kwijt bent aan een paard. Maar ik ken gevallen waarbij dat veeeeel minder is...

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:29

Tjaldur schreef:
Ja, het is wel echt mijn droompaardje. Ik vind er zo geen tweede. Ze willen dat hij daar blijft staan, omdat ze zelf ook erg aan hem gehecht zijn. Hij is daar geboren en getogen en ze zouden hem ook aan niemand anders verkopen dan aan mij, dat hebben ze mij 8 jaar geleden al duidelijk gemaakt.
Ze komen er juist op dit moment mee, omdat ik al een paar keer door heb laten schemeren dat ik over een tijdje een eigen IJslander wil. En ik vind het echt een eer dat ze daarvoor bellen.
Een tweede probleem is wel het maandelijkse bedrag.

Hoeveel tijd breng je meestal bij je paard door als je een eigen paard hebt?

Ik heb het hele topic door gelezen en telkens mijn mening moeten aanpassen.
Eerst dacht ik achja kopen die handel het is je ijsje van je dromen je hebt je band ermee dan is 3000€ niet zoveel.

Toen ik verder las kwamen er aardige argumenten in verband dat zei een moeilijker paardje in de lessen kunnen verkopen aan een goede klant en er blijven op verdienen.
150€ vind ik niet veel stalgeld maar als ze inderdaad sober worden gehouden op die manege verdienen de staleigenaren maandelijks een hele hoop geld aan jou.
Is niet echt eerlijk.

Ten 3de ben ik er wel van overtuigd dat ze willen dat de pony bij hen blijft staan omdat die inderdaad bij hun is opgegroeid en ze er waarschijnlijk toch wel een goed baasje voor willen.
Stel je koopt hem moet je de papieren die bij het ijsje zitten op jou naam laten plaatsen en zie ik geen enkele reden dat ze je echt kunnen verplichten daar op stal te blijven.

En uit het hele topic.
Heb ik de boodschap begrepen dat je zowieso er moet achter komen wat de werkelijke waarde is voor en ijslandse pony jong ,oud met welke kwaliteiten.
Is voor jezelf ook eer geruststelling later of je nu werkelijk teveel betaald hebt of niet.Kun je er beter mee leven.

Ik zou zeggen schrijf een email naar het stamboek met je hele verhaal en wat zei ervan vinden.
Ik heb het trouwens bij mijn connemarapony ook gedaan en heb heel leuk advies terug gekregen.

Over je maandelijkse bedrag 150€ stalgeld maak er maar 200 van want je zult telkens spulletjes zien die je niet kan weerstaan .
En de hoefsmid moet ook gerekend worden alle 6 weken.
Ontwormspuiten en extra veearts kosten.
Hoeveel uur je dagelijks doorbrengt bij je pony .
Veel hoeveel te gekker je met je beest bent zoveel te meer.
Bij mij varieert het door de week 2.5 a 3uur
En in het weekend durft het makelijk oplopen tot 4u per dag.
Dat je vriendje het veel geld vind daar kan ik in komen heb zelf dikwijls schuldgevoel dat ik mijn geld uitgeef aan een paard terwijl ik steeds zit te zeuren dat ik geen huis kan kopen .
Maar ik zou niet kunnen leven zonder paard.
En mijn vriend moet me maar nemen zoals ik ben.

Succes met je beslissing ik ben benieuwd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:46

Citaat:
vind ik niet veel stalgeld maar als ze inderdaad sober worden gehouden op die manege verdienen de staleigenaren maandelijks een hele hoop geld aan jou.

Wat denk je dat zo'n manege bedrijf kost om te onderhouden?

Als deze ijslandermanege alle ijslanders in de wei laat ploeteren voor 50 euries in de maand kunnen ze wel opdoeken.

Een plek op zo'n bedrijf kost nu eenmaal een paar centen en in mijn ogen is er niks mis met dit bedrijf en is de prijs heel normaal en misschien zelfs wel goedkoop als ik eens naar andere stallen kijk.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:51

Staat hij nog bij familie Blom ? ,, Sorry dat had ik even verkeerd gelezen .. Dan vind ik 150 helemaal niet veel Daar is het echt in 1 woord Super !!